950 Pro M.2 NVMe 256GB Performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Medetweakers,

Ik had eea al in het grote SSD-topic gezet, mits akkoord uiteraard wilde ik er toch even een apart topic van maken.

Situatie -> nieuwe build op globale basis van :

* Asus Z170 Sabertooth Mark 1 Board (laatste BIOS 1302)
* Intel i5 6600K
* Hyper-X 16 GB DDR4
* Samsung M.2 950 Pro 256GB NVMe SSD (laatste FW)
* W10 Pro Build 1511
* Samsung NVMe driver 1.0 geïnstalleerd

Load -> niks bijzonders nog (browsen, muziek luisteren, mail, office) alles in test-fase :)

Op basis van diverse benchmarks waaronder ook de Samsung Magician zelf, blijken de Random Read/Write IOPS ver onder de specs te zitten. De Seq Read/Writes zijn daarintegen wel weer volgens specs en komen overeen met allerlei reviews die ik heb kunnen vinden.

Zie hier als voorbeeld waarbij je dus kan zien dat de Random IOPS ver achter de normale waardes zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Magician_zpsfe8xq1jm.png

Specs Samsung :

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Pro%20Specs_zpsdbard4m7.png

Ik ben inmiddels druk zoekende waaraan dit zou kunnen liggen, en inmiddels heb ik ook Samsung en Asus Support benaderd. Men is er mee bezig, naar Samsung zijn vandaag diverse logs/specs verstuurd.

Als ik alles nog even naloop (wat ik vooraf voor aanschaf van deze 950 ook uitgebreid heb gedaan) :

Vereiste Specs Samsung

..as the PC environment is ready for NVMe adoption with the Intel® Z170 chipset (Skylake architecture) and Windows® 10 operating system, as well as motherboard support for PCI Express (PCIe) Gen 3 x4 lanes in an M.2 slot.

Dus Voldoe ik hieraan? Ja want het ASUS Board ondersteund deze volledig :

With a 4x PCI Express 3.0/2.0 bandwitdth, the M.2 can support up to 32 Gbit/s of data transfer speed

En vanuit de ASUS Manual zie ik ook geen issues qua sharing van de sata/pci-e-poorten, omdat ik die toch niet gebruik. Bovendien heb ik momenteel alleen de M.2 in het systeem zitten, geen extra SATA-drives of PCI-E kaarten. Er worden nog 2x 850's in R1 aangesloten op sata1-2 via Intel RST, maar dit staat geheel los van M.2 en de poorten.

* The M.2 Socket 3 shares bandwidth with PCIe x 16_3 Slot
* Supports both SATA and PCIE mode
* The M.2 socket shares SATA ports with SATA Express_1 ports. Adjust BIOS settings to use an M.2 SATA Device

Ik ben daarop nogmaals het UEFI bios gaan doorlopen waar ik geen bijzondere zaken zie, alleen dat bij 1 van de Advanced Opties kan ik een keuze maken tussen SATA Mode of M.2 Mode. Als ik deze omzet naar M.2 mode, na save en reboot staat deze toch weer op SATA_Express :

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/DSC02104_zps6zjawadz.jpg

Zoals in het BIOS ook wordt gemeld is SATA Express alleen supported met een PCI-E device, wat de 950 Pro dan ook is, dus ook te verklaren.

Die SATA Express connectie kan ik dan ook weer herleiden in Samsung Magician, omdat daar bij de Drive Info ook de PCI-poort wordt weergegeven en dus max. 10 Gbps beschikbaar is (= dus SATA Express)

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Magician%20PCI_zpsmuoyszpb.png

Verder qua BIOS op Storage level staat mijn inziens alles zoals het hoort :

Boot = Windows Boot Manager
PCI-E Speed = Gen3
SATA Controller = Enabled
SATA Mode = RAID (normaal want hier komen later 2x 850's aan)
M.2 PCI-E RAID Support = disabled
SATA Express PCI Storage RAID Support = disabled
PCI-E X16_3 Storage RAID Support = disabled
Fast Boot = enabled
CSM = disabled
Secure Boot = Windows UEFI Mode

Ik heb vooralsnog nog geen idee waarom ik zulke lage waardes random IOPS zie. Verder is alles retesnel qua startup/restart/shutdown, maar in Windows zelf heb ik soms het gevoel dat ik nog wat "mis".

Zoals gezegd heb ik het ook bij Samsung/Asus neergelegd, waarbij Asus reageerde dat men de settings niet kent icm de hardware. Op dat antwoord heb ik (enigszins geïrriteerd) Asus alle BIOS settings gestuurd. Specs waren daar al bekend en ook bevestiging eerder al voor aankoop dat NVMe gewoon wordt ondersteund.

Samsung daarintegen is er naar mijn gevoel zeker meer mee bezig en men heeft eea in onderzoek.

Vooralsnog weten we dus niet waar we het zoeken moeten, miss zijn er hier nog ervaringen. Zover ik nu even kan bedenken lijkt het mij dat het M.2 slot de niet maximale 32 Gbps PCI-e bandbreedte ondersteund, en dit ook niet in te stellen is (dus PCI-E mode). Het blijft ingesteld staan op SATA-Express mode, wat dus max. 10 Gbps ondersteund. Dit terwijl wel 32 Gbps voor M.2 in de specs en handleiding wordt vermeldt.

Of wellicht zijn er problemen met Drivers zoals eerder een mede-tweaker opmerkte, ik vermoedt echter meer de HW-kant en limitaties icm ssd/systemboard. Ik ben t spoor inmiddels even kwijt.

Thanks in advance voor wellicht nieuwe ideeën 8) _/-\o_ Ik zal uiteraard even melden wat men vanuit support meldt.

[ Voor 14% gewijzigd door Viper72 op 22-12-2015 22:13 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Niet online
Update

Ik heb de M.2 overgezet naar de bijgeleverde ASUS Hyper PCI-E Adapter kaart, geplaatst in PCI-E 3.0 x 4 slot maar dit maakt niks uit qua IOPS-getallen.

Vanuit Magician blijft de bus ook max. 10 Gbps aangeven net als bij M.2 (dus Sata-Express).

Samsung is er nog mee bezig, Asus reageerde ook door de Onboard SATA setting te veranderen naar M.2 (ja die had ik ook al meerdere malen geprobeerd) :

Je hebt daarvoor deze opties :

M.2 and SATA Express Mode Configuration (SATA Express)

M.2 -> SATA Mode will be switched to M.2 (SATA Express can only support PCI-E devices)
of
SATA Express -> SATA Mode will be switched to SATA Express (M.2 can only support PCI-E devices)

In mijn geval staat Sata-Express geselecteerd, wanneer ik dat verander naar M.2 maakt geen verschil, na save en reboot staat het weer op Sata-E. De 950 Pro is een M.2 PCI-E device, dus waarom ik hier niet M.2 kan pushen is mij een raadsel. Ik heb het gevoel dat dit board deze 32 Gbps zowel in M.2 als PCI-E slot niet aankan of dat er een issue is in het BIOS en daarom de correcte IOPS-waarden niet zie.

To be continued

[ Voor 12% gewijzigd door Viper72 op 23-12-2015 18:03 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 01:09
Viper72 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:59:
Update

In mijn geval staat Sata-Express geselecteerd, wanneer ik dat verander naar M.2 maakt geen verschil, na save en reboot staat het weer op Sata-E. De 950 Pro is een M.2 PCI-E device, dus waarom ik hier niet M.2 kan pushen is mij een raadsel. Ik heb het gevoel dat dit board deze 32 Gbps zowel in M.2 als PCI-E slot niet aankan of dat er een issue is in het BIOS en daarom de correcte IOPS-waarden niet zie.

To be continued
Misschien heb je iets aan deze link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Niet online
Bedankt voor je reply, deze kende ik nog niet. Wat me vooral opviel in deze is het volgende :

Unfortunately it doesn't have native PCI-E 3.0 lanes dedicated to the M.2 slots, and I don't believe that any of the Z170 chipsets that I've seen do actually have dedicated PCI-E lanes. That being said, you won't get the advertised speeds. That's simply a problem of using the Z170 chipset, unless you can get an adapter to take your M.2 to a real PCI-E slot.

Dit zou betekenen dat dus de PCI-E 3.0 specificatie helemaal niet wordt doorgezet naar het M.2 onboard slot, en je dus nooit van deze snelheden gebruik kan maken. In deze ben je dus gebonden aan de max. snelheden van SATA-Express en dat is 10 Gbps en niet 32 Gbps.

Zoals ik al meldde heb ik ter test de 950 Pro overgezet naar de meegeleverde Hyper M.2 PCI-E kaart en geplaatst in het PCI-E 3.0 x 4 slot, BIOS aangepast naar Hyper Card enabled, maar ook dan hier geen verbeteringen in de random iops getallen, ofwel alles blijft globaal hetzelde.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper72 op 23-12-2015 21:21 ]

New Build in Progress

• Viper72
  • Niet online
Ik heb vandaag een complete re-install uitgevoerd. Asus support gaf aan een fresh-install te doen met dan SATA Mode op M.2 (ja die was dus ook al geprobeerd). Wat een belachelijke ideeën/oplossingen komen daar vandaan als je al deze zaken al hebt uitgevoerd en hebt aangegeven mbv screenshots etc.

In ieder geval besloten om een nieuwe install te doen maar nu ook juist het niet installeren van de NVMe driver van Samsung.

- Power Down
- M.2 950 Pro verwijderd
- BIOS naar Default
- BIOS naar SATA M.2 mode
- Plaatsen M.2 950 Pro (check BIOS staat weer in SATA-Express Mode)

Re-install W10 Pro

- Na 1e herstart, install Chipset-drivers
- Install VGA, Monitor, LAN, Audio - drivers etc
- W10 updaten
- Install Samsung Magician (4.9)

-> Samsung eigen NVMe Driver -> niet geinstalleerd

Duidelijk nu zeker merkbaar wel veel betere performance die ik daarvoor "miste". Man wat gaat dat rap.

Clean Install zonder Samsung NVMe driver

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/voor%20NVMe%20driver_zpsbcsjtrj6.png

Zie ook hier nu in Crystal DiskMark de verbeteringen in de Random R/W's :P

Voor

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Crystal%202_zps3hmizfxk.png

Na

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Crys-Run1_zpsohqgs3fi.png

Op dat moment besloot ik de ASUS AI Suite te installeren, waarbij ik tijdens installatie alleen koos voor de volgende applicaties :

- EZ Update
- ASUS System Information
- Thermal Radar 2
- USB BIOS Flashback

Na gebruikelijke herstart herkende ik meteen weer de "trage" response in W10 die ik toen ook opmerkte, en ook Samsung Magician gaf ook weer de oude waarden aan. Ook na een removal van de Asus AI-Suite bleven deze zelfde IOPS weer naar voren komen.

IOPS na install ASUS AI Suite

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/Samsung%20na%20install%20AI%20Suite%20ASUS_zpsagh89xuz.png

Ik heb daarna opnieuw een fresh install uitgevoerd maar nu ook met de Samsung NVMe Driver, en ook hier de IOPS getallen prima en zelfs beter (al eerder had men getest of de driver meer zou toevoegen, ja maar niet veel). Maakt me niet uit, het ging er mij om om te testen of het aan de Samsung Drivers lag. Nee dus :

Met NVMe Driver

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/na%20NVMe%20driver_zpssrb2eqsc.png

Vooralsnog draai ik dus nu met NVMe, alles normaal volgens de normale IOPS specs maar zonder alle ASUS AI Software.

Het lijkt mij dat het hiermee in de ASUS AI Suite lijkt te zitten, of een component daarvan. Welke is mij een raadsel.

Daarnaast is de M.2 setting in het BIOS vaag (blijft naar SATA-Express omschakelen als je wijzigt naar M.2), SATA-E is max. 10 GBps en niet 32 Gbps wat dit soort PCI-E devices aan moeten kunnen.

Ik zal de ervaringen naar Asus/Samsung updaten, to be continued.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper72 op 24-12-2015 22:05 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 09:52
Hallo Viper, heb je al een reactie gehad van Asus en Samsung? Ik heb zelfde probleem met de instellingen in de bios van de M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:50
Dit is echt bijzonder, ik zit echt met exact hetzelfde probleem.
Ik heb een asus Maximus viii Gene met een 950 pro, en de snelheden zijn zo erg langzaam dat games niet vooruit te branden zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i1074.photobucket.com/albums/w406/djziggyDj_Ziggy/as-ssd-bench%20NVMe%20Samsung%20SSD%207-2-2016%2003-36-30_zpsxqdh5lyr.png

Afbeeldingslocatie: http://i1074.photobucket.com/albums/w406/djziggyDj_Ziggy/kansloos_zpsj6n6tn6w.png

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dj Neo Ziggy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 03:48:
Dit is echt bijzonder, ik zit echt met exact hetzelfde probleem.
Ik heb een asus Maximus viii Gene met een 950 pro, en de snelheden zijn zo erg langzaam dat games niet vooruit te branden zijn.
LOL, je SSD zet scores neer van 1600MB/s niet alleen qua doorvoer maar ook qua IOps, en jij geeft je SSD de schuld dat jouw "games niet vooruit te branden zijn"?! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Anoniem: 15758 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:16:
[...]

LOL, je SSD zet scores neer van 1600MB/s niet alleen qua doorvoer maar ook qua IOps, en jij geeft je SSD de schuld dat jouw "games niet vooruit te branden zijn"?! :o
Ja, dat doe ik. Zeker omdat dit ineens naar voren komt, en de doorvoer snelheid wel goed was.
Helaas heb ik toen geen screenshot gemaakt, maar geloof me. D

Ik heb een week goed kunnen gamen, alles was snel.
Ik verwacht niet dat een ik een pc aan zet en ongeveer 30 sec moet wachten voordat mijn win x klaar is.
Mijn oude Core i7 was veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Maar hoezo trek je dan de conclusie dat je SSD daarvan de oorzaak is? Het is niet alsof je 1600MB/s SSD opeens langzamer dan een hardeschijf gaat worden - die kunnen ook vrij snel opstarten. Langzaam opstarten is veelal omdat er drivers en andere meuk simpelweg het bootproces ophouden en je computer gedurende die tijd in feite niets doet. Je kunt met diverse tools de boot time meten en kijken waar het door komt, zoals met: https://www.soluto.com/boot-time.

Dat je SSD de oorzaak is, is uitgesloten. Wat wel zou kunnen is kabelproblemen - niet alleen van je SSD maar ook van eventueel een hardeschijf die is aangesloten of andere problemen met een aangesloten hardeschijf.

Kortom: meten is weten. Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
meten is weten...

Een kabel probleem het is niet. Een m2 die om mijn mobo zit geschroefd.

Maar ik heb mijn bios een default gegeven en de zut van Asus gedeinstalleerd en ja hoor

Afbeeldingslocatie: http://i1074.photobucket.com/albums/w406/djziggyDj_Ziggy/as-ssd-bench%20NVMe%20Samsung%20SSD%207-2-2016%2018-35-21_zpsihwf1l20.png

Ding vliegt weer

Pagina: 1