Allround laptop (evt. SSD bijplaatsen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:52
​Mijn Dell Inspiron 1720 sputtert na 8 jaar dienst steeds meer, dus ik ben hard op zoek naar een nieuwe allround laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Dagelijks (licht) gebruik; browsen, streamen in thuisnetwerk, office, af en toe gamen. Niet heel intensief, maar... ik wil er redelijk snel op kunnen werken én de laptop moet toekomstbestendig zijn. Over 5 jaar wil ik nog redelijk met deze laptop kunnen werken.

Ik denk aan:
i7 (of equivalent)
Grote HDD (>500GB) met (redelijk kleine) SSD voor snel opstarten
Redelijk goede grafische kaart
15"/15,6" met minimaal 1920*1080
DVD/Blu-ray is leuk maar geen harde eis; eventueel koop ik een externe drive

Wat is je budget?
Rond de € 1000,- (meer is mogelijk als het te verantwoorden is, maar vanzelfsprekend liever iets minder dan iets meer)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, gewicht maakt me niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Numeriek toetsenblok vereist

Het lastige is dat er lastig iets te vinden is voor deze prijs dat géén gamelaptop is (ik ben niet zo weg van het opvallend uiterlijk), of niet direct 400 euro boven budget is.

Een laptop die prima voldoet aan mijn wensen is de Dell Inspiron 15 7559 (met 128 GB SSD en 1 TB HDD), maar daar zit dan ook weer direct een 4K scherm met touchfunctie bij, en dat hoeft van mij niet echt. Daarnaast komt de prijs van deze uitvoering daardoor uit op € 1299,-

Het basismodel in deze lijn (1 TB HDD, met Full HD scherm) voor € 999,- voldoet voor mij ook prima, en daar zou ik dan een SSD bij kunnen plaatsen.

Het lastige is dat het mij hier aan ervaring ontbreekt (hoewel ik zeker niet onhandig ben). Het daadwerkelijke bijplaatsen zal me wel lukken, maar ik heb nog nóóit een besturingssysteem of drivers opnieuw geïnstalleerd en vraag me af of iemand me daarin kan adviseren. Ik las dat een andere user hier het heeft geprobeerd, maar hier ook weer tegen problemen aan liep.

Ik wil me daarnaast zeker niet blindstaren op Dell, vandaar dat ik graag bij jullie om een second opinion vraag. Andere suggesties zijn dus meer dan welkom!

Bedankt alvast!

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ongeveer naar hetzelfde op zoek, alleen zal ik iets vaker gamen.
Zelf was ik al op pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK gekomen.
Deze is volgende week beschikbaar en wordt op paradigit aangekondigd voor 1100€.
De lenovo voldoet aan al jou eisen waarbij er, naast een 1TB harde schijf, al een 128GB SSD aan boord zit.
Nadeel is echter dat er nog niet veel reviews te lezen zijn.

De pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN273T is op vlak van specs zeer gelijkaardig aan de lenovo. Maar lijkt al wat meer op een game laptop. Kans bestaat ook dat het scherm niet 100% is, aangezien er al wat meldingen zijn gekomen van bleeding.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:28:
Ik ben ongeveer naar hetzelfde op zoek, alleen zal ik iets vaker gamen.
Zelf was ik al op pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK gekomen.
Deze is volgende week beschikbaar en wordt op paradigit aangekondigd voor 1100€.
De lenovo voldoet aan al jou eisen waarbij er, naast een 1TB harde schijf, al een 128GB SSD aan boord zit.
Nadeel is echter dat er nog niet veel reviews te lezen zijn.

De pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN108T is op vlak van specs zeer gelijkaardig aan de lenovo. Maar lijkt al wat meer op een game laptop. Kans bestaat ook dat het scherm niet 100% is, aangezien er al wat meldingen zijn gekomen van bleeding.
Thanks, zal de Lenovo inderdaad in de gaten houden. :)

Alleen jammer dat beiden gamelaptops zijn, ik ben niet helemaal weg van het opvallende uiterlijk. Bij de Asus die jij noemt moet ik dan wel ook nog een SSD bijplaatsen.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een foute asus gelinkt, maar heb de link aangepast. De asus heeft wel al een SSD.
Ik vind het game uiterlijk van de lenovo nog wel meevallen.
De dell die je reeds vermeld hebt is minder opvallend, alleen moet je de SSD er dan nog bijplaatsen.

Als je tevreden bent met een gtx950m, kun je ook eens kijken naar de pricewatch: Asus N551JX-CN311T.
Deze heeft geen game uiterlijk. Naast een 256GB SSD, ontbreekt er echter wel een grote harde schijf. Kun je eventueel oplossen met een externe harde schijf.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Haha ja, maar ik moet er tegen aan kijken en er meer dan duizend euro voor betalen ;-)
De Asus valt overigens inderdaad wel mee, ik zal er eens over nadenken.

Externe HD zie ik niet zo zitten.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heeft een i5 ipv i7
pricewatch: MSI PE60 2QE-051NL
Prijs ligt wel weer boven je budget, en je moet nog zelf een ssd plaatsen.

1000€ is een moeilijk bedrag voor de specs die je opnoemt, veel alternatieven aan de dell en lenovo ga je helaas niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Ja, ben me er inderdaad bewust van dat ik op het randje zit. In ieder geval dank voor t meedenken :)

Ik onderzoek nog even hoe moeilijk het is om bij de Inpiron 15 7559 (basisuitvoering) een SSD bij te plaatsen, anders wordt het de uitgebreide versie denk ik.

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-08 09:58
Ik heb de basisuitvoering Inspiron 7559 en heb daar direct een SSD bijgeplaatst. Kost ongeveer 30 tot 60 minuten.

De stappen:
*M.2 SSD (80mm versie) kopen, de Samsung 850 Evo met 250GB vond ik zelf voor €100 een mooie keuze..maar een 128GB zal het ook prima doen.

*De Dell op de kop leggen, het ene schroefje van de bodemplaat losdraaien en de bodemplaat verwijderen.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A7kUe2HEjePPBZ.jpeg

*De M.2 SSD plaatsen in het daarvoor bestemde slot, borgen met het reeds aanwezige schroefje.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A7aCG2tKbGy0Sa.jpeg

*Bodemplaat weer terugplaatsen en de pc opstarten.

*Een tool downloaden waarmee je de bootschijf kan dupliceren. Samsung heeft bijvoorbeeld zijn eigen tool ervoor, maar die houdt geen backup-partities in stand. Ik zelf heb Mini-Tool Partition Wizard gebruikt. Eenvoudige en gratis tool.

Wat je hierbij in feite krijgt, is een Wizard die je 1TB harde schijf met je Windows 10 1 op 1 dupliceert op de nieuwe SSD (ps: je SSD zal kleiner zijn dan de 1TB, dit is geen probleem, alleen gebruikte schrijfruimte zet je over). Hier zijn ook veel handleidingen voor te vinden, echt niet te ingewikkeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.partitionwizard.com/images/tu3001/migrate-windows-10-to-ssd-1.jpg

Halverwege deze kopieeractie zegt de tool dat hij verder gaat bij het opnieuw opstarten. Na zo'n 5min is hij daarmee klaar en start de PC op met twee identieke schijven.

*Dan..komt er helaas wel een 'lastiger' deel. Normaal selecteer je nu in de BIOS dat je de nieuwe SSD als opstartschijf wilt gebruiken. Eenmaal in Windows kan je dan de 1TB harde schijf formatteren. Dat is met de moderne BIOS van de Dell 7559 dichtgetimmerd....en de 1TB harde schijf blijft hij zien als opstartschijf.

Als alternatief heb ik er voor gekozen om de 1TB harde schijf er tijdelijk uit te halen (2 kruiskop schroefjes). De laptop is bij opstarten nu verplicht om de SSD te gebruiken.

De 1TB harde schijf kun je eenvoudig koppelen als externe harde schijf. Hiervoor heb ik zelf even een rondzwervende 2,5" harde schijf behuizing open gemaakt en daar de 1TB schijf ingestopt. Aansluiten via USB -> Formatteren -> Laptop weer uit -> 1TB schijf terug in de laptop plaatsen -> Laptop starten -> klaar!

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
X-Kiwi schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:26:
...
*Dan..komt er helaas wel een 'lastiger' deel. Normaal selecteer je nu in de BIOS dat je de nieuwe SSD als opstartschijf wilt gebruiken. Eenmaal in Windows kan je dan de 1TB harde schijf formatteren. Dat is met de moderne BIOS van de Dell 7559 dichtgetimmerd....en de 1TB harde schijf blijft hij zien als opstartschijf.

Als alternatief heb ik er voor gekozen om de 1TB harde schijf er tijdelijk uit te halen (2 kruiskop schroefjes). De laptop is bij opstarten nu verplicht om de SSD te gebruiken.

De 1TB harde schijf kun je eenvoudig koppelen als externe harde schijf. Hiervoor heb ik zelf even een rondzwervende 2,5" harde schijf behuizing open gemaakt en daar de 1TB schijf ingestopt. Aansluiten via USB -> Formatteren -> Laptop weer uit -> 1TB schijf terug in de laptop plaatsen -> Laptop starten -> klaar!
Wat betreft het booten, je zou ook op de 1 TB schijf een losse boot partitie kunnen maken met grub er op, die kan dan Windows bootloader laden, zo kan je beide schijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
X-Kiwi schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:26:
Ik heb de basisuitvoering Inspiron 7559 en heb daar direct een SSD bijgeplaatst. Kost ongeveer 30 tot 60 minuten.
Oh wauw, bedankt! _/-\o_ En bizar toevallig, ik had je net een berichtje gestuurd. :D

Ik moet er even over denken, maar ik denk dat me dit wel lukt. Alleen de harde schijf aansluiten via USB is wat lastiger (helaas geen behuizingen rondslingeren, zijn die duur om los te bestellen?).

[ Voor 102% gewijzigd door Tc99m op 18-12-2015 12:46 ]

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-08 09:58
Tc99m schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:38:
[...]

Oh wauw, bedankt! _/-\o_ En bizar toevallig, ik had je net een berichtje gestuurd. :D

Ik moet er even over denken, maar ik denk dat me dit wel lukt. Alleen de harde schijf aansluiten via USB is wat lastiger (helaas geen behuizingen rondslingeren, zijn die duur om los te bestellen?).
Dat was inderdaad toeval ;)

Er zijn waarschijnlijk wel meer methoden om de 1TB harde schijf leeg te maken...maar ik had toevallig de externe behuizing er naast liggen. En zo'n externe behuizing is een paar euro..maar er zijn ook gewoon sata naar usb kabels te koop, zoals deze.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Wederom dank :)

Waarmee heb je de harde schijf geformatteerd? Daar nog n specifiek programma voor gebruikt?

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Ik ga t basismodel van de Inpiron 7559 bestellen (plus de upgrades die jij hebt uitgevoerd)... tenminste, als Dell mij dat toelaat.

Ik wil met creditcard betalen, maar dat mag niet van Dell omdat ik geen vaste telefoonlijn heb (2015 jongens!) en geen betaald e-mailadres...

|:(

[ Voor 20% gewijzigd door Tc99m op 21-12-2015 17:08 ]

scintillating

Pagina: 1