Zelfgebouwde, door een Arduino gestuurde stack/focusrail met stappenmotor
Enige weken geleden kwam ik dit topic tegen op dpreview:
http://www.dpreview.com/forums/post/56674318
over iemand, van de andere kant van de Atlantische Oceaan, die een manuele macrorail had voorzien van een stappenmotor die aangestuurd werd door een Arduino. (ff simpel gezegd)
Zijn project is hier te vinden: http://pulsar124.wikia.co...stacking_based_on_Arduino
Wat me vooral aansprak was het feit dat hij probeerde e.e.a. zo goedkoop, maar toch goed, in elkaar te zetten. Veel onderdelen hergebruiken c.q. je beschikbare knutselspullen benutten.
Aangezien ik zelf nog een Novoflex macrorail had liggen, vond ik dat ik die wel kon gaan gebruiken daarvoor. Een hoop losse elektronika componenten en mechanische spulletjes om e.e.a. in elkaar te knutselen waren nog wel voorradig in mijn elektronikahok.
En daarnaast biedt eBay uitkomst om goedkoop aan de nodige onderdelen te komen.

In eerste instantie wilde ik die Novoflex rail mechanisch aanpassen zodat ik 'm met de stappenmotor kon gaan koppelen, maar toen kwam ik een NOS Vivitar macro rail tegen die ik voor een paar tientjes kon overnemen. Dus uiteindelijk die Vivitar focus rail gebruikt om te 'verbouwen'.
De duurste onderdelen, die ik nog moest aanschaffen, waren uiteindelijk de stappenmotor zelf (15 euro) en de macro rail. Een (clone)Arduino kostte me amper 5 euro, nog geen 2 euro voor een steppermotor driverboard en nog een paar euro voor wat losse onderdeeltjes. Het kastje voor de stuurelektronika had ik nog liggen (een oude eurokaart formaat alu behuizing) en nog wat oude behuizingonderdelen waarmee ik de stappenmotor/Vivitar macro rail koppeling heb gebouwd.
Alle losse componenten heb ik zo goed mogelijk getest en vervolgens begon het grote samenbouwen en improviseren.
Dit is de gebruikte Vivitar macrorail in nog maagdelijke toestand:\

Het frontpaneel van het eurokaart formaat kastje.
Hier heb ik een gat voor het keyboard + (Nokia) display gemaakt. Plus wat boutjes die de Arduino + andere elektronika aan de binnenzijde dragen:

Als voeding had ik nog Dell laptop AC/DC adapters liggen (maar die zijn ook voor een paar euro nog te koop bij o.a. 2de hands winkels). Die levert overigens zoiets van 19V. Dus heb ik een UA7812 spanningsregelaar gebruikt (die kost amper 35 cent op eBay) om er een stabiele 12V van te maken om de Arduino + steppermotor driver mee te voeden.
En zo ziet de steppermotorunit er uit:

Inmiddels is het frontpaneel met op de achterzijde de Arduino + steppermotor driver board + relais (om de Nikon DSLR shutter aan te sturen) ook compleet geassembleerd.
De flatcable met de 9pins D-connector is voor de verbinding met de motor unit.

En dit is uiteindelijk de dichtgeschroefde stuurunit:

Altijd spannend om de spanning in te schakelen en maar hopen dat er geen rookwolkjes uitkomen.
Gelukkig bleek alles goed te werken.
Eerste testjes zijn ok.
Rail beweegt keurig links/rechts. Calibratie tot aan eindstoppen werkt ook goed. Schiet nog wel een klein beetje door. Moet nog wat finetunen qua afremmen oid.
M.a.w. koppel van de motor is dik in orde!
meer foto's van dit project alhier: https://www.flickr.com/ph...albums/72157659025851254#
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 01-12-2015 23:57 ]