Macbook Pro heeft waterschade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10-2020
Goede middag allen

Ik heb kort geleden een Macbook Pro in de regen laten staan gedurende meerdere minuten. Als gevolg van de waterschade start de Macbook Pro niet meer op. Er staan belangrijke gegevens op de harde schijf die ik uiteraard graag zou recupereren. We hebben de Macbook binnen gebracht bij een Apple zaak in Antwerpen en de kosten tot reparatie blijken erg hoog (950 EUR) zonder absolute zekerheid over het resultaat.

Mijn vraag nu is... zou iemand met kennis van zaken het zien zitten om hier eens naar te kijken en mogelijks de harde schijf te recupereren (gegevens overzetten op een externe harde schijf of Windows laptop) ? Uiteraard maak ik zelf de verplaatsing en uiteraard moet dit niet gratis gebeuren.

Zou iemand ons op enige manier kunnen verder helpen aub ?

Met vriendelijke groeten en hartelijk dank alvast,

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07
Ha Wim. Het zou helpen als je verteld wélk type je exact hebt. Ik kan je vermoedelijk niet helpen, maar wellicht kan een hdd uitgebouwd worden en in een cradle gestopt worden. Dan kan je in ieder geval snel bij je data.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Geeft dit meer informatie?

MBP 15.4/2.4/2X2GB/750-5400/GLSY
Serienummer: C02HD3E8DV7M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Daar kun je de schijf wel uit halen inderdaad:

Apple MacBook Pro "Core i7" 2.4 15" Late 2011 Specs

http://www.everymac.com/s...dy-thunderbolt-specs.html

Enig idee of je FileVault aan hebt staan? Dat zou recovery behoorlijk lastig kunnen maken namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door itsme op 16-08-2015 17:37 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke regio woon/werk je? HDD uitbouwen is het werk ook niet, in een USB-behuizing stoppen ook niet...Kopiëren duurt meestal het langst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
sypie schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:36:
Welke regio woon/werk je? HDD uitbouwen is het werk ook niet, in een USB-behuizing stoppen ook niet...Kopiëren duurt meestal het langst.
Perfect :)

Ik denk dat filevault geen problemen gaat geven overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties !

Begrijp ik het dan goed dat de HDD in een USB-behuizing kan gestoken worden, zodat ik die kan aansluiten op mijn eigen (Windows) Dell laptop ?

Over het aantal GB aan gegevens op de harde schijf heb ik geen idee. Het gaat vooral over foto's die maar op 1 plaats staan... die harde schijf dus. Maar ook andere persoonlijke documenten van mijn vriendin. Maar geschat is dat het kopiëren geen uren gaat duren.

Ik ben vaak in Antwerpen, België, dus wellicht iemand uit Zuid-Nederland ? Zijn er onder jullie mensen uit die regio ? Indien niet dan rijd ik wel verder, geen probleem.
Momenteel is de Macbook nog bij de Apple zaak in Antwerpen, dus eerst zal ik die nog moeten ophalen.

Mvg,

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Nee, een Mac filesystem werkt niet op Windows. Je zal iemand moeten vinden met een Mac, en zelf een externe harde schijf meenemen.

De harde schijf wordt uitgebouwd, en gaat in een zogenaamde cradle. Die wordt aangesloten op de andere Mac.

Zit me te bedenken dat die andere Mac nog wél tuxera NTFS zal moeten installeren wil jij wat aan die externe schijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Externe harde schijf is geen probleem, die heb ik.
Een Mac is echter wel een probleem. Die ene die we hadden heeft net wat teveel water binnen gekregen.
Voor het overige volg ik graag de experts en hun oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Ter info, de Apple zaak in Antwerpen vermeldt op de offerte:

Vochtschade: de top case en het logic board zijn geraakt en moeten vervangen worden.
Bestek onder voorbehoud van verdere schade

- 661-6161X BOARD, LOGIC, 2.4 GHZ 1 607,82 607,82 4
- N661-6076X HOUSING, TOP CASE WITH KEYBOARD, FLEMISH 1 238,41 238,41 4
- Werkuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Oftewel: die MacBook is afgeschreven.

Wanneer je iemand vind met een Mac dan kun je met een eigen USB-behuizing voor een SATA schijf wel de schijf uitlezen. Er uit sleutelen is het meeste werk ook niet, ifixit.com helpt je op weg om de schijf er uit te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hallo Sypie,

Bedoel je dat verdere kosten maken aan de MacBook wellicht zinloos is ?
De 2 genoemde cruciale onderdelen zullen vervangen moeten worden maar zelfs dan beter niet te veel tijd, moeite en kosten erin steken ?

Zulke behuizing of Mac heb ik zelf niet, enkel externe harde schijf en Windows laptop.

Bedankt iedereen reeds voor de hulp en reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Zo'n cradle kost je de kop niet, één kan je later nog gebruiken voor Timemachine, of iets anders natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je een beetje handig bent kun je de onderdelen ook via ebay kopen. Of een complete met bijv. defect scherm.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad dat de reparatieprijs de waarde van de MacBook (bijna) overstijgt. Oftewel: totaal loss. Misschien kun je nog iets met je WA verzekering.

En ja, een USB-behuizing kopen en de schijf uitbouwen is simpelweg sneller en flink goedkoper.

Het laten staan van je MacBook Pro in de regen is natuurlijk een flinke smak lesgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 19:35
De macbook kun je beter bij je verzekeraar claimen, een macbook air voor 1000 euro lijkt mij een betere keus. Dan heb je weer een nieuw systeem, die refurb borden zijn ook niet altijd je van het.

Ik heb je een PM gestuurd, afhankelijk van hoever je wil rijden kan ik je wel helpen. ik heb op zich alle onderdelen en een uitgebreid assortiment aan mac thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47
Een andere Mac is niet per se nodig om de data van die schijf te krijgen, via een live omgeving van een linux distro kun je je schijf (al dan niet out-of-the-box) ook prima mounten en zo je bestanden kopiëren/backuppen. Wat je dus moet doen is een live-CD/USB stick maken met bijvoorbeeld Ubuntu, deze booten op een werkende laptop/computer (ZONDER te installeren) en dan is het een kwestie van je externe schijf met daarin de hardeschijf uit je MBP aansluiten en de boel overzetten. Mocht je schijf niet direct herkent worden dan moet je even een pakket genaamd hfsprogs installeren zodat je schijf alsnog herkent wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
YouTube: Wet Laptop Recovery - Is it Possible?

Waterschade is erg lastig. Maar niet onmogelijk. Uit elkaar halen, lang laten drogen, contacten opschonen en weer assembleren. Het kan, maar het kost veel tijd. Daarom is het ook zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 12:36
Terwijl je ondertussen wacht op hulp voor je HDD, het beste dat je nu kunt doen is je Mac in een bak met rijst leggen. Die korrels gaan vocht wegtrekken waar mogelijk. Lijkt me het minste dat je nu in ieder geval kunt ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Barns schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:51:
Terwijl je ondertussen wacht op hulp voor je HDD, het beste dat je nu kunt doen is je Mac in een bak met rijst leggen. Die korrels gaan vocht wegtrekken waar mogelijk. Lijkt me het minste dat je nu in ieder geval kunt ondernemen.
Dat Heeft echt geen enkele zin. Daar haal je geen corrosie mee weg op het logicboard. Uitbouwen en ultrasone reiniging heeft nog het meeste kans. De bak rijst is echt een broodje aap.

De meeste apparaten met vochtschade gaan juist kapot door het proberen aan te zetten. Al dan niet na een poging het apparaat te drogen zonder het echt goed uit elkaar te halen en te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:33
je kan mac drive gebruiken om de harde schijf uit te kunnen lezen onder windows, de software is gratis en het werkt (Externe HDD en een hackintosh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 12:36
mobby1971 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:18:
[...]Dat Heeft echt geen enkele zin. Daar haal je geen corrosie mee weg op het logicboard. Uitbouwen en ultrasone reiniging heeft nog het meeste kans. De bak rijst is echt een broodje aap.

De meeste apparaten met vochtschade gaan juist kapot door het proberen aan te zetten. Al dan niet na een poging het apparaat te drogen zonder het echt goed uit elkaar te halen en te reinigen.
Dit topic is niet bedoeld om hier een welles nietes verhaal van te maken. Wil graag nog wel een nuancering aanbrengen: vlak na een incident waarbij water over een elektronisch apparaat is gemorst kun je: door het device uit elkaar halen er voor zorgen dat er water op plekken komt waar het eerst nog niet was; door te föhnen waterdamp veroorzaken en het water de verkeerde richting blazen. De rijst zal er echter wel voor zorgen dat het vocht wordt geabsorbeerd en het device leeg wordt gezogen van vocht. Zoals ik het zei; het minste dat je nu kúnt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TS : Wat wil je nou eigenlijk gedaan hebben?

Want je hebt bij de apple-zaak schijnbaar iets compleet anders gevraagd (complete reparatie) dan dat je hier doet (enkel schijf redden).

Het is ook nog een optie om naar de apple-zaak terug te gaan en daar enkel te vragen om een schijf kopie, dan krijg je ook wel een ander tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hallo Gomez12,

Eerst werd er bij de Apple-zaak inderdaad gevraagd wat de kosten tot reparatie zijn.
Gezien die nogal hoog zijn en geen zekerheid geven (verborgen defecten o.a.) werd er beslist om:
1) hier informatie te komen vragen, over wat nu nog de mogelijkheden zijn en ook verduidelijking omdat ik zelf niets van hardware ken
2) toch enkel richting het redden van de gegevens te gaan, al dan niet bij de Apple zaak

Voor punt 2 werd gisterenavond laat nog de vraag gesteld per e-mail over de kosten van het redden van de gegevens, bij die Apple zaak. Van zodra er antwoord is zullen we kijken wat het beste is, bij hen of via iemand van het forum eventueel. Indien niet bij Apple-zaak, dan ga ik zsm de Macbook ophalen bij hen.

Initieel hadden we niet gedacht dat de schade aan de Macbook zo hoog zou zijn en dat trachten om hem te redden eerder nutteloos en/of duur zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hallo,

We hebben net bericht gekregen van de Apple-zaak.
Datarecuperatie kost standaard 84,70 € bij hen, en "no cure, no pay".
De kans is groot dat we hiervoor gaan opteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:51
We kunnen je wel helpen met de opties. Maar als je echt concreet iemand zoekt om je te helpen, dan kun je beter een advertentie plaatsen in V&A (daar is het forum namelijk niet voor bedoeld): http://tweakers.net/aanbod/ :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40
Wigi schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:55:
Hallo,

We hebben net bericht gekregen van de Apple-zaak.
Datarecuperatie kost standaard 84,70 € bij hen, en "no cure, no pay".
De kans is groot dat we hiervoor gaan opteren.
Datarecuperatie: ik zou zelf eerst even een advertentie plaatsen in Vraag & Aanbod (V&A). Er is vast een tweaker die dit gratis of voor minder doet. Een advertentie plaatsen in V&A is nog gratis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:26

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik lees hier dat je een andere Mac zou moeten hebben om de data van je schijf af te halen, maar dat is niet nodig. Gewoon een driver installeren en je kunt prima bij je bestanden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DexterDee schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:20:
Ik lees hier dat je een andere Mac zou moeten hebben om de data van je schijf af te halen, maar dat is niet nodig. Gewoon een driver installeren en je kunt prima bij je bestanden.
Ja, of een Linux live-cd gebruiken, die kunnen ook wel HFS(+) aan

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En natuurlijk ga je vanaf nu zorgen dat je back-ups in orde zijn. Met het maken van fatsoenlijke back-ups heb je dit soort paniekvoetbal helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Hallo hallo €85 voor data"recuperatie" (mooi woord hoor) is echt belachelijk. Dat kan veel goedkoper. Ikzelf kan het aanbieden voor €25 bijvoorbeeld al dan niet met externe behuizing erbij voor een paar euro meer. Dus dat zou ik voora niet doen. Verder is de Macbook niet per definitie waardeloos. Ik kan een reparatie in gang zetten voor je wat inhoud dat hij gereinigd wordt met alcohol en ultrasoon indien nodig (bij veel corrosie). Een dergelijk iets kost sws €45 ook als het niet werkt. Dus dat is iets wat je zelf zou moeten bekijken of het handig is. Je mag me hiervoor een PM sturen indien gewenst.

Ik zou de recovery sws niet bij Apple laten doen, maar ff hier op de V&a proberen. Zijn genoeg tweakers in antwerpen en omgeving met een mac die je kunnen helpen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
Hartelijk dank iedereen !
Ik zal een topic starten in V&A, met de focus op Antwerpen en omgeving tot Zuid-Nederland.

Oh ja, de vriendin zal ik een externe harde schijf cadeau doen om haar backups te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
V&A topic werd aangemaakt:
V&A gevraagd: Macbook Pro heeft waterschade geleden

Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
supersnathan94 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:54:
Hallo hallo €85 voor data"recuperatie" (mooi woord hoor) is echt belachelijk. Dat kan veel goedkoper. Ikzelf kan het aanbieden voor €25 bijvoorbeeld al dan niet met externe behuizing erbij voor een paar euro meer.
Wat is er belachelijk aan die 85 euro? Ik vind het zelfs wel redelijk goedkoop als het zakelijk moet gebeuren.

Ik schat dat je er toch al snel 2 uur mee bezig bent en dan heb je nog wat gebruiksvoorwerpen die je moet gebruiken (je hebt een extra hdd nodig) en dan heb je het erover als het goed gaat.
Je hoeft niet de hele 2 uur actief te zijn, maar potentieel kan het veel langer gaan duren als die hdd echt waterschade heeft.

Dat jij het voor een vriendenprijsje wilt doen, betekent nog niet dat een bedrijf ook kan hongerlijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wigi
De offerte van de Apple-zaal vermeldt 1,25 uur werk voor het vervangen van moederbord en top case, en het weer werkend krijgen van de Macbook op VOORWAARDE dat dat de enige waterschade is. Is er extra schade die men nu niet kon vaststellen, dan zal het echte aantal uren werk hoger uitvallen. Maar dan hebben jullie alvast een idee.

Die 1,25 uur bevat niet de tijd voor het terughalen van 78 GB aan gegevens. Dat werd apart begroot op 85 € zonder een tijdsindicatie af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
DexterDee schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:20:
Steker nog, je kunt gewoon de Bootcamp drivers downloaden (dat is een zip bestand met losse installatie bestanden), en daarvan een HFS+ driver installeren. Je kunt dan niet schrijven, maar alleen lezen. Maar voor data overzetten is dat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Gomez12. Het is belachelijk omdat het helemaal niet zoveel werk is. Mocht de harde schijf echt defect zijn dan kost het namelijk veel meer. In dit geval is namelijk uitgegaan van de defecten aan logicboard en top case zoals aangegeven door TS. De HDD is dus intact. Daarmee is het dus een kwestie van externe behuizing kopen, schijf bevoegdheden controleren en aanpassen indien mogelijk. Al met al is dat bedrijf nog geen half uur bezig. Sterker nog dit kan binnen tien minuten. Daarom is die €85 (ook zakelijk wat je er ook maar mee bedoelt) belachelijk veel. Hier is geen extra gereedschap nodig anders dan een T6 en een P2 of 3 en een externe behuizing. Niks geen extra schijf oid. Das alleen van toepassing als de schijf schade heeft en dan wordt het rustig een eurootje of 200.
Pagina: 1