[Win10] Niet-startende apps met domein/zwervende profielen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Ik heb gisteren geprobeerd om twee test-PC's met Windows 10 Pro aan een domein toe te voegen. Het domein is van het type klassiek NT4-stijl, gehost door een Linux-server (Debian 6.0) met Samba 3.5.6. Het werkt tot nu toe probleemloos met Windows 9x, 2000, XP, Vista en 7 cliënts. Met gebruik van zwervende profielen.

Nu komt dus Windows 10.

Na wat aanpassingen aan cliënt en server (zie onderaan post), gaat het proces goed vanaf het joinen van het domein tot aan het aanmelden van gebruikers en het automatisch aanmaken van zwervende profielen. Maar verder gaat het helemaal fout :/

De problemen:

1.
Het allergrootste probleem wat het een totale ramp maakt qua bruikbaarheid:

Na aanmelden van een domeingebruiker krijg je een keurig bureaublad voorgesteld waarin alles perfect lijkt. Maar als je nader kijkt, zijn er heel veel problemen.

De meeste moderne ingebouwde toepassingen die in het start-menu staan, werken namelijk niet :/ Van wat ik uitgeprobeerd heb, verschijnt er een grijs streepje onder de app-naam als ik deze aanklik. Daarna gebeurt er niks.

Het gaat o.a. om de volgende toepassingen: Aan de slag, Agenda, Alarmen en klok, Camera, Films en TV, Foto's, Geldzaken, Groove-muziek, Kaarten, Mail, Microsoft Solitaire Collection, Nieuws, Office downloaden, OneNote, Personen, Rekenmachine, Skype-download, Sport, Store, Telefoonassistent, Voicerecorder, Weer en Xbox.

Als je op één van de bovengenoemde klikt, komt er dus een grijze streep onder en gebeurt er verder niks :/

Ook alle standaard aanwezige "tiles" in het start-menu m.u.v. de Egde browser werken niet, de vierkantjes worden grijs na het erop klikken.

De enige ingebouwde applicaties die wel werken, zijn de meer traditionele apps:
Alles in "Toegankelijkheid", alles in "Bureau-accessoires", alles in "Systeem", alles in "Systeembeheer", Contact opnemen met ondersteuning, OneDrive, Windows feedback, Zoeken, Microsoft Edge (browser) en Powershell. En ook dingen als configuratiescherm, taakbeheer en verkenner werken.

Het grijs worden v/d tiles en de grijze streepjes onder het menu-item ziet er zo uit:

*link dood*

Filmpje is gemaakt van een nieuw domein-account, vandaar dat aanmelden wat langer duurt => zwervend profiel moet worden aangemaakt.

De problemen van niet-startende applicaties lijken op deze beschrijving, maar ik weet niet zeker of dat daadwerkelijk hetzelfde probleem is. Sowieso is daar geen oplossing gegeven:
http://www.edugeek.net/fo...-10-roaming-profiles.html

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Het lijkt me dat er ergens iets mis is bij de cliënt :/ De server heeft namelijk al zijn taak gedaan door de gebruikersnaam en wachtwoord te verifiëren, het login-script te serveren en het zwervend profiel op te slaan. Het heen-en-weer kopiëren van het profiel gaat ook prima. Het is dus echt dat de applicaties niet starten na het aanmelden met een domeingebruiker :/

Verder zijn er ook tot nu toe 2 mineur problemen aan het licht gekomen:

2.
Als je via gpedit.msc op de Windows 10 cliënt "kopieën van zwervende profielen niet in cache plaatsen" hebt aangezet, blijven er alsnog restjes (3-4 bestandjes die gelocked zijn tot aan de eerstvolgende restart) lokaal op de cliënt achter na het afmelden. Het is zeer waarschijnlijk deze bug die blijkbaar nog steeds niet is opgelost :/
https://social.technet.mi...rum=WinPreview2014General

3.
De instellingen van de nieuwe Edge-browser vallen op de één of andere manier buiten het zwervend profiel, worden verworpen bij het afmelden ofwel niet meegenomen in het zwervend profiel. Het zwervend profiel zelf werkt echter wel, want de bureaublad-instellingen zoals achtergrondkleur en taakbalk-grootte worden wèl netjes meegenomen. En als ik de Firefox-browser installeer, worden de instellingen daarvan ook netjes behouden.

--------

De achtergrondinformatie over de aanpassingen die ik gemaakt heb aan cliënt en server om ze zoveel mogelijk samen te laten spelen:

1.
Ik heb deze aanwijzingen (https://wiki.samba.org/in...ngs_for_NT4-style_domains) gevolgd en dus 2 registerintellingen aangepast (die al vanaf Win2000 nodig waren) op de Windows 10 cliënt zodat het samen kan spelen met een NT4-stijl domein.

En ook de speciaal voor Windows 10 genoemde verandering in de Samba server-configuratie gedaan: "max protocol = NT1" aan de smb.conf toegevoegd.

2.
Als extra heb ik ook deze doorgevoerd voor mijn situatie:
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2890783
Deze is op zich niet essentieel, maar omdat ik ook nog Windows XP/Vista/7 profielen op de server heb staan, zorgt deze verandering ervoor dat Windows 10 ".V5" achter de profielnaam plakt, zodat de profielen gescheiden blijven van de Vista/7 exemplaren.

3.
Verder moest er ook iets gewijzigd worden via gpedit.msc, omdat de strenge beveiliging het anders niet toestaat om de NETLOGON share op de Samba-server te benaderen voor het login-script die de folder redirection regelt. Dit is een bekend probleem:
https://lists.samba.org/archive/samba/2015-July/192818.html
Solution: GPEDIT.MSC -> Computer -> Administrative templates -> Network
-> Networkprovider -> Hardened UNC Paths

Added

\\foo.lan\netlogon and Value:
RequireMutualAuthentication=0,RequireIntegrity=0,RequirePrivacy=0
--------

Wat betreft de folder redirection en nog wat extra instellingen gebruik ik het volgende in het netlogon-script, voor als het interessant is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
@echo off
@echo Fientjes inlogscript met shellfolders en explorerinstellingen voor Windows Vista en 7.

net use q: \\server1\%username%

ipconfig /flushdns
@echo DNS-cache geleegd.

if exist \\server1\%username%\Documenten goto bureaublad
mkdir \\server1\%username%\Documenten
@echo "Documenten" is aangemaakt

:bureaublad
if exist \\server1\%username%\Bureaublad goto favorieten
mkdir \\server1\%username%\Bureaublad
@echo "Bureaublad" is aangemaakt

:favorieten
if exist \\server1\%username%\Favorieten goto afbeeldingen
mkdir \\server1\%username%\Favorieten
@echo "Favorieten" is aangemaakt

:afbeeldingen
if exist \\server1\%username%\Afbeeldingen goto muziek
mkdir \\server1\%username%\Afbeeldingen
@echo "Afbeeldingen" is aangemaakt

:muziek
if exist \\server1\%username%\Muziek goto videos
mkdir \\server1\%username%\Muziek
@echo "Muziek" is aangemaakt

:videos
if exist \\server1\%username%\Video's goto downloads
mkdir \\server1\%username%\Video's
@echo "Videos" is aangemaakt

:downloads
if exist \\server1\%username%\Downloads goto doorgaan
mkdir \\server1\%username%\Downloads
@echo "Downloads" is aangemaakt

:doorgaan

@echo Alle benodigde mappen zijn succesvol aangemaakt / aangetroffen.

@echo Hier komen de registeraanpassingen.

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" /v "Hidden" /t REG_DWORD /d "00000001" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" /v "ShowCompColor" /t REG_DWORD /d "00000001" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" /v "HideFileExt" /t REG_DWORD /d "00000000" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" /v "ShowSuperHidden" /t REG_DWORD /d "00000001" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" /v "NoThumbnailCache" /t REG_DWORD /d "00000001" /f

reg add "HKCU\Software\Policies\Microsoft\Windows\Explorer" /v "DisableThumbsDBOnNetworkFolders" /t REG_DWORD /d "00000001" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Personal" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Documenten" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "My Pictures" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Afbeeldingen" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "My Music" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Muziek" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Desktop" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Bureaublad" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "My Video" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Video's" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Favorites" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Favorieten" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "My Video" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Video's" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "{374DE290-123F-4565-9164-39C4925E467B}" /t REG_EXPAND_SZ /d "q:\Downloads" /f

reg add "HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main" /v "Start Page" /t REG_SZ /d "http://server1" /f

exit

Het script werkt wat betreft folder redirection ook voor Windows 10 prima (register-keys zijn hetzelfde wat dat betreft, gecontroleerd). Ik kan me alleen voorstellen dat de startpagina voor IE instellen geen zin heeft op Windows 10, maar het script is oorspronkelijk bedoeld voor Windows Vista en 7. Ik bied ze voor andere versies als Win9x, 2000 en XP gescheiden aan door in Samba voor elk type besturingssysteem een aparte netlogon-map te toe te wijzen via de %a variabele in smb.conf. Maar Samba detecteert de besturingssystemen Vista, 7 & 10 allemaal als zijnde "Vista" dus serveert ze hetzelfde. Maar goed, dit vlak werkt, hoeft niks aan gedaan te worden.

--------

De conclusie nu is dus dat het allemaal wel aan kan melden en de profielen heen-en-weer kunnen worden gekopieerd zonder problemen, maar het alsnog niet bruikbaar is door de problemen in Windows met de niet-startende ingebouwde applicaties :/

Ik vind het echt triest dat elke nieuwe versie van een besturingssysteem weer allerlei rare problemen met zich meebrengt en het allemaal niet goed wil samenspelen met bestaande software :/ Ik snap opeens weer waarom ik altijd zo lang mogelijk op oude versies blijf en een weerstand heb tegen upgraden :/ En het lijkt wel: hoe nieuwer de versie, hoe meer problemen :/

Wat betreft de server zullen sommigen zich wellicht afvragen waarom ik niet upgrade naar Samba 4.x met AD ondersteuning: ik wil het bewust niet, want het vergt teveel werk voor een thuisserver. De server serveert nu naast het Windows-domein ook nog DHCP, DNS en voor de Linux-cliénts LDAP en NFS. Als ik overstap naar Samba 4.x met AD moet bijna alles op de schop. Daar heb ik nu op z'n zachts gezegd niet teveel zin in, het is erg ingewikkeld materiaal. Wat nu prima werkt, wil ik niet breken :) Ik wil dat de nieuwkomer (Windows 10) gaat samenspelen met mijn bestaande systemen, niet andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Die grijze balken is dat Windows de app uit de store probeert te downloaden en daar gaat iets mis lijkt het wel. Daarnaast kan een ander probleem zijn dat er een Windows 7/8 profiel over een Windows 10 profiel gezet is. Bijvoorbeeld een username.v2 inhoud gekopieerd naar een username.V5 profiel map. Dat is destructief voor de user context (niks werkt er meer goed in Windows 10 voor die gebruiker).

Mandatory Windows 7/8/8.1 profielen werken niet (vreemd gedrag). Verder zou ik het even niet weten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar de apps hoeven niet gedownload te worden... want met een lokaal profiel werken ze wel, dus ze zijn al aanwezig :/ En als ik met de netwerkkabel los een nieuwe lokale user aanmaak, hoeven die apps ook niet gedownload te worden, werken meteen.

Er is geen profiel van een vorige versie toegepast. Op de server is geen mandatory profile of "Default User" aanwezig. En de gebruiker waarmee is getest, is nieuw aangemaakt, net als het profiel wat pas bij de eerste aanmelding wordt gegenereerd.

Mixen bij het ophalen of terugzetten v/d profiel is door deze aanpassing ook niet mogelijk:
Josefien schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 02:28:
2.
Als extra heb ik ook deze doorgevoerd voor mijn situatie:
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2890783
Deze is op zich niet essentieel, maar omdat ik ook nog Windows XP/Vista/7 profielen op de server heb staan, zorgt deze verandering ervoor dat Windows 10 ".V5" achter de profielnaam plakt, zodat de profielen gescheiden blijven van de Vista/7 exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat zie je als je hovert over de apps die grijs geworden zijn? En wat als je rechts klikt?
En wellicht de belangrijkste: Wat zegt de eventlog?

Waarom doe je de folder redirection niet met GPO's?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Room42 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:04:
Wat zie je als je hovert over de apps die grijs geworden zijn? En wat als je rechts klikt?

Met register injectie zou het theoretisch moeten werken. Maar te veel gezien dat het niet goed werkt omdat de injectie te laat plaats vindt. Maar ik denk dat het haar keuze is om het op deze manier te doen.
Daarnaast, geen GPO ondersteuning (NT4 domein). Misscien local GPO doen is een optie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Heel andere suggestie/vraag, waarom niet Debian 8 en Samba 4 gebruiken? Puur om te testen uiteraard, desnoods in een VM. Het is een beetje shotgun debugging, maar Windows AD met Samba 4 is een beetje de volgende stap na 'NT' domeinen, en ik kan me voorstellen dat je met een schone server ook meteen weet dat het daar niet aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...Ik vind het echt triest dat elke nieuwe versie van een besturingssysteem weer allerlei rare problemen met zich meebrengt en het allemaal niet goed wil samenspelen met bestaande software :/ Ik snap opeens weer waarom ik altijd zo lang mogelijk op oude versies blijf en een weerstand heb tegen upgraden :/ En het lijkt wel: hoe nieuwer de versie, hoe meer problemen :/
Niet lullig bedoeld, maar je probeert nu Microsoft's nieuwste OS aan de praat te krijgen met een reverse engineerd versie van een server uit 1996. Klinkt als een brug te ver
Wat betreft de server zullen sommigen zich wellicht afvragen waarom ik niet upgrade naar Samba 4.x met AD ondersteuning: ik wil het bewust niet, want het vergt teveel werk voor een thuisserver...
'k Zou toch eens gaan kijken naar bijvoorbeeld NAS4free; één schermpje invullen en je AD werkt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Room42 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:04:

Erover hoveren laat niks gebeuren :/

Rechtsklikken levert wisselend "Aan Start vastmaken" en "Van Start losmaken" op, afhankelijk van of de app al als tile voorkomt in het start-menu. Dit lijkt normaal gedrag.

Het eventlog... die zegt hier niets over :/ Het is verder erg vreemd, want het geeft ook geen enkele foutmelding o.i.d. :/

En geen GPO's, omdat de NT4-stijl PDC het niet ondersteunt :)
Wim-Bart schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:10:
[...]

Met register injectie zou het theoretisch moeten werken. Maar te veel gezien dat het niet goed werkt omdat de injectie te laat plaats vindt. Maar ik denk dat het haar keuze is om het op deze manier te doen.
Daarnaast, geen GPO ondersteuning (NT4 domein). Misscien local GPO doen is een optie.
Een lokale GPO is geen oplossing, ik wil het niet op elke machine apart doen.

Register-injectie werkt tot nu toe prima. Alleen in Windows 2000/XP gebeurde het wel dat injectie te laat ging als een gebruiker nog geen zwervend profiel had (=nieuwe gebruiker die voor het eerst aanmeldde). Dat kon omzeilt worden door even opnieuw aan te melden. Maar uiteindelijk had ik voor Windows 2000/XP iets met Poledit gebruikt om folder redirection te regelen. Ik zie nog wel een NTConfig.POL in de netlogon staan, maar het is al zo lang geleden... geen idee meer hoe ik dat gedaan had. Het werkt i.i.g. nog prima :)

Voor Vista, 7 en 10 werkt register-injectie tot nu toe altijd op tijd, ook bij nieuwe gebruikers :)
johnkeates schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:11:
Heel andere suggestie/vraag, waarom niet Debian 8 en Samba 4 gebruiken? Puur om te testen uiteraard, desnoods in een VM. Het is een beetje shotgun debugging, maar Windows AD met Samba 4 is een beetje de volgende stap na 'NT' domeinen, en ik kan me voorstellen dat je met een schone server ook meteen weet dat het daar niet aan kan liggen.
Misschien dat ik dat nog een keer doe om te testen, maar ik ben er geen fan van :/ Dat Samba 4 met AD is nogal ingewikkelde materie. Het werkt niet zoals Samba 3 NT4-stijl gewoon standalone, maar gaat zich ongevraagd bemoeien met mijn bestaande DHCP/DNS/LDAP server om te kunnen werken. Dat maakt het erg vervelend en onnodig complex. Ik heb er immers niet voor gestudeerd... ik doe het alleen maar om het thuis wat gemakkelijker te hebben wat centraal aanmelden betreft.
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:09:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar je probeert nu Microsoft's nieuwste OS aan de praat te krijgen met een reverse engineerd versie van een server uit 1996. Klinkt als een brug te ver

[...]

'k Zou toch eens gaan kijken naar bijvoorbeeld NAS4free; één schermpje invullen en je AD werkt
Die "server uit 1996" is anders tot een paar jaar terug nog wel het beste wat Samba kon bieden, dus zo oud is het niet :/ En het werkt zo fijn... je kunt alles instellen via 1 config-file en het bemoeit zich niet met andere services op de server zoals DHCP, DNS en LDAP, het leeft prima naast elkaar. En vereist ook geen rare dingen als Kerberos o.i.d. Het werkt gewoon zoals het hoort :)

Ik vind het juist een brug te ver dat er allerlei ongewenste veranderingen door mijn strot geduwd worden, terwijl het spul hetzelfde hoeft te doen :/ Ik heb Windows 7 ook maar sinds 2 jaar in het domein en nu wil Windows 10 al niet meer goed samenspelen... ik blijf dan zo bezig :/ En hoe nieuwer de software, hoe ingewikkelder het allemaal is om in te stellen :/

Waarom is al dat spul niet gewoon een keer af en kan het gewoon tientallen jaren blijven werken zoals het is? Het moet altijd maar nieuwer en zogenaamd beter en dan gaat het weer daardoor kapot en tegen de tijd dat je het een keer gemaakt heb, begint het weer van voor af aan :/

Ach, ... als Windows 10 uiteindelijk echt niet wil samenspelen met mijn server, dan houd ik het maar op Windows 7...

NAS4Free... ik heb even de feature list ervan bekeken... het is niet op Linux gebaseerd, maar op BSD. Dat is al een afknapper :/ Daarnaast doet het standaard geen DCHP en OpenLDAP serveren. Dus nee, dat wordt 'm niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

TheVMaster

Moderator WOS
Josefien schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

En geen GPO's, omdat de NT4-stijl PDC het niet ondersteunt :)
Maar eh...wrom niet aan de server kant upgraden naar iets nieuws (en beters?) Windows Server 2012 R2 Essentials ofzo?? Als je echt wilt dat zaken decenia blijven werken....waarom dan aan de client kant niet afstappen van Windows? Of anders bij Windows 7 blijven..... :+
[...]
Een lokale GPO is geen oplossing, ik wil het niet op elke machine apart doen.
Volgens mij moet dat ook anders kunnen hoor....
Register-injectie werkt tot nu toe prima. Alleen in Windows 2000/XP gebeurde het wel dat injectie te laat ging als een gebruiker nog geen zwervend profiel had (=nieuwe gebruiker die voor het eerst aanmeldde). Dat kon omzeilt worden door even opnieuw aan te melden. Maar uiteindelijk had ik voor Windows 2000/XP iets met Poledit gebruikt om folder redirection te regelen. Ik zie nog wel een NTConfig.POL in de netlogon staan, maar het is al zo lang geleden... geen idee meer hoe ik dat gedaan had. Het werkt i.i.g. nog prima :)

Voor Vista, 7 en 10 werkt register-injectie tot nu toe altijd op tijd, ook bij nieuwe gebruikers :)

[...]
Misschien dat ik dat nog een keer doe om te testen, maar ik ben er geen fan van :/ Dat Samba 4 met AD is nogal ingewikkelde materie. Het werkt niet zoals Samba 3 NT4-stijl gewoon standalone, maar gaat zich ongevraagd bemoeien met mijn bestaande DHCP/DNS/LDAP server om te kunnen werken. Dat maakt het erg vervelend en onnodig complex. Ik heb er immers niet voor gestudeerd... ik doe het alleen maar om het thuis wat gemakkelijker te hebben wat centraal aanmelden betreft.
OOhw...dus dat is de reden dat je gene Samba 4 wilt gebruiken? 8)7 Tja...als je oude meuk wilt blijven draaien, tja....dan moet je niet verwachten dat het altijd allemaal aan de client kan maar backwards compatible blijft :) Kun je dat DHCP/DNS stuff er niet af slopen dan...?
[...]
Die "server uit 1996" is anders tot een paar jaar terug nog wel het beste wat Samba kon bieden, dus zo oud is het niet :/ En het werkt zo fijn... je kunt alles instellen via 1 config-file en het bemoeit zich niet met andere services op de server zoals DHCP, DNS en LDAP, het leeft prima naast elkaar. En vereist ook geen rare dingen als Kerberos o.i.d. Het werkt gewoon zoals het hoort :)

Ik vind het juist een brug te ver dat er allerlei ongewenste veranderingen door mijn strot geduwd worden, terwijl het spul hetzelfde hoeft te doen :/ Ik heb Windows 7 ook maar sinds 2 jaar in het domein en nu wil Windows 10 al niet meer goed samenspelen... ik blijf dan zo bezig :/ En hoe nieuwer de software, hoe ingewikkelder het allemaal is om in te stellen :/

[..]
TJa....je hoeft ook niet over naar Windows 10....blijf dan lekker op Windows 7 zitten...scheelt (blijkbaar) een boel gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
TheVMaster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:55:
[...]

Maar eh...wrom niet aan de server kant upgraden naar iets nieuws (en beters?) Windows Server 2012 R2 Essentials ofzo?? Als je echt wilt dat zaken decenia blijven werken....waarom dan aan de client kant niet afstappen van Windows? Of anders bij Windows 7 blijven..... :+
Omdat sommige dingen per se Windows nodig hebben.

De cliënten hebben al meestal een dual-boot met Ubuntu 12.04 LTS en een Windows-versie (95, XP, Vista en 7 komen voor). Waarbij die Ubuntu het meest wordt gebruikt.

Maar ook afstappen van Windows... zelfs Ubuntu wil ik niet meer upgraden... elke versie brengt weer problemen met zich mee die de voorgaande niet had. Of mist functies die de voorgaande nog had. Maar uiteindelijk duwt men die nieuwe versies door je stront... ik bedoel... probeer maar eens met Ubuntu 8.04 LTS nog fatsoenlijk te internetten of het überhaupt te installeren op redelijk moderne hardware... :/

De server wil ik om dezelfde rede niet upgraden, omdat de nieuwe versie compleet anders werkt qua configuratie en altijd weer nieuwe problemen met zich mee brengt. Ik wil niet telkens alles opnieuw uitzoeken en dan tegen de tijd dat het eenmaal samenspeelt, weer opnieuw beginnen omdat de boel niet meer wordt ondersteunt ("end-of-life" :r ).

Ik ben ooit begonnen met Debian 3.1, daarna via 4.0 naar 6.0 gekomen. En elke keer duurde het heel lang voordat alles voldoende getest was en weer werkte zoals het hoorde. Nieuwe server-versies brengen namelijk vaak nieuwe problemen met zich mee qua omgang met de cliënten. Laat staan een compleet ander systeem... :/
[...]

OOhw...dus dat is de reden dat je gene Samba 4 wilt gebruiken? 8)7 Tja...als je oude meuk wilt blijven draaien, tja....dan moet je niet verwachten dat het altijd allemaal aan de client kan maar backwards compatible blijft :) Kun je dat DHCP/DNS stuff er niet af slopen dan...?
DHCP en DNS gaan er niet uit. Ik wijs in het netwerk namelijk vaste IP's toe aan de hand van MAC-adressen. En de DNS-server is zodat ik PC's en andere apparaten (zoals printers) kan aanspreken op naam i.p.v. ip-adres.

De OpenLDAP en NFS is om de Linux-cliënten aan te melden. Moeten dus ook blijven.

En Samba 4 AD zie ik als probleem, omdat het dus niet met mijn bestaande andere services werkt. En configureren gaat compleet anders :/
[...]

TJa....je hoeft ook niet over naar Windows 10....blijf dan lekker op Windows 7 zitten...scheelt (blijkbaar) een boel gedoe...
Dat is voor nu ook het beste, als het probleem in de openingspost niet relatief makkelijk opgelost kan worden :/ Maar op lange termijn gaan er allerlei dingen niet meer werken met Windows 7. Net als dat XP niet meer met alles werkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Josefien schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:43:
[...]
Omdat sommige dingen per se Windows nodig hebben.

De cliënten hebben al meestal een dual-boot met Ubuntu 12.04 LTS en een Windows-versie (95, XP, Vista en 7 komen voor). Waarbij die Ubuntu het meest wordt gebruikt.

Maar ook afstappen van Windows... zelfs Ubuntu wil ik niet meer upgraden... elke versie brengt weer problemen met zich mee die de voorgaande niet had. Of mist functies die de voorgaande nog had. Maar uiteindelijk duwt men die nieuwe versies door je stront... ik bedoel... probeer maar eens met Ubuntu 8.04 LTS nog fatsoenlijk te internetten of het überhaupt te installeren op redelijk moderne hardware... :/

De server wil ik om dezelfde rede niet upgraden, omdat de nieuwe versie compleet anders werkt qua configuratie en altijd weer nieuwe problemen met zich mee brengt. Ik wil niet telkens alles opnieuw uitzoeken en dan tegen de tijd dat het eenmaal samenspeelt, weer opnieuw beginnen omdat de boel niet meer wordt ondersteunt ("end-of-life" :r ).

Ik ben ooit begonnen met Debian 3.1, daarna via 4.0 naar 6.0 gekomen. En elke keer duurde het heel lang voordat alles voldoende getest was en weer werkte zoals het hoorde. Nieuwe server-versies brengen namelijk vaak nieuwe problemen met zich mee qua omgang met de cliënten. Laat staan een compleet ander systeem... :/

[...]
DHCP en DNS gaan er niet uit. Ik wijs in het netwerk namelijk vaste IP's toe aan de hand van MAC-adressen. En de DNS-server is zodat ik PC's en andere apparaten (zoals printers) kan aanspreken op naam i.p.v. ip-adres.
Ik bedoelde ook meer het loskoppelen....aangezien jij vertelde dat ze in elkaar verweven zitten...:+ dat je dhcp en dns nodig hebt, dat kan ik ook nog wel verzinnen :p
De OpenLDAP en NFS is om de Linux-cliënten aan te melden. Moeten dus ook blijven.

En Samba 4 AD zie ik als probleem, omdat het dus niet met mijn bestaande andere services werkt. En configureren gaat compleet anders :/

[...]
Dat is voor nu ook het beste, als het probleem in de openingspost niet relatief makkelijk opgelost kan worden :/ Maar op lange termijn gaan er allerlei dingen niet meer werken met Windows 7. Net als dat XP niet meer met alles werkt :/
Ehh......maar volgens mij ontkom je niet aan een roadmap t.a.v. upgrades van zowel server als clients, moet zeggen dat ik je anders wel een klein beetje een 'luie' ITer vindt hoor. Nu kan ik dit van afstand natuurlijk makkelijk zeggen, maar ik vindt het wel fijn dat er iedere paar jaar nieuwe versies zijn.....

En over het algemeen werkt een Windows Server (niet de meest recente) gewoon goed i.c.m. Windows 10.....dat jij daarbij dus een *nix variant gebruikt....tja..... :X

Wat is er mis met een Windows Server?

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 10-08-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom in de IT. Waar alles zo snel gaat dat je voor je het weet met unsupported spul zit en wel moet upgraden, ook al wil je dat zelf niet. Mag je je tegen verzetten zolang als je kan / durft, maar uiteindelijk zul je toch een keer moeten.
Je kunt prima aan die oude videorecorder of DVD speler vasthouden, maar als je doel blurays afspelen is zul je toch ergens een keer iets moeten upgraden of bij moeten kopen.

Wat jij eigenlijk zoekt is iets dat out of the box werkt als server en blijft werken. Dan kan ik eigenlijk alleen maar aanraden om naar iets als Synology te kijken. App installeren en draaien. Verwacht geen hele uitgebreide functionaliteit, maar iets dat het gewoon doet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

SMB 1.0 is niet voor niets een losse feature in Windows 10 en volgens mij in 8.1 ook al. Het staat nu nog aan, maar als je zo down level gaat met SMB en NTLM authenticatie dan is het straks vragen om problemen.

Maar ik proef dat er iets staat, maar hoe het in elkaar zit, is ook niet meer gedocumenteerd. Toen ik de Video zag over inloggen met roaming profile dacht ik, mijn hemel dat is toch geen werken. Werk thuis ook met roaming profiles, maar wel op een Server 2012R2 Virtuele Fileserver. En daar is het aanmelden instant (104MB/s zie ik in mijn VM op de netwerkkaart), ok, 2 x 1Gbps teaming onder Hyper-V en een RAID-10 er onder en Jumbo frames en SMB 3.

Daarnaast ben je met SMB1 gewoon een aantal security features kwijt zoals stricte naam controle en andere zaken. En bestand- en record locking is anders waardoor modernere Apps om gaan vallen.

Ik weet niet of blijven zitten op SMB1 slim is, sterker nog, wordt tijd dat het uit het OS gesloopt wordt :-)

Overigens dit al geprobeerd in een powershell met verhoogde priveleges?
PowerShell:
1
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je zal op den duur toch over moeten naar wat anders. Wat je wil (alles laten zoals het is) kan niet om dat resources niet oneindig zijn en je nieuwe features wil die niet compatible zijn met wat je hebt.

Dat is ook meteen de reden waarom niet alles blijft zoals het is: sommige zaken zijn nou eenmaal niet backwards compatible, en als je die dus wil gebruiken zal je mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
TheVMaster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:16:
[...]

Ik bedoelde ook meer het loskoppelen....aangezien jij vertelde dat ze in elkaar verweven zitten...:+ dat je dhcp en dns nodig hebt, dat kan ik ook nog wel verzinnen :p
Het zit niet in elkaar verweven, maar zijn gewoon onafhankelijke losse services die op één machine worden gedraaid :) Het probleem met Samba 4 AD is juist dat het gaat bemoeien met de nu nog op zichzelf staande services :/ Dat bemoeizuchtige is niet oké :r
[...]

Ehh......maar volgens mij ontkom je niet aan een roadmap t.a.v. upgrades van zowel server als clients, moet zeggen dat ik je anders wel een klein beetje een 'luie' ITer vindt hoor. Nu kan ik dit van afstand natuurlijk makkelijk zeggen, maar ik vindt het wel fijn dat er iedere paar jaar nieuwe versies zijn.....
Ik ben een "luie IT'er" in de zin van dat ik gewoon iets wil wat ik eenmalig naar mijn wens inricht en het dan moet blijven doen waar het voor bedoeld is, zonder dat ik er teveel mee bezig hoeft te zijn.

Het telkens upgraden en testen vond ik vroeger nog wel eens leuk, maar tegenwoordig gaat het mij gewoon te snel, ik vind het erg irritant dat het allemaal nooit eens een keer af is. Misschien dat dat ook wel de rede is dat ik nooit mijn beroep hebt gemaakt van de IT, ik vind al die veranderingen echt niks :/
[...]

En over het algemeen werkt een Windows Server (niet de meest recente) gewoon goed i.c.m. Windows 10.....dat jij daarbij dus een *nix variant gebruikt....tja..... :X

Wat is er mis met een Windows Server?
Dat zeg je volgens mij zelf al: het werkt goed met Windows cliënten :P Maar hoe gaat het dan met mijn Linux-cliënten die aanmelden via OpenLDAP en NFS? Werken die dan ook zonder aanpassingen? Op papier vast wel. Maar in de praktijk vast niet :/

En wat er ook nog mis is? De prijs! Ik heb het niet echt breed qua euro's... de goedkoopste versie is paar honderd euro met een limiet op het aantal gebruikers :/ Echt niet economisch voor thuisgebruik. Natuurlijk, pirated kan ook, maar dat heb ik liever echt niet op een server waar ik verder zo weinig mogelijk omkijken naar wil hebben...
The Eagle schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:51:
Wat jij eigenlijk zoekt is iets dat out of the box werkt als server en blijft werken. Dan kan ik eigenlijk alleen maar aanraden om naar iets als Synology te kijken. App installeren en draaien. Verwacht geen hele uitgebreide functionaliteit, maar iets dat het gewoon doet :)
Zo'n Synology doet niet alles wat ik wil... je betaalt zo'n beetje de prijs van een volwaardige thuisserver, maar qua functionaliteit krijg je een stuk minder voor terug :/
Wim-Bart schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:54:
Toen ik de Video zag over inloggen met roaming profile dacht ik, mijn hemel dat is toch geen werken.
Waarom is het geen werken met roaming profiles? De aanmeldtijd? Dat is naar mijn ervaring op scholen bijv. ook niet veel anders... kwestie van wennen. Ik hoef niet per se een computer die binnen 20 seconden klaar voor gebruik is :)
PowerShell:
1
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Wat zal dit commando moeten doen? :) Het eerste commando heeft iets te maken met het opsommen van alle apps, begrijp ik.

Moet ik het uitvoeren met een lokaal account of vanaf een domein-account waarvan alles grijs is?
johnkeates schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:23:
Dat is ook meteen de reden waarom niet alles blijft zoals het is: sommige zaken zijn nou eenmaal niet backwards compatible, en als je die dus wil gebruiken zal je mee moeten gaan.
Het kan wel, alleen wil men het niet... men wil telkens nieuwe versies :/

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 11-08-2015 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Josefien schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 01:04:
[...]
Jij wil nieuwe versies :D Je kan prima Ubuntu 9 blijven gebruiken, Windows XP en SMB1 met NT4 auth :p

Het probleem is dat sommige API's die je als ontwikkelaar maakt niet kunnen werken met dezelfde parameters als oudere API's. Dat is dus een breaking change. Als je daar genoeg van verzamelt binnen een OS heb je een nieuwe versie ;-) Een ander probleem is dat nieuwe hardware niet te gebruiken is als oude software daar niet van op de hoogte is. En weer een ander probleem is security; oudere software of oudere principes zijn soms vatbaar voor bepaalde aanvallen waardoor ze in een nieuwere versie van software soms vervallen.

Naast die issues heb je natuurlijk bij Microsoft het probleem van commercieel belang. Ze releasen een nieuwere versie die dingen heeft die de oude versie niet heeft in de hoop dat mensen de nieuwe versie kopen. Dat is ook waar je tegen aan loopt als je met Windows systemen koppelt van systemen die prima werken maar niet met nieuwere Windows versies werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Uitvoeren grijze gebuiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
PowerShell:
1
Net even geprobeerd vanuit de gebruiker waarbij alles grijs wordt, maar heeft niet het gewenste effect :/

De powershell gestart met rechtsklikken "Als Administrator uitvoeren" en dan de naam+wachtwoord van het administrator-account opgegeven.

Dan dit commando erin. Hij is daarna even bezig. Als hij klaar is, is het enige verschil dat de tiles en items na het klikken niet meer grijs worden/geen grijze streep eronder krijgen. Maar daar blijft het verder bij, want er gebeurt alsnog niks qua starten van een app of zo :/

Verder is het effect na af- en weer aanmelden verdwenen, het grijze is weer terug :/

Wat zijn die rare "apps" tegenwoordig trouwens eigenlijk? Zijn het geen applicaties meer in de vorm van een .exe die je ook handmatig kan starten?
johnkeates schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 01:15:
[...]

Jij wil nieuwe versies :D Je kan prima Ubuntu 9 blijven gebruiken, Windows XP en SMB1 met NT4 auth :p
Windows XP is nog redelijk bruikbaar (heb ik nog op 2 PC's draaien). Maar Ubuntu 9... als je de standaard software uit de repositories gebruikt, kan je er niet eens meer fatsoenlijk op surfen zonder allerlei vaag gezeur dat het e.e.a. verouderd is :/

[ Voor 17% gewijzigd door Josefien op 11-08-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

BM

Moderator Spielerij
Josefien schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 01:04:
[...]
Ik ben een "luie IT'er" in de zin van dat ik gewoon iets wil wat ik eenmalig naar mijn wens inricht en het dan moet blijven doen waar het voor bedoeld is, zonder dat ik er teveel mee bezig hoeft te zijn.
Dat doet het toch ook? Als je er niet mee bezig bent (lees: je clients op Windows 7 laat draaien) dan werkt het toch? Je kunt niet blijven verwachten dat de allernieuwste versie van een OS nog met (alle) technieken van 20 jaar terug overweg kan.
[...]

Jij kennelijk ook, anders was je niet naar W10 aan het upgraden :)
Josefien schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:33:
[...]
Wat zijn die rare "apps" tegenwoordig trouwens eigenlijk? Zijn het geen applicaties meer in de vorm van een .exe die je ook handmatig kan starten?
Dat zijn apps die gebasseerd zijn op het nieuwe Universal Windows Platform. Dat zijn inderdaad geen traditionele .exe applicaties meer.
Kennelijk gaat er met deze apps 'iets' fout in combinatie met de 'oudere' profielen/domeinen die jij gebruikt.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
BM schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

Dat doet het toch ook? Als je er niet mee bezig bent (lees: je clients op Windows 7 laat draaien) dan werkt het toch? Je kunt niet blijven verwachten dat de allernieuwste versie van een OS nog met (alle) technieken van 20 jaar terug overweg kan.
Ja, het doet nu nog wat het moet doen.

Maar als er op een gegeven moment teveel mensen weggaan van Windows 7, gaan er allerlei dingen niet meer ondersteunt worden en dan kan ik uiteindelijk met mijn systemen steeds minder, dus de functionaliteit van het hele geheel blijft niet gelijk :/
[...]

Jij kennelijk ook, anders was je niet naar W10 aan het upgraden :)
Het hoeft van mij niet meteen over naar Windows 10, ik ben het alleen maar aan het testen. Als het uiteindelijk werkt, is het mooi. En als het niet werkt, dan blijft de boel op Windows 7 :)

Ik test het en als het zonder teveel aanpassingen kan ga ik langzaam over, zodat ik niet tot het punt kom dat in de toekomst Windows 7 steeds minder ondersteunt wordt (=steeds minder kan met hetzelfde). En het is niet omdat ik het wil, maar omdat het vroeg of laat door de strot geduwd wordt, omdat het bestaande besturingssysteem steeds minder gaat kunnen in de toekomst. Zo was het met Windows 2000 vroeger ook: websites die je aanvankelijk wèl kon bezoeken, deden het opeens niet meer, omdat ze een nieuwe versie van iets vereiste die niet voor Windows 2000 werd geleverd :/ En als bijv. je Wifi-adapter of webcam stuk ging, kon je nergens meer eentje krijgen met Win2000 ondersteuning. Dan wordt je dus uiteindelijk gedwongen omdat je met hetzelfde systeem steeds minder kunt.
[...]

Dat zijn apps die gebasseerd zijn op het nieuwe Universal Windows Platform. Dat zijn inderdaad geen traditionele .exe applicaties meer.
Kennelijk gaat er met deze apps 'iets' fout in combinatie met de 'oudere' profielen/domeinen die jij gebruikt.
Nooit eerder van gehoord :/ Dus nòg meer verandering.... :r :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

Net even geprobeerd vanuit de gebruiker waarbij alles grijs wordt, maar heeft niet het gewenste effect :/

De powershell gestart met rechtsklikken "Als Administrator uitvoeren" en dan de naam+wachtwoord van het administrator-account opgegeven.

Dan dit commando erin. Hij is daarna even bezig. Als hij klaar is, is het enige verschil dat de tiles en items na het klikken niet meer grijs worden/geen grijze streep eronder krijgen. Maar daar blijft het verder bij, want er gebeurt alsnog niks qua starten van een app of zo :/

Verder is het effect na af- en weer aanmelden verdwenen, het grijze is weer terug :/
Wat het doet is de Apps opnieuw downloaden en initialiseren.
Zijn gewoon Universal Apps, draaien op alles wat maar Windows 10 is (en meeste ook op 8, 8.1, 2012, 2012R2) en straks ook op Windows (Phone) 10. Hardware platform onafhankelijk. Mooie techniek overigens.
[...]
Windows XP is nog redelijk bruikbaar (heb ik nog op 2 PC's draaien). Maar Ubuntu 9... als je de standaard software uit de repositories gebruikt, kan je er niet eens meer fatsoenlijk op surfen zonder allerlei vaag gezeur dat het e.e.a. verouderd is :/
Windows XP is gewoon een risico, hoop niet dat ze uberhaubt een koppeling met Internet hebben, en zeker niks kunnen downloaden. XP moet je zo snel mogelijk van af. Support is er niet meer, zijn tegenwoordig zo lek als een mandje.

Maar waarom niet gewoon een systeem met server 2012R2 neer zetten, heb je alles draaien binnen een paar uurtjes inclusief AD, Kerberos, IE11, Group Policies, SMB3, DNS, DHCP et cetera.

Een nieuwe 2012R2 server neerzetten is goedkoper in uren dan op oud spul rondhobbieën. Met een deftig uur tarief niet te hoog wat je nodig hebt om oude zooi te onderhouden koop je al een licentie.

Daarnaast is er niks mis met vooruitgang. Oude technieken gaan weg en er komen nieuwe betere voor terug. Het oude was niet slecht, maar heden ten dage meer dan slecht, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Wim-Bart op 12-08-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

OMG |:( Met Windows XP moet je niet het internet op enzo....maar ehh...ik neem aan dat dit overigens je thuisomgeving is?

Ben je bedrijfsmatig ook actief in de ict......dit is toch niet je bedrijfsnetwerk..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

TheVMaster schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:52:
[...]

OMG |:( Met Windows XP moet je niet het internet op enzo....maar ehh...ik neem aan dat dit overigens je thuisomgeving is?

Ben je bedrijfsmatig ook actief in de ict......dit is toch niet je bedrijfsnetwerk..?
Ik hoop ook niet dat het een bedrijfsnetwerk is met Windows XP. Want dan verdiend ze een pak slaag :+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Natuurlijk is dit de thuisomgeving, jullie kennen Josefien toch wel? Is niet een of andere noob die voor het eerst op GoT komt snuffelen.

@topic: ik denk dat je die Apps dan maar gewoon even moet vergeten. Het probleem is dat Microsoft er van uit gaat dat je Windows met Windows combineert, dat er niemand in de wereld bestaat die auth zonder een 2008+ DC met AD doet en dat alle software die mensen willen draaien van hun is. Dat wordt steeds erger, ook al proberen ze de show te stelen met hun open sourcing van diverse non-critical onderdelen. Wat gebeurt is dat er steeds meer naar Windows als container controller gekeken wordt en alles daar dan maar boven op moet draaien, wat leuk is voor developers en Microsoft-mannen, maar voor de rest van de wereld eigenlijk vooral nadelig is. Niet iedereen vind Windows leuk en niet iedereen hoeft dat ook leuk te vinden.

Stel dat je een toekomstige oplossing wil hebben: je kan FreeIPA gebruiken om een Kerberized LDAP auth service te draaien op Linux (gebruikt gewoon Tomcat om de boel aan elkaar te knopen, heeft een webgui, en doet zelfs aan AD trusts, wat inhoudt dat je User management tussen Linux, Windows maar ook BSD en Unix kan mixen en matchen). Werkt op Ubuntu en Debian vanuit de repo's, maar ik zou je eigenlijk aanraden om een Fedora VM er bij te nemen, daar werkt het het stabielste op. Ik heb zelf alles gewoon op puur Debian draaien, met alleen BSD voor security zaken en Fedora voor IPA. (En Xen als Hypervisor) Je zal dus altijd een beetje een of twee 'vreemde' VM's er bij moeten houden om alles soepel te laten lopen.

FreeIPA en Samba 4 werken trouwens ook prima samen, en NFS met Kerberos is ook geen probleem. Voor servers is er freeipa-server, voor clients freeipa-client, die hebben als dependencies dingen als NSSSwtich, SSSD en Kerberos, wat volledig automatisch geconfigureerd wordt. Geen DHCP ingebouwd, optioneel wel DNS, maar dat heb ik zelf gewoon als slave zone aan m'n echte DNS server geknoopt zodat ik wel LDAP en Kerberos autodiscovery heb, maar de rest van m'n DNS gewoon zelf beheer. Dat werkt overigens met Windows en z'n weird-ass Microsoft DNS Server ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
johnkeates schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 01:27:
Natuurlijk is dit de thuisomgeving, jullie kennen Josefien toch wel? Is niet een of andere noob die voor het eerst op GoT komt snuffelen.

[....]
Ehh....helaas...had al gezien dat ze hier al zowat 10 jaar komt...maar blijkbaar geen WOS regular, dus tja...dan ken ik haar iig niet.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:30:
[...]
Windows XP is gewoon een risico, hoop niet dat ze uberhaubt een koppeling met Internet hebben, en zeker niks kunnen downloaden. XP moet je zo snel mogelijk van af. Support is er niet meer, zijn tegenwoordig zo lek als een mandje.
Windows XP is zo'n beetje het enige besturingssysteem wat .NET 3.5 heeft, waar mee je het e.e.a. kan e-mailen èn een DOS-programma kan draaien wat volledig scherm nodig heeft. Alles van Vista of hoger struikelt over dat laatste. En je moet er ook incidenteel mee kunnen surfen en een briefje op tikken bijv., want die PC neemt wel plek in op mijn bureau, dus moet hij naast dat specifieke DOS-progje draaien ook de bureau-taken aankunnen als mijn "gewone" PC om wat voor rede dan ook even niet bruikbaar is. Er is geen fysiek ruimte voor nòg een PC.

Dingen als DOSbox voor het DOS-programma werken niet goed als het op de seriële poort aankomt. Het moet blijven werken zoals het is, zonder extra gedoe.
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:30:
[...]
Maar waarom niet gewoon een systeem met server 2012R2 neer zetten, heb je alles draaien binnen een paar uurtjes inclusief AD, Kerberos, IE11, Group Policies, SMB3, DNS, DHCP et cetera.
Licentiekosten zijn nogal hoog voor thuisgebruik. En het speelt wel leuk samen met Windows cliënts, maar met mijn Linux-cliënts gaat het vast niet out-of-the-box werken. Ze doen nu inloggen via LDAP en home-directories gemount over NFS.
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:58:
[...]
Ik hoop ook niet dat het een bedrijfsnetwerk is met Windows XP. Want dan verdiend ze een pak slaag :+ |:(
Misschien maar goed ook dat ik niet van ICT mijn beroep heb gemaakt :D Ik hou niet van verandering, als het aan mij lag hadden we misschien nog wel Windows 2000 gehad :D
@topic: ik denk dat je die Apps dan maar gewoon even moet vergeten. Het probleem is dat Microsoft er van uit gaat dat je Windows met Windows combineert, dat er niemand in de wereld bestaat die auth zonder een 2008+ DC met AD doet en dat alle software die mensen willen draaien van hun is.
Maar dat is een heel groot deel v/d toepassingen in het start-menu... zelfs iets simpels als de rekenmachine/calculator doet het niet :'(
Stel dat je een toekomstige oplossing wil hebben: je kan FreeIPA gebruiken om een Kerberized LDAP auth service te draaien op Linux (gebruikt gewoon Tomcat om de boel aan elkaar te knopen, heeft een webgui, en doet zelfs aan AD trusts, wat inhoudt dat je User management tussen Linux, Windows maar ook BSD en Unix kan mixen en matchen). Werkt op Ubuntu en Debian vanuit de repo's, maar ik zou je eigenlijk aanraden om een Fedora VM er bij te nemen, daar werkt het het stabielste op. Ik heb zelf alles gewoon op puur Debian draaien, met alleen BSD voor security zaken en Fedora voor IPA. (En Xen als Hypervisor) Je zal dus altijd een beetje een of twee 'vreemde' VM's er bij moeten houden om alles soepel te laten lopen.
Servers draaien in een VM... hmmm... dat maakt het allemaal extra ingewikkeld :/ En het is allemaal nieuw voor mij... ik heb bijv. nooit gewerkt met een hypervisor of Kerberos. Het oude spul werkt zonder ook prima :/ Waarom altijd "hoe nieuwer, hoe ingewikkelder" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Josefien schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:37:
[...]

Windows XP is zo'n beetje het enige besturingssysteem wat .NET 3.5 heeft, waar mee je het e.e.a. kan e-mailen èn een DOS-programma kan draaien wat volledig scherm nodig heeft. Alles van Vista of hoger struikelt over dat laatste. En je moet er ook incidenteel mee kunnen surfen en een briefje op tikken bijv., want die PC neemt wel plek in op mijn bureau, dus moet hij naast dat specifieke DOS-progje draaien ook de bureau-taken aankunnen als mijn "gewone" PC om wat voor rede dan ook even niet bruikbaar is. Er is geen fysiek ruimte voor nòg een PC.

Dingen als DOSbox voor het DOS-programma werken niet goed als het op de seriële poort aankomt. Het moet blijven werken zoals het is, zonder extra gedoe.
.NET 1.0,1.1, 2.0, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5 zitten gewoon in alle Windows versies tot en met Windows 10. Je moet alleen even de Feature aanzetten in Windows 10. Overigens heb ik ontdekt dat Software wat onder Windows Vista en 7 problemen gaf onder 10 opeens wel weer werkt. Heel erg vreemd. Met name Oude games werken opeens weer zonder modificatie.

Ik kan natuurlijk niet zien waarvoor dat DOS programma is, maar je zal op een punt komen dat de hardware kapot gaat en dan zit je al helemaal, er zijn al genoeg systemen te vinden waar je XP niet eens meer op kan installeren en ik kwam laatst al een systeem tegen die Vista niet eens draaide omdat er geen drivers voor lager dan Windows 7 waren, en die drivers waren ook nog "install on own risk" onder Windows 7.
Licentiekosten zijn nogal hoog voor thuisgebruik. En het speelt wel leuk samen met Windows cliënts, maar met mijn Linux-cliënts gaat het vast niet out-of-the-box werken. Ze doen nu inloggen via LDAP en home-directories gemount over NFS.
Inloggen gaat niet over LDAP volgens mij maar gewoon via NTLM (althans als je Samba 3.0.x gebruikt). Wanneer je LDAP hebt is conversie naar AD Emulatie op Debian niet al te complex. Hoewel e.e.a. aardig verweven zit zoals je schrijft. Overigens maak je bij Samba volgens mij gebruik van SMB1.0 en geen NFS. Roaming profiles en redirected folders is namelijk niet (meer) ondersteund op NFS shares, maar moeten via standaard CIFS worden aangeboden (CIFS = SMB implementatie).

En licentiekosten is een ander verhaal, daar ga je inderdaad tegen aan lopen voor thuisgebruik. En dan is een Windows 2012R2 server inderdaad te veel van het goede.

Overigens is upgraden naar Samba 4 geen optie, dan kan je in een later stadium naar Samba AD toe. Het volgende artikel ken je denk ik wel:

https://wiki.samba.org/index.php/Samba_AD_DC_HOWTO
[...]
Misschien maar goed ook dat ik niet van ICT mijn beroep heb gemaakt :D Ik hou niet van verandering, als het aan mij lag hadden we misschien nog wel Windows 2000 gehad :D

[...]
Maar dat is een heel groot deel v/d toepassingen in het start-menu... zelfs iets simpels als de rekenmachine/calculator doet het niet :'(
Ja, niet alle vooruitgang is goed. Overigens, hoe staat je security op je roaming profiles share? En hoe staat je security op je home folders. Er zijn twee soorten security:
  • Share niveau
  • Filesystem niveau
Voor je Home folder share, waar de redirected folder naar wijzen en de Roaming profiles share moet iedereen die er naar toe schrijft FULL CONTROL rechten hebben op SHARE niveau. Op filesystem niveau moet een gebruiker in zijn home folder read, write, list hebben en op de locatie waar Roaming profiles worden geschreven read,write,list,read/write acl.

Wanneer Windows 8, 8.1, 10 geen ACL's kan schrijven op roaming profile gaat er van alles mis, met name bij roamen van certificates en dergelijke (%APPDATA%\Microsoft -> Credentials, Crypto, Protect en System certificates folders) deze lijken leeg, maar zijn dat niet.

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar heb je als eens getest zonder Roaming profile???
[...]
Servers draaien in een VM... hmmm... dat maakt het allemaal extra ingewikkeld :/ En het is allemaal nieuw voor mij... ik heb bijv. nooit gewerkt met een hypervisor of Kerberos. Het oude spul werkt zonder ook prima :/ Waarom altijd "hoe nieuwer, hoe ingewikkelder" :/
Persoonlijk vind ik het allemaal steeds eenvoudiger worden. Vroeger moest je zo veel configureren, nu werkt alles bijna out-of-the-box, met uitzonderig van Linux, maar dat is mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:54:
[...]

.NET 1.0,1.1, 2.0, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5 zitten gewoon in alle Windows versies tot en met Windows 10.
.NET 3.5 is pas vanaf Windows XP beschikbaar. Windows 2000 gaat maar tot 2.0 :/
[...]

Ik kan natuurlijk niet zien waarvoor dat DOS programma is, maar je zal op een punt komen dat de hardware kapot gaat en dan zit je al helemaal, er zijn al genoeg systemen te vinden waar je XP niet eens meer op kan installeren en ik kwam laatst al een systeem tegen die Vista niet eens draaide omdat er geen drivers voor lager dan Windows 7 waren, en die drivers waren ook nog "install on own risk" onder Windows 7.
Dat valt denk ik wel mee, ik verwacht dat je 2e hands nog minstens de komende 10 jaar PC's kan krijgen waar Windows XP op kan draaien :D
[...]
Inloggen gaat niet over LDAP volgens mij maar gewoon via NTLM (althans als je Samba 3.0.x gebruikt). Wanneer je LDAP hebt is conversie naar AD Emulatie op Debian niet al te complex. Hoewel e.e.a. aardig verweven zit zoals je schrijft. Overigens maak je bij Samba volgens mij gebruik van SMB1.0 en geen NFS. Roaming profiles en redirected folders is namelijk niet (meer) ondersteund op NFS shares, maar moeten via standaard CIFS worden aangeboden (CIFS = SMB implementatie).
Dat weet ik. Maar ik had het over een server waar zowel Windows als Linux cliënts op aangesloten zitten.

Samba serveert via NTLM en CIFS de Windows-cliënts.
OpenLDAP en NFS doen hetzelfde voor de Linux-cliënts.

Ik heb ze dus allebei en daarom kan ik het niet hebben dat Samba 4 AD zich ook gaat bemoeien met LDAP, dat is nu in gebruik voor de Linux-cliënts.
[...]
Ja, niet alle vooruitgang is goed. Overigens, hoe staat je security op je roaming profiles share? En hoe staat je security op je home folders. Er zijn twee soorten security:
  • Share niveau
  • Filesystem niveau
Voor je Home folder share, waar de redirected folder naar wijzen en de Roaming profiles share moet iedereen die er naar toe schrijft FULL CONTROL rechten hebben op SHARE niveau. Op filesystem niveau moet een gebruiker in zijn home folder read, write, list hebben en op de locatie waar Roaming profiles worden geschreven read,write,list,read/write acl.

Wanneer Windows 8, 8.1, 10 geen ACL's kan schrijven op roaming profile gaat er van alles mis, met name bij roamen van certificates en dergelijke (%APPDATA%\Microsoft -> Credentials, Crypto, Protect en System certificates folders) deze lijken leeg, maar zijn dat niet.

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar heb je als eens getest zonder Roaming profile???
Hoe kan ik zien of het share of filesystem niveau is?

Volgens mij heb ik nu filesystem niveau. ACL's worden volgens mij niet ondersteunt bij de combinatie Samba en onderliggend ext4 bestandssysteem. Er zijn wel uitbreidingen er voor, dacht ik, maar die zijn niet in gebruik.

De gebruiker heeft in ieder geval lees en schrijfrechten in zijn home-directory en zijn roaming profile (anders kan het profiel niet geüpdatet of überhaupt aangemaakt worden).

Ik heb het nog niet getest zonder roaming profiles :/ Volgens de documentatie is aan/uitzetten van roaming profiles een kwestie die op de server geregeld moet worden via 1 instelling in smb.conf.

Maar als ik het uitzet om te testen en daarna weer aanzet, gaat het gevolgen hebben voor mijn bestaande WindowsXP/7 profiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Uitzetten en alleen even met test systeem aan de gang, andere clients even niet gebruiken anders krijgen die allemaal een default profile en dan kan het mis gaan. Dus alleen even windows 10 zonder Roaming profiles gebruiken.

• Josefien
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:17:
Uitzetten en alleen even met test systeem aan de gang, andere clients even niet gebruiken anders krijgen die allemaal een default profile en dan kan het mis gaan. Dus alleen even windows 10 zonder Roaming profiles gebruiken.
Ik heb het zo-net geprobeerd met roaming profiles uit. Helaas heeft het geen effect, de apps blijven grijs bij aanklikken :/

Voor de zekerheid heb ik daarna ook nog opnieuw geprobeerd met zelfs het netlogon-script uit (dus ook geen folder redirection), maar ook geen gewenst effect. Bijzaak was dat na uitschakelen v/h netlogon-script zelfs de tile en menu-entry voor de Edge browser verdween :/ Erg raar :/

Wat een naar iets is dat Windows 10 :S

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Josefien schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:14:
[...]
.NET 3.5 is pas vanaf Windows XP beschikbaar. Windows 2000 gaat maar tot 2.0 :/
Ehh..... .NET framework 2.0 is gewoon onderdeel van .NET Framework 3.5 feature in Windows 8.x en 10 hoor...

Afbeeldingslocatie: http://www.groovypost.com/wp-content/uploads/2012/07/Windows-Features.png
Josefien schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:06:
[...]

Ik heb het zo-net geprobeerd met roaming profiles uit. Helaas heeft het geen effect, de apps blijven grijs bij aanklikken :/

Voor de zekerheid heb ik daarna ook nog opnieuw geprobeerd met zelfs het netlogon-script uit (dus ook geen folder redirection), maar ook geen gewenst effect. Bijzaak was dat na uitschakelen v/h netlogon-script zelfs de tile en menu-entry voor de Edge browser verdween :/ Erg raar :/

Wat een naar iets is dat Windows 10 :S
Maar eh...we hebben het hier echt over een thuis netwerk? Waarom in hemelsnaam dan roaming profiles.....etc.? Heb je een heel datacenter te onderhouden ofzo?

Ik bedoel roaming van settings kan je ook heel goed regelen in Windows 8 en 10 via een MS Account......ik moet er thuis niet aan denken.....roaming profiles...folder redirection, vind dat in bedrijfsomgevingen als sh**t, laat staan in mijn thuis netwerk...

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 13-08-2015 00:11 ]

• Josefien
TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:10:
[...]

Ehh..... .NET framework 2.0 is gewoon onderdeel van .NET Framework 3.5 feature in Windows 8.x en 10 hoor...
Dat weet ik. Ik bedoelde dat .NET 3.5 pas beschikbaar kwam in Windows XP (en hoger). M.a.w. als een applicatie .NET 3.5 vereist, kan ik 'm niet draaien onder Windows 2000. Maar alleen op XP en hoger.
TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:10:
[...]
Maar eh...we hebben het hier echt over een thuis netwerk? Waarom in hemelsnaam dan roaming profiles.....etc.? Heb je een heel datacenter te onderhouden ofzo?

Ik bedoel roaming van settings kan je ook heel goed regelen in Windows 8 en 10 via een MS Account......ik moet er thuis niet aan denken.....roaming profiles...folder redirection, vind dat in bedrijfsomgevingen als sh**t, laat staan in mijn thuis netwerk...
Ik wil dat ik dezelfde instellingen behoud als ik op een andere PC aanmeld. Bijv. de PC in het hobby-hok, de 2 aan mijn bureau, die in de berging en ook die bij de TV als het moet. En als ik bijv. een PC opnieuw heb geïnstalleerd wil ik dat mijn instellingen "vanzelf" terugkomen zonder dat ik het handmatig had moeten back-uppen.

Via een MS Account betekent on-line. En dat wil ik niet. De internetverbinding van UPC wil nog wel eens een storing hebben... dan werkt het niet meer... :/

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Josefien schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:18:
[...]
Dat weet ik. Ik bedoelde dat .NET 3.5 pas beschikbaar kwam in Windows XP (en hoger). M.a.w. als een applicatie .NET 3.5 vereist, kan ik 'm niet draaien onder Windows 2000. Maar alleen op XP en hoger.
Maar eh....wrom zou je nog Windows 2000 of Windows XP willen draaien dan :?
[...]
Ik wil dat ik dezelfde instellingen behoud als ik op een andere PC aanmeld. Bijv. de PC in het hobby-hok, de 2 aan mijn bureau, die in de berging en ook die bij de TV als het moet. En als ik bijv. een PC opnieuw heb geïnstalleerd wil ik dat mijn instellingen "vanzelf" terugkomen zonder dat ik het handmatig had moeten back-uppen.

Via een MS Account betekent on-line. En dat wil ik niet. De internetverbinding van UPC wil nog wel eens een storing hebben... dan werkt het niet meer... :/
Hmm...dat snap ik...ben afgestapt van in elke kamer een of meerdere pc's te hebben. Heb een Surface Pro 3...en boven een dikke server met daarop gewoon RDS (waar dus alles op staat wat ik qua netwerk nodig heb). En MS Account = niet continue syncen, als je internet eruti ligt werkt alles gewoon....hij synct dan alleen ff niets nieuws. Internet ligt er volgens mij nooit langer dan paar minuten (of max paar uur) uit...tja...dat overleef ik dan wel.

• johnkeates
TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:24:
[...]

[...]

Hmm...dat snap ik...ben afgestapt van in elke kamer een of meerdere pc's te hebben. Heb een Surface Pro 3...en boven een dikke server met daarop gewoon RDS (waar dus alles op staat wat ik qua netwerk nodig heb). En MS Account = niet continue syncen, als je internet eruti ligt werkt alles gewoon....hij synct dan alleen ff niets nieuws. Internet ligt er volgens mij nooit langer dan paar minuten (of max paar uur) uit...tja...dat overleef ik dan wel.
Heb je ook iets wat niet van MS is? Want dat is juist waarom het MS spul in dit gewoon gewoon niet werkt en niet kan werken.

• Josefien
[...]

Omdat zoals ik het al eerder noemde, alles vanaf Vista geen fullscreen DOS-applicaties meer kan draaien. En dat moet de PC in de hobbykamer en PC2 op mijn bureau toch echt kunnen. Windows XP is de laatste die zowel .NET 3.5 heeft en fulllscreen DOS-apps aankan. En DOSbox o.i.d. werkt niet, omdat de emulatie v/d seriële poort blijkbaar niet helemaal goed is.
[...]
Ik wil geen laptop of iets anders draagbaar. Naast dat ze niet voldoen aan al mijn gebruik (irritant formaat scherm/toetsenbord, geen COM-poort, geen ingebouwde optische drive, geen dual-boot met Ubuntu. En externe drives wil ik niet, ik heb een hekel aan allerlei loshangende kastjes... ik irriteer me al rot dat er tegenwoordig vaak al geen intern diskettestation meer ingebouwd kan worden), zijn dingen die draagbaar zijn zoals laptops, tablets en smartphones vrij kwetsbaar, gaan te kort mee bij mij. Ik ben over het algemeen niet zo voorzichtig met dat soort apparaten. Ik wil gewoon iets wat gewoon doet wat het moet doen zonder kwetsbaar te zijn en zonder rompslomp.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
johnkeates schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:25:
[...]

Heb je ook iets wat niet van MS is? Want dat is juist waarom het MS spul in dit gewoon gewoon niet werkt en niet kan werken.
O-) Ik heb ook een iPad en een Android (demo) telefoon....maar ff serieus, als je inderdaad nog DOS gerelateerde zaken nodig hebt....en een *nix doos aan de server kant gebruikt, tja...dan moet je wel wat Tweaken om het aan de praat te krijgen...

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 20:05

nexhil

BAM!

Kun je die oude Dos en XP shizzle niet beter in een simpele VM gaan draaien, als het dan toch moet?

[ Voor 14% gewijzigd door nexhil op 13-08-2015 13:30 ]

• johnkeates
nexhil schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:29:
Kun je die oude Dos en XP shizzle niet beter in een simpele VM gaan draaien, als het dan toch moet?
Nee, wat dan kan Josefien de busaanduider (hoe heet dat ding ook al weer...) niet meer programmeren. Tenminste, dat weet ik, want ik had me ook in de topic gemeld :p Maar er zijn vast ook nog wel andere dingen die niet kunnen.

In dit geval zijn de meeste VM/emulatie oplossingen geen oplossing, om dat het voornamelijk low-level software-hardware interactie met non-portable code betreft.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 20:05

nexhil

BAM!

johnkeates schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:20:
[...]

Nee, wat dan kan Josefien de busaanduider (hoe heet dat ding ook al weer...) niet meer programmeren. Tenminste, dat weet ik, want ik had me ook in de topic gemeld :p Maar er zijn vast ook nog wel andere dingen die niet kunnen.

In dit geval zijn de meeste VM/emulatie oplossingen geen oplossing, om dat het voornamelijk low-level software-hardware interactie met non-portable code betreft.
Ah ok, duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dit probleem wat ik heb, is elders inmiddels ook omschreven:
https://social.technet.mi...s?forum=win10itprogeneral

Die heeft echter een AD server. Maar het beschreven probleem is hetzelfde: niet-startende apps en niet onthouden van bepaalde instellingen m.u.v. de taakbalk.

Helaas staat daar ook geen oplossing vermeldt :(

Het probleem hoeft dus niet per se mijn verouderde Samba NT-style PDC te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het ergste probleem, het niet kunnen openen van Apps onder een roaming profile, is opgelost :D

Het heeft totaal niets te maken met mijn verouderde Samba NT4-style PDC, maar met een policy in Windows 10:
http://www.thewindowsclub...pecial-profiles-windows-8

Onder Windows 10 vallen ook de roaming profiles waarbij de instelling "DeleteRoamingCache" aanstaat, onder de "special profiles" :/ Net als tijdelijke profielen, gast-accounts en mandatory profiles.

Wat kut overigens dat die instelling standaard niet aanstaat... iedereen weet toch dat iets simpels als de rekenmachine bruikbaar moet zijn onder welk type profiel dan ook... :(

Nu blijven nog de andere 2 "relatief kleine" probleempjes over:

De problemen:

.....

2.
Als je via gpedit.msc op de Windows 10 cliënt "kopieën van zwervende profielen niet in cache plaatsen" hebt aangezet, blijven er alsnog restjes (3-4 bestandjes die gelocked zijn tot aan de eerstvolgende restart) lokaal op de cliënt achter na het afmelden. Het is zeer waarschijnlijk deze bug die blijkbaar nog steeds niet is opgelost :/
https://social.technet.mi...rum=WinPreview2014General

3.
De instellingen van de nieuwe Edge-browser vallen op de één of andere manier buiten het zwervend profiel, worden verworpen bij het afmelden ofwel niet meegenomen in het zwervend profiel. Het zwervend profiel zelf werkt echter wel, want de bureaublad-instellingen zoals achtergrondkleur en taakbalk-grootte worden wèl netjes meegenomen. En als ik de Firefox-browser installeer, worden de instellingen daarvan ook netjes behouden.
Ik heb overigens nog niet getest of de Apps wèl hun instellingen behouden of net als bij de Edge browser verloren gaat bij het afmelden.

Maar het is i.i.g. een vooruitgang dat ze nu wèl openen :D Ik word er bijna emotioneel van :D
Pagina: 1