Vervangen koelpasta Dell Vostro laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 00:03
Beste tweakers,

Ik wil van m'n laptop proberen om het hitteprobleem op te lossen door de oude koelpasta te verwijderen en nieuwe aan te brengen, en daar heb ik een paar vraagjes over :)

Achtergrond
Een anderhalf jaar terug heb ik een nieuwe pc gekocht omdat m'n Dell Vostro laptop bij het minste of geringste al richting de 100 graden ging (zowel GPU als CPU) en daardoor automatisch uitviel. Dit probleem had ik binnen de garantie al eens eerder gehad, toen is m'n mobo vervangen door Dell maar was het na een half jaar weer prijs. Vandaar, nieuwe pc gekocht.

Nu ben ik me sindsdien wat meer in computers gaan verdiepen, en leek het me nu wel plausibel dat het in plaats van aan het moederbord aan de koelpasta heeft gelegen (en dat die wel vervangen is bij het plaatsen van het nieuwe moederbord, waardoor het probleem gefixt was. Dus, laptop open geschroefd, en ik geloof dat ik een punt heb :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33775437/rsz_2015-05-21pct20235735.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33775437/rsz_2015-05-21pct20235721.jpg

M'n vragen
Zoals je wellicht kan zien is de koelpasta behoorlijk verhard en daarnaast een stuk donkerder van kleur geworden (dat lijkt me althans niet normaal). Daarnaast is het nogal uitgelopen of over een groot gebied aangebracht waardoor het bij de processor ook over de metalen dingetjes is gaan zitten.

Mijn vragen zijn dus als volgt: hoe ga ik de harde koelpasta verwijderen? Kan dat gewoon met een platte schroevendraaier en (voorzichtig) wat kracht zetten? En daarnaast: ik las in het koelpasta topic dat je het beste wasbenzine of alcohol kan gebruiken om het verder schoon te maken, is het verstandig om dat ook bij die besmeurde metalen dingetjes te doen?

Daarnaast heb ik de indruk dat ik als ik de Arctic Silver 5 koop wel goed zit, of is er nog iets aan/af te raden voor het gebruik bij deze laptop?

Alvast enorm bedankt voor de moeite!

[ Voor 3% gewijzigd door Logico op 22-05-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-07 17:23

Fordox

00101010

Gebruik geen gereedschap bij het verwijderen van de pasta. Daarmee kun je de boel bekrassen en dat is nooit goed voor elektronica. Het beste wat je kunt doen, is alles eerst weg proberen te halen met een plastic pasje. Daarna een doekje pakken en isopropanol/wasbenzine gebruiken. Hierdoor wordt de pasta ook weer iets smeerbaarder.
Neem je tijd ;)

De 'metalen dingetjes' zijn elektrische componenten. Die moeten blijven zitten (lijkt me vanzelf sprekend) en het heeft geen last van de koelpasta die er nu overheen zit.
However: Artic Silver 5 bevat zilver en geleid elektriciteit, waardoor de de 'metalen dingetjes' kunnen kortsluiten. Dus pak een andere koelpasta dan die, bijvoorbeeld pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g) of pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound
Er zijn natuurlijk ook goedkopere pasta's. Alles is goed, zolang er maar geen zilver of andere metalen in zitten.

De pasta hoeft ook alleen maar contact te maken met de chip. De metalen dingetjes er omheen hoeven niet besmeurd te zijn met pasta. Less is more :)

[ Voor 18% gewijzigd door Fordox op 22-05-2015 08:24 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Ah super, bedankt voor de tips. Het is maar goed dat ik niet blind die Arctic Silver heb gekocht dan :)

Ondanks dat ik de laptop toch eigenlijk niet meer gebruik/nodig heb en ik het vooral doe om eens te kijken hoe het werkt ben ik voor de genoemde pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g) gegaan, die paar euro verschil (vanwege verzendkosten) maakt niet zoveel uit.

Nu maar hopen dat het daadwerkelijk aan de koelpasta lag, anders zou het toch wel een beetje een bummer zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wauw daar is iemand even flink op los gegaan met koelpasta, wat een gigantische hoeveelheid.. De boel is helemaal aangekoekt omdat het, in deze hoeveelheid, warmte gaat isoleren.

Koelpasta wordt gebruikt om de oneffenheden van de chip en koelblok gelijk te trekken; een chip en een koelblok zijn immers nooit helemaal 100% plat waardoor ze niet overal volledig contact maken. Door een zeer, zeer, zeer dun laagje koelpasta wordt de dit rechtgetrokken.

Ben je bekend met welke methode het beste is? Je moet een klein beetje koelpasta op het midden van de chip doen, ongeveer ter grote van een erwt. Verder niet uitsmeren of iets dergelijks maar gewoon de koeler er recht op monteren. Door de druk zal de koelpasta vanzelf verspreiden en ook door de hitte bij gebruik zal het wat verder uitspreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Wauw daar is iemand even flink op los gegaan met koelpasta, wat een gigantische hoeveelheid.. De boel is helemaal aangekoekt omdat het, in deze hoeveelheid, warmte gaat isoleren.
Dat is altijd zo met OEM materiaal. Daar pleuren ze een klodder op vanuit een pistool en drukken ze het aan.
Het werkt prima en is mooi snel in arbeid, de pasta kost geen drol.
Dat het aangekoekt is, komt omdat alles vocht uit de pasta is getrokken. Dat komt gewoon voor bij pasta na een bepaalde tijd, vooral bij OEM pasta's want die zijn gebaseerd op siliconen. Niet vanwege de hoeveelheid die ertussen zit.
Door een zeer, zeer, zeer dun laagje koelpasta wordt de dit rechtgetrokken.

Ben je bekend met welke methode het beste is? Je moet een klein beetje koelpasta op het midden van de chip doen, ongeveer ter grote van een erwt
Een erwt aan pasta is belachelijk veel als het gaat om chips zonder een heatspreader (de metalen kap op een CPU of GPU). Nu voldoet een klein puntje op de chip al ruim.

Verder verwijs ik de TS dan door naar het originele Koelpasta topic voor meer info :)

[ Voor 23% gewijzigd door Fordox op 22-05-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fordox schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:40:

[...]
Een erwt aan pasta is belachelijk veel als het gaat om chips zonder een heatspreader (de metalen kap op een CPU of GPU). Nu voldoet een klein puntje op de chip al ruim.
Ja goed punt, er zit natuurlijk geen IHS op deze chip, dan is echt een mini puntje al meer dan voldoende vanwege het kleine oppervlak. My bad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het is je vergeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-07 17:16

Zenix

BOE!

Ik gebruik voor het verwijderen van koelpasta altijd Isopropyl alcohol 99%
Daarnaast gebruik ik dit ook voor het schoonmaken van mobiele telefoons, tablets, toetsenborden, schermen en muizen en ook ander elektronica omdat dit zeer snel vervliegt. Bij mijn Dell was het met de Isopropyl alcohol het allemaal binnen minuutje weg. De CPU zou ik er nog wel even uithalen, gewoon even met een platte schroevendraaier aan dat zwartje dingetjes draaien dan til je hem er zo uit. Dat maakt het schoonmaken een stuk makkelijker.

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 22-05-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Dank voor de aanvullende info, heren! Morgen komt de koelpasta als het goed is binnen, dan kan ik er mee aan de slag :)

Ik neem aan dat die tube na gebruik nog wel een tijdje te bewaren is? Als ik maar zo weinig nodig heb (ik zou ook voor de erwt zijn gegaan vrees ik :P) zou het zonde zijn om de rest weg te moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Logico schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:22:
Dank voor de aanvullende info, heren! Morgen komt de koelpasta als het goed is binnen, dan kan ik er mee aan de slag :)

Ik neem aan dat die tube na gebruik nog wel een tijdje te bewaren is? Als ik maar zo weinig nodig heb (ik zou ook voor de erwt zijn gegaan vrees ik :P) zou het zonde zijn om de rest weg te moeten gooien.
Ja zeker lang houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Erg moeilijk te zeggen hoe lang het exact houdbaar blijft.
Een pasta bestaat vaak uit verschillende componenten (metalen/zilvers etc.) die van elkaar zouden kunnen gaan scheiden over tijd. Ze zouden ook wat waterig bijvoorbeeld kunnen worden, maar met even goed mengen is dit wellicht weer prima te gebruiken.

Ik denk dat het in de koelkast bijvoorbeeld zelfs na 6 jaar nog makkelijk bruikbaar is.
Maar wellicht is het verstandig om na bijv. 7 jaar toch voor de zekerheid even een nieuw tubetje te halen, zo duur is het spul nou ook weer niet :P

Maar wie weet dat Fordox hier meer over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Een kwalitatief goeie pasta is zeker langer houdbaar dan 6 jaar. Het moet eenmaal ook nog steeds kunnen functioneren als het op een CPU zit ;)
Dat OEM spul, of siliconen gebaseerde spul moet je om de 2 jaar vervangen. En als je dat spul laat liggen moet je als een beest gaan schudden/roeren omdat het geen goede mengsel meer is.
Ja, er zit dus significant verschil tussen goedkope pasta en goede pasta.

Je kan altijd zelf checken als je het wil gebruiken over een aantal jaar. gewoon op een papieren blaadje uitsmeren en kijken of het nog lekker smeerbaar is en of er geen klontjes in zitten. Zo niet, nieuwe bestellen, zo wel, mooi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:25
Dat is geen pasta maar dat is een thermal pad die smelt als de chip warm wordt. Dit zit ook op intel boxed coolers trouwens. Na verwijderen van de koeling moet je die ook altijd vervangen, verwijderen met plastic pasje en met wat spiritus schoonmaken doe ik zelf meestal. Beetje nieuwe thermal paste erop en weer dichtschroeven. Vergeet niet al het stof goed te verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dat is pasta. Wat er op een stock koeler zit van een intel processor is ook pasta, maar dan aangebracht in een bepaald patroon waardoor het lijkt op een thermal pad.
En een thermal pad smelt niet totdat het vloeibaar wordt. Je kan een thermal pad beter vergelijken als een stukje schuim/dubbelzijdige tape.

Spiritus werkt ook, maar is niet ideaal. Het laat een beetje meer residu achter dan wasbenzine of isopropanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Over een thermal pad gesproken. Dat middelste ivoor(?)kleurige vierkantje dat op foto 1 te zien is, dat is toch zo'n ding? Moet ik die ook vervangen? En zo ja, kan dat ook door pasta vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Goed gespot, ik keek er zelf overheen.
Dat is inderdaad een thermal pad. Die kun je hergebruiken (smeer er geen extra pasta op) en dan zou het goed moeten gaan. Het is niet ideaal, maar wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Top, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 16:31
had iets vergelijkbaars bij mijn laptop, uitgelopen koelpasta maakte kortsluiting tussen de transistors om de gpu, het kan dus wel degelijk grote impact hebben. Ik heb het schoongemaakt met articlen schoonmaak alcohol en een ouwe tandenborstel. Als je hem weer in elkaar zet gebruik dan echt maar een klein beetje koelpasta, ik zou zeggen zo groot als een halve rijstkorrel (bij laptops) en smeer het liever niet uit dan kan er lucht tussen de pasta en de processor komen en dat scheelt je mss een paar graden.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Ach, het was leuk geprobeerd :+

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33775437/hwmonitor.JPG

Desalniettemin nogmaals bedankt voor alle hulp, heb er in ieder geval weer wat van geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Jammer, ik heb bij mijn oude dell laptop aluminium folie gebruikt als thermal pad met klein beetje pasta aan beiden kanten, werkte beter dan thermal pad, alleen moet het dan wel goed op de plaats blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Zenix schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:01:
Jammer, ik heb bij mijn oude dell laptop aluminium folie gebruikt als thermal pad met klein beetje pasta aan beiden kanten, werkte beter dan thermal pad, alleen moet het dan wel goed op de plaats blijven.
Dat had in dit geval niets uitgemaakt, de thermal pad zat niet op de CPU en dat is de boosdoener. Die ging als eerste richting 90 graden en stuurt de hitte langs het moederbord en GPU. Nadat ik een HD filmpje opzette ging de GPU ook vrij snel omhoog, maar het moederbord (daar zit de thermal pad op) bleef geleidelijk stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:52

Ravefiend

Carpe diem!

Aluminium folie of ook kleine koperen plaatjes kan je gebruiken om de afstand te overbruggen, zoals deze:

http://www.aliexpress.com...pper-Shim/1826741492.html
Pagina: 1