Introductie:
In mijn achtertuin had ik een Aeotec Motion Sensor 4-1 hangen (oud model). Deze werkte prima, maar de LUX waarde ging maar tot 1000. Om een rolluik te schakelen had ik een sensor nodig met een groter bereik en mijn oog viel op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001). Deze gaat namelijk tot de maximum waarde van 32767 LUX (max int) en heeft dus in ieder geval een groter bereik. Daarnaast is hij een stuk kleiner. Groot nadeel was dat deze sensor alleen op batterij werkt. Ook al schijnt deze 2 jaar mee te gaan; diverse forum posts op internet laten zien dat de batterij capaciteit al vrij snel na ingebruikname daalt.
Aangezien ik wel van een uitdaging hou, besloot ik om eens op te zoeken of je USB (5v) makkelijk kunt omzetten naar 3v wat deze sensor nodig heeft. Na wat 'ge-google' kwam ik bij deze post uit. Hier werd een Apple Trackpad dmv USB voeding voorzien van 3.3v. De gok nemende dat 3.3v ging werken besloot ik om eenzelfde aanpak te nemen. Via RS online kocht ik (zakelijk) een aantal low dropout regulators (LDO's) namelijk de LM3940IT-3.3/NOPB. De levering was de volgende dag en toen kon ik aan de slag. Mogelijk is dit ook een goede optie (€2,- incl verzendkosten) maar dat heb ik niet getest.
note: ik heb geen ervaring met solderen, dus ik heb de standaard 'vertin' methode gebruikt en moest de draadjes en componenten met de hand vasthouden. Een soldeerstation zou erg handig geweest zijn :0
Je hebt nodig:
• Soldeerbout met fijne punt
• Soldeertin
• Stukjes krimpkous zodat je alles netjes kunt afwerken
• Een USB kabel
• LM3940
• Fibaro Motion Sensor
Uitvoering:
Strip de USB kabel. Je ziet dan een mantel en daarbinnen zitten (in mijn geval) 4 draadjes. Je hebt alleen zwart (GND) en rood (5v) nodig, de andere draadjes kun je afknippen.
Leg de LM3940 zo dat de tekst leesbaar is, de meest linkse pin is dan de +5V, de middelse pin de GND en de rechtste pin is de +3.3v output.

Resultaat:/

Kapje dicht:
De bedrading die door de behuizing gaat heb ik met een lijmpistool waterdicht gemaakt.
Tip: laat de soldeerbout niet tegen het plastic komen zoals te zien is op deze foto

Op zijn plek:
Niet het mooiste zo, maar het werkt wel

Instellingen:
Aangezien de sensor nu USB powered is, kun je een aantal instellingen beter instellen (temp/lux report om de 'x' seconden, ook al is er geen update, wake up interval korter zetten, fellere LED enzovoorts) maar dat staat in de handleiding allemaal uitgelegd.
Toekomst:
Zoals te zien is heb ik de chip/LDO in de behuizing gedaan. Deze word warm, maar niet heet. Wel warm genoeg om de temperatuursensor te beinvloeden. Gisteren was het 12 graden in Eindhoven, maar als ik mijn sensor moest geloven kon de BBQ naar buiten met 19 graden. Ik heb een nieuwe variant gemaakt waarbij de LDO in zijn geheel is ingepakt met krimpkous en in de kabeldoos komt die je op de foto ziet, zodat deze niet de temperatuursensor kan beinvloeden.