Finesse schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:01:
Tsja, ik heb zelf natuurlijk nog geen vergelijk kunnen doen tussen NAS/SBT/DAC en NAS/USB/DAC combi.
De een zal verschil horen en dit als beter ervaren, de andere dan weer niet.zeker.
Mooi voorbeeld vind ik Squeezebox aansluiten met lineaire voeding, voor sommige een wereld van verschil ......enz.....
A | Je hebt een file met daarin een digitale weergave van een stuk geluid, al dan niet gecomprimeerd. (mp3, wav, flac, you name it). |
B | Deze wordt omgezet in een rauwe digitale geluidsstroom (het decoderen), |
C | en die wordt naar een DAC (Digitaal Analoog Converter) gestuurd, die er een analoge geluidsstroom van maakt. |
D | Deze wordt versterkt, en gaat naar je box(en). |
De NAS doet A, de SBT doet B en misschien C. Als hij C doet, doet je dure DAC
helemaal niets, behalve misschien D. Als de SBT géén C doet, heeft hij een digitale uitgang naar de DAC, en doet zijn voeding er niet toe. Het wezenlijke verschil tussen een digitale en een analoge geluidsstroom is dat de digitale niet zo makkelijk verminkt. Zolang de DAC maar het verschil tussen een 0 en een 1 kan zien is hij blij, en veranderd er niets. Bij een analoge stroom daarentegen is de kleinste vervorming al hoorbaar.
Overigens, àls de SBT een digitale uitgang heeft, betwijfel ik of die veel verder komt dan CD kwaliteit, 2x16 bits bij, wat?, 48kHz?
Maar iemand met verstand van zaken zal het wel lukken om drivers toe te voegen op de NAS?
Mogelijk. Afhankelijk of de broncode beschikbaar is. Of het helpt is vraag 2. Je kunt nog zo'n goede USB DAC hebben, als de ingebouwde geluidsspeler niet verder komt dan 16bits/48kHz heeft het niet zoveel meerwaarde TOV een chinees dongletje van 5 euro.
Overigens, je hebt beide apparaten. Heb je al gewoon geprobeerd wat er gebeurd als je ze op elkaar aansluit?
Ervaring? Een driver is in Linux een kernel module. Die moet specifiek voor jouw kernel gecompileerd zijn. Dus òf iemand moet specifiek die driver voor de DS212+ gecompileerd hebben, of dat moet nog gebeuren. In beide gevallen betwijfel ik of de NAS ze zelfstandig vanaf USB stick kan 'installeren'.
Overigens draait de NAS geen 'aftreksel van Linux', maar 'gewoon Linux', met een beperkte userland.