NAS als mediaspeler gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik bezit een Synology DS212+ NAS.
Het is mijn bedoeling om deze via USB direct aan mijn Eastern Electric Mini Tube DAC te koppelen.

De DAC heeft een "A Sync USB 32/192" USB aansluit mogelijkheid.
http://www.stereomojo.com...RICTUBEDACPLUSREVIEW.html

Mijn vraag is of deze USB aansluiting een geschikte aansluiting is?
Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door Finesse op 04-02-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41
Gaat niet lukken denk ik.

De USB van de DAC is een digital input en volgens mij is de USB op je NAS ook alleen een input (printer, usb stick, externe hdd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
SpiriTNL schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:07:
Gaat niet lukken denk ik.

De USB van de DAC is een digital input en volgens mij is de USB op je NAS ook alleen een input (printer, usb stick, externe hdd).
Voor de duidelijkheid; bedoel je dat het helemaal niet kan om de NAS rechtstreeks via USB kabel aan te sluiten of bedoel je dat het niet zal lukken via de A Sync USB 32/192 USB aansluit mogelijkheid van mijn DAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41
Ik denk dat het helemaal niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 16:10
Nee, dat zal inderdaad niet werken. Je kan de NAS niet als externe schijf aansluiten via USB. Niet aan een PC, niet aan je DAC.

Ik zat helemaal fout zie ik....kan dus wel.

[ Voor 17% gewijzigd door acoster op 05-02-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:32
Zal niet werken inderdaad.
Het is natuurlijk ook een: "Network Attached Storage" device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Te oordelen naar de foto heeft de DAC een device aansluiting, dus logisch kun je hem wel aan je NAS hangen. Of de NAS vervolgens de juiste driver heeft weet ik niet. VZIW kunnen Synology's generieke geluidkaarten aansturen, maar is dit ding generiek?

En je moet van de ingebouwde mediaplayer natuurlijk ook geen wonderen verwachten, kwa kwaliteit. Het is een beperkt processortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10

@r!k

It is I, Leclerq

Hier een compatibility lijstje van Synology voor USB speakers/Dacs
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/392

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
SpiriTNL schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:04:
Ik denk dat het helemaal niet kan.
Oké, dan moet ik even duidelijk maken dat het wel kan, dat weet/wist ik al wel maar de vraag is of de A Sync USB 32/192" USB aansluiting die op mijn DAC zit geschikt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Mijzelf schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:45:
Te oordelen naar de foto heeft de DAC een device aansluiting, dus logisch kun je hem wel aan je NAS hangen. Of de NAS vervolgens de juiste driver heeft weet ik niet. VZIW kunnen Synology's generieke geluidkaarten aansturen, maar is dit ding generiek?
M.b.t. tot "drivers" vond ik dit:
http://www.eeaudio.com/eeaudio_012.htm
Is het zoiets dat je bedoelt? (Ken er als gediplomeerd digibeet niks van).
Mijzelf schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:45:
En je moet van de ingebouwde mediaplayer natuurlijk ook geen wonderen verwachten, kwa kwaliteit. Het is een beperkt processortje.
Ik hoor/lees verhalen dat een NAS/USB/DAC combi het beter doet dan een NAS/Squeezebox Touch/DAC combi (en ook geen gedoe meer met Logitech Media Server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Voor zover ik kan zien is die DAC 'gewoon' een hele dure USB geluidskaart. Wat dus inhoud dat de NAS de decoding van de geluidsfiles moet doen. Volgens deze pagina heeft een DS212+ een Marvell Armada 300 CPU. Op de pagina van Marvell zie ik niets staan over hardware float, dus ik neem aan dat de decoding van files moet worden gedaan met soft-float, of met integers.
Ik heb geen idee wat voor bitrates je aankan bij soft-float decoding op de CPU, maar ik kan me levendig voorstellen dat hij die DAC niet ten volle kan benutten.
Ik hoor/lees verhalen dat een NAS/USB/DAC combi het beter doet dan een NAS/Squeezebox Touch/DAC combi
Die volg ik niet. NAS->Squeezebox gaat gewoon de oorspronkelijke data stroom, zoals die in de geluidsfile staat. De Squeezebox decodeert die, en zet hem om in een analoog signaal voor je boxen. Waar zit de DAC dan? Of heeft de Squeezebox ook een digitale uitgang? In dat geval is de Squeezebox alleen een decompressor, en zou ik niet weten waarom een NAS het beter zou kunnen doen.
M.b.t. tot "drivers" vond ik dit:
http://www.eeaudio.com/eeaudio_012.htm
Is het zoiets dat je bedoelt?
Ja, min of meer. De driver moet op de NAS zelf geinstalleerd worden, en die staat er niet bij in het lijstje. Er staat ook geen enkele Linux driver bij. (De NAS draait linux). Dat kan betekenen dat er geen Linux driver beschikbaar is, maar het hoeft niet.
Zowiezo is het lastig om drivers toe te voegen op een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Mijzelf schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:51:
Voor zover ik kan zien is die DAC 'gewoon' een hele dure USB geluidskaart. Wat dus inhoud dat de NAS de decoding van de geluidsfiles moet doen. Volgens deze pagina heeft een DS212+ een Marvell Armada 300 CPU. Op de pagina van Marvell zie ik niets staan over hardware float, dus ik neem aan dat de decoding van files moet worden gedaan met soft-float, of met integers.
Ik heb geen idee wat voor bitrates je aankan bij soft-float decoding op de CPU, maar ik kan me levendig voorstellen dat hij die DAC niet ten volle kan benutten.
Bedankt voor de uitleg, je zal echter wel begrijpen dat dit moeilijk te ontcijferen is voor een digibeet.... zal eens wat gaan googlen.
Die volg ik niet. NAS->Squeezebox gaat gewoon de oorspronkelijke data stroom, zoals die in de geluidsfile staat. De Squeezebox decodeert die, en zet hem om in een analoog signaal voor je boxen. Waar zit de DAC dan? Of heeft de Squeezebox ook een digitale uitgang? In dat geval is de Squeezebox alleen een decompressor, en zou ik niet weten waarom een NAS het beter zou kunnen doen.
Tsja, ik heb zelf natuurlijk nog geen vergelijk kunnen doen tussen NAS/SBT/DAC en NAS/USB/DAC combi.
De een zal verschil horen en dit als beter ervaren, de andere dan weer niet.zeker.
Mooi voorbeeld vind ik Squeezebox aansluiten met lineaire voeding, voor sommige een wereld van verschil ......enz.....
Ja, min of meer. De driver moet op de NAS zelf geinstalleerd worden, en die staat er niet bij in het lijstje. Er staat ook geen enkele Linux driver bij. (De NAS draait linux). Dat kan betekenen dat er geen Linux driver beschikbaar is, maar het hoeft niet.
Zowiezo is het lastig om drivers toe te voegen op een NAS.
Maar iemand met verstand van zaken zal het wel lukken om drivers toe te voegen op de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:34
Denk dat je je daar in vergist. Je NAS draait op een aftreksel van linux. Maar is helemaal verandert. En je kan gewoon drivers op wen usb stick doen en de instalatie draaien zoals bij windows/linux.

Maar waarom neem je niet een htpc er bij? Kost niet heel veel. En zal vele male beter werken. Kan je de NAS ook naar de meterkast/zolder verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:10:
Denk dat je je daar in vergist. Je NAS draait op een aftreksel van linux. Maar is helemaal verandert. En je kan gewoon drivers op wen usb stick doen en de instalatie draaien zoals bij windows/linux.

Maar waarom neem je niet een htpc er bij? Kost niet heel veel. En zal vele male beter werken. Kan je de NAS ook naar de meterkast/zolder verplaatsen.
Even verduidelijken:
Ik begrijp/ken voorlopig nog maar weinig van alles wat met computeres, digitale toestanden heeft te maken.
Maar het interessert me wel om "wat bij te blijven" en het kan een meerwaarde zijn bij de muziek luister hobby.......vandaar dat ik op zoek ben naar allerlei mogelijkheden en de werking van verschillende combinaties ........ er bestaat zoveel.

Ik heb mijn NAS een tijd geleden ook "zelf" ingesteld maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dat zeker niet alleen tot een goed einde kon brengen..... hulp was nodig.
Zo ook de Squeezebox, maar dat viel al wat beter mee ....... maar toch ook wat hulp nodig.
En jawel hoor, op aanraden van een kennis heb ik toen ook een tweedehands Zotac ZBOX AD02 Mini PC gekocht, .... men ging die voor mij instellen...... kodi........ wacht nu al meer dan een jaar ......
Meer dan ooit ben ik ervan overtuigd dat een "plug&play" mediastream combi mij meer vooruit zou helpen ...... een simpele instelling zou ik nog wel zelf aankunnen maar al dat gedoe hoeft voor mij niet.
Conclusie (misschien nog wat voorbarig) de NAS/USB/DAC combi gaat me ook niet verder brengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dus even ter duidelijkheid. Je heb een sinology. En een DAC. En nu Wil je alleen muziek of ook films? Kodi is niet zo heel moeilijk te installeren hoor.

Als het goed is werkt de zbox gewoon op windows en bv linux. En kan je kodi gratis downloaden van kodi.tv. Je kan ook naar openelec kijken(kodi met ingebouwde linux os) op de website van openelec staan wat links hoe je openelec installeert.

Als je in de buurt van almere woont kan ik wel eens langs komen om kodi te installeren voor je.

[ Voor 55% gewijzigd door loki504 op 06-02-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:41:
Dus even ter duidelijkheid. Je heb een sinology. En een DAC. En nu Wil je alleen muziek of ook films?
Heb idd. SBT/NAS/DAC en als het goed is/komt ook een Zotac met kodi.
Mijn versterker is een PrimaLuna.DiaLogue Two.

Wil ook graag al eens een concertje "zien".
Hoe dat in z'n werk gaat en vanuit welke bronnen (bedoel kanalen die zoiets aanbieden enz...) dit zoal kan moet ik ook nog uitzoeken.
Kodi is niet zo heel moeilijk te installeren hoor.
Tsja, vaak raak ik bij zoiets in de knoop wanneer er bebaalde keuzes moeten worden gemaakt ..... zo ook bij installatie van de NAS, wat aanvinken /wat niet ...... leek hé. 8)7
Als je in de buurt van almere woont kan ik wel eens langs komen om kodi te installeren voor je.
Heel erg vriendelijk van je , apprecieer ik ten zeerste maar ik woon op zo'n 205 km van jouw vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Nee dan gaat het niet werken. Dan ben jij ook die op pureforum.de zelfde vraag stelde(gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Finesse schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:01:
Tsja, ik heb zelf natuurlijk nog geen vergelijk kunnen doen tussen NAS/SBT/DAC en NAS/USB/DAC combi.
De een zal verschil horen en dit als beter ervaren, de andere dan weer niet.zeker.
Mooi voorbeeld vind ik Squeezebox aansluiten met lineaire voeding, voor sommige een wereld van verschil ......enz.....
AJe hebt een file met daarin een digitale weergave van een stuk geluid, al dan niet gecomprimeerd. (mp3, wav, flac, you name it).
BDeze wordt omgezet in een rauwe digitale geluidsstroom (het decoderen),
Cen die wordt naar een DAC (Digitaal Analoog Converter) gestuurd, die er een analoge geluidsstroom van maakt.
DDeze wordt versterkt, en gaat naar je box(en).

De NAS doet A, de SBT doet B en misschien C. Als hij C doet, doet je dure DAC helemaal niets, behalve misschien D. Als de SBT géén C doet, heeft hij een digitale uitgang naar de DAC, en doet zijn voeding er niet toe. Het wezenlijke verschil tussen een digitale en een analoge geluidsstroom is dat de digitale niet zo makkelijk verminkt. Zolang de DAC maar het verschil tussen een 0 en een 1 kan zien is hij blij, en veranderd er niets. Bij een analoge stroom daarentegen is de kleinste vervorming al hoorbaar.
Overigens, àls de SBT een digitale uitgang heeft, betwijfel ik of die veel verder komt dan CD kwaliteit, 2x16 bits bij, wat?, 48kHz?
Maar iemand met verstand van zaken zal het wel lukken om drivers toe te voegen op de NAS?
Mogelijk. Afhankelijk of de broncode beschikbaar is. Of het helpt is vraag 2. Je kunt nog zo'n goede USB DAC hebben, als de ingebouwde geluidsspeler niet verder komt dan 16bits/48kHz heeft het niet zoveel meerwaarde TOV een chinees dongletje van 5 euro.

Overigens, je hebt beide apparaten. Heb je al gewoon geprobeerd wat er gebeurd als je ze op elkaar aansluit?
Ervaring? Een driver is in Linux een kernel module. Die moet specifiek voor jouw kernel gecompileerd zijn. Dus òf iemand moet specifiek die driver voor de DS212+ gecompileerd hebben, of dat moet nog gebeuren. In beide gevallen betwijfel ik of de NAS ze zelfstandig vanaf USB stick kan 'installeren'.
Overigens draait de NAS geen 'aftreksel van Linux', maar 'gewoon Linux', met een beperkte userland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Mijzelf schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:18:
Overigens, àls de SBT een digitale uitgang heeft, betwijfel ik of die veel verder komt dan CD kwaliteit, 2x16 bits bij, wat?, 48kHz?
24-bit/96kHz
Mijzelf schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:18:
Overigens, je hebt beide apparaten. Heb je al gewoon geprobeerd wat er gebeurd als je ze op elkaar aansluit?
Door werken zit alles hier nog veilig opgeborgen, vandaar dat ik het nog niet hebben kunnen testen ....... zal eind februari wel kunnen als alles meevalt.

Bedankt voor alle info tnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:57:
Nee dan gaat het niet werken. Dan ben jij ook die op pureforum.de zelfde vraag stelde(gok ik).
Ik probeer door zoveel mogelijk mensen aan te spreken/schrijven/praten mijn horizon te verbreden.... de drive is er , de kennis (nog) niet .... blijf het een moeilijk iets vinden dat digi gedoe ...... de 50 gepasseerd hé. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Finesse op 07-02-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
NAS is/moet op de de telefoonaansluiting en die zit vlak bij het hifi rack, dus meterkast, zolder enz .... gaat zowiezo niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
@r!k schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:49:
Hier een compatibility lijstje van Synology voor USB speakers/Dacs
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/392
Deze lijst blijkt erg onvolledig.
Pagina: 1