Als nieuwe gebruiker van de CRS series (heb zelf al een ander Routerboard draaien momenteel) ben ik bezig de VLAN mogelijkheden hiervan te bekijken, echter hierbij komen toch wel een aantal rare dingen naar boven.
Hierbij alvast m'n test setup;
Het probleem hierbij is dat de DHCP client (aangesloten via poort 2) geen IP-adres krijgt. Poort 2 is hierbij geconnecteerd op m'n core switch, met name op een access poortje (welke achterliggend geconnecteerd is op VLAN id 255 - al wordt die informatie natuurlijk gestripped vanwege de access poort).
Het mysterie is nu dat wanneer ik op de CRS de bovenstaande configuratie aanpas om eveneens VLAN id 255 te gebruiken ik plots wel een IP-adres krijg op de DHCP client ??? Er is totaal geen verband tussen de VLAN op de CRS en op m'n core switch ???
Vanwege dit mysterie heb ik eveneens een andere test gedaan... de DHCP client uitgezet en op de VLAN gewoon een IP-adres gezet. Daarna gewoon een laptop op poort 2 gehangen van de CRS en dit adres geping'd... wat prima werkte, tot ik er een andere laptop op aanslooot en dezelfde ping deed welke faalde ???
Hierbij alvast m'n test setup;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| /interface ethernet set [ find default-name=sfp1 ] name=sfp1 master-port=none set [ find default-name=ether2 ] name=ether2 master-port=sfp1 # Interfaces VLAN /interface vlan add name=VLAN50 vlan-id=50 interface=sfp1 # Switch VLAN /interface ethernet switch vlan add ports=sfp1,switch1-cpu,ether2 vlan-id 50 learn=yes # Switch VLAN tagging /interface ethernet switch egress-vlan-tag add vlan-id 50 tagged-ports=switch1-cpu # Switch In VLAN /interface ethernet switch ingress-vlan-translation add customer-vlan-format=any customer-vid=0 new-customer-vid=50 ports=ether2 sa-learning=yes /ip dhcp-client add interface=VLAN50 /ip pool add name=VLAN50-pool ranges=192.168.50.1-192.168.50.100 /ip dhcp-server network add address=192.168.50.0/24 gateway=192.168.50.254 dns-server=8.8.8.8 /ip dhcp-server add name=VLAN50-DHCP interface=VLAN50 lease-time=01:00:00 address-pool=VLAN50-pool |
Het probleem hierbij is dat de DHCP client (aangesloten via poort 2) geen IP-adres krijgt. Poort 2 is hierbij geconnecteerd op m'n core switch, met name op een access poortje (welke achterliggend geconnecteerd is op VLAN id 255 - al wordt die informatie natuurlijk gestripped vanwege de access poort).
Het mysterie is nu dat wanneer ik op de CRS de bovenstaande configuratie aanpas om eveneens VLAN id 255 te gebruiken ik plots wel een IP-adres krijg op de DHCP client ??? Er is totaal geen verband tussen de VLAN op de CRS en op m'n core switch ???
Vanwege dit mysterie heb ik eveneens een andere test gedaan... de DHCP client uitgezet en op de VLAN gewoon een IP-adres gezet. Daarna gewoon een laptop op poort 2 gehangen van de CRS en dit adres geping'd... wat prima werkte, tot ik er een andere laptop op aanslooot en dezelfde ping deed welke faalde ???