Mikrotik CRS VLAN mysterie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:58
Als nieuwe gebruiker van de CRS series (heb zelf al een ander Routerboard draaien momenteel) ben ik bezig de VLAN mogelijkheden hiervan te bekijken, echter hierbij komen toch wel een aantal rare dingen naar boven.

Hierbij alvast m'n test setup;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] name=sfp1 master-port=none
set [ find default-name=ether2 ] name=ether2 master-port=sfp1

# Interfaces VLAN
/interface vlan
add name=VLAN50 vlan-id=50 interface=sfp1

# Switch VLAN
/interface ethernet switch vlan
add ports=sfp1,switch1-cpu,ether2 vlan-id 50 learn=yes

# Switch VLAN tagging
/interface ethernet switch egress-vlan-tag
add vlan-id 50 tagged-ports=switch1-cpu

# Switch In VLAN
/interface ethernet switch ingress-vlan-translation
add customer-vlan-format=any customer-vid=0 new-customer-vid=50 ports=ether2 sa-learning=yes

/ip dhcp-client
add interface=VLAN50

/ip pool
add name=VLAN50-pool ranges=192.168.50.1-192.168.50.100

/ip dhcp-server network
add address=192.168.50.0/24 gateway=192.168.50.254 dns-server=8.8.8.8 

/ip dhcp-server 
add name=VLAN50-DHCP interface=VLAN50 lease-time=01:00:00 address-pool=VLAN50-pool

Het probleem hierbij is dat de DHCP client (aangesloten via poort 2) geen IP-adres krijgt. Poort 2 is hierbij geconnecteerd op m'n core switch, met name op een access poortje (welke achterliggend geconnecteerd is op VLAN id 255 - al wordt die informatie natuurlijk gestripped vanwege de access poort).

Het mysterie is nu dat wanneer ik op de CRS de bovenstaande configuratie aanpas om eveneens VLAN id 255 te gebruiken ik plots wel een IP-adres krijg op de DHCP client ??? Er is totaal geen verband tussen de VLAN op de CRS en op m'n core switch ???

Vanwege dit mysterie heb ik eveneens een andere test gedaan... de DHCP client uitgezet en op de VLAN gewoon een IP-adres gezet. Daarna gewoon een laptop op poort 2 gehangen van de CRS en dit adres geping'd... wat prima werkte, tot ik er een andere laptop op aanslooot en dezelfde ping deed welke faalde ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Een deel van het mysterie is opgelost... of misschien net niet. De laptop welke een probleem heeft met het pingen van de CRS is een Windows 8 met Hyper-V configuratie. Na het deleten van de virtual switch in HYper-V bleek het pingen van de CRS te werken... al heeft de laptop verder geen enkel probleem op andere netwerken, dus wat maakt de CRS configuratie zo speciaal ?

En blijft nog steeds het grootste mysterie waarom de CRS geen IP krijgt op z'n DHCP client ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Een beetje ten einde raad heb ik m'n eigen netwerk los gekoppeld van de cable modem en de CRS er rechtstreeks aan gehangen met het idee dat m'n eigen netwerk enigsinds een impact had of de boosdoener van die alles was (al werkt verder alles prima).

Het probleem bleef echter bestaan... de DHCP client op de VLAN van de CRS krijgt nog steeds een IP-adres (zelfs ongeacht welke VLAN id ik gebruik al heeft dat er eigenlijk totaal geen verband mee).

Ik begin dus een beetje een vermoeden te krijgen dat dit een bug is in 6.19... tenzij ik het VLAN gebeuren van de CRS nog steeds niet begrijp (al heb ik volgens mij ondertussen alle combinaties geprobeerd).