Per ongeluk partitie verwijderd; herstel mogelijk? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-04 13:36
Ik zit dus met een gigantisch probleem. Bij het installeren van windows heb ik alle partities verwijdert ipv alleen die van de c schijf. Verder heb ik alleen de c: schijf geformatteerd en hier windows op geinstalleerd, met de betreffende schijven heb ik niets meer gedaan. Is er hier iemand die weet hoe ik de schijven kan herstellen of ben ik echt definitief al mijn bestanden kwijt?

Op internet heb ik over verschillende programmas en manieren gelezen, maar ik ben ontzettend bang om het verder te verprutsen. Alle hulp zal ontzettend gewaardeerd worden en mocht iemand een werkende oplossing hebben staat hier ook zeker een beloning tegenover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je alle partities hebt verwijdert, hoe weet je dan dat je alleen de C partitie hebt geformatteerd? Testdisk of Gparted live CD's zouden overigens partitie tabellen moeten kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
De partities herstellen naar de vroegere conditie zal misschien niet meer lukken.
Maar met data recovery tools zoals getDataBackNTFS kun je mogelijk nog wel de bestanden kopieren naar een andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Alleen bij C heb ik daadwerkelijk geformatteerd. Bij de overige schijven dus alleen partitie verwijderen gedaan. Er was een probleem met het installeren waarvoor partitite verwijderen nodig was, maar ik dacht dat dit bij iedere schijf diende te gebeuren. Ben er dus vrij zeker van dat de overige schijven niet geformatteerd zijn.

Het gaat me puur om het terug krijgen van de bestanden. Mocht er iemand zijn die weet dat dit hem lukt en wat wilt bij verdienen hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is nu wel belangrijk te weten of je 1 schijf hebt met meerdere partities ( bijv c, d, en e) of
dat je meerdere harde schijven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Het gaat om meerdere harde schijven (3). Eigenlijk was het dus alleen de bedoeling om de C: te verwijderen bij de install van windows, maar de overige 2 heb ik dus ook verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:55
YouTube: Recover a deleted Partition

zoeken op 'partition restore' geeft soortgelijke resultaten. Even zoeken en wat programma uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Is het niet zo dat ik het kan verkloten door met dat soort programmas te proberen? Dat is namelijk mijn grootste angst op het moment en daarom hoop ik over ervaringen en oplossingen van mensen te horen. Het is echt geen kwestie van luiheid en daarom ben ik ook meer dan bereid om voor een oplossing te betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Als je niets naar de schijven toe schrijft verkloot je weinig.
Maar zoals je nu aangeeft hebben ze geen partitie (volume) dus zul je ze eerst moeten formatteren alvorens je er weer normaal naartoe kan schrijven. Dus je zit voorlopig safe.

Scan de schijf met de tool getDataBackNTFS, deze scant de hele schijf op bestanden en als deze niet zijn overschreven kun je deze kopieren naar een andere schijf. De tool is niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt het vrijwel niet fout doen. Een programma als TestDisk scant de schijf op mogelijk partities, en vertelt je vervolgens hoe hij de partitie tabel zou repareren, en wat voor type(n) partitie(s) dat oplevert. Als dat er niet goed uitziet laat je hem gewoon die partitie tabel niet schrijven.
Overigens bevind de partitietabel zich buiten de partities zelf, dus zelfs als je bogus wegschrijft is je data nog steeds niet geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Bedankt voor de uitleg! Dat van die yt video ziet er ook hoop gevend uit. Zal zometeen het een en ander proberen. Zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 16:46
Staat het verwijderen van een partitie gelijk aan het verwijderen van alle bestanden?
Of gooit hij puur de stationsletter weg?

Zou hij anders op de c gewoon windows kunnen installeren, en daarna via schijfbeheer weer een letter toewijzen?
Hopende dat hij hem herk3nd?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Wat ik persoonlijk eerst zou doen is een volledige backup maken van de HDD alvorens bezig te gaan met allerlij programmaatjes.

Ik doe dat altijd met een Linux live cd oid

War woon je trouwens? Mischien dat iemand met verstand van zaken hier in de buurt woont en je wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Open een commando prompt en type in: "diskpart" en dan enter

En dan type je in "list disks"

Dit laat al je harde schijven zien. Kijk naar de grote om te bepalen welke de juiste is en typ dan in.

"select disk x" waar x het juiste nummer is. Meestal is je OS disk, disk 0 maar niet altijd.

Nu is je schijf geselecteerd.

Type nu in "list partition" en post het resultaat hier.

Je zei dat je meerdere harde schijven had. Doe hetzelfde met die schijven. Dus select disk en dan list partition.

Dan kunnen we zien hoeveel verschillende partities er nog zijn op de verschillende schijven.

Daarna aan de slag met een boot cd of boot usb stick met de juist tools erop.
Parted Magic is een goed begin. Je kunt een ISO ergens downloaden en dan met rufus een bootable usb stick maken. En dan je computer opnieuw opstarten en het boot menu openen en booten vanaf usb.

Wat ook een goede tool set is is de Falcon 4 Ultimate Boot cd. (F4UBCD)
Afbeeldingslocatie: http://www.gfi.com/blog/wp-content/uploads/2013/07/F4UBCD1_PreBoot.png

Deze kun je gratis vinden op internet en downloaden. Volg dan de instructies om het te installeren op een usb stick en deze bootable te maken.

Daarna kunnen we gaan kijken of we met tooltjes de bestanden nog kunnen vinden of eventueel heel eenvoudig een nieuwe partitie tabel schrijven waarna de schijven weer gewoon gaan werken in windows. Eventueel moet er daarna in windows nog een schijfletter toegekend worden.

Wanneer je een partitie verwijderd word alleen de Master Boot Record of GUID Partition Table overschreven. De data normaal niet. Er zijn een boel tools die aan de hand van de data opnieuw een partitietabel kunnen schrijven.

Maar het veiligste is om eerst een bit per bit disk image van je schijven te nemen. Zelfs al doe je later iets verkeerd kun je normaal daar je data nog vandan halen. Echter dan heb je wel veel schijfruimte nodig. Want zo'n 1 op 1 image gaat precies even groot zijn als de grote van je harde schijf.

Hoe groot zijn je schijven en hoeveel data stond erop?

[ Voor 73% gewijzigd door Kain_niaK op 27-08-2014 03:48 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Ligt eraan, je kunt de image realtime gzippen dan kan de grootte meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
quote: MaD_co
Staat het verwijderen van een partitie gelijk aan het verwijderen van alle bestanden?
Of gooit hij puur de stationsletter weg
Geen van beiden.

Aan het begin van de schijf staat de partitie tabel, en deze bevat de partitie indeling van de schijf:

"Partitie 1 loopt van sector 1000 tot sector 2000,
Partitie 2 loopt van sector 2001 tot sector 6987,
..."

De filesystemen bevinden zich vervolgens in de partities. Het verwijderen van een partitie is niets meer dan het verwijderen van de begin- en eindsector van de partitie in de partitietabel, waarmee het filesysteem niet meer kan worden gevonden. Aan het filesysteem zelf is dus helemaal niets veranderd.

Schijfletters staan hier los van. Een schijfletter is in feite niets anders dan een entry in de database waar Windows de (toegang tot) de filesystemen bewaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Mijzelf op 27-08-2014 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Het is me gelukt om alles te herstellen! Ontzettend bedankt voor de hulp en reacties. Wat een gigantische opluchting dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Het youtube filmpje van Generall Snuss werkte perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ralphbee schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:18:
Het is me gelukt om alles te herstellen! Ontzettend bedankt voor de hulp en reacties. Wat een gigantische opluchting dit.
Inkoppertje dit, maar denk eens over een backup plan. Een BackBlaze of Dropbox account kost je 5 tot 10 euro per maand en voorkomt dat wanneer je disk echt defect is je alsnog de lul bent.
Pagina: 1