Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616197

Topicstarter
Ik ben een beginner en heb een Fibaro HC2 en diverse actoren.
Installeren was voor mij geen plug en play zeker niet als de actor opnieuw ontkoppeld en gekoppeld moet worden.
Ik loop tegen wat problemen aan en zou graag wat ondersteuning hebben van iemand.
Probleem 1 is het bereik.
2 waarom gaan diverse actoren vaak maar zonder regelmaat in de slaapstand.
3 sommige dimmers reageren op een enkele puls via een druk schakelaar anderen moet ik twee keer indrukken.
Als ik een extender wil heb ik er dan 2 nodig? Het gaat bij z wave immers om twee richtingverkeer.
Is er goede documentatie over het werken Lua?
Is dit het meest voor de hand liggend Nederlands talig forum?
Ik hoor het graag, bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me meer een DED-topic. Schopje die kant op.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 06-07 11:29
2: dat is een probleem van fibaro, zijn veel klachten over.
wordt redelijk genegeerd door fibaro

3: dit is meestal een instelling binnen hc2, daar kun je meestal aangeven wat je wilt
module selecteren en dan 2de tabblad enhanced

waarom een extender? elke module gevoed met 230 zou een repeater moeten zijn

lua vind je ook terug op hetzelfde forum

meer modules betekent een beter en sterker netwerk (zwave is mesh netwerk)

op het fibaro forum vind je veel klachten over "dead nodes"

forum: forum.fibaro.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48
Eerste wat ik er over kan zeggen is dat de FGS modules (dus de 2x1.5kw en de 1x 3KW switch) er standaard vanuit gaan dat je bi-stable schakelaars hebt (schakelaars die in 2 standen kunnen staan) en de FGD standaard een mono-stable schakelaar verwacht. (maak/ puls schakelaar).
Vanuit 1 fabrikant vind ik dat zelf nogal vreemd maar het is niet anders :P , je kunt deze standaard instellingen overigens wel prima veranderen naar wens.
Tenzij je batterij gevoede apparatuur hebt gaan deze nooit in slaap stand dus als je niet vermeld welke componenten je hebt is hier weinig over te zeggen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Akatar en The Source bedankt voor jullie reactie en Sprite_tm, sorry

Betreft de dimmers.
Het gaat om 3 gelijk gekochte dimmers van het type FGD211 vs2.2
De parameter instelling is gelijk.
Zo staat;
par. 14 op puls
par.15 op dubbelklik aan
par. 17 op wisselschakeling uit
par. 19 op Aan/Uit = veranderde positie van schakelaar.

Alleen op S1 zit een pulsschakelaar.

Dimmer nr 1 Aangesloten: 6x 12V 35 Watt spotjes met trafo
2 x drukken aan 2x drukken is uit.
Vasthouden geen reactie
1x drukken geen reactie.

Dimmer nr. 2 Aangesloten: 5x 230V 35 Watt spotjes.
1x drukken aan nog een keer naar max nog een keer min.
2x drukken als 2 aparte commando's dus eerst naar max en gelijk weer naar min. of omgekeerd.
Vasthouden geen reactie, dan loslaten wordt gezien als 1x drukken.
Is niet met S1 uit te zetten.

Dimmer nr 3 Aangesloten:Gloeilamp 60 Watt.
1x drukken aan
nog een keer is uit
vasthouden is feller branden
nog een keer vasthouden minder fel branden.

Alle drie de dimmers reageren dus anders.
Alle overige instellingen op de default waarden.
De dimmers reageren alle drie goed op de bediening via PC of Android.
Aan uit en dimmen.

Wat kan dit zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616197 op 25-08-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Eigenlijk als je puls schakelaars hebt, dan hoef je helemaal niets aan de instellingen te veranderen. Gewoon inleren en gaan.
Het geluk wat je nu wel hebt is dat als je ze exclude en daarna weer include de instellingen weer volledig standaard zijn. Je dimmer zou ook gewoon moeten werken als hij excluded is. Alleen bediening via de pc is dan nog even niet mogelijk maar dat snap je zelf ook wel ;)
Zou het in ieder geval per dimmer na kijken. Dus 1tje exclude, testen, en als alles werkt weer dezelfde includen en nogmaals testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga dit testen met de dimmers.
Nog even terugkomend op het probleem met het bereik.
Ik heb de HC2 tijdelijk tussen de ontvangers geplaatst.0 tot 12m afstand.
Nu zie ik dat 1 schakelactor 2 x 1,5 kW al 3 dagen paraat staat en keurig schakelt op commando.
Een tweede zelfde actor welke 1 meter naast deze actor is geplaatst valt vaak weg en reageert belabberd.
Deze valt vaak weg en is soms na 3 a 4 keer pas uit zijn ''slaap'' te halen en schakelt dan vaak goed maar soms ook niet terwijl toch de melding op het display aangeeft dat het contact gemaakt zou moeten zijn.
Wat is dit toch?
Wat kan ik hier aan doen?
Het gekke is dat een zelfde actor 10m verder en op 20m vanaf de HC2 het in deze opstelling wel bijna altijd goed doet.Soms moet ik twee keer aan uit drukken voordat deze reageert maar elke volgende actie pakt hij dan wel goed op.
Ik raak het vertrouwen kwijt maar ben een beginner dus leer graag wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Anoniem: 616197 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:01:

Het gekke is dat een zelfde actor 10m verder en op 20m vanaf de HC2 het in deze opstelling wel bijna altijd goed doet.Soms moet ik twee keer aan uit drukken voordat deze reageert maar elke volgende actie pakt hij dan wel goed op.
Ik raak het vertrouwen kwijt maar ben een beginner dus leer graag wat ik er aan kan doen.
Is dat klikken in een webinterface of op de schakelaar?
Indien het laatste dan zit je weer dat de FGS standaard bi-stable verwacht (wat ik eerder heb aangegeven)

Ik zou zelf die belabberde actor eens exclude en de boel testen zonder deze actor. Eventueel als alles dan wel goed werkt opnieuw toevoegen. Ik heb in het verleden ook wel eens gemerkt dat een module niet perfect is aangemeld en dan ook onbetrouwbaar functioneert en soms na verloop van tijd helemaal niet meer.
Dit zorgde toen ook dat de communicatie naar andere units slecht liep. Na het probleem geval te hebben verwijderd werkte alles weer goed. En zelfs na het later opnieuw aanmelden werd de module wel goed herkend (de supported classes waren nu wel compleet tov de vorige aanmelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem met de dimmers is opgelost.
Ik had een handje vol puls drukkers gekocht en daar bleken in het bakje puls-maak ook enkele puls-verbreek bij te hebben gezeten, Tja, je moet alles controleren, Meten is weten.

Ik houd nog enkele problemen over en dat is:
=> Het bereik.

=> Het willekeurig in slaap vallen van diverse actoren terwijl er op een halve meter afstand nog 1 zit die dan gewoon actief blijft.
Het gaat daarbij dan om gelijke actoren nl. 2 x1,5 kW maak.Dan valt de een weg dan de ander Soms ook allebei. en dat meerdere keren per dag

=> Ik zie de Fibaro tussenstekker wel op mijn Android mobiel maar als ik op dit icoon druk gebeurt er niets en zie ik aan de icoon ook niets veranderen. Via de PC loopt het goed.

=>Regelmatig krijg ik via mijn mobiel de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de HC2 na diverse keren heen en terug switchen naar het inlog scherm gaat het goed.

Tja stabiel is het nog niet, jammer is dit uitzonderlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
topic is me beetje ontgaan

de deadnodes is nog steeds een fibaro probleem. wat trouwens steeds groter wordt.

b.v.
na de laatste beta gaan mijn (fakro) zwave ramen niet meer open en dicht.

dit aangegeven, is dit ineens een fout in de fakro firmware
ze gaan dit ooit een keer oplossen als de andere problemen opgelost zijn.

dit is dus een typisch fibaro standpunt, niet hun schuld/fout

ook ik heb soms dat mijn (beide) hc2 niet bereikbaar zijn.
het valt me ook op dat de 3de led van rechts steeds uitgaat (geen verbinding met fibaro server)

[ Voor 16% gewijzigd door akatar op 21-11-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672544

Hallo,
Ook ik ben een beginnende gebruiker, maar ervaren electronica hobbyist.
Het bereik van de HC2 is belabberd en schandalig voor een apparaat van meer dan 500,=.
Het hele zaakje werkt een stuk beter als je een module op 1 meter afstand van de HC2 zet. Zonder metaal ertussen, dat ook nog.
Ik denk dat de antenne te wensen over laat. Als je het rubber kapje eraf trekt zit er maar een
draadje van een paar cm in. Nou ben ik geen antenne expert, maar hoe moet daar een acceptabel vermogen uit komen? Figaro zelf is niet erg toeschietelijk met oplossingen. Die zeggen dat gebruikers
er zelf oplossingen voor bedacht hebben.
Ik denk dat ze als de sodemieter zelf dit probleem moeten aanpakken anders hebben ze een probleem.
Je leest veel te vaak dat het zendvermogen een probleem is.
Ze zouden een goede antenne moeten maken die met een kabel minstens 10 meter van de HC2 geplaatst
kan worden. Ik lees al van een aantal mensen dat ze de HC2 in de patchkast willen plaatsen, bij de andere
centrale computers. Daar hoort hij mijns inziens ook thuis als je zo'n kast hebt.
Het is een prima systeem met een prima interface, maar het zendbereik is van een knulligheid van kinderspeelgoed. Het systeem is hiermee onbetrouwbaar en voor mij in deze vorm niet bruikbaar.
Dus ik zoek oplossingen: Ik heb twee antenne's besteld met een verlengkabel. eens zien wat die doen.
Als ik iets goeds gevonden heb laat ik het hier weten.
Maar nogmaals: Figaro moet zich diep schamen dat ze dit probleem niet zelf aanpakken.
Succes.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 20:05

HeroS

SmartHome Nerd

Antenne zal vast wel iets gaan uitmaken.

Je weet dat je ook kunt werken met extenders >> check even fibaro forum welke.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672544

Extenders...
Dat heb ik nu eigenlijk gedaan. Een module is ook een extender.
Maar dat is eigenlijk van de gekke. Een "kleintje" van een paar tientjes moet oplossen
wat zijn "grote broer" van een paar honderd euro zou moeten doen.
Ze moeten bij Figaro gewoon het zendergedeelte van de HC2 verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
De antenne heeft een bepaalde lengte en die mag je niet veranderen anders werkt het niet (goed) meer.
Wat je wel kunt doen is de antenne verplaatsen.
Maar inderdaad voor dat bedrag had men beter een externe antenne moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
De Home Center Lite die later is uitgebracht heeft wel een antenne en is van plastic. Lijkt dat ze geleerd hebben. Hier geen problemen met bereik. Alle losse modules maken een prima mesh netwerk door het hele huis.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad1203
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik ben een tevreden Fibaro HC2 gebruiker, voorheen had ik de HomeWizard (ook gespeeld met de Zipato en Vera Edge)maar dan is dit toch een stuk betrouwbaarder en is de layout veel mooier, voor mij het geld zeker waard.

Na alle beginners problemen te hebben opgelost lukt het me niet om de sirene van de Fibaro rookmelder te gebruiken voor mijn alarm. Ik weet wel dat je een losse sirene kunt doorschakelen als er een rookmelding komt zodat deze ook afgaat als er een rookmelding is. Maar ik weet niet of je de sirene van de Fibaro rookmelder los kunt gebruiken, dus als het alarm afgaat.

Weet iemand hoe dit moet of moet ik een losse sirene aanschaffen?

Groet,
Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Volgens mij kan dat niet. Dus aparte sirene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad1203
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Was ik al bang voor, jammer.

Dank voor je reactie.
Groet,
Ad

[ Voor 6% gewijzigd door Ad1203 op 25-05-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-06 09:55
Helaas heb ik toch wat hulp nodig bij mijn systeem.
Zo heb ik een HC2, Fibaro motion sensor en een Philips Hue.

1. De instelling krijg ik maar niet gewijzigd van de motion sensor.
Deze blijven op standaard instellingen staan wanneer ik deze wil wijzigen in de geavanceerde instellingen.
Ik wil namelijk de led verlichting uit hebben.

3. Ik heb een Hue app op mijn HC2 gedownload.
Hiermee kan ik mijn lampen nu bedienen via de HC2.
Maar wanneer ik dit in een scene wil instellen na het detecteren van begin met de motion sensor lukt dit niet.
Doe ik dit bijvoorbeeld met de wall plug dan schakelt deze wel in (de scene zou wel goed ingesteld staan dus)
Kan ik de hue dan niet in een scene gebruiken?
(in de Fibaro app op mijn iphone staan onder het kopje lighting geen verlichting)
Voor de bediening moet ik naar de desbetreffende kamer gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door jffry90 op 08-06-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
je maakt de motion sensor even open (achterkantje eraf)
veranderd de instellingen in je hc2, drukt op save. drukt 3x op het knopje naast de batterij
nu zie je op de hc2 dat hij alle instellingen doorzend naar de pir

hue...
ik zou zelf gebruik maken van lua code voor je hue verlichting, dan kun je ze altijd gebruiken
via de bestaande plugin werkt het niet (goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553750

Kan iemand mij vertellen hoe ik een sjabloon actief maak in een HCL.

ik heb een multi sensor met beweging/temp luminance echter hiervoor moeten extra parameters gezet worden. hiervoor is een sjabloon te douwnloaden (gaat ook goed en komt een xml file) en dan....

wat is de volgende stap om gebruik te kunnen maken van deze xml file ?

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kan ik het volgende oplossen
Ik ben in het bezit van een fibaro HCL.

Ik heb een aantal scene’s gemaakt voor het aanlaten gaan van de verlichting en ook voor het uitschakelen van de verlichting.
Juist om het laatste gaat het. Nu krijgen wij weleens bezoek en dat blijft wel eens langer hangen dan de eindtijd van de woonkamer verlichting (23:59)
Standaard gaat de verlichting uit om 23:59 maar als er bezoek is wil ik graag dat de verlichting uit gaat om 02:00 uur. Nu dacht ik zelf dit te maken met 2 scene’s waarin de variabele “bezoek ja/nee”is opgenomen en dan wordt het eenvoudig nl;
- Als bezoek is “Ja” dan lampen uit om 02:00 uur
- Als bezoek is “Nee” dan lampen uit om 23:59 uur.

Nu gaat het om het schakelen van de trigger “Bezoek”. Het mooiste zou zijn als de trigger geactiveerd kan worden via een (google) agenda item waar bijv. het woord “Bezoek” in voorkomt. Echter dit kan de HCL zonder Lua niet aan.

Nu dacht ik, ik maak een scene aan die ik eenmaal activeer en die zet de variabele “bezoek op Ja” als ik bezoek krijg. Echter dit werkt niet zoals ik wil. Als ik dit uittest met een lamp erbij dan wordt de lamp telkens geactiveerd.

Wie heeft goeie suggesties?

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Je kunt wel wat regelen via ifttt.com maar je moet even uitzoeken hoe dat moet. Volgens mij kan het ook niet beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Het moet wel kunnen met blokken hoor. Hoe zien ze er nu precies uit? Ik haal de scenes voor het aanpassen van de variabelen los van de actie die moet gebeuren. Dus een scene voor set variabele gasten op 'aan' en een scene voor set variabele gasten 'uit'.

Dan een scene die om 23:59 draait en de variabele gasten = 'uit'. En nog een scene die om 2:00 draait en de variabele gasten = 'aan'. In deze scenes kun je doen met de verlichting wat je wilt, ze worden pas om 23:59 en 2:00 geactiveerd. Je moet alleen tussen die tijdstippen niet de variabele gasten meer op 'uit' zetten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n soort scene heb ik wel voor dag/avond/nacht
Maar deze zijn getriggered door zonsondergang/tijd en zonsopgang.

Gasten Ja/Nee
Is niet tijd getriggered. Trigger is dat ik een scene handmatig draai (dit kan namelijk vanaf de ipad app, moet deze daar wel zichtbaar zijn (is ook een issue)).
Wat kan een trigger zijn om de te verwezenlijken?

en dan voeg ik het toe in een scene zoals jij aangeeft.

ruud
Pagina: 1