AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
aparte speakers (kleine) voor de telefoon installeren als er ruimte voor is
Waarom niet?fish schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:43:
zou ik niet doen ....
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Nou mischien omdat je 2 spannings bronnen parralel op elkaar aansluit mischien. Dan is nooit de bedoeling. waarom denk je dat ze voor dual coil speakers zijn gegaan als het geen probleem zou zijn? het kan de doo betekenen voor (wss) de carkit. laat staan alle ongewenste vervorming die het kan geven aan je geluid.Flans schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 07:26:
[...]
Waarom niet?Je kunt toch prima twee bronnen op 1 speaker aansluiten, is het wel verstandig om niet beide bronnen tegelijk aan te hebben staan...dat wordt zo'n tering herrie...
Nooit doen dus, het geeft niet alleen teringherrie, maar waarschijnlijk ook rook.Flans schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 07:26:
[...]
Waarom niet?Je kunt toch prima twee bronnen op 1 speaker aansluiten, is het wel verstandig om niet beide bronnen tegelijk aan te hebben staan...dat wordt zo'n tering herrie...
Dual voice coil speakers zijn er genoeg te krijgen aftermarket. Meestal bedoeld om er meer geluid uit te krijgen, maar ik zou niet kunnen bedenken waarom je daar geen twee aparte bronnen op aan zou kunnen sluiten.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Maar niet in de maten die ik nodig heb... is er geen andere oplossing?
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
- Radio met bleutooth nemen.
- Bleutooh -> fm transmitter
- En wat ik al eerder zij
- snoerje headset
- losse oorsetje
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Wat betreft vervangende dual-coils, dat kan, maar dan moet je ook nog opletten dat je dezelfde ohmages hebt als de fabrieksluidsprekers, anders klinkt het alsnog nergens naar (of verpruts je 1 of meerdere versterkers).
Je zou kunnen kijken of je ergens de line-level van de telefoon kunt aftappen, die kan dan weer naar een line-in van de radio, bijvoorbeeld... en dan hopen dat er een aparte schakeldraad is om de radio te muten. Maar daar mag je wel een service manual bij hebben.... of iemand vinden die dit al een keer eerder uitelkaar gesloopt heeft.
Lastig probleem dit. Ergens een aparte speaker wegwerken voor de telefoon (hoeft natuurlijk niet per se stereo) zou nog het makkelijkst zijn misschien.
[ Voor 8% gewijzigd door Solarsparc op 19-08-2014 01:43 ]
De twee spoelen merken elkaars veld en moeten daarom ongeveer hetzelfde signaal krijgen. Als spoel 1 op de versterker is aangesloten en er komt geen signaal binnen, dan wordt deze spoel kortgesloten door de versterker. Omdat de spoelen aan elkaar gekoppeld zijn, is het dan alsof spoel 2 ook kortgesloten is.Peenutzz schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:01:
[...]
Dual voice coil speakers zijn er genoeg te krijgen aftermarket. Meestal bedoeld om er meer geluid uit te krijgen, maar ik zou niet kunnen bedenken waarom je daar geen twee aparte bronnen op aan zou kunnen sluiten.
Iets vergelijkbaars gebeurt als je de secundaire wikkeling van een transformator kortsluit.
[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 20-08-2014 00:41 ]
Zie ook http://bmwtips.com/tipsnt...mages/adsstereowiring.pdf
Dan snap je ook hoe de boel intern aangesloten is. het slaat namelijk nergens op om het geluid van de telefoon maar over de helft van de speakers te laten gaan. Dat gaat (of zij lijkt) het misschien uiteindelijk wel, maar dat is in feite het wisselfilter dat simpelweg de lage tonen niet aanstuurt omdat die er in een telefoongesprek nou eenmaal weinig zijn
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zoals hierboven ook aangegeven is: volgens mij is dit niet correct. Er zou dan immers ook een extra versterker in je auto moeten zitten, je telefoon signaal dient immers ook versterkt te worden. Hoogstwaarschijnlijk regelt je in-car systeem dat je muziek signaal wordt uitgezet, en je telefoonsignaal naar je versterker wordt gestuurd. Dit heeft niets met de dual coils te maken. Hoe kom je overigens aan de info dat het telefoonsignaal over aparte kabel wordt aangestuurd?MrDucky schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:27:
Als er een telefoon oproep binnenkomt en ik opneem wordt de versterker gemute en gaat er een signaal naar de speakers maar over een andere kabel. De originele speakers zijn namelijk Dual coil speakers. en hebben dus 2 aansluitingen, 1 voor de telefonie en 1 voor de muziek.
edit: na wat gezocht te hebben, blijkt het toch te kloppen. wellicht dat deze site hulp kan bieden: http://www.jvrconsulting.com/bmwsite/bmwmain.htm
[ Voor 8% gewijzigd door GhandiHarder op 20-08-2014 01:29 ]
Stel muziek gaat over lijn 1 en lijn 1 staat altijd aan tenzij lijn 2 een signaal geeft dan moet hij over schakelen naar lijn 2. bestaat zo iets?
https://www.google.nl/sea...a:en-US:official&tbm=isch
Als je andere speakers er in gaat bouwen gaat dat echt een bitch in the ass worden, want eerst moet je een ander frame maken voor de nieuwe speakers, wellicht de versterker aanpassen en dan ook nog eens hopen dat het niet hol gaat klinken.
BMW heeft vaak gewoon goede speakers, Nokia, Harman Kardon en B&O.
Laatst had een vriend van mij met zijn e36 (328I) een raar rammeltje achter, bleken de randen van de speakers verteerd te zijn (foamrot)
Hij had al nieuwe speakers gekocht en we hadden ze samen ingebouwd, het klonk een beetje als Bose, maar dan nog slechter.
Ik zeg, houd het lekker zoals het is.
Dat is eigenlijk wel een goed punt. We hebben het er überhaupt nog niet over gehad wat je nu precies wilt bereiken met deze upgrade, en of het vervangen van de speakers helpt om dat doel te bereiken.Ik zou lekker de originele speakers behouden, die zijn ontworpen voor die auto.
[ Voor 12% gewijzigd door Solarsparc op 22-08-2014 15:37 ]
Zou de versterker in de BMW hier niet op gebouwd zijn? Ik bedoel, nu zit het ook zo aangesloten, dus waarom zou het met andere dvc speakers niet kunnen?TBTL schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:38:
[...]
De twee spoelen merken elkaars veld en moeten daarom ongeveer hetzelfde signaal krijgen. Als spoel 1 op de versterker is aangesloten en er komt geen signaal binnen, dan wordt deze spoel kortgesloten door de versterker. Omdat de spoelen aan elkaar gekoppeld zijn, is het dan alsof spoel 2 ook kortgesloten is.
Iets vergelijkbaars gebeurt als je de secundaire wikkeling van een transformator kortsluit.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Zoals ik in een andere post al zei, de originele speakers zijn ontworpen voor de auto, als je andere speakers in gaat bouwen is het behoorlijk moeilijk om ze te plaatsen, ze hebben namelijk allemaal andere frames, en heb je een sedan of een touring?
Het probleem is dus alleen dat ik dan mijn telefoon functie verlies wat ik jammer vindt want met bluetooth werkt dat juist fantastisch.
De BSW speakers worden wel overal erg geprezen vandaar.
Verder wat wel wilt werken is een andere head unit kopen, maar, let op, koop een GOEDE!
Een dynavin zegt me niks, maar als de speakers standaard prut zijn gaat extra apparatuur natuurlijk niks aan de klank kunnen veranderen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)