Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:13
Mede-Tweakers,

Het probleem is als volgt:
Sinds april ben ik ingeschreven bij de KvK onder BEDRIJFSNAAM
Ik ben toen begonnen met een webshop op een domein wat losstaat van BEDRIJFSNAAM, ik heb die domeinnaam ook niet geregistreerd als handelsnaam.

Nu is er een andere webshop die bijna dezelfde domeinnaam gebruikt maar met een S ertussen, ze gebruikten deze naam al voordat ik hem ging gebruiken en eisen nu dat ik de naam van de webshop ga veranderen omdat ik inbreuk maak op hun handelsnaam die volgens de KvK de domeinnaam zonder ".nl" is.

Ter verduidelijking (fictief):
Mijn inschrijving bij KvK is BLABLA
Mijn domein/webshop is: loopworld.nl

Hun inschrijving is: loopsworld
Hun domein is: loopsworld.nl

Mijn gevoel zegt dat ze dit niet zomaar kunnen eisen, wellicht zou ik loopworld.nl als handelsnaam vast moeten leggen. Als ze dit wel kunnen dan zou je dus voordat je een handelsnaam gaat gebruiken moeten checken of elk domein met willekeurige letter ertussen niet al in gebruik is..

Alsvast bedankt voor enige tips en advies, wie de echte namen wil weten kan dat via DM vragen.

edit:
Bij de KvK zeiden ze dat het een lastig iets was en dat ze dat niet precies konden vertellen, beetje 50-50
Zie nu ook een spelfout in de titel, modje in de buurt die hem kan aanpassen? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door db I Delirium op 16-05-2014 11:05 . Reden: KvK reactie toegevoegd / spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Het ligt er een beetje aan of je in dezelfde branche zit of niet. Mocht dat wel zo zijn, hebben ze imo wel een sterk punt. Ik kan me voorstellen dat een rechter daar wel in mee kan gaan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Standeman schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:17:
Het ligt er een beetje aan of je in dezelfde branche zit of niet. Mocht dat wel zo zijn, hebben ze imo wel een sterk punt. Ik kan me voorstellen dat een rechter daar wel in mee kan gaan.
Zelfde branche inderdaad, maar dan wordt het toch heel moeilijk om te onderzoeken of een handelsnaam/domeinnaam uniek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Met google en de zoekfunctie op de site van de KVK kom je denk ik al een heel eind. Zeker bij een handelsnaam moet je altijd wel enig onderzoek doen om uit te vinden of je niet in iemands vaarwater terecht komt. Als ik bijvoorbeeld "loop" invul, zie ik best veel bedrijven met die term in hun bedrijfsnaam.

Ik weet niet hoeveel tijd en moeite je geinvesteerd hebt om dit uit te zoeken, maar het lijkt me stug dat je er niet op redelijke wijze erachter had kunnen komen dat er een domein al bestond dat enorm veel op die van jou lijkt.

Maar goed, ik ga er van uit dat je nog niet heel veel hebt geinvesteerd in de naam (qua marketing, drukwerk, etc), dus dan is veranderen nog vrij makkelijk..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Mijn gevoel zegt ook dat ze een punt hebben, maar ik ben geen jurist.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Over de discussie handelsnaam/domeinnaam is al erg veel te doen geweest en dat zal ook wel zo blijven. Arnout Engelfriet heeft er ook al het nodige over geschreven. Hij heeft er al eens een blogpost aan besteed (wanneer is een domeinnaam inbreuk op een handelsnaam) en heeft een verzameling artikelen met betrekking tot handelsnamen. Als ik jou was zou ik die informatie eens doorlezen.

Gelet hierop en op de informatie die jij geeft, kan het andere bedrijf wel eens een (erg) sterk punt hebben. Jij maakt gebruik van een sterk op hun handelsnaam gelijkende naam en exploiteert soortgelijke activiteiten. Dat gaat al snel de richting op van inbreuk op hun handelsnaam. Het snel registreren van je de naam die jij gebruikt als handelsnaam maakt dan ook niet meer uit, jij bent later begonnen met het gebruik van de betreffende naam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Oke, alvast bedankt voor alle info, zoals het er nu uitziet zal ik hem dus moeten gaan aanpassen.

Het lijkt erop dat ik wel de domeinnaam mag blijven gebruiken als forward naar mijn nieuwe shop zolang daar maar voor de consument duidelijk is dat om een andere website gaat, wat denken jullie daarover?

Overigens kan ik als ik op de site van de KvK zoek hun naam pas vinden op het moment dat ik die helemaal intyp, zoals in het voorbeeld als het bedrijf loopsworld heet vind je die bij kvk niet als je zoekt op loop of loops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:14
Overigens kan ik als ik op de site van de KvK zoek hun naam pas vinden op het moment dat ik die helemaal intyp, zoals in het voorbeeld als het bedrijf loopsworld heet vind je die bij kvk niet als je zoekt op loop of loops
Dat heeft er mee te maken dat hun zoekmachine zo brak als een konijn is. Je kan beter via Google op de site kvk zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
db I Delirium schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 12:59:
Tja, je moet zelf wel wat meer moeite doen dan een simpele zoekopdracht bij het KvK op de door jouw gewenste handelsnaam/bedrijfsnaam. Je moet niet alleen de naam die je in gedachten hebt controleren, maar eigenlijk alle (sterk) gelijkende handelsnamen. Dan moet je er ook nog eens kijken of iemand in dezelfde branche actief is, opereert in de zelfde regio en meer van dat soort dingen om te kunnen vaststellen of je met een soortgelijke of zelfde naam al dan niet inbreuk maakt op de handelsnaam van een ander.

Zo vind je ook niets als je bijvoorbeeld alleen maar zoekt op Coka Cola. Toch snapt iedereen wel dat cola verkopen onder die naam not done is. Als je gaat handelen onder een bepaalde naam (of je deze nu bij de KvK inschrijft of niet), dan wordt van je verwacht dat je naam geen inbreuk maakt op de rechten van een ander. Om dit goed te doen zal je zelf wel wat onderzoek moeten doen. Doe je dit niet of onvolledig, dan loop je het risico dat een "concurrent" (terecht) gaat piepen dat je inbreuk maakt op zijn naam.

Nog meer interessant leesvoer: http://nieuws.mijndomein....henden-met-je-domeinnaam/ (zie ook de reacties!)

[ Voor 36% gewijzigd door DarkFly op 16-05-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Oké, bedankt voor de reacties, ik ga dit weekend goed onderzoek doen naar een nieuwe naam, deze registreren bij de KvK en de website ombouwen.

Laatste vraag die nog open staat, de oude domeinnaam mag ik wel blijven gebruiken als forward naar de nieuwe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is geen kwestie van 'mogen'.. zolang het jouw eigendom is mag je er mee doen wat je wilt echter als zij een claim indienen dan moet je die verdedigen (al dan niet via een gerechtelijke procedure).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

't lijkt me bluf dat ze je gaan aanklagen. maar omdat je business nog niet loopt is 't een optie om het domein aan ze te verkopen.

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Denk het niet. Dan ben je net zo'n shop die misbruik maakt van een typo van de klant.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In het geval van een claim, over het algemeen is het zo dat wanneer de domeinnaam die (ruim) langer bestaat én kvk overeenkomt én de brange gelijk is dat de langste houder 'wint'. In jouw geval voldoe je er aan 2 niet dus ik zou asap een naam zoeken die daar wel aan voldoet.
b.t.w. ik spreek uit ervaring, een van mijn domeinnamen is onlangs geclaimed door microsoft en die hebben deze niet gekregen (ondanks dat ik geen kvk heb).

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2014 22:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29
Of een naam wel of niet in het handelsregister ingeschreven, zegt niets over de vraag of het een handelsnaam is. Een handelsnaam is een naam die - kort gezegd - wordt gebruik in het economisch verkeer. Een domeinnaam gebruiken om een website op te hosten is een voorbeeld van 'gebruik in het economisch verkeer'.
En op grond van artikel 5 handelsnaamwet is het gebruik van een naam waardoor verwarring kan ontstaan verboden.
Kortom, op basis van de informatie zoals nu gegeven doe je er goed aan het gebruik van die domeinnaam te staken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 18:44

Sen

<-->

Ik moest echt 2 keer knipperen voor ik het verschil zag in de websites. De 1ne website heeft een blauwe stijlkleur maar dat is dan ook het enige verschil naast de extra s. Ook de logo's erg het zelfde voor een leek. Ik zou hier snel mee stoppen en gewoon de domeinnaam forwarden naar een naam die ook makelijker te vermarkten is niet voor het juridische probleem maar voor je eigen branding.

Ik zou de eerste keer best bij jou kunnen bestellen en dan over een maand bij de andere zonder dat ik het door zou hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Sen op 17-05-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Dat ga ik nu ook doen, ben druk bezig met een nieuwe naam, logo, etc.
Vraag me alleen af welke site je hebt bekeken Sen, de namen uit het voorbeeld waren fictief. De sites waar het om gaat lijken behalve de producten niet op elkaar.
Als het meezit dan ga ik hem morgen helemaal omzetten en is de oude naam alleen nog een forward.
Wat ik uit de zaak van just-eat tegen thuisbezorgd kan opmaken moet die forward juridisch geen probleem zijn zolang het maar duidelijk is dat de site waar ze op uitkomen een andere is dan die van de tegenpartij. Als iemand daar nog andere gedachten over heeft dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! Iedereen iig bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:52
db I Delirium schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 16:37:

Vraag me alleen af welke site je hebt bekeken Sen, de namen uit het voorbeeld waren fictief. De sites waar het om gaat lijken behalve de producten niet op elkaar.
Tweakers zijn nu eenmaal een soort van online detectives, met een beetje googlen op je naam kom je al gauw uit op een site voor elastiekjes en andere shit. Als er dan ook nog een website bestaat met exact dezelfde naam +s, die ook dezelfde spullen verkoopt, dan kan het toch haast niet missen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Damn, die link had ik zelf nog ff niet gelegd, goed bezig! Dat is dus de site waar het om gaat ja... Ik snap eerlijk gezegd ook echt niet waarom ze zelf die naam zonder s niet hebben gekozen, dat klinkt en zoekt lekkerder volgens mij... Het zoeken op die extra s was in mij echt niet opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

db I Delirium schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 16:37:
Dat ga ik nu ook doen, ben druk bezig met een nieuwe naam, logo, etc.
Naam lijkt me niet moeilijk; je hebt zelf de voorzet al in de TS al neergezet (-land, -world, -planet...). :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Pagina: 1