Ubuntu server willekeurige connection drop r8169

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 16:00
Ik heb een nogal lastig probleem. Ik heb thuis een oude acer laptop staan die ik als thuisserver gebruik voor het streamen van video en muziek. Hierin zit een Realtek RTL8169 netwerkkaart voor bedraad internet waarmee deze verbonden is met mijn router. Een tijdje geleden heb ik deze geüpgradet van ubuntu 13.10 naar Ubuntu 14.04 en dit werkte voor een paar dagen prima. Echter, opeens verloor de server na een willekeurige tijd zijn bedraade connectie. Dan is de server niet meer te benaderen via SSH of ping. Vanaf de server is de buitenwereld, inclusief de router, ook niet meer te bereiken. ifconfig en ethtool geven nog wel aan dat er een connectie zou moeten zijn maar dit klopt dus niet.
Op dit moment kan ik niet de exacte logs en outputs posten omdat ik aan het werk ben, maar dit zal ik vanavond doen. dmesg geeft wel, zo weet ik, een output die lijkt op deze kernel log. Het vervelende is dat het niet goed te reproduceren is; het gebeurt na een willekeurige tijd. Dit kan twee minuten zijn na boot of een uur na boot. Het enige wat ik heb gevonden dat het probleem (tijdelijk) oplost is rebooten waarna het weer gebeurt.

Dit is wat ik heb gedaan om het probleem proberen op te lossen:
  • Downgraden naar een oudere kernel
    • Ik had het vermoeden dat het met de kernelmodule te maken zou kunnen hebben dus ik heb de oude 3.11 kernel geïnstaleerd. Dit loste het probleem niet op
  • Gebruik de r8168 module
    • Dit kwam ik wel eens op internet tegen, maar deze was voor mensen waarbij ze een r8168 kaart hebben waarbij per ongeluk de r8169 module is geladen. Dit was bij mij niet het geval en toch proberen loste het probleem niet op
  • Installeren van de laatste versie van de r8169 driver van realtek zelf
    • De laatste versie van de kernel module gebruiken loste het probleem ook niet op
  • Ander besturingssysteem booten
    • Ik heb ook geprobeerd arch te booten vanaf een usb stick. Hier werd hetzelfde gedrag vertoont. Daarom denk ik niet dat het een configuratieprobleem in ubuntu is
(Met "Dit loste het probleem niet op" bedoel ik dat nog steeds dezelfde foutmelding en gedrag wordt vertoond)

Mijn vraag is: wat zou ik nog kunnen proberen om het probleem te achterhalen en op te lossen? Of denken jullie dat het een hardware probleem is?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52

B2

wa' seggie?

Ik merk hetzelfde met recente kernels en de r8169 driver. Bij mij komen de nics niet in een 'UP' stand tijdens het booten. Bij de ene realtek kaart pas na enkele seconden (>25), en bij de nieuwste 8111G variant werkte het pas na heel lang gedoe. De problemen die jij beschrijft heb ik gelukkig niet.

Heb je het eens met FreeBSD geprobeerd? Daar had ik geen enkel probleem bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens in de logs van je router. Heb je het ook met een andere netwerkkabel geprobeerd? Eventuele power management vanuit het BIOS voor je NIC, of OS specifieke power management?

Ik kijk nu op mijn eigen systemen en zie dit als NIC:
Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 06)

Mooi, blijkbaar dus een r8168. Maar lsmod geeft bij mij dit aan:
lsmod | grep r8
r8169                  60070  0

Blijkbaar is bij mij de verkeerde module geladen. Echter heb ik nergens last van. Maar ik heb wel altijd netwerkactiviteit. Dat zet mij weer terug bij m'n eerdere punt: power management. Doe eens als test een ping elke 5 seconde naar je router (ping -i5 [router ip adres]).

Commandline FTW | Tweakt met mate