Hallo,
De beslissing is eindelijk gemaakt: ik wil een NAS! En dan wel een zelfbouw. Voordat ik het geheel ga aanschaffen, zou ik graag nog een bevestiging (en eventueel verbeteringen natuurlijk) willen hebben dat het zo gaat werken.
Als NAS zal het systeem gebruikt worden om wat met torrents te downloaden. Ook zal OwnCloud er op gaan draaien. Het systeem zal ook dienst gaan doen als mailserver met o.a. RoundCube. Waarschijnlijk gaat het ook een Minecraft server hosten voor maximaal 10 personen. De server gaat draaien op Debian.
De NAS zal (afgezien van de Minecraft server) door maximaal 3 personen gebruikt worden.
Het geheel mag niet te veel geluid maken, maar het geluid wat de boxed cooler maakt, vind ik niet te luid.
Het systeem moet wel enigzins energiezuinig worden. Het moet immers altijd aan staan. Zolang er geen 1000W voeding in hangt, zal het allemaal wel meevallen.
Deze eisen zijn een beetje vaag, maar het maakt niet zo heel veel uit.
Ik heb uiteraard al een lijstje gemaakt. Hier staat nog geen opslag in. Waar ik mij nog wel een beetje zorgen om maak is het RAM. Ik heb gezocht, maar ik kon niet goed vinden hoe het zit met timings en CAS latency. 4GB is voldoende voor dit systeem. Al het 4GB RAM in de QVL kon ik niet terug vinden in de pricewatch. Voor opslag ga ik waarschijnlijk een stuk of twee Western Digital Greens er in zetten. Nu ben ik nog niet van plan om RAID te gaan draaien, maar later als ik er meer HDD's in zet, ga ik dat misschien wel doen. Anyway, hier is het lijstje wat ik tot nu toe heb gevonden:
Ik hoop dat deze post zo compleet is. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik het zo snel mogelijk verbeteren.
Bedankt voor uw aandacht!
De beslissing is eindelijk gemaakt: ik wil een NAS! En dan wel een zelfbouw. Voordat ik het geheel ga aanschaffen, zou ik graag nog een bevestiging (en eventueel verbeteringen natuurlijk) willen hebben dat het zo gaat werken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het plan is om dit systeem te gaan gebruiken als NAS. De mogelijkheid om het systeem ook als HTPC te kunnen gebruiken wil ik ook open laten.Als NAS zal het systeem gebruikt worden om wat met torrents te downloaden. Ook zal OwnCloud er op gaan draaien. Het systeem zal ook dienst gaan doen als mailserver met o.a. RoundCube. Waarschijnlijk gaat het ook een Minecraft server hosten voor maximaal 10 personen. De server gaat draaien op Debian.
De NAS zal (afgezien van de Minecraft server) door maximaal 3 personen gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Exclusief de opslag wil ik maximaal rond de 200 300 (typo) euro uitgeven, inclusief bestelkosten. Assemblage ga ik zelf doen, daar heb ik voldoende ervaring mee.Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb geen hardware dat ik mee wil nemen naar dit systeem.Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Monitor, muis en toetsenbord voor de installatie heb ik al. Verder heb ik dus nog een kast, moederbord, geheugen, CPU (met geïntegreerde GPU) en HDD's nodig.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Graag wil ik de CPU van Intel hebben, waarom kan ik lastiger uitleggen. Ik ben meer bekend met Intel chipsets, koelingen enzovoort. Het moederbord zou ik graag van Asus hebben. Ik heb al meerdere moederborden gehad van Asus, en mijn ervaring is, is dat ze over het algemeen stabiel zijn, en veel functies hebben.Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De kast die ik nu geselecteerd heb, wordt mogelijk nog een kleinere kast.Het geheel mag niet te veel geluid maken, maar het geluid wat de boxed cooler maakt, vind ik niet te luid.
Het systeem moet wel enigzins energiezuinig worden. Het moet immers altijd aan staan. Zolang er geen 1000W voeding in hangt, zal het allemaal wel meevallen.
Deze eisen zijn een beetje vaag, maar het maakt niet zo heel veel uit.
Ga je overklokken?
Bij deze NAS staat stabiliteit boven snelheid, dus hij zal netjes op de stock snelheid blijven werken.Ik heb uiteraard al een lijstje gemaakt. Hier staat nog geen opslag in. Waar ik mij nog wel een beetje zorgen om maak is het RAM. Ik heb gezocht, maar ik kon niet goed vinden hoe het zit met timings en CAS latency. 4GB is voldoende voor dit systeem. Al het 4GB RAM in de QVL kon ik niet terug vinden in de pricewatch. Voor opslag ga ik waarschijnlijk een stuk of twee Western Digital Greens er in zetten. Nu ben ik nog niet van plan om RAID te gaan draaien, maar later als ik er meer HDD's in zet, ga ik dat misschien wel doen. Anyway, hier is het lijstje wat ik tot nu toe heb gevonden:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 4330 Boxed | € 108,- | € 108,- |
| 1 | Asus H87M-PLUS (C2 revisie) | € 78,30 | € 78,30 |
| 1 | Zalman ZM-T4 | € 22,10 | € 22,10 |
| 1 | Kingston KHX1600C9D3/4G | € 33,44 | € 33,44 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,- | € 30,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 271,84 | |
Ik hoop dat deze post zo compleet is. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik het zo snel mogelijk verbeteren.
Bedankt voor uw aandacht!
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro