Ik heb een taak in de schoot geworpen gekregen voor ons dochterbedrijf. Aangezien ik niet echt een netwerk-guy ben, zou ik enkele tips willen vragen.
Al redelijk wat dingen gelezen, en nog meer gezocht, maar voor een leek zoals ik slaan de termen me soms om de oren en staan er ook heel wat tegenstrijdigheden te lezen, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
Het netwerk bestaat uit:
-1x HP Procurve 4208 chassis
-6x HP Procurve 1810-48G
-1x oude 3com vlan capable recuperatie switch
De bedoeling is om de 4208 de "core" te maken en van daaruit de verbindingen te maken naar de andere switches (duh).
Er zitten op de config 7 vlans gedefinieerd, dewelke allemaal "tagged" zijn op alle switches.
De switches zijn op de volgende manier verbonden, vanuit de 4208 gezien
-1 trunk van 2x copper naar 1 1810
-3x naar 3 1810's via 1 enkele glas
-1x naar de 3com via 1 enkele glas.
Ik ben al zover dat alle switches op de laatste FW staan, de basis cfg is gedaan en alle (VLAN) functionaliteit werkt. Doch heb ik al eea gelezen, maar ik vind veel tegenstrijdigheden, daarom de volgende praktische vragen:
Zijn er nog andere zaken die ik best aanpas, er rekening mee houdende dat er op deze locatie geen ITer aanwezig is en alles, buiten de initiële plaatsing/indienststelling het onderhoud vanop een andere locatie moet gebeuren.
Al redelijk wat dingen gelezen, en nog meer gezocht, maar voor een leek zoals ik slaan de termen me soms om de oren en staan er ook heel wat tegenstrijdigheden te lezen, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
Het netwerk bestaat uit:
-1x HP Procurve 4208 chassis
-6x HP Procurve 1810-48G
-1x oude 3com vlan capable recuperatie switch
De bedoeling is om de 4208 de "core" te maken en van daaruit de verbindingen te maken naar de andere switches (duh).
Er zitten op de config 7 vlans gedefinieerd, dewelke allemaal "tagged" zijn op alle switches.
De switches zijn op de volgende manier verbonden, vanuit de 4208 gezien
-3x naar 3 1810's via 1 enkele glas
-1x naar de 3com via 1 enkele glas.
Ik ben al zover dat alle switches op de laatste FW staan, de basis cfg is gedaan en alle (VLAN) functionaliteit werkt. Doch heb ik al eea gelezen, maar ik vind veel tegenstrijdigheden, daarom de volgende praktische vragen:
- Trunks, gebruik ik in dit geval best statische trunks of gebruik ik LACP ?
Momenteel heb ik statische in gebruik, dewelke doen wat ze moeten doen.
- zet ik, op de 1810's loop protection aan via de GUI, en doe ik dit dan op de clients poorten, of ook op de trunks (en/of op de poorten van de trunks)
- zet ik op de 4208 STP aan. Via de GUI kan ik enkel aan/uit kiezen. Ik heb begrepen dat ik dit via de CLI ook kan op bepaalde poorten. In de gui noemt dit overigens "log network problems" en kan ik kiezen uit 3 niveau's.
Zet ik deze best aan, en zo ja, op welke poorten/trunks ?
Zijn er nog andere zaken die ik best aanpas, er rekening mee houdende dat er op deze locatie geen ITer aanwezig is en alles, buiten de initiële plaatsing/indienststelling het onderhoud vanop een andere locatie moet gebeuren.
[ Voor 5% gewijzigd door StarWing op 28-03-2014 20:13 ]
Page intentionally left blank.