[3D Print & Scan] Rembrandt & Van Gogh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372378

Topicstarter
Hoi!

Ik ben Tim, onderzoeker bij de TU Delft. Sinds vorige zomer hebben we een super hoge resolutie 3D scanner gemaakt. Vervolgens hebben we twee Rembrandts en een Van Gogh gescanned, en weken terug geprint. Deze prints zijn maandag door mij gepresenteerd op de Technart 2013 conferentie in het Rijksmuseum (jaarlijkse wetenschappelijke conferentie over technologie toegepast op kunst).

We hebben gescanned bij het Rijksmuseum (Rembrandt, Joodse Bruid), Mauritshuis (Rembrandt, zelfportet) en Kroller-Muller museum (Van Gogh, bloemen in blauwe vaas). Daarna heeft Oce (Canon Group) de data 3-D geprint in full color en een resolutie van ca 600dpi.

De scanner heb ik zelf ontwikkeld, die neemt per opname van 2 minuten 40 miljoen XYZ punten inclusief de kleur. Op 17x10cm ongeveer een effectieve nauwkeurigheid van 50x50x10 micro-meter per punt. Dit heb ik gedaan met normale apparatuur, zie ook mijn scriptie voor volle details; http://repository.tudelft.nl/search/ir/?q=zaman .

Dan heb ik nu een paar mooie filmpjes op een rij. Kijk voor meer meuk op mijn Youtube kanaal.

BBC interview: Het scannen zelf

Timelapse: apparatuur
In dit filmpje zie je ook bij de Staalmeesters van Rembrandt wat röntgen-fluorescentie apparatuur (XRF) en hyperspectrale scans. De 3-D scans zie je pas beginnend vanaf ongeveer 1:00.

3-D render
Van een stukje van 17x10cm van de joodse bruid

Printen!
Het printprincipe is hetzelfde als die van een inkjetprinter; gewoon CMYK dus, alleen je hebt ook wit nodig om de witte laag op te bouwen (normaal is natuurlijk de drager (papier) al wit). Met een loupe/microscoop zie je de druppeltjes nog. Printresolutie van dit geval ligt rond de 40x40x5 micrometer. Printen duurt een paar uur per vierkante meter. De joodse bruid is bijvoorbeeld 2 vierkante meter groot, en steekt tot 1 cm uit.

Foto's
Snuffel gerust in de gedeelde Dropbox met wat fotos van de prints:

https://www.dropbox.com/sh/90n5pectl08yk39/MJ_2oZtQqz

Op de foto's zie je ook Ernst van de Wetering. Die vond de prints fantastisch. Het was zeker niet identiek aan het origineel, maar het is al een hele dimensie beter dan de platte plaatjes in boeken.

Wiki: Ernst van de Wetering, PhD (born 1938) is a Dutch art historian,[1] considered the world's foremost expert on Rembrandt and his work.

Had het al eens ingediend voor de tweakers frontpage, maar kennelijk niet interessant genoeg :(.

Afbeeldingslocatie: https://photos-2.dropbox.com/t/0/AAB0XjiwZo4smJqeSVWwpXampOHHC4LLEaF7hZXD2hxNmA/12/18273594/jpeg/1024x768/3/1380056400/0/2/_MG_6122.JPG/RRF1Tmc91EhhtMI9OGsGW8kJdnfL8y2H9v4Vb6aF3Pg%2C_rhrukYAcyWTD9Yocy3kWSZbyxnxs_t3JSkg065q808

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 372378 op 24-09-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Dit is wel heel erg vet hoor! Is de data van de 3D scans misschien nog ergens beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Supervet! :D

Je kan hem evt. indienen bij Hackaday: http://hackaday.com/contact-hack-a-day/
Die hebben ook altijd gave projecten van mensen op hun site staan.

Staat ie al zie ik net: http://hackaday.com/2013/...canned-and-printed-in-3d/

Wat is de rol van de projector trouwens? Alleen zorgen dat er genoeg licht is? Of projecteert hij ook daadwerkelijk iets?

[ Voor 129% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[b]ThinkPad schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:01:
Wat is de rol van de projector trouwens? Alleen zorgen dat er genoeg licht is? Of projecteert hij ook daadwerkelijk iets?
Kijk voor een lange uitleg in mijn scriptie, maar het komt neer op het volgende. We gebruiken een hybride van stereotriangulatie (zelfde als menselijk oog) en fringe projection (patroonprojectie door projector).
Dit omdat in stereo-triangulatie, je goede 'keypoints' nodig hebt om te trianguleren. Bijvoorbeeld een egaal witte muur kan je geen diepte in zien op een passieve manier; dus daarop kun je een patroon projecteren zodat je het wel ziet.
De reden dat jij in een witte muur wel diepte denkt te kunnen zien (jij denkt: de muur is vlak) is omdat jouw hersenen die ruimte integreren, en aannemen dat hij vlak is doordat je de randen van de muur wel kunt zien en trianguleren. Veel simpeler kan ik het niet uitleggen, natuurlijk is het oneindig veel ingewikkelder dan dat (de mens gebruikt wel iets van 10 optische truucjes om diepte te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kaesve schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:00:
Dit is wel heel erg vet hoor! Is de data van de 3D scans misschien nog ergens beschikbaar?
Ik ga me inzetten om ze openbaar te maken, maar dat ligt vaak wat gevoelig. Je zou het online zetten - zodat (tzt) iedereen het thuis kan printen, net als wat het Rijksmuseum doet met hun files: ze delen allee files (hetzij zeer gecomprimeerde tiffs binnen 2000x2000 pixels). Ligt aan de policy van de musea, zijn we nog niet achteraan gegaan. Lijkt me leuk (en logisch) om openbaar te maken, maar is niet aan mij.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 372378 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:28:
[...]

Kijk voor een lange uitleg in mijn scriptie, maar het komt neer op het volgende. We gebruiken een hybride van stereotriangulatie (zelfde als menselijk oog) en fringe projection (patroonprojectie door projector).
Dit omdat in stereo-triangulatie, je goede 'keypoints' nodig hebt om te trianguleren. Bijvoorbeeld een egaal witte muur kan je geen diepte in zien op een passieve manier; dus daarop kun je een patroon projecteren zodat je het wel ziet.
De reden dat jij in een witte muur wel diepte denkt te kunnen zien (jij denkt: de muur is vlak) is omdat jouw hersenen die ruimte integreren, en aannemen dat hij vlak is doordat je de randen van de muur wel kunt zien en trianguleren. Veel simpeler kan ik het niet uitleggen, natuurlijk is het oneindig veel ingewikkelder dan dat (de mens gebruikt wel iets van 10 optische truucjes om diepte te zien)
Supervet! Is er in het keuzetraject naar "hoe het technisch te doen" ook gekeken naar bijv. phase - laserscanners zoals wat FARO maakt enzo? Of is dit sowieso nauwkeuriger? Trouwens, ik bedenk me dat musea je natuurlijk nevernooitniet met een laser langs een van Gogh laten gaan dus die "actieve" technieken zijn natuurlijk dan uitgesloten..

En je data is dus gewoon een puntenwolk met high res map er over? Of wordt het meteen omgezet naar een polygoon bestand?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 25-09-2013 11:13 ]

specs

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
heel erg vet om te zien.
naar aanleiding van deze post wat verder gegoogled, en een versimpelde/'do it yourself' techniek gevonden die een zelfde soort resultaat tracht te behalen, maar dat is natuurlijk niet opgewassen tegen het precisiegeweld wat hierboven is beschreven.

[ Voor 55% gewijzigd door indexample op 25-09-2013 11:34 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48
Mooi om te zien!

Deze data kan je natuurlijk weer leuk analyseren. Zijn daar nog plannen voor? :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Zeer interessant project.
Ik vind het wel apart (en goed) dat er goed gekeken is naar de kosten.
De apparatuur die je gebruikt zijn alledaagse (soms 2dehandse) componenten.
Zo zie je maar dat een goed idee wat duur klinkt niet perse veel hoeft te kosten.

Ik ben benieuwd wat er met de 3d data gedaan gaat worden.
Rembrandt de game?? Waar de Van Gogh het landschap is? :p
Rembrandt Maps met Paint view.? :p

En zijn de RAW beelden ook nog los opgeslagen of zijn deze direct verwerkt in de point cloud en verwijderd.
Want 2x40MP foto's *xxx keer is zeer veel data.

Is er ook nog een vervolg project? Bijvoorbeeld met "professionele componenten" zodat de resolutie en snelheid nog verder opgeschroefd kan worden? of is er geen vraag naar een opstelling / applicatie die dat kan.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 130% gewijzigd door Anoniem: 372378 op 27-03-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638775

Beste, kennelijk heb je kennis van zaken die van nut zijn voor mijn onderzoek. Ik zou graag meer willen weten over die vorm van fotografie waarbij met een foto maakt van de verflaag, onder de oppervlakte, dus niet zichtbaar met het blote oog. Zoals men een boeket bloemen fotograveerde onder een portret door Van Gogh. Zonder het portret dus aan te tasten. Hoe heet deze techniek, en waar is het mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je je vraag anderhalf jaar na dato stelt aan TS, zou ik hem even een DM sturen ipv hier te reageren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638775

dank je wel. heb intussen al het antwoord gevonden. moet op data gaan letten...
Pagina: 1