Vraag m.b.t. garantie auto (hoe aan te pakken?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Topicstarter
Ik heb een issue waarvan ik niet weer waar ik moet beginnen, om niet te langdradig te worden zal ik het zo kort mogelijk te houden:

Goed, waar gaat het om ? Mijn renault clio van nov. 2009 heeft op de randen van de portieren 'stickers' zitten als decoratie (en bescherming). Het punt is dat deze na een kleine 3 jaar begonnen los te laten.
Het is nu zo erg geworden dat bij het rijden hele 'reepjes' losscheuren door de wind.

Het betreft voornamelijk de middelste stickers (tussen de 2 portieren in), achteraan lijkt de sticker er nog netjes op te zitten al zie je met directe zon de lak door de sticker heen. Het lijkt alsof de sticker poreus is geworden.

rechts midden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6iYFHzE1m37XpYJq3Ch2RPVX/thumb.jpg
rechts achter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p0KtrKq6wLtWsM4B4r14gghj/thumb.jpg
links midden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UcoEshlrTWPN32Vjy3l8biyn/thumb.jpg
links achter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hO7EyKqNKmfv7XsTR7jbRkj3/thumb.jpg

Nu een paar feiten die mogelijk van belang zijn:

- Ik ben de 1e eigenaar, ga altijd naar dezelfde Renault garage
- Ik heb een Renault garantieplus van 2 jaar* afgesloten bij aankoop (loopt nov 2013 af)
- Auto ziet er cosmetisch uit als nieuw, ook nog nooit enige technische problemen gehad.
- De stickers zaten er uiteraard standaard op.
- Ik heb een centraal beheer rechtsbijstandsverzekering, echter alleen geldig voor de rubriek 'verkeer'.
* boven op de fabrieksgarantie.

Een maand geleden ben ik naar de garage geweest voor een (eerste 30k) beurt, hierbij heb ik aangegeven dat ik aanspraak wil maken op mijn garantie plus en de stickers wil laten vervangen.

Hierop heeft de garage voor mij een claim ingediend (met o.a. bovenstaande foto's) en vandaag heb ik een brief gekregen dat deze is afgewezen onder de melding.
aanvraag garantie garantie op de portierlijsten is afgewezen
--> geen vergoeding mogelijk
Voordat ik hier een heel verhaal neerplemp is de hoofdvraag nu, valt dit onder de noemer 'portierlijsten' ?
Een image search laat hele andere dingen zien dan 'stickers'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

Bommes

Capo del formaggio

Ik denk dat een beetje sticker plakker/snijder binnen een uurtje een nieuw setje stickers er op heeft zitten voor laat zeggen 100 euro.
Of je nu wel of geen garantie hebt is die 100 euro je de moeite waard..??
Ik zou het wel weten, en dat ook aan je garage vertellen en je onderhoud ergens anders onderbrengen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Dat is mijn vraag niet..
Waarom zou ik €100 uitgeven als het garantie is(?).. het gaat me om het principe. Waarin zou je anders extra 'geen gezeik' garantie nemen.
En daarnaast gaat het zelf aanbrengen van aanpassingen aan de carosserie weer tegen de voorwaarden van de garantie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Van wie heb je de brief gekregen dat het is afgewezen? Van Renault Nederland of van iemand bij de garage?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

€100? je kan het voor €5.50 zelf doen..
quote: Wheelnut
Zelfklevende raamfolie van het merk d-c-fix. Gekocht bij de Hornbach.
Het is van dat plastic wat je op huisramen plakt om het ondoorzichtig te maken.
Ziet dr zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee238/DaWheelnut/IMAG0030_zps5df4d0c4.jpg
DukeBox schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:14:
En daarnaast gaat het zelf aanbrengen van aanpassingen aan de carosserie weer tegen de voorwaarden van de garantie in.
"aanpassingen aan de carrosserie", het plakken van een sticker valt daar echt niet onder hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 13-08-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
^ Dat is hele andere folie en nofi, ik vind het niet zo mooi. Het contour komt op diverse andere delen van de auto terug (en stickers welke nog wel goed zitten) dus wil ik het liefste hetzelfde als er nu zit.
Widow schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:15:
Van wie heb je de brief gekregen dat het is afgewezen? Van Renault Nederland of van iemand bij de garage?
Van de garage, die mij ook persoonlijk verteld heeft dat de claim bij renault nederland is gedaan.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 13-08-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
DukeBox schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:22:
Van de garage, die mij ook persoonlijk verteld heeft dat de claim bij renault nederland is gedaan.
Dat is wel matig, dan. Staat er een contactpersoon op bij Renault Nederland? Ik zou toch echt ff bellen waarom een sticker die binnen 4 jaar loslaat geen garantie is.

edit: moet trouwens zeggen dat ik de klantenservice van Renault, op basis van mijn ervaring daarmee, matig vind. Ik had een probleem met een binnenspiegel in een Clio uit 2013, na bij diverse Renault dealers te zijn weggestuurd met "daar kunnen we niets mee" en Renault Nederland te hebben gemailed en gebeld, hield het gewoon op. Ze konden er gewoon niets mee en ik heb eerlijk gezegd nooit het idee gehad dat er echt moeite werd gedaan. Men keek in een onderdelencatalogus: nee, bestaat niet, kan niet, doei. Zoiets. Beetje jammer, ik rij inmiddels dus ook in een andere auto.

[ Voor 43% gewijzigd door Widow op 13-08-2013 21:42 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Dat wilde ik ook gaan doen en dan gooien op non-conformiteit, maar het zou veel makkelijker zijn als het gewoon onder de garantie valt voordat ik de papier molen in ga. Vandaar de vraag of het onder portierlijsten valt.

@iedereen, Uiteraard start je zo'n topic met het idee je gelijk te krijgen.. dus excuses als ik tegenstrijdige dingen afkap ondanks dat je mogelijk helemaal gelijk hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 13-08-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

DukeBox schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:22:
^ Dat is hele andere folie en nofi, ik vind het niet zo mooi. Het contour komt op diverse andere delen van de auto terug (en stickers welke nog wel goed zitten) dus wil ik het liefste hetzelfde als er nu zit.
Ah, ff niet naar jouw foto's gekeken, dat is n soort carbon/textuur folie ipv gewoon mat-zwart. Desondanks, het idee is hetzelfde..

Heeft Renault niet een online parts catalogus waar je alles (inclusief de stickers) gewoon in kan opzoeken? Als je een bestelnummer hebt, kom je meestal een stuk verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Het zijn beschermstrips (of beschermfolie) voor de portierlijsten, dus ja, wat dat betreft valt het er onder. Kun je verwachten dat deze dingen langer meegaan? Wat mij betreft wel. Ik weet niet hoe lang Renault tegenwoordig voor dit specifieke model carrosseriegarantie geeft (dus geen roesten, lak blijft netjes etc.) maar doorgaans is dat iets van 10 - 12 jaar. Ik vind het op zijn zachtst gezegd vreemd dat ze je claim afwijzen. Mits deze stickers standaard zijn af-fabriek zou ik zeggen dat dit gedekt is door de carrosseriegarantie.
Ik zou Renault Nederland gewoon eerst zelf eens direct aanschrijven en hen het verhaal voorleggen. Lukt dat niet dan kun je altijd nog een advocaat in de arm nemen.

Als eerste zou ik je onderhoud elders onderbrengen, en ook bij je garage aangeven dat je dat doet en waarom.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
PauseBreak schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:26:
Als eerste zou ik je onderhoud elders onderbrengen, en ook bij je garage aangeven dat je dat doet en waarom.
Het is een vrij grote organisatie.. denk dat ik in de omgeving nog mijn best moet doen om niet bij een (officiele) garage terecht te komen welke niet onder dezelfde BV valt ;)

Buiten dat ben ik voorheen altijd netjes en correct geholpen.. de persoon die de brief ondertekend heeft werkt er al jaren en met eerdere Renaults heeft hij mij altijd meer dan correct geholpen. Ik denk dat hij ook maar 'doorgeef luik' is in dit geval.
Ik zal eerst Renault NL eens vragen om een reactie.. laat hier hoe dan ook de uitkomst horen.

Overigens als je ziet wat die folie kost (van 3M) per meter dan vind ik het hoe dan ook al bijzonder dat ze het niet direct onder coulance doen. Zoals eerder genoemd (en bedankt voor de tip !) is dat helemaal niet zoveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-05 16:02

CasGas

.

Maar ze hebben ook geen reden aangegeven waarom het niet vergoed zou worden?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Nee, geen reden, op het formulier staat inhoudelijk niet meer dan de eerder gequote regel.
Zojuist wel Renault klantenrelaties gebeld, dossier was bekend en ze laten er alsnog iemand naar kijken (dit duurt op dit moment gemiddeld 5 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54
DukeBox schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:41:
Dat wilde ik ook gaan doen en dan gooien op non-conformiteit
Dit. Garantie komt weer met allerlei voorwaarden en uitsluitingen. Non-conformiteit lijkt mij in dit soort gevallen een stuk minder complex. Is dit normaal voor een auto van deze leeftijd? Lijkt mij niet.

ps: Ik heb niets met twitter, maar heb wel een account. Speciaal voor dit soort dingen. Foto + klacht tweeten wil nog weleens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Iets middels non-conformiteit proberen te regelen is wel een heleboel papierwerk. Daarnaast wil dat niet zeggen dat je volledig schadeloos wordt gesteld (kan nog steeds uitdraaien op bijvoorbeeld 50/50).

Overigens ben ik vandaag ook nog even langs 2 schade herstel bedrijven geweest voor informatie. Beiden vertelden mij ongeveer hetzelfde; "wij noemen dat portier folie/body work", "Sierlijsten zijn (de)monteerbare delen". En dat de folie af-fabriek niet goed geplakt is geweest als deze nu al los laat. Zeker wanneer andere vergelijkbare delen niet loslaten geeft dat al aan dat het geen materiaal/constructiefout is geweest.

Ja, twitter zat ik ook al aan te denken.. heb nog nooit iets getwittert maar idd wel een account.

Pagina: 1