Dynamische partities ongedaan maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 22:11
Ha Tweakers,

Ben van plan Windows 8 op mijn laptop te gaan installeren, doe dat aan de hand van een ISO op een bootable USB drive. Boot prima, tot ik op het punt van installeren kom waar ik een partitie voor installatie moet kiezen. Blijkt dat mijn hdd partities dynamisch zijn (groen in schijfbeheer) en daar kan geen OS op geïnstalleerd worden, volgens de Win 8 setup.

Vraag is dus hoe ik dit ongedaan krijg, zodat ik Win 8 gewoon kan installeren op een partitie naar keuze.

Schijfbeheer noemt volgende partities:
- SYSTEM (199 MB NTFS, in orde, systeem)
- C: (400 GB NTFS, in orde, wisselbestand, opstarten, crashdump)
- HP Recovery (D:) (16 GB NTFS, in orde)
- HP_Tools (E:) (4 GB FAT32, in orde)
- Windows (A:) (45 GB NTFS, in orde)

Die laatste (A:) heb ik zelf gecreëerd om daar Windows 8 op te installeren, zodat mijn data op C: niet verloren gaat. Maar dat blijkt dus niet te kunnen omdat het dynamisch is.

Wat moet ik doen om dit recht te breien? Googlen leverde enkel op dat Windows schijfbheer zelf geen mogelijkheid aandraagt tot het terugzetten naar basis partities, dus alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Iemand? Er schijnen wel een aantal tools te zijn dit het zouden kunnen, maar heb te weinig kennis op dit gebied om te bepalen wat de beste is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21

ResuCigam

BOFH

Als je je data nu even naar usb zet kan je daarna alle partities weggooien tijdens de installatie.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Maar dan ben ik dus alles op m'n schijf kwijt? Is er geen manier om de partitie om te zetten zonder de boel te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42
Ikzelf heb hier ook ooit eens 'last' van gehad. Veel gelezen toen over wat wel en niet kan.

Eindconclusie was:
*Alle data overpompen naar andere fysieke schijven;
*Partities verwijderen van oude schijven;
*Herpartitioneren.

Sindsdien ben ik opgehouden met partitioneren. Een fysieke schijf is bij mij nu gelijk aan een partitie :-)

Succes!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Opgelost! Na nog meer rondzoeken een tool gebruikt die werd aangeraden in de ComputerTotaal!, nl. EaseUS Partition Manager. Hiermee kon ik de dynamische schijf terugzetten naar eentje met de 'oude' basispartities, zonder data te verliezen. Hierna een nieuwe primary aangemaakt naast de oude voor Windows 8. Het overschot aan capaciteit op een logische partitie gezet, voor opslag. Ging allemaal prima, geen één keer misgegaan. EaseUS voert bewerkingen uit tijdens 'Master Boot', je krijgt dus voortgangsvenster te zien voordat Windows echt geladen is, en dat werkt prima. Nu is mijn partitieverdeling als volgt:
A: Data (250 GB)
B: Windows 8 (100 GB, primair)
C: Windows 7 (100 GB, primair)
Y: HP_RECOVERY
Z: HP_TOOLS

Tip dus voor iedereen die nog niet wist hoe dit moest zonder je complete disk te formatteren. Dit topic mag dicht, dank voor alle reacties.
Pagina: 1