1 - Challenge
Welke technologie/innovatie gaat volgens jou de meeste invloed uitoefenen op de stad van de toekomst en waarom?
We leven in het nu; de toekomst is nu alweer het heden geworden. Daarom is een technologie die van grote invloed gaat zijn op de stad van de toekomst ook een technologie van nu.
In mijn ogen is deze technologie: het internet - en dan met name mobiel internet en Web 3.0. Deze technologie die nog maar in de kinderschoenen staat van wat er allemaal mogelijk is, gaat voor een heel belangrijk deel bepalen hoe steden er in de toekomst uit gaan zien.
Tegenwoordig is internet voor veel mensen onmisbaar geworden. Het is de belangrijkste
enabling technology (
Wikipedia: Enabling technology) in de telecommunicatie / informatietechnologie. Het moderne internet is
enabling op de volgende vlakken:
- communicatie/interactie tussen twee of meer computers is mogelijk;
- zowel geografische afstand als tijd worden overbrugd.
Een voorbeeld, ter bekrachtiging van het tweede punt: een enkele pingtest met Wellington, Nieuw-Zeeland kostte mij 193 ms. De afstand van mij tot Wellington (hemelsbreed 18486 kilometer, geschat door Wolfram Alpha) gedeeld door deze tijd geeft een snelheid van ongeveer 345 miljoen km/uur. Dit is echter slechts de snelheid van heenweg. Een pingtest meet de tijd benodigd in een netwerk, heen en terug. De snelheid was dus twee keer zo groot. Bovendien verwaarloos ik nu de verwerkingstijd van een pingverzoek aan de andere kant van de wereld. Internet is bijna (>60% in dit geval) zo snel als het licht! Internet is razendsnel.
Dat het internet
enabling is - d.w.z. dat het de mens mogelijkheden biedt om dingen te doen, die anders onmogelijk waren - betekent dat de technologie op zich niet veel kan doen zonder een toepassing. Het internet bestaat nu al jaren en er zijn inmiddels legio toepassingen voor ontwikkeld. Toch staat het internet nog in de kinderschoenen - er staan nóg veel meer toepassingen voor de deur.
Hoe gaat het internet dan zo'n grote invloed uitoefenen op de stad van de toekomst?
Mobiel internet is een van de toepassingen die voor de stad van de toekomst erg bepalend gaat zijn. Dat de toepassingen van mobiel internet met name op microniveau ofwel consumentenniveau zeer sterk in ontwikkeling zijn, weten we allemaal. Het ene na het andere nieuwe en met internet verbonden apparaat wordt gepresenteerd. Als ik vandaag kijk bij de Tweakers nieuwsberichten, dan zie ik tablets, mobiele telefoons, games, apps, beveiliging, operating systems, laptops, internettelefonie en zelfs een zelfs een horloge. Allemaal voorbeelden van toepassingen van (mobiel) internet voor het micro- of mesoniveau (zakelijke klanten, zij nemen grootschaliger internetproducten af). De ontwikkelingen op macroniveau ofwel maatschappelijk niveau gaan duidelijk nog niet met dezelfde snelheid. Grote hoeveelheden praktische toepassingen op macroniveau zijn nog toekomstmuziek.
Voor de stad van de toekomst die (mobiel) internet op macroniveau gaat gebruiken, betekent dit bijvoorbeeld het volgende:
- (bijna) alle telecommunicatie wordt ondersteund door internet;
- Web 3.0 kan worden gebruikt voor onvoorstelbaar veel zaken;
- et cetera.
Web 3.0 wil ik hier even toelichten, omdat de definitie van Web 3.0 nog niet duidelijk is gesteld. Ik doel hier op Web 3.0 als: het toepassen van internet op zo'n manier, dat de toepassing zich aanpast aan de gebruiker of de stad (in ons geval). De toepassing genereert informatie of voert acties uit voor de stad, afhankelijk van verschillende parameters van de stad die de toepassing autonoom verzamelt, analyseert en interpreteert. Dit is een zeer algemene en vage beschrijving van Web 3.0, maar daaruit blijkt wel dat Web 3.0 ook zeer algemeen toegepast kan worden. Ik ben ervan overtuigd dat Web 3.0 dan ook overal toegepast zal worden in de toekomst.
Kijkend naar echte steden en SimCity (helaas heb ik de 2013 versie nog niet kunnen spelen, dus ik noem features uit vorige edities) kan men concluderen dat elke stad een heleboel zaken moet regelen. Een aantal hiervan:
- woon-, winkel- en werkgelegenheid;
- water, elektra, afval, etc.;
- planologie en ontwikkeling;
- transport en logistiek;
- financiën en economie;
- politiek en bestuur;
- onderwijs, veiligheid en gezondheidszorg;
- et cetera.
Al deze door een stad te organiseren zaken kunnen toepassingen van Web 3.0 zijn. Een aantal van deze zaken wordt al door krachtige internettoepassingen ondersteund, maar draaien nog niet autonoom afhankelijk van het internet en ((groten)deels) onafhankelijk van de mens. Dat is wel waar het naartoe gaat met Web 3.0.
Natuurlijk is het de vraag of men moet willen dat een stad afhankelijk wordt van computers en internet. Vertrouw jij een computer erop dat hij je veilig van A naar B brengt met de metro, tram, bus of trein? De huidige cultuur in de meeste moderne steden op Aarde is nog niet zo ver. Langzamerhand wordt wel steeds meer geautomatiseerd. Daarom is dit dus een bepalende technologie voor de stad van de toekomst. De werkelijke beproeving van 'Het Internet' komt nog. Misschien komt deze beproeving pas wanneer Web 4.0 of later er is. Wellicht wordt Web 3.0 op macroniveau over 10 jaar wel Web 4.0 genoemd. Mij lijkt het in ieder geval duidelijk: sommige zaken kun / wil je niet vervangen door een met internet ondersteunde computertoepassing, maar een heleboel gaat wel geautomatiseerd worden.
Om een dergelijke op internet draaiende stad te ondersteunen, is natuurlijk een goede infrastructuur benodigd. Hier komen de consument en de zakelijke klant weer om de hoek kijken: het micro- en mesoniveau. Veel klanten van internetproviders gebruiken (soms meerdere) access points in één huishouden. Dit betekent dat er relatief veel antennes met internetverbinding in een stad aanwezig zijn. Al deze routers zouden in theorie gebruikt kunnen worden, indien er bandbreedte beschikbaar is, om het mobiele internetwerk van de stad te versterken en te ondersteunen als een soort range extenders / repeaters. De dekking van een mobiel netwerk kan hierdoor veel beter worden en echt 100% landelijk (overal waar iemand internet heeft, is internet voor iedereen beschikbaar). Als dit goed wordt geïmplementeerd zullen ook veel grotere bandbreedtes (mobiel internet >1Gbps) hiermee mogelijk zijn.
Een stedelijk tot uiteindelijk zelfs landelijk dekkend 4G of 5G (6G?) netwerk waarmee je altijd verbonden kunt zijn, maakt veel meer mogelijk dan de huidige situatie waarin sommige gebieden in Nederland met uitstekende wifiverbinding geen of slecht mobiel bereik hebben.
2 - Foto van favoriete stad of dorp
Mijn favoriete stad en dorp zijn Santander en Somo (Spanje). Somo is een surfersdorpje aan de overkant van de baai van Santander. Santander is de hoofdstad van Cantabria, een provincie in het noorden van Spanje. Op de foto's zie je mij op surfles (geloof me, het is nog steeds nodig).Mijn vriendin (ook Tweaker, gebruikersnaam nialaa) is ook te zien op de foto's met op de achtergrond Santander.
Wat ik bijzonder vind, is dat een stad (of een dorp) een soort leven ademt. Elke stad doet dat op een eigen manier. Bij sommige steden voel je dat meteen, bij andere moet je er jaren komen / wonen voor je het merkt. Dat gevoel heb heel sterk bij Santander en Somo. Het uit zich in alles wat de stad te bieden heeft. Een van de mooiste dingen vind ik hoe de stad afhankelijk van de lokale geografie gebouwd is. Zo is op een van de foto's op de achtergrond een paleis (Palacio de la Magdalena) te zien. Het kasteel ligt op een schiereiland en is onderdeel van Santander. Het hele schiereiland is een groot park met een tennisclub, bossen, grasvelden, horeca en een dierentuin (gratis). Je kunt ook gewoon het paleis binnenwandelen. Het eiland wordt verder nog gebruikt als festival-/evenemententerrein. Dit soort dingen als mooie architectuur in samenhang met de natuur en de cultuur van de inwoners van een stad... Dat vind ik prachtig. Dát is wat een stad méér maakt dan enkel straten en stenen gebouwen. Dát is wat een stad maakt. Het zou ontzettend gaaf moeten zijn om de burgemeester van Santander te zijn.
Misschien win ik (en mijn vriendin, als jullie dit rekenen als tweepersoons inzending) de game met deze inzending. Dan ga ik natuurlijk een type stad als Santander bouwen (veel winkels aan grote boulevards, veel bars en restaurants aan kleine straatjes, grote stranden met veel toerisme en veel visserij). En alle gekheid op een stokkie: als ik de helikoptervlucht win, dan neem ik mijn vriendin mee en vliegen we waarschijnlijk over ons huis of de huizen van onze ouders. Alles wat met vliegtuigen te maken heeft vind ik fantastisch, want mijn vader werkt bij de luchtmacht. Ik heb echter nooit de kans gehad in een heli te vliegen. Lijkt me fan-tas-tisch!
Foto's
Ik, met op de achtergrond het Palacio de la Magdalena.
Mijn vriendin op hetzelfde strand met klein op de achtergrond ook Santander.
Wij samen, aan de overkant van de baai in de haven van Santander.