Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477989

Topicstarter
Wie weet welke ontwerp free/software er beschikbaar is om een off grid systeem te ontwerpen.
Heb 11 kWp opwekkingsvermogen geinstalleerd en wil nu onderzoeken of het mogelijk is met een dergelijke PV generator off grid te gaan. Totaal verbruik nu ongeveer 6500 kWh/jaar.

Het maak niet uit of het (financieel) rendabel is. Het opheffen van de middelvinger tegen de stroomboeren, netbeheerders, staat en andere uitvreters is voldoende genoegen. >:) Dat mag een paar cent kosten.

Het grootste probleem is om de batterij-capaciteit te bepalen. Daarbij zijn het natuurlijk de donkere maanden december, januari en februari die bepalend zijn. Wil liever geen genset.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ciao, Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 22:30
Denk persoonlijk dat een batterijpakket met inverters een dure bezigheid wordt. Neem ook mee dat batterijen niet een eeuwige levensduur hebben, zeker niet als je ze continu oplaad en (bijna) volledig leeg trekt.

Generatorset en PV is een meer gebruikte oplossing om off grid stroomvoorziening te regelen, eventueel met alsnog een batterijset om kleine pieken op te vangen. Reken maar wel dat het (zeker zonder generator) een dure oplossing wordt als je volledig off grid wilt.

Capaciteit bepalen zou een makkelijk klusje moeten zijn, reken uit hoeveel je panelen bijladen elke dag, en hoeveel je trekt. Die twee moeten toch zeker elke 24 uur wel in evenwicht zijn (je kunt geen maanden vanaf je batterijen leven). Dat sommetje op 230V reken je om naar 12V, en daarmee kun je op het aantal Ah benodigd aan batterijcapaciteit komen. Flinke marge er op, inverter begroten op de piekstroom, en klaar. Desnoods even googlen op "Off grid calculator".

Even een redelijke richtlijn: Doe de kosten die je tot nu toe hebt gemaakt voor je panelen (en apparatuur) maar maal twee.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

off grid met omvormers van 2012 (hybrid) begint makkelijk te worden,
desnoods op een generator met iets bio olie achtigs.
off grid in de woonwijk word ook steeds eenvoudiger, 1 van 4 huizen nog 3x25A,
en de rest moderne apparatuur
al die zware aansluitingen (&vet duur) is niet meer zo nodig

`t is vast alweer verboden, een teken aan de wand

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:00

franssie

Save the albatross

* franssie bookmarked this

Je moet dat gaan lenen en leren bij systemen die standaard off-grid zijn.
De scheepsvaart bijvoorbeeld, gebruikt veel laagspanning (24V en 12V) omdat dat lekker opslaat. Transport is dan wel een gevalletje, dikke kabels heb je nodig. Veel 220V gebruikers gebruiken helemaal geen 220V en hebben een transdormator om het weer naar 12V of lager te krijgen (laptops zitten hoger), je PC gebruikt ook geen 220.

Zoek dus eerst uit wat je gebruikers zijn, of je die op gelijkspanning kan krijgen (LED verlichting etc), kijk of je met boilers kan werken voor warm water en verwarming en je bent een eind op weg.

Uiteindelijk vereist het een compleet re-design van je huis inclusief bijna alle bekabeling en apparatuur; maar het wordt al jaren succesvol gedaan. Als je op 220 wilt blijven lijken de rendementsverliezen mij te groot om het rendabel te krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
franssie schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:41:

Maar je moet dat gaan lenen en leren bij systemen die standaard off-grid zijn.
De scheepsvaart bijvoorbeeld, gebruikt veel laagspanning (24V en 12V) omdat dat lekker opslaat.
Je kunt inderdaad vanuit de scheepvaart een hoop leren, heb hier ook boeken liggen waarin precies dit soort systemen worden beschreven, bijvoorbeeld zeiljachten met enkel een accupakket, zonnepaneel, inverter en een magnetron.

Als ik een leestip mag geven: http://www.bol.com/nl/p/e...n-boord/1001004007494485/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat boek is een goede start inderdaad.
En een genetator wil je toch wel (en een speksteenkachel). Maar een laagspanningsgenerator op gelijkstroom bouw je van een oude brommer of automoter en een dynamo etc, kost niets, werkt prima.

edit:// hoewel ik er niet actief naar aan het toewerken ben betrap ik mijzelf er wel steeds meer op apparatuur te kopen die ook op 12V werkt, ook omdat dat makkelijker mee te nemen is op vakantie, ook omdat het werkt als de stroom uitvalt, of als je off the grid wilt)

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 13-10-2012 22:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Een beetje generator kost sowieso al niets, voor onder de €500,- kun je prima enkele kW's aan wisselspanning leveren. Probleem is dan de brandstof. Al worden al dit soort zaken ook in dat boek uitgelegd, inclusief voorbeeld berekeningen met meerdere type's generatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zal het boek dan kopen, had het al wel eens ingezien maar nooit gelezen.
sowieso handig om de electriciteit van mijn camper aan te pakken, daar heeft de vorige eigenaar ook een rotzooi van gemaakt dus heb ik maar alles losgeknipt ...

[ Voor 53% gewijzigd door franssie op 13-10-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Bedrading wordt ook keurig uitgelegd, inclusief alle normen/kleurcodes/regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

net besteld :)

Van die bedradingen weet ik wel iets af, vandaar dat ik het allemaal verwijderd heb. 12V over 220 kabel en omgekeerd. Kan op zich prima vwb mm/2, maar als ik een kabel zie wil ik weten wat erop staat.

Maar nu terug naar TS: hoe ga je je verwarming off-grid doen? Lijkt mij in een koude NL winter de grootste uitdaging, incl het vorstvrij houden van al je leidingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 477989 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:06:
Wie weet welke ontwerp free/software er beschikbaar is om een off grid systeem te ontwerpen.
Heb 11 kWp opwekkingsvermogen geinstalleerd en wil nu onderzoeken of het mogelijk is met een dergelijke PV generator off grid te gaan. Totaal verbruik nu ongeveer 6500 kWh/jaar.

Het maak niet uit of het (financieel) rendabel is. Het opheffen van de middelvinger tegen de stroomboeren, netbeheerders, staat en andere uitvreters is voldoende genoegen. >:) Dat mag een paar cent kosten.

Het grootste probleem is om de batterij-capaciteit te bepalen. Daarbij zijn het natuurlijk de donkere maanden december, januari en februari die bepalend zijn. Wil liever geen genset.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ciao, Gerrit
Als je grootste doel een middelvinger tegen de gevestigde orde is zou ik juist op het netwerk blijven en dat als batterij met 100% rendement gebruiken, kost hun alleen maar geld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Erasmo schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:17:
[...]

Als je grootste doel een middelvinger tegen de gevestigde orde is zou ik juist op het netwerk blijven en dat als batterij met 100% rendement gebruiken, kost hun alleen maar geld.
LOL, dat is momenteel inderdaad wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:24
Het wordt een hele dure middelvinger. Je hebt hele dure accu's nodig. Ik zou Edison accu's nemen als je het systeem nog gaat opbouwen. De solar opslaan in 24V of 48 V accu systeem en dan je huis in met een omvormer naar 230V. Bij voorkeur zuivere sinus. Je kan natuurlijk prima de verlichting op 24 V draaien, maar je kampeert niet in je huis, je woont er. Dus je wilt gewoon een tosti ijzer of je senseo (daar heb je een zuivere sinus voor nodig) in een stopcontact kunnen steken.
De capaciteit van de accu's zal je tegenvallen, tenzij je af en toe een paar stroomloze dagen accepteert. Vandaag hebben mijn panelen 0,3 * hun Wp vermogen gedaan. Jij verbruikt ongeveer 18 kWh per dag. Jouw systeem zou vandaag, als het op mijn dak had gelegen, 0,3 * 11 = 3,3 kWh hebben opgewekt. Moet er toch 15 kWh uit een accu komen. Laten we eens 10 dagen reserve houden, dan zit je op 150 kWh. Daar heb je, bij 12V al 12500 Ah aan accu capaciteit voor nodig. Voor het beeld, dus 125 grote auto accu's. En dan ben je nog niet zeker van stroom op de 11e dag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:33

Fiber

Beaches are for storming.

Zomaar wat losse opmerkingen:
  • Kun je het niet combineren met een elektrische auto? Daar zit in ieder geval een dikke accu in.
  • Als je de ruimte hebt, op een boerderij bijvoorbeeld, dan kun je er ook een windmolen bij plaatsen. Ben je al weer wat minder afhankelijk van de zon.
  • Auto motoren lopen ook op houtgas. Is ook handig voor een off the grid duurzame generator.
  • Zoek eens op Amerikaanse websites hoe zogenaamde 'Doomsday Preppers' zoiets aanpakken.
  • Zijn er al waterstof installaties voor kleingebruik?
  • Energie besparen is op zich ook wel handig, alles wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken.
  • Ik zou juist geen elektrische boilers etc. doen. Die kunnen prima op hout of zo...
Persoonlijk lijkt mij een 'smart grid' met fatsoenlijke feed-in tarieven een stuk handiger dan 'off grid' als dat niet per se nodig is, maar dat bestaat nog niet in Nederland denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 14-10-2012 00:16 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MeTooPV schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:38:
Het wordt een hele dure middelvinger. Je hebt hele dure accu's nodig. Ik zou Edison accu's nemen als je het systeem nog gaat opbouwen. De solar opslaan in 24V of 48 V accu systeem en dan je huis in met een omvormer naar 230V. Bij voorkeur zuivere sinus. Je kan natuurlijk prima de verlichting op 24 V draaien, maar je kampeert niet in je huis, je woont er. Dus je wilt gewoon een tosti ijzer of je senseo (daar heb je een zuivere sinus voor nodig) in een stopcontact kunnen steken.
De capaciteit van de accu's zal je tegenvallen, tenzij je af en toe een paar stroomloze dagen accepteert. Vandaag hebben mijn panelen 0,3 * hun Wp vermogen gedaan. Jij verbruikt ongeveer 18 kWh per dag. Jouw systeem zou vandaag, als het op mijn dak had gelegen, 0,3 * 11 = 3,3 kWh hebben opgewekt. Moet er toch 15 kWh uit een accu komen. Laten we eens 10 dagen reserve houden, dan zit je op 150 kWh. Daar heb je, bij 12V al 12500 Ah aan accu capaciteit voor nodig. Voor het beeld, dus 125 grote auto accu's. En dan ben je nog niet zeker van stroom op de 11e dag.....
MetooPV, klopt. Zit momenteel op een dagverbruik tussen de 15 en 20 kWh.
Zelf had ik het idee om grote stationaire flooded tube plate batterijen in China te bestellen.

http://www.sunstonepower.com/

Het probleem zit hem vooral in de beperkte ontladingsdiepte van de batterijen. Om een lange levensduur, en dus veel laad/ontlaad cycli te halen uit je batterijen moet je de ontladingsdiepte bij lood-zuur cellen beperken tot 10-20%. Dat betekent dat je bijvoorbeeld bij een 3000 Ah batterij slechts 600 Ah kunt onttrekken.
Bij 48 VDC is dat 28.8 kWh. Dat is met ondersteuning van 11 kWp aan panelen dus goed voor 2 dagen. Te weinig.........
Dus mijn inschatting is dat het gewoon niet werkt zonder additionele opwekkingscapaciteit.

Overigens ben ik van mening dat een dergelijk groter eiland systeem het beste op basis van een 3 fase 230/400 VAC infrastructuur op te zetten is. Je kunt dan direct bij de accu's de laders plaatsen om van 230 VAC naar DC te gaan. De panelen zitten meestal op het dak en de batterijen gezien het gewicht op de begane grond. Door uit te gaan van 230 VAC voorkom je lange akku-kabels.Bovendien blijft je systeem flexibel voor verdere uitbreidingen.

Ciao, Gerrrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

franssie schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:41:

Je moet dat gaan lenen en leren bij systemen die standaard off-grid zijn.
De scheepsvaart bijvoorbeeld, gebruikt veel laagspanning (24V en 12V) omdat dat lekker opslaat. Transport is dan wel een gevalletje, dikke kabels heb je nodig. Veel 220V gebruikers gebruiken helemaal geen 220V en hebben een transdormator om het weer naar 12V of lager te krijgen (laptops zitten hoger), je PC gebruikt ook geen 220.

Zoek dus eerst uit wat je gebruikers zijn, of je die op gelijkspanning kan krijgen (LED verlichting etc), kijk of je met boilers kan werken voor warm water en verwarming en je bent een eind op weg.

Uiteindelijk vereist het een compleet re-design van je huis inclusief bijna alle bekabeling en apparatuur; maar het wordt al jaren succesvol gedaan. Als je op 220 wilt blijven lijken de rendementsverliezen mij te groot om het rendabel te krijgen.
en wat doet de scheepvaart?
24 volt systeem, met een dikke vette omvormer, en vervolgens alles op 230 volt. want dan kunnen de kabels dunner, is de apparatuur stukken goedkoper en zo veel verlies heeft een omvormer niet.
alles wat niet van levensbelang is staat dus op 230 (koelkast, koffiezetapparaat, magnetron, lampen), de rest, navigatie enz. op 24...

dit is meer kostentechnisch dan duurzaam...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Anoniem: 477989 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:24:
[...]

Het probleem zit hem vooral in de beperkte ontladingsdiepte van de batterijen. Om een lange levensduur, en dus veel laad/ontlaad cycli te halen uit je batterijen moet je de ontladingsdiepte bij lood-zuur cellen beperken tot 10-20%. Dat betekent dat je bijvoorbeeld bij een 3000 Ah batterij slechts 600 Ah kunt onttrekken.
Bij 48 VDC is dat 28.8 kWh. Dat is met ondersteuning van 11 kWp aan panelen dus goed voor 2 dagen. Te weinig.........
Dus mijn inschatting is dat het gewoon niet werkt zonder additionele opwekkingscapaciteit.
Deepcycle kun je wel tot 50% leegtrekken. Dan zit je op 5dagen. Nog te weinig, maar al wel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:08:
Persoonlijk lijkt mij een 'smart grid' met fatsoenlijke feed-in tarieven een stuk handiger dan 'off grid' als dat niet per se nodig is, maar dat bestaat nog niet in Nederland denk ik.
Tsja, wat zijn fatsoenlijke feed-in tarieven? Het huidige systeem is al redelijk royaal, je wordt verplicht gratis gebalanceerd (idd, die gratis 100% rendements accu's), plus dat je door de salderingsregeling bijna 4x zoveel euro's voor je stroom terugkrijgt (~23 ct) als een niet-salderende stroomproducent (~4-6 ct).

Er wonen bij mij om de hoek een stel "artistieke types" naast een oude ruine in van die Tibetaanse tenten met een klein PV paneeltje, een lading auto accu's en een grote houtkachel. Toch maar eens vragen hoe die het doen...

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:33

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon weinig verbruiken en kaarsen branden als het licht uitvalt...

Bijvoorbeeld, de grootste verbruiker in mijn huis is de koelkast met vriesvak. Ik zou best zonder koelkast en vriesvak kunnen, kwestie van dagelijks boodschappen doen in kleine porties van spullen die gekoeld moeten worden en dan alles direct opmaken. Ruil je desktop computer in voor een iPad en je bespaart ook al heel wat stroom, een kleine lcd tv ipv een grote plasma, etc. etc. Ik heb daar alleen nog geen zin in. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

prein2 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:40:
[...]

24 volt systeem, met een dikke vette omvormer, en vervolgens alles op 230 volt.
Bij de stroomwinkel staan er wel een paar, doorscrollen naar onderen.
http://www.stroomwinkel.n...L6dnsbDg7MCFcfMtAodp2oAKw

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

prein2 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:40:
[...]

24 volt systeem, met een dikke vette omvormer, en vervolgens alles op 230 volt. want dan kunnen de kabels dunner, is de apparatuur stukken goedkoper en zo veel verlies heeft een omvormer niet.
alles wat niet van levensbelang is staat dus op 230 (koelkast, koffiezetapparaat, magnetron, lampen), de rest, navigatie enz. op 24...

dit is meer kostentechnisch dan duurzaam...
De grote scheepvaart heeft idd veel op een omvormer staan, maar uiteigenlijk ook continue de aggregaat aan staan.
In de zeilboot is het meeste 220v spul nu vervangen (dus 12V systeem, maar ook de led TV met digitenne en met interne DVD draait nu op 12V). Enige op 220 wat we nu nog gebruiken is de nEspresso :)
Warm water is aan boord zonder motorwarmte nog een probleem, maar de boiler op de omvormer is niet echt efficiënt vmb accu capaciteit. 70L Koelkast met diepvriesvakje op 12V werkt uitstekend (compressor type, niet zo'n peltier ramp) en gebruikt op piek max 1A, zo dik zijn die kabels dan ook weer niet.

Alle ipads etc laden nu op 12V USB ladertjes, en de rest was al 12V (navigatie etc).

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 15-10-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Je zou kunnen overwegen om vorkheftruck accu,s te nemen die zijn gemaakt om ver te ontladen iedere dag opnieuw. Maar het feit dat je in de winter gemiddeld 6x zo weinig opwekt als in de zomer betekent eigenlijk dat je in de zomer 83% overcapaciteit hebt als je in de winter genoeg zou opwekken.
Daarvoor is het net een mooie buffer. En dan maakt het niet uit of je dat op 12 volt of 230volt doet.

[ Voor 8% gewijzigd door snameroc op 15-10-2012 20:44 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

je zou er aan kunnen denken om diverse accu-packs te gebruiken. In de zomer laat je die helemaal. Zodra ze vol zijn, dan koppel je de volgende aan de unit. en zo gaat de de zomer door. In de winter doe je dat dan precies andersom. :)

Hoe dan ook is het best een dure middelvinger gebaar aan het worden. Een windmolen is dan zeker geen oeverbodige luxe. Volgens mijn gemeente mag die niet in een woonwijk geplaatst worden.. helaas. Anders had ik het al lang gedaan. Ok, ik geef toe.. Het is handiger om eerst zonne-panelen aan te schaffen. Dat is dan toch wel iets goedkoper dan het plaatsen van een windmolen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Je hebt je al goed verdiept zo te lezen. Je zou een back-up systeem met brandstof cellen op waterstof kunnen nemen. Dat is uiteindelijk de enige manier om zeker te zijn dat je altijd stroom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vet topic! Misschien is het de romanticus in mij maar ben gek op dit soort themas. Ik lees veel op amerikaanse sites omdat daar nog veel mensen sowieso al off grid zijn (buitenhuizen of heel hip van die bug out locations). De meesten proberen daar te reduceren in gebruik (want dan minder opwekking nodig). Zag al gave projecten van windgenerators van oude stukken regenpipe als bladen. Maar ja dat is niet toereikend voor moderne mensen :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alleen jammer dat het milieu hier de grootste verliezer is...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Erasmo schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:46:
Alleen jammer dat het milieu hier de grootste verliezer is...
zal meevallen omdat stap 1 reductie is, iedereen die hier (off-grid) over nadenkt merkt dat het verbruik het makkelijkste aan te passen is.
Stap 2, zelf genereren blijft er vaak bij, op wat zonnepanelen na, in het ergste geval een windmolen.
Stap 3 off-grid met accu's zal bijna niemand doen, en die ene kan het milieu best wel hebben.
Hoeveel pampers passen er in een accu?
Footprint heeft altijd impact op het millieu, of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 11:15

thaMini

Tool !!

MeTooPV schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:49:
Je hebt je al goed verdiept zo te lezen. Je zou een back-up systeem met brandstof cellen op waterstof kunnen nemen. Dat is uiteindelijk de enige manier om zeker te zijn dat je altijd stroom hebt.
Dan zou ik me eerst eens verdiepen in de opslag van waterstof thuis. Dat is spul waar je niet mee moet spotten.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
@thaMini
H2 is inderdaad gevaarlijk, maar volgens mij wel gewoon te koop in gasflessen. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de brandstofcell die gebruikt wordt.

leuke site voor TS:
http://www.udomi.de

Staat ook een calculator op voor combinatie solar & brandstofcell
Op die site gebruiken ze methanol voor de brandstofcell, is natuurlijk veiliger dan H2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interessante link voor het dimensioneren van battery banks en generatoren voor eiland systemen.

http://www.polardcmarine....tions/telecommunications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

franssie schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:14:
[...]

zal meevallen omdat stap 1 reductie is, iedereen die hier (off-grid) over nadenkt merkt dat het verbruik het makkelijkste aan te passen is.
Uhm, reductie? Ik heb daar nog niets overgelezen met 15-20kWh per dag...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
PcDealer schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 11:27:
[...]

Uhm, reductie? Ik heb daar nog niets overgelezen met 15-20kWh per dag...
Op zijn minst inzicht in het huidige verbruik is belangrijk, doe hier ook 7.5 MWh/jaar, maar het maakt nogal wat uit voor je dimensionering of je pieken hebt tot 7/8 kW (mijn situatie), of dat al het verbruik netjes 1 kW continu is.

Dan kun je inderdaad gaan kijken of de pieken in verbruik uitgevlakt kunnen worden, zodat je bijv. met een kleinere inverter toe kunt, en of je verbruik kunt verplaatsen naar de momenten waarop je productie ook hoog is (overdag, zonnig weer, ingeval van PV).

Tot slot kun je proberen het verbruik als geheel te minimaliseren, maar merk vaak dat dit lastig is, vooral bij grootverbruikers. Die standby spulletjes en verlichting aanpakken kan iedereen wel, maar dat is nog geen 15% van mijn totaal verbruik (als voorbeeld).

Er lopen over het inzicht in energieverbruik, en reductie ervan, overigens genoeg topics hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 13:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb nog geen berekeningen gezien hoeveel energie je moet opslaan om werkelijk off-grid te kunnen zijn.
Gegevens: jaarverbruik 6.500 kWh, PV van 11 kWhp, laten we dat optimistisch op 11.000 kWh/jaar inzetten.

Ik neem hier algemene opwekgegevens over het jaar. Als ik dat dan afzet tegen het verbruik dan heb je in januari, november en december een negatieve energiebalans van 614 kWh.
Je zult dus (gemiddeld, theoretisch) 614 kWh moeten opslaan.
Eén grote accu heeft een capaciteit van 230 Ah bij 12V. Dat is 2,76 kWh. Je zult dus 222 van deze bakbeesten nodig hebben om alleen al aan de opslagcapaciteit te komen, nog niet meegerekend dat je ze niet 100% kunt ontladen.
Tegen een prijs van € 200 per accu gaat dit dik € 44.000 kosten.
Dit is dus een absolute ondergrens. Als je je accu's maar 50% mag ontladen dan verdubbel je dus de kosten.

Ik ben het met je eens dat principes geld mogen kosten, maar je kunt het ook overdrijven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Ben het op 1 punt niet helemaal eens met je berekening Maasluip; De TS zal, mijns inziens, sowieso moeten zorgen dat zijn dagelijks verbruik, ook in de wintermaanden, overeenkomt met de dagelijkse productie.

Dus een tekort van enkele weken (of in jouw voorbeeld zelfs maanden) is alles behalve realistisch. Je moet niet verder willen dan hoogstens het totaal verbruik van een tweetal dagen, mocht het weer echt donker uitvallen. Dat is dan nog altijd (6500 kWh / 365 * 2) 35,61 kWh, waarmee de prijs voor accu's (stuk of 14) onder de € 3.000,- blijft.

Blijkt het weer toch slechter uit te vallen, dan zou ik gewoon een aggregaat starten, die je voor de prijs van een tweetal accu's al hebt. Ook qua bedrijfszekerheid van de gehele installatie aan te raden. Natuurlijk heb je op deze wijze in de zomer hoogstwaarschijnlijk een overschot aan energie.

Vergeten we wel nog de kosten voor een inverter van 12V DC naar 230V AC, goed schakelpaneel, en lader voor de accu's. Welke je natuurlijk ook allen in 1 systeem kunt krijgen (zie bijv. de oplossingen van Victron).

Lang verhaal kort: maanden aan energie opslaan in accu's is een (te) dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
Je zou het overschot aan energie in de zomer moeten opzetten in de productie van waterstof.. :) Die kun je dan in de wintermaanden gebruiken voor stroomproductie..

Hiet zitten weet ik wel niet hoeveel haken en ogen aan, maar dit is wel een manier om het teveel aan energie op te slaan.. Anders doe je er toch niks nuttigs mee in de zomer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Je moet het natuurlijk omdraaien. Wat krijg ik aan opslag voor een bepaald bedrag en kan ik daarmee leven? Anders krijg je dezelfde discussie als met elektrische auto's. Als het vastrecht (of gewoon, kosten energie) maar hoog genoeg wordt krijg je vanzelf mensen die offgrid gaan. Ik ben benieuwd welke keuzes die mensen maken. Dat gaat denk ik medeonze toekomst bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

ProudElm schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 07:57:
Je zou het overschot aan energie in de zomer moeten opzetten in de productie van waterstof.. :) Die kun je dan in de wintermaanden gebruiken voor stroomproductie..

Hiet zitten weet ik wel niet hoeveel haken en ogen aan, maar dit is wel een manier om het teveel aan energie op te slaan.. Anders doe je er toch niks nuttigs mee in de zomer..
En hoe ga je de waterstof (betaalbaar) weer naar stroom omzetten dan?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Geen idee.. :) Heb helaas niet alle antwoorden..

Maar kan dat niet 'gewoon' via een brandstofcel? Geen idee dus wat die dingen kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Het totaalrendement van elektriciteit -> elektrolyse -> compressie (ter opslag) -> brandstofcel -> elektriciteit is op dit moment minder dan 30%. Via vloeibare waterstof, in plaats van opslag als gecomprimeerd gas, zelfs minder dan 20%, dit omdat het vloeibaar maken ook de nodige energie kost.

Hangt e.e.a. ook nog af van de schaalgrootte, kleinere installaties zullen ongetwijfeld lager uitvallen qua rendement. De kosten voor een dergelijke installatie heb ik zo ook niet duidelijk, wellicht interessant om eens uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AndriesLouw schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:57:

Lang verhaal kort: maanden aan energie opslaan in accu's off-grid gaan is een (te) dure hobby.
FTFY :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

AndriesLouw schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:00:
Het totaalrendement van elektriciteit -> elektrolyse -> compressie (ter opslag) -> brandstofcel -> elektriciteit is op dit moment minder dan 30%. Via vloeibare waterstof, in plaats van opslag als gecomprimeerd gas, zelfs minder dan 20%, dit omdat het vloeibaar maken ook de nodige energie kost.

Hangt e.e.a. ook nog af van de schaalgrootte, kleinere installaties zullen ongetwijfeld lager uitvallen qua rendement. De kosten voor een dergelijke installatie heb ik zo ook niet duidelijk, wellicht interessant om eens uit te werken.
Om een indicatie te geven: http://techcrunch.com/201...d-fuel-cell-for-home-use/

250-750 watt. Prijs is 14000$ na subsidie van de overheid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ok, valt dus vies tegen..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarom snap ik dat argument van off-grid gaan ook niet. "Het opheffen van de middelvinger tegen de stroomboeren, netbeheerders, staat en andere uitvreters is voldoende genoegen". Ja, maar je stopt diezelfde middelvinger net zo hard in je eigen r**t, want het kost bakken met geld, terwijl je on-grid gewoon geld van de stroomboeren terug krijgt. Dat lijkt me een veel dikkere middelvinger.
Ook qua groengedachte is off-grid de veel slechtere oplossing: je gooit gewoon keihard groene stroom weg.

Maar goed, principes zijn er om aan vast te houden he?

Pagina: 1