Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-04 12:11

mux

99% efficient!

Mede-auteurs:
  • FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:26

FireDrunk

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20-04 16:36

HyperBart

Introductie
SSDs worden steeds meer gebruikt als kritische schakel in data-opslagsystemen zoals ZFS (bijvoorbeeld als L2ARC en ZIL). SSDs worden daar als read- en write-cache gebruikt om communicatie met een grote array harde schijven te versnellen. Er is echter een vervelend probleem bij het gebruik van SSDs als write cache: wanneer je naar een SSD schrijft, wordt in eerste instantie de data in een klein stukje SDRAM en niet meteen naar het NAND flashgeheugen geschreven. Dit wordt gedaan zodat de SSD-controller niet voor elk wissewasje de geheugencellen op een SSD hoeft te beschrijven - schrijfacties naar het flashgeheugen kunnen gebundeld worden zodat de SSD minder snel slijt. Ook verbetert dit de prestaties van de SSD.

Maar stel nu eens dat de stroom opeens uitvalt en je was net bezig naar een SSD te schrijven. Zoals je wellicht weet is SDRAM vluchtig, dus alle data die wel naar het RAM is geschreven maar nog niet op de flash-geheugencellen staat gaat direct verloren. Dit is een probleem specifiek van SSDs en iets dat momenteel vooral door veel ZFS-gebruikers als reden wordt gezien om geen SSD als ZIL te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat het een ZFS-specifiek probleem is, het geldt voor elke SSD waarnaar geschreven wordt. Windows staat default zelfs zo ingesteld dat het de write cache van een IO device optimaal benut, pas als je expliciet aangeeft dat je wil dat Windows synchroon schrijft, gebeurt dit.

Er zijn SSDs die dit probleem oplossen door een grote supercondensator of een kleine batterij in de SSD te bouwen. Hiermee kan, zodra onverwachts de stroom uitvalt, de SSD nog even snel alle data uit het SDRAM naar flash schrijven. Het probleem hiermee is: de SSDs die deze feature hebben zijn moeilijker te krijgen en vooral veel duurder dan de concurrentie. Het beperkt je ook flink in de keuze van SSDs.

Meer leesmateriaal
http://hardforum.com/showthread.php?t=1714596
http://www.xtremesystems....and-power-loss-protection
http://www.brighttalk.com/webcast/663/41701
http://cseweb.ucsd.edu/us...apers/DAC2011PowerCut.pdf

Mijn oplossing: Mux’ SSD Backup battery
http://tweakers.net/ext/f/KdWsx38D7O8io2ynKFtmsNcl/full.png
Ieder puntje op de zwarte achtergrond = 5mm

De oplossing? Een externe batterij natuurlijk! Ik heb een printplaat ontworpen met daarop een batterij die, zodra de stroom naar een SSD uitvalt, wakker wordt en de stroom naar de SSD hervat gedurende ongeveer 60 seconden. Dit geeft de SSD meer dan genoeg tijd om door te hebben dat hij als de wiedeweerga al zijn data uit SDRAM naar NAND moet schrijven en veilig af te sluiten. Dit printplaatje zit verwerkt in een SATA power-kabel en is compatible met alle 2,5” SSDs. Het ontwerp is af en kost ongeveer 15 à 20 euro incl. BTW.

In theorie moet dit perfect werken. Wanneer je computer onverwacht uitvalt maar de SSD blijft werken (door deze batterijmodule) ziet de SSD dit als het wegvallen van de fysieke layer (PHY layer) van SATA. In de SATA specificatie staat dat de SSD dan over moet gaan naar het proberen te hervatten van een signaal, of als dat niet lukt moet hij in een ‘freeze’ status gaan die enkel wordt doorbroken door een harde reset. Deze modus houdt impliciet in dat ook alle gebruikersdata naar NAND wordt geflusht. Echter, en dit is de grote ‘maar’, ik weet dit niet 100% zeker.

Dit wil ik testen, en daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Testopstelling
Net als bij mijn mSATA-SATA-printplaat [link] is het plan om 10 prototypes te bouwen. De mensen die deze prototypes ontvangen moeten vervolgens een aantal, nog niet nader gespecificeerde, tests doen met de printplaat om te zien of en hoe goed hij werkt. Dit is hoe het ongeveer werkt:

Test 1: Schrijven naar een SSD zonder supercap, zonder battery backup module en plots de stroom van de SSD afhalen. Dit zou in veel gevallen moeten leiden tot corruptie of dataverlies
Test 2: Zelfde SSD, nog steeds zonder battery backup, en nu tijdens een write de datakabel eruit trekken. Dit hoort géén corruptie of dataverlies te veroorzaken.
Test 3: Zelfde test, maar nu mét battery backup. Tijdens een schrijfactie de stroom van het gehele systeem halen. Dit zou géén corruptie of dataverlies moeten veroorzaken.

Als dit werkt hebben we met elkaar iets prachtigs gedaan.

Echter, om dit afdoende te testen hebben we een hele grote hoeveelheid testdata nodig. Veel verschillende SSDs, mensen die bereid zijn hun computer (of iig de SSD) meerdere malen achter elkaar zomaar uit te gooien en mensen die tijd hebben om dit soort fratsen te doen. Daarvoor is dit topic!

Hoe kun je meedoen?
Als je mee wil doen aan dit project kun je een prototype kopen voor ¤15 incl. BTW en verzendkosten. Dit is je eigendom, het is in principe alsof je bij een webshop koopt (recht op deugdelijk product, support, etc.). Ik hoef hem dus niet terug (behalve als hij stukgaat, dan wil ik graag weten waaróm hij stuk is gegaan).

Dit is voor mij net kostendekkend. Het is niet mijn bedoeling om op dit project te verdienen, maar ik wil eigenlijk ook geen geld erop verliezen. Voorwaarde voor aankoop is wel dat je meehelpt met het verzamelen van testdata. Het zou daarbij leuk zijn dat we zoveel mogelijk verschillende hardware en filesystems kunnen testen. Dus bijvoorbeeld:
  • Windows
    • NTFS
    • ReFS
  • Linux
    • Btrfs
    • Ext2/3/4
    • XFS
  • FreeBSD
    • ZFS
    • UFS
  • Solaris (ZFS)
  • ESXi (VMFS) Hoewel dit een hele lastige is, maar zou wel ontzettend gaaf zijn!
SSDs die reeds een backup-ultracondensator hebben en dus NIET in aanmerking komen voor deze test:
  • Intel SSD 320
  • OCZ Vertex 2 Pro
  • OCZ Vertex 3 Pro

Resultaten
[project is nog niet van start gegaan]

Disclaimer
Hoewel het ontwijkend klinkt, moeten we natuurlijk een slag om de arm houden over de bewering “Dit zorgt ervoor dat je syteem tegen corruptie bestand is”. Waarom is dat? Heel simpel, niet alle vendors houden zich aan de standaarden, in zowel de SATA als in de SGPIO (aanverwant) staat dat er bepaalde acties moeten volgen op problemen (zoals een PHY probleem), en wat er dan moet gebeuren. Hoewel de tijd niet in alle gevallen specifiek vermeld staat, wil dat natuurlijk wel zeggen dat je device het in een afzienbare tijd moet doen. Aangezien de target tijd om de SSD van spanning voorzien op het moment van schrijven 60 seconden is, gaan we er redelijkerwijs van uit dat alle SSD’s dan tijd genoeg hebben om hun dirty pages weg te schrijven.

Mocht een SSD zich absoluut niet aan deze standaard houden, en op hol slaan, of juist helemaal niets doen, kun je er nog zoveel batterij aan hangen, werken doet het niet.

Met veel dank aan FireDrunk, HyperBart en CiPHER voor hun hulp met het uitdenken van dit concept en de hulp met het opzetten en onderhouden van dit topic
Geïnteresseerde testers
    • FireDrunk • HyperBart • BastiaanCM (misschien?) • VorCha • mace • Mafketel (als het project héél snel begint)
  • ItsValium (misschien?)
  • Jism
  • Fluppie007
  • dj1981

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06:33

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Mux, zou jouw PCB gebruikt kunnen worden om hem aan meerdere SSDs te hangen? Ik snap dat de werktijd dan verkort wordt, maar kan het de voltages wel stabiel houden en de current leveren?

Heel tof project! Hoop dat het een succes wordt. :)

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• FireDrunk
Om even voor Mux te antwoorden: Die vraag stelde ik namelijk ook: Dat kan niet zomaar omdat de DC->DC converter dat niet aan kan, de max current die het chipje nu kan leveren lag rond de 300mA, en dat is in heel veel gevallen niet genoeg voor 2 SSD's.

Te koop: SSD's tbv SLOG/L2ARC!, FibreChannel kit en meer!

• mux

mux

99% efficient!

Het printje is ontworpen met het maximumverbruik van de onzuinigste SSDs in het achterhoofd: Sandforce. Je kunt er maar één SF SSD op aansluiten.

Op zich kun je er meerdere Samsung 830, Marvell-based en Intel SSD's op aansluiten. De beperking zit hem in het maximumvermogen van net iets meer dan 2W. Dit vermogensplafond kan ik heel weinig aan doen zonder het ontwerp fiks duurder te maken, helaas.

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06:33

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Ah dat is nou weer jammer. :P
Maar opzich niet zo erg, bestel ik er gewoon 18. >:)

Maar even een klein lekenideetje: wat nu als je een capacitor ertussen zou knallen die heel kort wel een iets hogere current aan kan? Grote kans dat het stroomverbruik wildfluctuerend is tussen idle en actief. Stel een SSD heeft maar een paar hoge spanningspiekjes, zou je dat nog enigszins betaalbaar kunnen 'bufferen' met een capacitor? Of praat ik nu onzin? :P

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:34

Damic

Rotorhead

Leuk project weer mux, ik zit achter een ups (met usb kabel) dus niet echt van toepassing. Nog niet veel stroom storingen gehad en moest de batterij leeg lopen word ie gewoon afgezet.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent ??

• FireDrunk
Maar je UPS kost veel meer stroom dan dit printje :+

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:34

Damic

Rotorhead

Heb er 2 UPSen staan en een diy-NAS en de data dat op de ssd staat mag verloren gaan. Een SSD NAS is nogal kostelijk anders direct :D

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent ??

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Mooi idee!
al had ik liever een poging gezien MADPsu verder te ontwikkelen zodat alle hardware van noodspanning voorziet wordt bij een stroomonderbreking

Bij gebrek aan een SSD kan ik helaas niet helpen testen, anders had ik je zeker geholpen!

Nog een kleine opmerkingen over de TS:
quote:
Maar stel nu eens dat de stroom opeens uitvalt en je was net bezig naar een SSD te schrijven. Zoals je wellicht weet is SDRAM vluchtig, dus alle data die wel naar het RAM is geschreven maar nog niet op de flash-geheugencellen staat gaat direct verloren. Dit is een probleem specifiek van SSDs en iets dat momenteel vooral door veel ZFS-gebruikers als reden wordt gezien om geen SSD als L2ARC te gebruiken.
Moet dit niet ZIL zijn? L2ARC is afaik cache voor random reads, ZIL voor writes.

gezocht: picoPSU

• mux

mux

99% efficient!

Kwam net al langs in de DM-thread die we hierover hebben, moeten we inderdaad even fixen.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dumb(?) question: Wanneer de datastroom naar de SSD stopt door het uitvallen van de pc, dan is je data toch sowieso corrupt omdat die maar deels is overgekomen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mux

mux

99% efficient!

Nee, want de data die nog 'bezig' was wordt door het filesystem niet als gecommit beschouwd. Pas als de SSD terugseint 'jep, ik heb het opgeslagen' vindt het filesystem het goed. Alle moderne filesystems werken op die manier.

Het risico zit hem in het feit dat zodra de SSD zegt 'yep, opgeslagen', dat hij het niet persé in flashgeheugen heeft opgeslagen maar dat het gedeeltelijk nog in RAM staat. Daar beschermt deze batterij tegen.

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:16

jjust

Het leven is een strijd

Weer een ongelooflijk gaaf project. Ben benieuwd naar de resultaten.

• BastiaanCM
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-04 11:51
Top project. Klinkt een beetje als een kickstarter :P Ik ben enigzins geinteresseerd, maar weet niet of ik er een wil kopen. Ik had wel een vraagje, hoe lang denk je dat zo`n ding mee gaat ? (Dan denk ik vooral aan de 'batterij' maar ik weet niet wat je precies gaat gebruiken als energie opslag.)

Tijd voor een nieuwe signature !

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
mux schreef op zondag 02 september 2012 @ 13:31:
Nee, want de data die nog 'bezig' was wordt door het filesystem niet als gecommit beschouwd. Pas als de SSD terugseint 'jep, ik heb het opgeslagen' vindt het filesystem het goed. Alle moderne filesystems werken op die manier.

Het risico zit hem in het feit dat zodra de SSD zegt 'yep, opgeslagen', dat hij het niet persé in flashgeheugen heeft opgeslagen maar dat het gedeeltelijk nog in RAM staat. Daar beschermt deze batterij tegen.
Okee :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mux

mux

99% efficient!

quote:
BastiaanCM schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:10:
Top project. Klinkt een beetje als een kickstarter :P Ik ben enigzins geinteresseerd, maar weet niet of ik er een wil kopen. Ik had wel een vraagje, hoe lang denk je dat zo`n ding mee gaat ? (Dan denk ik vooral aan de 'batterij' maar ik weet niet wat je precies gaat gebruiken als energie opslag.)
Design lifetime is 5 jaar bij 45 graden omgevingstemperatuur. In principe is de levensduur beperkt door het aantal keren dat het printje actief wordt: dat is elke keer als de stroom uitvalt + elke keer dat je je computer uitzet. Hij gaat ongeveer 2000-5000 'events' mee. Bij gebruik in een server/nas kom je nooit aan zo'n hoeveelheid events en zal de batterij (een li-ion knoopcel) die erin zit als eerste falen.

YMMV. Bij hele kritische toepassingen wil je de cel elke 3 jaar vervangen. In een computer die op 35 of 25 graden intern wordt gehouden heeft het ding ongeveer het eeuwige leven.

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06:49

B2

wa' seggie?

Klinkt weer als een leuk project Mux. Doe dit keer niet mee, heb er geen toepassing voor :). Wordt toch echt tijd voor een winkeltje ;)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:37
quote:
Damic schreef op zondag 02 september 2012 @ 00:05:
Leuk project weer mux, ik zit achter een ups (met usb kabel) dus niet echt van toepassing. Nog niet veel stroom storingen gehad en moest de batterij leeg lopen word ie gewoon afgezet.
Een UPS beschermt alleen de computer zelf tegen stroomuitval. Wat als je voeding het begeeft? Of als je computer vastloopt en je hebt zo'n fancy OEM systeem zonder resetknop? Of wat als je je vastgelopen computer gewoon uitdrukt omdat je het nu wel zat bent?

• Kridri
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-04 19:15
quote:
mux schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:51:
[...]

Design lifetime is 5 jaar bij 45 graden omgevingstemperatuur. In principe is de levensduur beperkt door het aantal keren dat het printje actief wordt: dat is elke keer als de stroom uitvalt + elke keer dat je je computer uitzet. Hij gaat ongeveer 2000-5000 'events' mee. Bij gebruik in een server/nas kom je nooit aan zo'n hoeveelheid events en zal de batterij (een li-ion knoopcel) die erin zit als eerste falen.

YMMV. Bij hele kritische toepassingen wil je de cel elke 3 jaar vervangen. In een computer die op 35 of 25 graden intern wordt gehouden heeft het ding ongeveer het eeuwige leven.
Maar stel dat de gewone consument het wil inbouwen. Is er dan een mogelijkheid dat hij/zij een melding krijgt dat de batterij er bijna aan is?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, dit is niet echt een apparaat dat je in systemen voor 'de gewone consument' zult tegenkomen. Het is nogal niche-hardware dat een probleem probeert op te lossen dat lang niet iedereen belangrijk genoeg vindt om geld tegenaan te gooien.

Anyway, in de prototype-hardware zit niks dat je ervan op de hoogte stelt dat de batterij kapoet is. Eerst is van belang dat we validatietests doen om te kijken of het ding voldoende zin heeft en zich goed gedraagt. Als dat oké blijkt te zijn wordt er productiehardware ontworpen waar op z'n minst een self-test in komt te zitten. Dit wordt dan onderdeel van het standaard onderhoudsregime.

• Kridri
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-04 19:15
Dat is ook wel waar, maar voor slechts 15 euro ben je wel beschermd.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:39

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als ik het goed begrijp werkt dit dus hetzelfde als een batterij in een laptop, of wordt in dit geval de batterij niet constant bijgeladen als de PC aanstaat?

Lenovo Thinkpad W530 | 3720QM | 750Gb + 128Gb SSD | 8Gb | 1080p 95% RGB | K2000M | 9-cell | Win8 || Surface RT 64Gb

• mux

mux

99% efficient!

Werkt bijna precies hetzelfde als een batterij in een laptop, met als verschil dat hier alléén je SSD beschermd is (wat in principe ook de zwakke schakel in bijv. een VMFS/ZFS ZIL/NTFS configuratie is in het geval van power failure). Zolang de computer aanstaat wordt de batterij indien nodig bijgeladen, en zodra de computer uitvalt neemt hij voor ongeveer een minuut de stroomvoorziening naar de SSD over.

Om precies te zijn over het bijladen en dat soort dingen:
- Het printje kan minimaal 10 keer achter elkaar zonder bijladen een stroomstoring opvangen. Dat is absoluut worst-case, als er een Sandforce sf-2281 drive op vol vermogen aan hangt. In het geval van een SSD 830 is het bijvoorbeeld 70 keer.
- Bijladen na één storing duurt 8 minuten (worst case)
- De batterij volledig herladen duurt 1u45m in het ergste geval

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Valt ZFS onder Linux ook onder de testcases?

Got Leenucks? | Debian Jessie x86_64 | OpenWRT: Empower your router | Blogje

• FireDrunk
Zeker! Zelfde issues als onder FreeBSD!
Het gaat meer om verschillende filesystems dan om verschillende operating systems.

• VorCha
  • Laatst online: 20-04 20:55
Ik heb op zich ook wel intresse om mee te doen. Zal een begin maken met hardware bij elkaar sprokkelen en testopstellingen verzinnen en op te bouwen. Zijn er al standaard ´testscripts´?

• FireDrunk
Nope, nog niet, die moeten nog verzonnen worden. Als je goede input hebt, laat maar horen!
Wat we(ik) op andere topics/sites vooral lezen, is dat mensen kijken naar last accessed times op het filesystem, omdat die vrij regelmatig geupdate worden door je operating system met synced writes (is mijn idee).

Met andere woorden, je hernoemt 1000 files in een directory, en terwijl het ding bezig is, ruk je de data (en de stroom) er af. Daarna ga je kijken hoe ver hij was, met en zonder batterij.

• mux

mux

99% efficient!

Als er voor een testopstelling idealiter speciale hardware nodig is moet je dat zeggen, dan ontwerp ik dat in het prototype. Bijv. Specifieke timings. Ik kan ook kijken of ik iets kan maken dat de satakabel elektronisch onderbreekt... weet niet zeker of dat lukt

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:53

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:23:
Met andere woorden, je hernoemt 1000 files in een directory, en terwijl het ding bezig is, ruk je de stroom eraf. Daarna ga je kijken hoe ver hij was, met en zonder batterij.
Gaat dat echt werken?

http://assets.hardwarezone.com/2009/img/data/articles/2003/731/connectors.jpg

De pinnen zijn niet voor niets niet allemaal even lang. Dat is voor de hotplug detectie. Een slimme SSD heeft een fractie van een seconde de tijd voordat de stroom echt wegvalt. In theorie.

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:37
Op de datalijn misschien, maar voor de stroomconnector zijn die langere pinnen de ground-punten, zodat je eerst een goede ground maakt voordat je stroom in je harddisk prakt.

• FireDrunk
Excuus, ik bedoelde inderdaad de data kabel, stroom heeft natuurlijk geen zin :)
En ook al gebeurt er "hotplug" detectie, dan willen we dus juist testen of de SSD dan netjes zijn cache gaat legen.

@mux, is het niet verstandig om in het printje te ontwerpen, dat zodra de stroom vóór de batterij eraf valt, de dataverbinding sowieso verbroken word, anders gaat de SSD misschien niet netjes aan het werk.

Juist voor testdoeleinden is dat handig. Dan hoef je alleen de stroom maar te onderbreken.

FireDrunk wijzigde deze reactie 04-09-2012 10:44 (43%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:40:
Excuus, ik bedoelde inderdaad de data kabel, stroom heeft natuurlijk geen zin :)
Ik dacht juist wel aan de stroom... anyway.
quote:
En ook al gebeurt er "hotplug" detectie, dan willen we dus juist testen of de SSD dan netjes zijn cache gaat legen.
Dat is een goed punt. Maar ik denk dat 'de kabel eruit trekken' in de praktijk iets ander gedrag tot gevolg heeft dan en spontane stroomuitval. Waarschijnlijk wil je beiden testen.

• FireDrunk
Watvoor verschillen verwacht jij dan?

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-04 13:45

mace

Sapere Aude

Hmm interessant project mux, ik wil hem wel testen. Heb alleen niet heel specifieke storage-dingen, gewoon 2 SSD's in mijn desktop ATM. (wordt vervangen door 1 830 256 GB over een maand of wat)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• marquis
  • Laatst online: 17-04 10:32
Maar als je de data kabel er alleen uittrekt, zal die toch zijn data wegschrijven op de schijf omdat ie nog spanning heeft?
Je moet die twee (data en spanning) toch direct er uit trekken om te kijken of je systeem wel werkt? (de spanning er zo uittrekken dat je SSD nog wel verbonden is met het apparaat)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• FireDrunk
Die aanname is dus heel makkelijk gedaan, maar staat nergens hard op papier.
Er is niet in de SATA specificatie opgenomen dat bij een powerloss er een FLUSH to NAND gedaan word.

Daarom willen we dat 100% zeker weten :)

Als dat bij bijvoorbeeld 25 van de 25 geteste SSD's types zo is, kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat dat altijd zo is.

(Zie de disclaimer)

• marquis
  • Laatst online: 17-04 10:32
Oke, duidelijk. Wel gaaf als het zou werken.

marquis wijzigde deze reactie 04-09-2012 11:33 (49%)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02:32

mrc4nl

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Fruiticious, ofzo.

interresant. de intel 320 serie had dacht ik en ingebouwde capacitor.of dat genoeg is weet ik niet.
stroom spanning bij mn laptop is al regelmatig weggevallen. de volgende start, geen problemen tegengekomen

ijn casebuild is eindelijk af! -> [CiP] mrc4nl's desk

• FireDrunk
De 320 serie heeft inderdaad vanaf 80GB een supercapacitor ingebouwd, die ook dit doel dient. Nadeel is dat de 320 wat verouderd is, en dus echt niet meer mee kan komen qua snelheid. Bovendien zijn ze vrij prijzig.

Als je een Samsung 830 neemt en de battery erop aan sluit ben je én goedkoper uit, én je hebt een snellere SSD.

Dat je geen problemen *ziet* komt vaak omdat het self healing is, en er niet geklaagd word. Als je een file open had, en je PC crashte vind je het normaal dat de file niet gesaved is. Waar veel mensen genoegen mee nemen, kan je hier tóch mee oplossen.

Bovendien zag je onder XP altijd de NTFS filecheck en repairs, waar je die onder Windows 7 praktisch nooit meer ziet...

• Durandal
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-04 13:43
Leuk. Heb je ook een electrish schema voor de geinteresseerden? (zoals ik ;) )

Heb je overwogen om een 1.5V batterij of 1.2 oplaadbare batterij te gebruiken?

• mux

mux

99% efficient!

Dat was de eerste insteek ook, maar was een stuk groter en toch vrij moeilijk om genoeg vermogen uit te kunnen halen. De enige oplossing die compact en 'fit and forget' lijkt is er een met een li-ion knoopcel zoals ik 'm nu heb gemaakt

Het schema blijft nog even gesloten tot ik beter weet wat ermee gebeurt.

mux wijzigde deze reactie 04-09-2012 17:24 (13%)

• mux

mux

99% efficient!

Het lijkt erop dat Farnell RF multiplexers/switches verkoopt die perfect geschikt zijn om een SATA-signaal te onderbreken. De SATA power kan ik ook heel gemakkelijk onderbreken. Ik kan dus een schakelaar op de print maken die elektronisch en perfect tegelijkertijd de stroom én sata-signaal kan onderbreken.

Kosten komen wel ietsjes hoger te liggen zo, maar voor het testen is dat niet zo erg.

• Mafketel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-04 18:19
Op wat voor termijn wil je dit doen?

Ik zit nu naast een vertex2 waarop een rma is aangevraagd die het vooralsnog na de secure erase weer redelijk lijkt te doen.

Maar die zal bij toekenning van de rma toch met een week of twee opgestuurd moeten worden en dan heb ik geen extra ssd meer om te testen.

• mux

mux

99% efficient!

PCBs doen er 3 weken over, dus ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik denk dat het project ~1okt van start gaat, als we genoeg mensen kunnen ronselen that is.

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20-04 15:45
Ik begrijp het niet helemaal.
Dit probleem hebben 'normale' hardeschijven toch ook? Daar zit ook 8mb - 16mb cache op

Snap Together (iOS foto guessing game)

• mux

mux

99% efficient!

Nope, normale harde schijven zijn allemaal write-through, want het heeft geen enkele zin om op een harde schijf writes te cachen.

• Jrz
quote:
mux schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:14:
Nope, normale harde schijven zijn allemaal write-through, want het heeft geen enkele zin om op een harde schijf writes te cachen.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Je kan de write mode aanpassen, en op de meeste operating systems staat het gewoon op write-back.

Maar als ik het goed begrijp is de write-back cache niet uit te zetten op de meeste ssds?

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Kijk dit vind ik nu eens prachtige initiatieven!

Jammer genoeg heb ik niet echt veel tijd, maar mocht je nog 1 tester tekort komen vooraleer het project kan starten kan je mij wel aanspreken.

Enig idee van de hoeveelheid oplaadcyclussen die de gebruikte batterij kan hebben vooraleer een roemloze dood te sterven? Niet dat dit in normale omstandigheden zal overschreden worden maar je weet maar nooit natuurlijk.

Gezien ik bedrijfsmatig veel met SSD's en ZFS storage arrays te maken heb, heb ik hier wel interesse in, dan kan ik de ZIL's misschien vervangen door goedkopere SSD's dan degene die ik nu gebruik.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
mux schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:14:
Natuurlijk wel. Je bent sequentieel aan het lezen/schrijven. Er komt een 4k write tussendoor. Die cache je. Ik neem aan dat dat ook onder IDE werkt (aangezien dat min of meer een feature van AHCI is. Meerdere requests tegelijkertijd).
quote:
Jrz schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:22:
Maar als ik het goed begrijp is de write-back cache niet uit te zetten op de meeste ssds?
Maar dat heeft ook geen enkele zin. Een enkele 4K write kan in combinatie met brak ontworpen firmware zorgen voor honderden schrijfbewerkingen. Denk maar aan de oude indilinx controllers. Die hadden een max. write latency van ongeveer 800ms.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ik hou me aanbevolen met een Windows 7 X64 / NTFS omgeving en een Intel 320 series 80GB SSD :) Leuk project!

Playstation 4 kopen | Hosting 01 | Hosting 02

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-04 06:51

Camacha

omdat het kan

Hee, dit is gaaf. Niet lullen maar poetsen en gewoon een schakeling bouwen die een zwak puntje van SSD's ondervangt. Zeker iets dat interessant is in de eeuwige zoektocht naar een puurder systeem.

Ik ben er alleen nog niet van overtuigd dat ik mijn SSD met (zoals altijd) kostbare data wil lenen voor dergelijke tests :p

Camacha wijzigde deze reactie 05-09-2012 19:42 (13%)

Dat bepalen wij wel.

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik heb het verkeerd gezegd. Het gaat niet om het cachen zelf (ook HDDs doen dat, maar véél minder diep dan SSDs) maar om het feit dat een HDD, als hij zegt dat data op de schijf staat, het ook echt op de schijf staat en niet meer in cache.

Bij een SSD wordt een signaal afgegeven 'ok, ik heb het geschreven' nog vóórdat het op NAND staat. En daarnaast wordt er bij intensieve kleine writes ook zóveel gecachet (moderne schijven gebruiken tientallen megabytes write cache) dat het niet meer een paar ms, maar zomaar enkele honderden ms of misschien zelfs enkele seconden duurt voordat een SSD z'n cache kan hebben weggeschreven naar non-volatile geheugen.
quote:
ItsValium schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:29:
Enig idee van de hoeveelheid oplaadcyclussen die de gebruikte batterij kan hebben vooraleer een roemloze dood te sterven? Niet dat dit in normale omstandigheden zal overschreden worden maar je weet maar nooit natuurlijk.
Design lifetime is 2000-5000 events, een event is je computer uitzetten of onverwachte stroomuitval. Lifetime is een functie van temperatuur, dus als je een hot-cold chamber datacenter hebt (35 graden interne temperatuur van de computers) zit je dichter tegen de 5000 events, als je hem in een gamingcomputer stopt met interne temperatuur van 55 graden gaat hij 2000 keer mee.
quote:
Gezien ik bedrijfsmatig veel met SSD's en ZFS storage arrays te maken heb, heb ik hier wel interesse in, dan kan ik de ZIL's misschien vervangen door goedkopere SSD's dan degene die ik nu gebruik.
Dan moet er ná de prototype run nog een keer intensief getest worden met het type SSD dat je op dat moment voor ogen hebt.

Er zijn nu 8 mensen (waarvan 3 misschien) die kunnen testen. Dat is genoeg om het project door te laten gaan.

mux wijzigde deze reactie 05-09-2012 19:51 (47%)

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:57
quote:
Jism schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:32:
Ik hou me aanbevolen met een Windows 7 X64 / NTFS omgeving en een Intel 320 series 80GB SSD :) Leuk project!
In de Intel 320 zit er reeds een array van condensatoren in met hetzelfde doel als hetgene dat dit PCB nastreeft. Dus praktisch heeft het weinig nut voor jou om het toe te passen, tenzij je natuurlijk voor de 'beta test' vergelijkingsmateriaal wilt leveren met een ssd die de functie standaard al heeft.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Thx voor de snelle reply.

Ik werk inderdaad met cold corridor datacenters, de gemiddelde temperatuur in de computers ligt om en bij de 33 graden gemeten over een periode van meer dan twee jaar. Die 5000 events zijn meer dan ik dacht. Mijn huidige storage arrays zijn in de laatste twee jaar slechts een 10-tal keer gereboot geweest en slechts 2 keer volledig uitgeschakeld. Stroomstoringen heb ik niet gehad in de laatste twee jaar.

Sowieso ga ik uitvoerig testen als ik hiermee aan de slag wil, mijn tests voor nieuwe storage bakken maken gebruik van random gegenereerde data, helft read, helft write vanop een tiental clients gedurende een 7-tal dagen. Eénmaal ze deze doorstaan hebben ga ik aan de slag met een replica van mijn productieomgeving en laat die weer een week erop los dus dat zit wel goed denk ik.

• Jism
  • Niet online
quote:
Malantur schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:29:
[...]

In de Intel 320 zit er reeds een array van condensatoren in met hetzelfde doel als hetgene dat dit PCB nastreeft. Dus praktisch heeft het weinig nut voor jou om het toe te passen, tenzij je natuurlijk voor de 'beta test' vergelijkingsmateriaal wilt leveren met een ssd die de functie standaard al heeft.
Is dat zo? Pics van PCB's van Intel 320 series leren mij dat er geen condensatoren op de PCB aanwezig zijn.

Het is een beetje aan TS, ik stel me beschikbaar, maar hoef niet perse te testen. :)

• Camacha

Camacha

omdat het kan

Wat zijn deze jongens dan?

http://images.anandtech.com/reviews/storage/Intel/320/DSC_2625.jpg

Dat bepalen wij wel.

• Jism
  • Niet online
Gele chips in Mayo, Curry en Joppie-smaak :P

edit: Ja, condensatoren.

Jism wijzigde deze reactie 05-09-2012 21:01 (30%)

• Jrz
quote:
Jism schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:01:
Gele chips in Mayo, Curry en Joppie-smaak :P

edit: Ja, condensatoren.
_/-\o_

• Jism
  • Niet online
Hoe zit het trouwens met een harde lockup van een systeem? Is de SSD dan ook nog in staat wat er in cache staat alles weg te schrijven? Ik noem maar even fysiek een reep geheugen uit je systeem trekken, of in mijn geval wat wel eens gebeurd door een minder solide vloer (Stampen) dat het systeem vastslaat. Een harde reset is dan alleen nog mogelijk, durf niet te vertellen of er dan gegevensverlies plaatsgevonden heeft. :)

• mux

mux

99% efficient!

Bij een harde lockup zal de SSD - theoretisch - nog prima z'n werk doen (hij krijgt nog power en de PHY is connected dus hij zal niet freezen). Je hebt wel de kans dat je filesystem corrupted is doordat het OS z'n FS-taken niet heeft afgemaakt. Maar dat is geen inherent SSD-probleem, dat geldt dan voor alle opslagmedia. Dat is hetzelfde als dat bij een harde lockup de bestanden waarmee je aan het werken was niet zijn gesaved.

• FireDrunk
Wat ik me nog steeds eigenlijk afvraag, is hoe gaan we om met een 'gewone' power down...
Wil je echt elke keer de batterij helemaal leeg laten lopen? Is dat niet ontzettend slecht voor zo'n Li-Ion batterij?

Ik heb altijd geleerd dat je die dingen niet helemaal leeg moet laten lopen...

• mux

mux

99% efficient!

Hij wordt niet helemaal leeggetrokken, hij wordt maar een paar procent leeggetrokken. Dat houdt hij dus ongeveer 2000 tot 5000 keer vol.

• mux

mux

99% efficient!

Goed, ik heb nu de printplaat zo ontworpen dat zodra je de data-kabel eruit trekt, de power naar het bordje toe ook automatisch wegvalt (binnen 100µs) (en het bordje dus zelf gaat power gaat leveren aan de SSD). Dat betekent dus dat het mogelijk is om te testen zonder al te veel user-variability.

Ik ga nog een keer over het ontwerp heen en ga dan de bordjes bestellen.

• fluppie007
  • Laatst online: 19-04 23:58
Sowieso ook interesse in een aantal van deze printjes :). Ik bestel nu altijd Intel 320 SSD's omdat deze supercaps ingebouwd hebben.

• mux

mux

99% efficient!

Goed, dan heb ik nu dit lijstje van mensen:
  • FireDrunk
  • HyperBart
  • BastiaanCM (misschien?)
  • VorCha
  • mace
  • Mafketel (als het project héél snel begint)
  • ItsValium (misschien?)
  • Jism (heeft al een SSD 320)
  • Fluppie007
Totaal 9 mensen dus, maar 4 daarvan hebben hun bedenkingen cq. heten Jism :P Het is dus tijd om te inventariseren hoeveel iedereen wil hebben.

Zoals in de TS staat is de print niet gratis, puur omdat ik wel heel geïnteresseerd ben in de uitkomst en met veel plezier schema/printplaatontwerp wil doen, maar de materiaalkosten niet zo heel makkelijk kan dragen. In de TS heb ik gezet dat de kosten ¤15/stuk zijn, dat zit heel dicht bij materiaalkosten. Hier is een overzicht van de kosten voor 10 stuks:
  • Printplaten: ¤12
  • Onderdelen: ¤88.80
  • Verzending: ¤12
  • BTW: ¤21.43
Totaal: ¤134.23

Oftewel ¤13.42 per stuk. Daarvoor krijg je prototype hardware die waarschijnlijk goed werkt, maar waar we niet helemaal zeker over zijn :P. Het is niet zó erg als het hier staat, tot nu toe (afgelopen 4ish jaar) heb ik een paar dozijn kleine ontwerpen gemaakt die allemaal deden wat ze moesten doen. Ik ben professioneel elektronisch ontwerper, je koopt niet iets van een totale amateur.

Van de mensen die nu nog steeds geïnteresseerd zijn hoor ik dan graag hoeveel bordjes ze willen, en of er nog meer vragen zijn.

mux wijzigde deze reactie 07-09-2012 11:39 (12%)

• FireDrunk
Ik wil er 3 :) En misschien is 15,- rekenen niet een slecht plan, want dan heb je de verzendkosten naar de eindgebruikers erbij...

FireDrunk wijzigde deze reactie 07-09-2012 11:38 (85%)

• mux

mux

99% efficient!

De verzendkosten zitten er al inbegrepen, maar het is idd wel een goed idee om een klein beetje marge te houden. Componentprijzen zijn dagprijzen en ik ben afhankelijk van de euro-dollarkoers. Dus hierbij: het kost ¤15/bordje.

• fluppie007
Wilde zelf al voorstellen om er 15/stuk van te maken. Ik zou er tussen de 3 en 5 willen.
Dus zeker 3 en misschien 5 :D.

• mux

mux

99% efficient!

OK.... dat is al wat meer dan ik had verwacht :P

Deze eerste batch is echt testhardware, in de zin dat het bordje wat extra componenten erop heeft zitten die enkel en alleen dienen om de functionaliteit te verifiëren. Dat zorgt er onder andere voor dat het bordje direct achterin je SSD plugt en dus aan je SSD 'bungelt'. Dat is niet handig (want mensen hebben lang niet altijd de ruimte achter de SSD om zoiets te plaatsen) maar noodzakelijk voor het testen.

Zodra we zeker weten dat dit bordje goed werkt (en als we dit getest hebben op zoveel mogelijk verschillende SSDs) maak ik een kleiner bordje dat onderdeel is van de kabel en dus veel meer flexibiliteit qua plaatsing biedt.

Ik zou dan ook zeggen dat we prioriteit moeten geven aan mensen die bereid zijn dit met zoveel mogelijk verschillende SSDs te testen. De volgende batch (die zal dan half-eind oktober klaar zijn) is dan geschikt voor 'iedereen', ongeacht of je wil testen of niet. De tweede batch zal ook iets duurder zijn omdat ik er dan winst op kan maken :P

• FireDrunk
Daarom stap ik nu in, dat scheelt geld :+ /geintje

Qua tests heb ik eigenlijk maar 2 smaakjes... Samsung 830 en Intel G2 Postville. Ik heb ook nog een 40GB 320 maar die zit in mijn HTPC :P

FireDrunk wijzigde deze reactie 07-09-2012 14:58 (58%)

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

u_nix_we_all

spreekt sowieso geen Duits

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:37:
OK.... dat is al wat meer dan ik had verwacht :P

Deze eerste batch is echt testhardware, in de zin dat het bordje wat extra componenten erop heeft zitten die enkel en alleen dienen om de functionaliteit te verifiëren. Dat zorgt er onder andere voor dat het bordje direct achterin je SSD plugt en dus aan je SSD 'bungelt'. Dat is niet handig (want mensen hebben lang niet altijd de ruimte achter de SSD om zoiets te plaatsen) maar noodzakelijk voor het testen.

Zodra we zeker weten dat dit bordje goed werkt (en als we dit getest hebben op zoveel mogelijk verschillende SSDs) maak ik een kleiner bordje dat onderdeel is van de kabel en dus veel meer flexibiliteit qua plaatsing biedt.

Ik zou dan ook zeggen dat we prioriteit moeten geven aan mensen die bereid zijn dit met zoveel mogelijk verschillende SSDs te testen. De volgende batch (die zal dan half-eind oktober klaar zijn) is dan geschikt voor 'iedereen', ongeacht of je wil testen of niet. De tweede batch zal ook iets duurder zijn omdat ik er dan winst op kan maken :P
Als je nog een tester zoekt voor OpenIndiana, laat maar even weten. Ik geloof dat we nog wel een OCZ en Kingston SSD-tje heb om te testen.
Over dat hardware-ontwerp: Wij leveren storage, en dan heb je het vrijwel altijd over hotswap bay's, zowel in 2,5" als 3,5" versies. Bij een 2,5" chassis zie ik geen mogelijkheden iets tussen de backplane en diskconnector te krijgen, dus dat valt al af.
Maar in systemen met 3,5" hotswap-bays is er wel ruimte. Op dit moment gebruiken we daar caddies voor (als er SSDs bij moeten) waarop een loos printplaatje zit met een sata male en female connector. Het zou voor ons geweldig zijn als er een versie beschikbaar zou komen die hiermee vergelijkbaar of uitwisselbaar is.

Een versie die weer in een sata-power kabel geintergreerd is, is dan juist niet zo handig lijkt mij.

Edit:
Ken je die interposers die hier en daar gebruikt worden om sata drives in een dual-ported SAS cabinet te gebruiken ( noemen ze ook wel mux, lol). Als je ooit een pro-versie wilt maken en dat kan combineren, is dat volgens mij heel interressant voor die meer enterprise gerichte storage hardware ....

u_nix_we_all wijzigde deze reactie 07-09-2012 15:20 (7%)

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• mux

mux

99% efficient!

quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:11:
[...]

Als je nog een tester zoekt voor OpenIndiana, laat maar even weten. Ik geloof dat we nog wel een OCZ en Kingston SSD-tje heb om te testen.
Over dat hardware-ontwerp: Wij leveren storage, en dan heb je het vrijwel altijd over hotswap bay's, zowel in 2,5" als 3,5" versies. Bij een 2,5" chassis zie ik geen mogelijkheden iets tussen de backplane en diskconnector te krijgen, dus dat valt al af.
Maar in systemen met 3,5" hotswap-bays is er wel ruimte. Op dit moment gebruiken we daar caddies voor (als er SSDs bij moeten) waarop een loos printplaatje zit met een sata male en female connector. Het zou voor ons geweldig zijn als er een versie beschikbaar zou komen die hiermee vergelijkbaar of uitwisselbaar is.

Een versie die weer in een sata-power kabel geintergreerd is, is dan juist niet zo handig lijkt mij.
Dat kan, maar dan moet ik vrij uberexact weten hoe groot dat printplaatje is en wat voor connectoren erop zitten. Sowieso is dat iets voor ná de test-iteratie, de testhardware is echt iets om op een open bench of anderszins tijdelijke setup te gebruiken. Sowieso moet je er met je handen bij kunnen om connectoren eruit te jassen, zeg maar :P

Beste manier om uit te vinden hoe groot dat ding is, is om een camera met telelens op een statief (of met beeldstabilisatie, niet de Nokia Lumia-variant :P) te nemen en een foto te maken van de printplaat met een liniaal of andere referentie ernaast ernaast. Zo maak je een foto met minimale vervorming en kan ik in fotosoep op de tiende millimeter precies de print natekenen.

• X-DraGoN
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-04 19:08
Cool project , maar ik heb spijtig genoeg geen SSD om mee te testen, ik ga het wel volgen.
Lijkt me zeer interessant!

http://specs.tweak.to/12089 | http://specs.tweak.to/12090

• fluppie007
Ha daar was ik me niet van bewust... Dan zal ik moeten passen voor de testcyclus.
Ik heb overal Intel 320 zitten en nog 1x een Intel X25M Postville op een W7 systeem. De Intel 320's zitten in FreeBSD servers met ZFS pools.

• FireDrunk
Intel 320 > 40GB zijn al voorzien van supercaps, dus die hebben deze print niet nodig.

• fluppie007
quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:15:
Intel 320 > 40GB zijn al voorzien van supercaps, dus die hebben deze print niet nodig.
Weet ik, is voor de X25-M en toekomstige SSD's ;). Ik koop nu nét de 320 vanwege die supercaps.

• Camacha

Camacha

omdat het kan

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:37:
Wat is iets duurder? De extra flexibiliteit in SSD-keuze is natuurlijk prettig, maar als het te duur wordt is het prijsvoordeel ten opzichte van een SSD met ingebouwde caps natuurlijk wel een beetje weg.

Ik sta niet onwelwillend tegenover testen, maar ik weet niet of ik daar de komende tijd tijd en inzet voor kan vrijmaken. Dan is het misschien beter het te laten aan mensen die dat wel kunnen.

Dat bepalen wij wel.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ja hoor, wat mux maakt gaat zeker 100 EUR kosten... :+

Even tussendoor, dan is het NOG altijd goedkoper dan zo een Vertex E100 ofzoiets of een Intel 320 (performancewise dan)...

4Gb FiberChannel QuadPort kaartjes te koop! Snel en performant storage tussen computers

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Camacha schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:31:
[...]

Wat is iets duurder? De extra flexibiliteit in SSD-keuze is natuurlijk prettig, maar als het te duur wordt is het prijsvoordeel ten opzichte van een SSD met ingebouwde caps natuurlijk wel een beetje weg.

Ik sta niet onwelwillend tegenover testen, maar ik weet niet of ik daar de komende tijd tijd en inzet voor kan vrijmaken. Dan is het misschien beter het te laten aan mensen die dat wel kunnen.
Ligt een beetje aan hoe ik m'n componenten kan sourcen en hoeveel mensen interesse hebben. Als ik 50 stuks kan produceren kan de prijs gemakkelijk 15 euro blijven en verdien ik er genoeg op, als ik er 10 maak moet de prijs omhoog naar 20 euro.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

[tokkie]Vergeet de kosten voor die gratis exemplaren van de testers niet he ;) :+ [/tokkie]

4Gb FiberChannel QuadPort kaartjes te koop! Snel en performant storage tussen computers

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

u_nix_we_all

spreekt sowieso geen Duits

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:18:
[...]

Dat kan, maar dan moet ik vrij uberexact weten hoe groot dat printplaatje is en wat voor connectoren erop zitten.
[...]
Ik moet maandag even uitzoeken wat handig is, er zijn wat verschillende typen, maar je wilt zoveel mogelijk overeenkomen met standaard schroefgaten etc. Misschien handiger om dat dan verder even via DM te doen :)

PS, had je mijn edit bij het vorige bericht nog meegekregen ?

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• Camacha

Camacha

omdat het kan

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:47:
Ligt een beetje aan hoe ik m'n componenten kan sourcen en hoeveel mensen interesse hebben. Als ik 50 stuks kan produceren kan de prijs gemakkelijk 15 euro blijven en verdien ik er genoeg op, als ik er 10 maak moet de prijs omhoog naar 20 euro.
O, dat is verre van onredelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat iets als dit, als het goed werkt, interessant is voor een veel grotere markt. Als ik zie hoeveel mensen een UPS hebben staan dan moet er toch een veel grotere groep zijn die een klein beetje betrouwbaarheid voor de SSD wil kopen.

Dat bepalen wij wel.

• mux

mux

99% efficient!

quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:01:
[...]

Ik moet maandag even uitzoeken wat handig is, er zijn wat verschillende typen, maar je wilt zoveel mogelijk overeenkomen met standaard schroefgaten etc. Misschien handiger om dat dan verder even via DM te doen :)

PS, had je mijn edit bij het vorige bericht nog meegekregen ?
Ik heb 'm nu gezien, maar er is niet echt één type volgens mij. Het zal ws maatwerk worden vrees ik.

@hierboven: dat denk ik ook, maar de kunst is om die markt te zien vinden...

mux wijzigde deze reactie 07-09-2012 17:32 (7%)

• Camacha

Camacha

omdat het kan

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:31:
@hierboven: dat denk ik ook, maar de kunst is om die markt te zien vinden...
Ik weet niet hoeveel energie je daarin wilt steken, maar ik denk dat dat wel te doen moet zijn. Webshops benaderen of er zelf eentje openen zijn allebei opties, of je kunt het spul onderbrengen bij een groter bedrijf dat meer van zulke dingen heeft.

Mond-tot-mond-reclame zal bij dit ding een grote rol kunnen en mijns inziens gaan spelen. Inmiddels hebben erg veel mensen een SSD en het gegeven dat er verschillende versies met powercaps verkrijgbaar zijn geeft ook wel aan dat mensen er om geven.

Dat bepalen wij wel.

• Jism
  • Niet online
Is op de print van een Intel 320GB ssd een ledje aanwezig die activiteit weergeeft? Zoals met vroegere HDD's een I/O lampje op de print zodat je kon zien dat het bezig was. Zit ook zoiets op een Intel ? Want bij uitval kan je namelijk verifieren of de SSD op 1 of andere manier doordraait of niet.

Ik zou eventueel met een multimeter aan de slag kunnen gaan. Puntjes opmeten en kijken naar voor / na power off. In wat voor een tijdsbestek wil je resultaten zien ? :)

En ik neem aan dat verzending / betaling per DM verloopt? :)

• FireDrunk
Kan mux dat lampje niet zelf maken op de dataverbinding? :D

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Camacha schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:40:
Ik weet niet hoeveel energie je daarin wilt steken, maar ik denk dat dat wel te doen moet zijn. Webshops benaderen of er zelf eentje openen zijn allebei opties, of je kunt het spul onderbrengen bij een groter bedrijf dat meer van zulke dingen heeft.
Ik heb voor mezelf al een beetje besloten dat voorlopig een webshop geen goed idee is. Ik kan leverancier spelen, maar ik heb de tijd en kunde niet om een webshop te runnen. Bovendien is het m'n ding niet: ik wil problemen oplossen van mensen en dingen onderzoeken/uitvinden, niet m'n hele dag besteden aan verkoop.

Vandaag heb ik in ieder geval al één webshop aangeschreven m.b.t. het vorige project (mSATA-SATA bordje), dit weekend volgen er meer. Als daar iets uitkomt kan ik waarschijnlijk wel goodwill kweken om meer producten ergens verkocht te krijgen.
quote:
Jism schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:45:
Is op de print van een Intel 320GB ssd een ledje aanwezig die activiteit weergeeft? Zoals met vroegere HDD's een I/O lampje op de print zodat je kon zien dat het bezig was. Zit ook zoiets op een Intel ? Want bij uitval kan je namelijk verifieren of de SSD op 1 of andere manier doordraait of niet.
Er is niks op de pcb dat je kunt doen om dit na te lopen, helaas. De 320 heeft maar een hele korte standbytijd waarin hij meuk wegschrijft, ik geloof minder dan 200ms. Bij andere SSDs varieert het. Maar dat is ook niet zo belangrijk, waar we naar op zoek zijn is datacorruptie. Zelfs als je bekijkt of een SSD nog correct runt weet je niet of iets anders ervoor heeft gezorgd dat de data stuk is gegaan. De enige nuttige metriek voor ons is dus: filesystem/datacorruptie.
quote:
En ik neem aan dat verzending / betaling per DM verloopt? :)
DM, email, postduiven... elk gewenst kanaal. Niet iedereen heeft DM aanstaan.

• FireDrunk
Probeer picco.nl, leuke winkel met veel van dit soort spul.

• mux

mux

99% efficient!

Printplaten zijn besteld. Het ziet er inmiddels ietsjes anders uit:

http://tweakers.net/ext/f/tBp3K2Mi82LE4y0XJRSA6N7r/full.png

De onderkant van de printplaat is zoals hij ook in de TS staat, maar linksboven zit nu een SATA-connector, en de hele rechterzijde wordt ingenomen door een sata data+power-connector die direct in de SSD prikt. Behulpzame instructies zijn toegevoegd aan de bovenzijde.

• Jism
  • Niet online
Lukt een ledje nog die de power state van de SSD kan controleren? :P

• mux

mux

99% efficient!

Nope, dat gaat niet lukken...

• Mafketel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-04 18:19
RMA is geaccepteerd.... oftewel de 18de moet de ssd de deur uit zijn.
de ssd die terugkomt moet als nieuw niet gebruikt verkocht worden, dus daar mag ik niet mee testen.
Ik ben bang dat 1 oktober iets te ver in de toekomst ligt, wat dat betreft.

Helaas.

• mux

mux

99% efficient!

No problemo :) meer voor de rest

• de echte flush
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:29
Waarschijnlijk even een hersenkronkel van mij maar euh waar haalt de SSD normaal zen power?
links zit: sata (data in)
rechts zit sata (data uit) + power
maar er is toch geen power voor normale omstandigheden, waar zie ik iets over het hoofd? :)

Printje gaat jammer genoeg niet passen in men Dell kast :s
#HDD sata aansluiting# |kast

• mux

mux

99% efficient!

Power in zit linksonder, daar zitten twee gaatjes waar ik een molex/sata-power-kabeltje aan soldeer :)

• de echte flush
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:29
Aha oké :) bedankt
Het printje is z'n 5cm lang, dan past het niet in veel kasten?
http://images01.olx.com.p...ce-Computers-Hardware.jpg
voorbeeld van mijn kast, het printje zou tegen de kast plaat aankomen, oké dit is nu een speciaal geval maar fractal design (en etc) heeft het in veel gevallen ook zo staan. (mijn SSD is nu verhuisd naar een 5.25" bay, maar dat ie naar de 3,5" gaat is mogelijk)
Ik heb een crucial M4,en ben nog aan het nadenken of ik zou testen (om men workstation nu te riskeren...)

maar wel een goed project, ik volg het sowieso! (redelijk veel last van spanningsonderbrekingen hier en geen ups)
Pagina: 1 2 Laatste