Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Thermaltake FRIO advanced - PWM

Pagina: 1
Acties:

• Muhtar
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09-08 00:20
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een nieuw systeem laten samenstellen met o.a. als moederbord de MSI X79a GD65 8D. Deze kwam met een frio advaned cpu fan. Nu als de computer aanstaat draait de fan eigenlijk constant op het zelfde hoge niveau, wat ook zeer luid is. Alsof een vliegtuig gaat opstijgen!!!

1. Na wat gegoogle heb ik gevonden dat deze fan speed met een PWM (pulse with modulation) kan geregeld worden. Hiervoor wil ik graag jullie hulp vragen want ik ken hier niets van..

Het gaat om volgende fan:
http://www.thermaltake.com/products-...?id=C_00001822

en volgend moederbord:
http://be.msi.com/product/mb/X79A-GD65--8D-.html

2. Kan ik de fan speed niet gewoon softwarematig regelen?
3. Is dat normaal dat het constant aan dezelfde hoge snelheid draait? Moet dit niet automatisch aangepast worden naargelang de temperatuur van de cpu?

Alvast bedankt,

• iFez
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 16:11
De manual van je moederbord zegt dit:
quote:
The CPUFAN1, SYSFAN1 and SYSFAN2 connectors support Smart Fan Control
with linear mode. The Control Center II utility can be installed to automatically control
the fan speeds according to the CPU’s and system’s temperature.
Dus als je die Control Center II utility download zou het mogelijk moeten zijn.

Verder, als je in de BIOS/UEFI kijkt (delete drukken bij het opstarten), dan kan je deze optie zoeken onder Settings -> Hardware Monitor:
quote:
CPU Smart Fan Target
Controls CPU fan speed automatically depending on the current temperature and
to keep it with a specific range. If the current CPU temperature reaches the target
value, the smart fan function will be activated.

• Muhtar
All hail iFez!

:p nou ja, beetje overdreven maar je kan echt niet geloven hoe gefrustreerd ik geraakte!

Heel erg bedankt!

Als ik die cpu smart fan target enable kan ik kiezen tussen volgende temperaturen:
40
45
50
55
60
65
70C

Wat is een goede optie?

En nog een klein vraagje. Wat is een goede temperatuur voor de cpu in idle en werkende? respectievelijk rond 30C en 50C?

Muhtar wijzigde deze reactie 29-02-2012 18:23 (53%)

• iFez
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 16:11
De CPU moet nooit boven de 70 graden komen. En 30 idle en 50 load zijn mooie temperaturen.

• Muhtar
nu heb ik via de control center de cpu fan speed kunnen aanpassen. Ik kan daar kiezen tussen 50% 75% en 100%. Ik zet hem nu op 50% en dat moet ik wel altijd manueel doen bij elke opstart..:s

50% geeft die 1480 rpm, 100% geeft die 1925 rpm. Dat klopt toch niet hoor?...

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op jQuery en benzine.

quote:
Muhtar schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:06:
All hail iFez!

:p nou ja, beetje overdreven maar je kan echt niet geloven hoe gefrustreerd ik geraakte!

Heel erg bedankt!

Als ik die cpu smart fan target enable kan ik kiezen tussen volgende temperaturen:
40
45
50
55
60
65
70C

Wat is een goede optie?

En nog een klein vraagje. Wat is een goede temperatuur voor de cpu in idle en werkende? respectievelijk rond 30C en 50C?
Hoe lager je target is, hoe groter de kans dat ie harder gaat draaien bij belasting: hij probeert de CPU onder die temperatuur te houden. Wil je zo koel mogelijk: 40 instellen. Wil je zo stil mogelijk: 65 oid instellen.

Verder heb je ook de snelheid van je PWM fan, zet die op 0% of het laagste wat mogelijk is. Je Moederbord laat m vanzelf harder draaien indien noodzakelijk, dus geen zorgen wat dat betreft :)

X4/3.0Ghz/16.0GB en i5/2.5Ghz/6.0GB en P944/3.0L/4i/16v P106/1.6L/4i/16v E46/2.5L/6i/24v

• Muhtar
Ok dank je jongens,

Dit probleem is opgelost!

Dit topic mag als SOLVED gemarkeerd worden.

Dank u,
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013