"Driver stopt met werken" Tijdens windows met een GTX560ti

Pagina: 1
Acties:

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Beste Leden,

Ik heb een vraag betreffende mijn ENGTX 560 Ti Top 1Gb (@900mhz fabrieksoverclock).

Het volgende is aan de hand:

Ik heb in het verleden een HD6850 1Gb gehad, waar ik 0 problemen mee had. Sinds ik de nieuwe kaart heb, heb ik een vreemd probleem.

Om even te beginnen met de specificaties van het gehele systeem:

- i5-2300 @ 2,8 Ghz
- 2 x 4 GB Corsair DDR3 @ 1333
- MSI H61M-E33
- ENGTX 560 Ti Top 1 Gb
- Crucial M4 SSD 64 Gb
- Samsung 1 Tb
- OCZ Modxtream 600 watt
- Windows 7 Pro x64

Sinds ik dus die nieuwe kaart heb krijg ik weleens dat de driver gestopt is met werken. En dit gewoon tijdens het msnen/internetten in windows. Tijdens het gamen heb ik echt 0 problemen, dan loopt alles zo stabiel als een trein! Dat is dus het vreemd. Het stoppen van de driver komt denk ik 2 x op een dag voor.

Dit euvel komt voor met zowel 285.62 WHQL, 285.79 Driver BETA als 285.38 Driver BETA.

De temp is 30-32 in windows en 70-75 max in een zwaar belastende game.

Nu heb ik zelf toen ik van de oude naar de nieuwe videokaart ging windows niet opnieuw geinstalleerd. Maar heb gister dus windows opnieuw geinstalleerd en heb hetzelfde probleem met een verse/kale windows installatie.

Ik hoop dat iemand mij wat meer in de goede richting kan wijzen.

Alvast bedankt.

Groet,

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je een reinstall hebt gedaan, zitten er dus geen drivers in de weg... Probeer eens een oude driver?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrJoker1985 schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:19:
Ik heb een vraag betreffende mijn ENGTX 560 Ti Top 1Gb (@900mhz fabrieksoverclock).

- i5-2300 @ 2,8 Ghz
- 2 x 4 GB Corsair DDR3 @ 1333
- MSI H61M-E33
- ENGTX 560 Ti Top 1 Gb
- Crucial M4 SSD 64 Gb
- Samsung 1 Tb
- Windows 7 Pro x64
Dat probleem heb ik ook een tijdje met een Geforce 560 460 gehad op een moederbord met een UEFI BIOS. Ik zie dat die MSI ook UEFI gebruikt. Bij mijn bord (Intel DP55KG) was 't opgelost door compatibility modus in het BIOS aan te zetten en Windows daarna opnieuw te installeren.

Tot ik die 560 460 aanschafte heb ik maanden zonder problemen met een Geforce 6600 in hetzelfde moederbord gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 21-11-2011 20:28 ]

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
downtime schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:26:
[...]

Dat probleem heb ik ook een tijdje met een Geforce 560 gehad op een moederbord met een UEFI BIOS. Ik zie dat die MSI ook UEFI gebruikt. Bij mijn bord (Intel DP55KG) was 't opgelost door compatibility modus in het BIOS aan te zetten en Windows daarna opnieuw te installeren.

Tot ik die 560 aanschafte heb ik maanden zonder problemen met een Geforce 6600 in hetzelfde moederbord gewerkt.
Wat voor optie is dat precies?

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Beatboxx schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:22:
Als je een reinstall hebt gedaan, zitten er dus geen drivers in de weg... Probeer eens een oude driver?
Ik heb al 4 verschillende drivers geprobeerd. 2 WHQL en 2 Beta. Ik ga geen drivers van een jaar terug gebruiken. En dat is volgens mij ook niet de bedoeling.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb snel even de manual van die H61M-E33 doorgekeken maar kan die optie niet vinden. Misschien is bij die MSI gewoon niet instelbaar of ie in "native UEFI" of "compatibility mode" opstart.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
downtime schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:42:
[...]

Ik heb snel even de manual van die H61M-E33 doorgekeken maar kan die optie niet vinden. Misschien is bij die MSI gewoon niet instelbaar of ie in "native UEFI" of "compatibility mode" opstart.
Dat begrijp ik zelf niet helemaal. Wat je daarmee bedoelt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrJoker1985 schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:49:
Dat begrijp ik zelf niet helemaal. Wat je daarmee bedoelt.
UEFI is de opvolger van het ouderwetse BIOS en heeft allerlei verbeteringen. Helaas zijn oudere Operating Systems niet altijd geschikt voor UEFI. Daarom kent UEFI een optionele compatibility mode waardoor UEFI er voor een ouder OS als een "gewoon" BIOS uitziet. Als gebruiker heb je daar overigens niks aan, want als die compatibility modus aanstaat verlies je ook alle voordelen van UEFI.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
downtime schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:58:
[...]

UEFI is de opvolger van het ouderwetse BIOS en heeft allerlei verbeteringen. Helaas zijn oudere Operating Systems niet altijd geschikt voor UEFI. Daarom kent UEFI een optionele compatibility mode waardoor UEFI er voor een ouder OS als een "gewoon" BIOS uitziet. Als gebruiker heb je daar overigens niks aan, want als die compatibility modus aanstaat verlies je ook alle voordelen van UEFI.
Aha oke. Ik moet mijnzelf verdiepen in UEFI wil ik daar meer over weten, want ik heb er nooit naar omgekeken. Als ik op "DEL" druk dan kom ik in een oude vertrouwde Bios omgeving. Maar die UEFI zou dus een oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Ik zie UEFI wel bij de boot opties staan, maar verder niet meer van gezien.

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb dit zelf ook sporadisch meegemaakt met mijn 560Ti. Op internet gevonden dat het mogelijk opgelost kan worden door in je Nvidia control panel onder het tabje "Adjust image settings with preview" een setting te wijzigen. Default staat "Let de 3D application decide aangevinkt", maar die moet je op "Use my preference emphasizing..." zetten en dan de slider helemaal naar links op Performance".

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Snorro schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:03:
Ik heb dit zelf ook sporadisch meegemaakt met mijn 560Ti. Op internet gevonden dat het mogelijk opgelost kan worden door in je Nvidia control panel onder het tabje "Adjust image settings with preview" een setting te wijzigen. Default staat "Let de 3D application decide aangevinkt", maar die moet je op "Use my preference emphasizing..." zetten en dan de slider helemaal naar links op Performance".
Alleen loopt die dan niet altijd op de slechtste instellingen?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:36

ResuCigam

BOFH

Snorro schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:03:
Dan draai je gewoon je beeldkwaliteit omlaag in ruil voor meer fps. Lijkt me geen fijne default setting.

We do what we must because we can.

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik weet niet hoe die optie precies te werk gaat, maar de poster heeft het erover dat de driver stopt 'tijdens windows'. Nou niet echt een moment waarop je je over dat soort instellingen druk hoeft te maken imo.

Verwijderd

Internet met firefox?

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:56

Steef

GoT's Most Eaten

Dit kan zeker een rol spelen, al is het niet meer gelimiteerd tot firefox. Ook andere hardware-versnelde browsers veroorzaken nu TDRs. Ik zeg veroorzaken maar wil wel even melden dat de oorzaak van het probleem (nog) niet duidelijk is.

De GeForce / ION drivers laten sinds de 280.xx range een hoger aantal TDRs zien. De oplossing was tot dusver om terug te stappen op de 275.33 range drivers, wat helaas geen oplossing is voor games als BF3, Rage etc.

Er loopt een troubleshoot draadje op de nVidia forums:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=215256

Zie ook het topic m.b.t. de laatste WHQL (285.62 op het moment van schrijven):
http://forums.nvidia.com/...0&p=1316377&#entry1316377

Hier een draadje met info over TDR:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=65161

Er is een heel scala aan meldingen mbt de driver crashes beschikbaar:
http://www.techpowerup.co...equests-Sample-Cards.html
http://www.thinq.co.uk/20...ia-struggles-fix-tdr-bug/

Het lijkt at random te gebeuren bij elke activiteit die hardware versnelling vereist. Zo is het mij overkomen bij:-
- random browsen (hardware versneld flash / chromium)
- random VLC gebruik (hardware decodering)
- tijdens games

SMPlayer onder Arch Linux is mij ook al eens gecrashed bij gebruik van VDPAU (hardware versnelde video decodering), iets wat niet voorkwam zonder VDPAU. Ook daar leek de driver te crashen (composite desktop hield het voor gezien, opengl spel hield het voor gezien etc)

Dit probleem komt veelvuldig voor en kan een heel scala aan terechte oorzaken hebben, de pest is dat niet duidelijk is waarom de 280.xx en hoger drivers zo veel crashen. Hierdoor is het moeilijk voor een consument om te bepalen of zijn hardware kuren vertoont of niet.
- PSU voldoet niet meer aan de eisen van het systeem
- oververhitting
- hardware defecten
- etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Steef op 22-11-2011 11:53 . Reden: typos! ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Ik gebruik gewoon IE 9.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Dit geld voor alle browsers die hardware versnelling ondersteunen, beter gezegd geld dit voor alles wat hardware versnelling ondersteunt punt.

IE 9 word ook genoemd:
http://forums.nvidia.com/...0&p=1316377&#entry1316377

p.s. tot dusver heb ik nog geen melding kunnen vinden van mensen met chromium die dit probleem hadden tijdens het browsen

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 22-11-2011 12:48 ]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Als laatste reactie in dit topic wil ik nog even melden dat er een workaround bestaat, als je het zo mag noemen.

windows vista / 7 detecteren een probleem met de driver, die word als gevolg daarvan gestopt en opnieuw geladen. Dit gedrag word veroorzaakt door TDR (Timeout Detection and Recovery), een feature in windows.

De gebruiker ervaart dit als een crash van de driver, de huidige workaround bestaat uit het verlangen van de time-out of het compleet uitschakelen van de TDR functionaliteit.

De pest is dat je absoluut zeker moet zijn dat de driver crashes niet worden veroorzaakt door andere hardware danwel software problemen. Ben je dit niet, dan verberg je mogelijk een onderliggende oorzaak. Is je voeding aan zijn eind, is de videokaart defect, draai je SLI en ondersteunt je moederbord minder RAM in die modus?

http://forums.nvidia.com/...0&p=1311807&#entry1311807
As others have said, disabling TDR or simply increasing the time waited is not a fix but simply a workaround. If you are 100% certain your TDR problem only exists with 280.xx and above, then it might be a worthwhile change until a new NVIDIA driver is released. If however you are having problems with driver versions before this as well (i.e. 275.33) then it is likely you will simply be masking a different problem.

It is however not recommended in case the TDR issue is being caused by a hardware problem. This is also mentioned in my somewhat unofficial TDR thread

J
- Doe eens een check van je ram (http://www.memtest.org/)
- Kijk in je windows event logs (start -> "eventvwr.msc" -> enter)
- Verzeker jezelf ervan dat je hardware goed werkt
- Controleer nog eens of je voeding wel voldoende vermogen levert voor je systeem (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp)
- probeer de 275.33 driver en kijk of je daar ook driver crashes ondervind.

[ Voor 11% gewijzigd door Steef op 22-11-2011 13:01 ]

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
ThaRabbit schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:57:
Als laatste reactie in dit topic wil ik nog even melden dat er een workaround bestaat, als je het zo mag noemen.

windows vista / 7 detecteren een probleem met de driver, die word als gevolg daarvan gestopt en opnieuw geladen. Dit gedrag word veroorzaakt door TDR (Timeout Detection and Recovery), een feature in windows.

De gebruiker ervaart dit als een crash van de driver, de huidige workaround bestaat uit het verlangen van de time-out of het compleet uitschakelen van de TDR functionaliteit.

De pest is dat je absoluut zeker moet zijn dat de driver crashes niet worden veroorzaakt door andere hardware danwel software problemen. Ben je dit niet, dan verberg je mogelijk een onderliggende oorzaak. Is je voeding aan zijn eind, is de videokaart defect, draai je SLI en ondersteunt je moederbord minder RAM in die modus?

http://forums.nvidia.com/...0&p=1311807&#entry1311807

[...]
Ja, daar ga ik nog eens naar kijken. Maar het rare is dat dit alleen in windows voorkomt tijdens het surfen en/of andere windows taken. Maar tijdens het gamen kan ik uren doorgaan, zonder ook maar een kick te geven.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem. Ergens heb ik gelezen dat het verhogen vd (te lage?) 2d-clocks een mogelijke oplossing zou zijn...

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er is rond die TDR's een boel op internet te vinden. Helaas een boel verschillende (mogelijke) oorzaken. Je moet echt heel kritisch kijken welke symptomen en (combinatie van) hardware en software je hebt en daar een mogelijke oorzaak bij vinden.

In mijn geval traden er meerdere problemen op: TDR's, blank screens en BSOD's traden allemaal op. Soms was de machine uren stabiel, ook in spelletjes, en andere keren "crashte" het systeem gewoon in de desktop of zelfs nog voor het inloggen, dus zonder dat er programma's draaiden.
In eerste instantie leek het een hardware issue, omdat het probleem niet optrad met de Geforce 6600 die ik ervoor had. Ik heb een hardwarematige oorzaak min of meer uitgesloten doordat een softwarematige aanpassing (die BIOS setting) het probleem verhielp maar in andere gevallen kan hardware heel goed de oorzaak zijn.

• edonkey-boy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik had ook last van TDR errors,beetje surfen en ineens het beeld zwart,pc verder stabiel als een huis.

Dit alles begon dus met die nieuwe drivers.

mensen hebben de 2d clocks verhoogd etc en dat was meestal de oplossing.
De kaart verhoogd dan automatisch het voltage van 0.875 naar 0.912v

Ik had in mijn bios het 2d voltage verlaagd naar 0.825 dit was altijd stabiel en de kaart
was ook een graadje of 5 koeler.

Ik denk dat die nieuwe drivers gewoon de kaart meer belasten in 2d door hardware acceleratie etc
en dat daardoor die TDR errors komen.

Ik heb nu mijn voltage weer standaard en het probleem is weg!
Pagina: 1