Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 11:51
Onlangs heb ik voor een klant een website gebouwd voor een evenement (programma, inschrijfformulier, routebeschrijving, that's all). Het is grafisch een mooi plaatje (al zeg ik het zelf) geworden en ik had al aangegeven dat het me een leuk uitgangspunt leek om hun eigen 'corporate' site ook te restylen. Na wat loze beloftes van de klant blijkt nu dat het voor mij einde oefening is: het lijkt er niet op dat ze me nog gaan vragen voor vervolgopdrachten. Jammer maar helaas, maar echt rouwig ben ik er niet om: ik zal de klant niet echt missen.

Nu blijkt dat een 'conculega*' een vrijwel identiek evenement gaat organiseren en heeft de door mij ontwikkelde site gekopieerd. Omdat er gebruik wordt gemaakt van een CMS is er in de code niets meer te zien van gelijkenissen, maar de grafische kant is overduidelijk een exacte kopie. De gebruikte (weliswaar vrij te gebruiken) afbeeldingen, teksten (door mij geschreven omdat de klant geen kant en klare teksten aanleverde, maar ik wel de benodigde informatie had) inclusief spelfouten (!), alles. Ik heb inmiddels screenshots gemaakt en daarbij tot in elk detail aangegeven welke gelijkenissen er zijn en waarom dit geen 'toeval' is. Volgens mij is er echt sprake van 'slaafse nabootsing'.
* lastig verhaal: ik vermoed dat ze gaan fuseren/elkaar overnemen en de domeinnamen die ik namens die klant geregistreerd had, zijn verhuisd naar de webdesigner van die conculega (die dus ook die evenement-site maakt); kortom ze hebben vooruitlopend op die fusie/overname al gezamenlijke bepaald wie de leveranciers zullen zijn van die nieuwe (fusie)firma).

Ik ga er van uit dat ik in mijn recht sta, maar je recht krijgen is natuurlijk iets anders. Omdat de klant toch al als verloren is beschouwd, staat er wat mij betreft niets meer in de weg om dat recht ook af te dwingen. Ik heb een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel en vind dat het recht hier moet zegevieren. Ook heb ik de website voor een relatief laag bedrag gemaakt en zou het niet meer dan redelijk vinden als ik daar financieel voor gecompenseerd wordt als mijn ontwerpen ook voor andere bedrijven worden gebruikt.

Ik heb de site voor ongeveer 1000 euro gemaakt en het gaat dus niet om een groot bedrag (ik heb dus ook niets vermeld over overdracht van auteursrechten o.i.d.). Naar de rechter gaan, of aangifte doen van schending van auteursrechten zijn niet echt reële opties. De vraag is dus hoe ik het beste kan handelen.

Moet ik nu gaan bellen/mailen met mijn klant, die conculega en/of de webdesigner, of heeft iemand een beter idee? Welke informatie moet ik z.s.m. delen, welke juist niet en welke informatie moet ik uit tactisch oogpunt niet gelijk verklappen? Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort zaken en me kan helpen!

(ik maak liever niet openbaar welke twee websites zo op elkaar lijken, maar wil ze op verzoek best via DM delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-07 15:28

Nutral

gamer/hardware freak

Is het probleem dat iemand jouw werk steelt of dat een andere webdesigner met jouw werk voor die klant aan de slag gaat ?

Bij het laatste hangt het af van je overeenkomst met de klant hoeveel rechten je er op hebt. Als er niks over is afgesproken ligt over het algemeen het auteursrecht bij jouw, eventueel is informeel wel besproken dat zij hem mogen gebruiken.

Het enige wat je kunt doen is ze een officiele brief sturen over jouw rechten en dat ze stoppen met het gebruik of met jouw moeten overleggen wat er gaat gebeuren. Verder kun je eigenlijk niet zoveel doen in dit soort zaken behalve naar de rechter stappen. Dan is het gewoon je verlies nemen en door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Je zegt dat er niets is afgesproken over auteursrechten en dat betekent dat jij bepaalt wat er wel en niet mee mag gebeuren. (tenzij anders overeengekomen) Zoals Nutral al aangeeft zal je weinig anders kunnen dan naar de rechter stappen als ze niet willen meewerken.

Nou ben ik absoluut geen jurist, maar volgens mij hoef je voor een dergelijke procedure geen advocaat in te schakelen. Het gaat om een civiele procedure, onder de 5000 euro, dus je kunt zelf dagvaarden. Uiteraard zal je zo uitgebreid mogelijk je bewijs moeten aanleveren want een rechter zal alleen op basis van het aangeleverde materiaal een uitspraak doen. Misschien is het handig om deze vraag of het rechtenforum te plaatsen, daar zitten iets meer juristen en zij weten ongetwijfeld meer hoe je het beste te werk kunt gaan.

Als ik het goed heb begrepen kan je in een auteursrechtenzaak alleen de schade eisen die je daarwerkelijk hebt geleden, dus meer dan die 1000 euro zal je er waarschijnlijk niet kunnen uithalen. Verder kan je, in tegenstelling tot vrijwel iedere andere procedure, bij een auteursrechtenzaak de kosten van rechtshulp ook verhalen. Simpel gezegd, de tegenpartij zal de kosten van een eventuele advocaat moeten vergoeden als je gelijk krijgt. (mocht je die toch willen inschakelen)

En nou ben ik wel benieuwd geworden naar de sites, zou je me de linkjes via DM kunnen sturen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Nutral schreef op zondag 20 februari 2011 @ 01:12:
Is het probleem dat iemand jouw werk steelt of dat een andere webdesigner met jouw werk voor die klant aan de slag gaat ?
Maakt voor mij geen verschil.
Bij het laatste hangt het af van je overeenkomst met de klant hoeveel rechten je er op hebt. Als er niks over is afgesproken ligt over het algemeen het auteursrecht bij jouw, eventueel is informeel wel besproken dat zij hem mogen gebruiken.

Het enige wat je kunt doen is ze een officiele brief sturen over jouw rechten en dat ze stoppen met het gebruik of met jouw moeten overleggen wat er gaat gebeuren. Verder kun je eigenlijk niet zoveel doen in dit soort zaken behalve naar de rechter stappen. Dan is het gewoon je verlies nemen en door gaan.
Ik heb aangegeven dat we de lay-out ook kunnen gebruiken bij een vervolgopdracht, dus expliciet niet dat zij het mogen gebruiken voor andere doeleinden zonder mijn toestemming.

Ik zal denk ik eerst mijn klant mailen of zij wellicht toestemming hebben gegeven (is gezien de relatie tussen beide bedrijven niet ondenkbaar). Die toestemming lijkt juridisch niets waard, of wel?

Het kan natuurlijk zijn dat de webdesigner in kwestie de site dusdanig aanpast dat het niet meer zo op mijn site lijkt. In zo'n geval houdt de schending van het auteursrecht op, of is deze dusdanig klein dat het niet meer de moeite waard is. In zo'n geval heb ik eigenlijk niets bereikt. Hoe kan ik dat voorkomen?

[ Voor 12% gewijzigd door StephanVierkant op 20-02-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Heb het vraagstuk ook op Higherlevel.nl en Rechtenforum.nl geplaatst. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!

*verkapte kick vanwege laatste vraag vorig bericht*

(en als je T.net/GoT gewend bent en je stapt even over naar andere sites, ontdek je pas hoe goed T.net in elkaar zit)

[ Voor 75% gewijzigd door StephanVierkant op 21-02-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Stephan4kant schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:31:
...Het kan natuurlijk zijn dat de webdesigner in kwestie de site dusdanig aanpast dat het niet meer zo op mijn site lijkt. In zo'n geval houdt de schending van het auteursrecht op, of is deze dusdanig klein dat het niet meer de moeite waard is. In zo'n geval heb ik eigenlijk niets bereikt. Hoe kan ik dat voorkomen?
Waarom zou je dat voorkomen? Als de site veranderd wordt dan lijkt hij niet meer op site die je zelf gemaakt hebt, dan is het auteursrecht toch ook niet meer geschonden? Lijkt mij dat je dan juist wel iets bereikt hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 22-02-2011 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 23:16
Stephan4kant schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:31:
[...]
Maakt voor mij geen verschil.

[...]

Ik heb aangegeven dat we de lay-out ook kunnen gebruiken bij een vervolgopdracht, dus expliciet niet dat zij het mogen gebruiken voor andere doeleinden zonder mijn toestemming.

Ik zal denk ik eerst mijn klant mailen of zij wellicht toestemming hebben gegeven (is gezien de relatie tussen beide bedrijven niet ondenkbaar). Die toestemming lijkt juridisch niets waard, of wel?

Het kan natuurlijk zijn dat de webdesigner in kwestie de site dusdanig aanpast dat het niet meer zo op mijn site lijkt. In zo'n geval houdt de schending van het auteursrecht op, of is deze dusdanig klein dat het niet meer de moeite waard is. In zo'n geval heb ik eigenlijk niets bereikt. Hoe kan ik dat voorkomen?
Als de webdesigner het ontwerp aanpast is er geen sprake meer van schending van het auteursrecht ... dat is toch wat je wilt bekomen ... of wil je gewoon alleen wat geld er aan verdienen??

Let daar mee op: want advocaten zijn niet goedkoop, komt erbij dat als achter de schermen blijkt dat het dezelfde klant is (fuseren enzo) dan kan het wel eens zijn dat je aan het korste eind trekt.
Er staat niets op papier => dus evengoed zegt jou ex-klant dat zij alle rechten verkregen hebben op dat ontwerp.

Wat je eventueel wel kan doen:
- mail naar de klant => een mogelijke concurrent kopieert hun lay-out en styling voor een ander evenement. (bij fusering gaat deze vlieger natuurlijk niet op)
- mail naar je concurrent => maar als die stelt dat hij de lay-out van jou ex-klant kreeg met de opdracht die te hergebruiken ... ja, dan zit het daar ook weer al wat strop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik wil er inderdaad geld voor zien. Ik heb aan mijn klant een vrij laag bedrag gevraagd en dat bedrag staat niet in verhouding tot de geleverde dienst. Nu anderen daar ook gebruik van gaan maken, lijkt me het niet meer dan redelijk dat zij daar voor gaan betalen.

Als er niets op papier zou zijn, sta ik juist sterk: de auteursrechten liggen bij mij. Ik kan dat aantonen met originele afbeeldingen (die gecropt op de site staan), schetsen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Is in het contract met de klant niet afgesproken bij wie uberhaupt het auteursrecht ligt? Je hebt iets in opdracht gebouwd, je bent hiervoor betaald, is daarmee niet de kous af?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Of je in je recht staat of niet ligt dus vooral aan de overeenkomst die je hebt gemaakt voor die eerste website. Als er niks op papier staat heb je niet een heel erg goed verhaal.

Maar goed: je kunt simpel een Brief sturen dat ze die gekopieerde site stoppen, binnen een termijn die meoglijheden geeft je te onderhandelen, of dat ze (maak het hun probleem) een licentie krijgen voor het gebruik van jouw ontwerp.

Als ze doordraaien met de illegale kopie hebben zij een probleem, niet jij. Als ze niet reageren moet je wellicht wat sterkrere middelen gebruiken, maar daar hoef je niet mee te beginnen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Het principe van auteursrechten is dat het 'je van rechtswege toekomt'. Je hebt het dus gewoon en je hoeft daar niets over af te spreken (niet mondeling, niet op papier). Pas als jij het kwijt wilt of de opdrachtgever wil het hebben, moet je het schriftelijk overdragen. In de algemene voorwaarden neerzetten dat je het overdraagt, is zelfs niet genoeg.

Het probleem is dus niet of ik die auteursrechten heb (ook al is het niet zo, laten we voor de overzichtelijkheid maar aanhouden van wel), maar hoe ik die rechten het beste kan afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Stephan4kant schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:35:
Het probleem is dus niet of ik die auteursrechten heb (ook al is het niet zo, laten we voor de overzichtelijkheid maar aanhouden van wel), maar hoe ik die rechten het beste kan afdwingen.
Je hebt in ieder geval de rechten voor het gebruik overgedragen voor die eerste site die je gemaakt hebt. Die mogen ze gewoon draaien. (en daar ben je het mee eens neem ik aan). WAAR IS DAT OP GEBASEERD? welk papier? want de aanname dat ze die site mogen draaien hebben ze doorgetrokken naar de 2e site. Wat staat er op papier?

Maar pas de link van de voorbeeld brief aan, en leg het probleem bij hun, zij moeten bepalen hoe ze een licentie krijgen voor de 2e site.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 18:20
leuk_he schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:48:
[...]

Je hebt in ieder geval de rechten voor het gebruik overgedragen voor die eerste site die je gemaakt hebt. Die mogen ze gewoon draaien. (en daar ben je het mee eens neem ik aan). WAAR IS DAT OP GEBASEERD? welk papier? want de aanname dat ze die site mogen draaien hebben ze doorgetrokken naar de 2e site. Wat staat er op papier?

Maar pas de link van de voorbeeld brief aan, en leg het probleem bij hun, zij moeten bepalen hoe ze een licentie krijgen voor de 2e site.
Het hangt inderdaad een beetje om de gemaakte afspraak. Als in de overeenkomst staat dat <klant> de website mag gebruiken voor hun evenementen, en het is inderdaad hetzelfde bedrijf die beide websites runt, dan is het zo in orde. Als er staat dat de website enkel is gemaakt voor een specifiek evenement, (of een bepaalde domeinnaam of iets dergelijks) dan staat de TS zeker in zijn recht om te eisen dat de website wordt aangepast, of dat hij extra wordt gecompenseerd voor het nieuwe gebruik.

Maar goed, ik zou eerst eens een vriendelijk mailtje sturen dat je is opgevallen dat de website (vrijwel) gelijk is als iets dat jij hebt gemaakt voor <klant>, en dat je graag wilt weten hoe dat zo is gekomen. Dreigende taal en specifieke eisen kan altijd later nog :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

[b][message=35574909,noline]Het probleem is dus niet of ik die auteursrechten heb (ook al is het niet zo, laten we voor de overzichtelijkheid maar aanhouden van wel), maar hoe ik die rechten het beste kan afdwingen.
Via een advocaat en eventueel een gang naar de rechter.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
JohnR schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:37:
[...]

Via een advocaat en eventueel een gang naar de rechter.
Aan zo'n open deur heb ik werkelijk niets. Bovendien hoeft een advocaat niet eens, dit kun je bij de kantonrechter in theorie zelf. In plaats van een dure advocaat zoek ik liever naar praktische adviezen van (ervarings)deskundigen.
GreatDictator schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:05:
[...]
Als er staat dat de website enkel is gemaakt voor een specifiek evenement, (of een bepaalde domeinnaam of iets dergelijks) dan staat de TS zeker in zijn recht om te eisen dat de website wordt aangepast, of dat hij extra wordt gecompenseerd voor het nieuwe gebruik.

Maar goed, ik zou eerst eens een vriendelijk mailtje sturen dat je is opgevallen dat de website (vrijwel) gelijk is als iets dat jij hebt gemaakt voor <klant>, en dat je graag wilt weten hoe dat zo is gekomen. Dreigende taal en specifieke eisen kan altijd later nog :)
Dank voor de tip, ik zal mijn toon aanpassen!

Heb mijn klant al gebeld, maar die is tot maandag op vakantie. Ik moet dus sowieso nog even geduld hebben, is misschien ook wel goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Stephan4kant schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:16:
[...]

Aan zo'n open deur heb ik werkelijk niets. Bovendien hoeft een advocaat niet eens, dit kun je bij de kantonrechter in theorie zelf. In plaats van een dure advocaat zoek ik liever naar praktische adviezen van (ervarings)deskundigen.
Ok je wilt dus geen advies over je probleem. Om een goede inschatting te maken of je uberhaupt iets af kunt dwingen, lijkt het me essentieel om te weten wat precies de afspraken zijn. Die zijn kennelijk niet relevant.

Krijg je dan het formele antwoord, dan vind je het een open deur. Waar ben je precies naar op zoek?
  • ervaringen van mensen die denken dat ze in hetzelfde schuitje gezeten hebben (maar dit gezien de gebrekkige informatie niet zeker weten
  • advies op basis van aannames omdat de afspraken onduidelijk zijn.
  • degelijk advies (maar dan zul je toch echt wat meer informatie moeten geven.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
JohnR schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:48:
[...]

Ok je wilt dus geen advies over je probleem. Om een goede inschatting te maken of je uberhaupt iets af kunt dwingen, lijkt het me essentieel om te weten wat precies de afspraken zijn. Die zijn kennelijk niet relevant.
Nogmaals: auteursrechten verkrijg je van rechtswege, dus als je niets op papier hebt staan (mondelinge overeenkomsten zijn nog steeds niet verbonden of zeer ongebruikelijk!), heb je die rechten. Je kunt ze alleen afstaan als je die expliciet afspreekt (dus zelfs niet via algemene voorwaarden o.i.d.). Hier zijn genoeg bronnen over op Internet. In casu staat er, behalve wat e-mailtjes over de inhoud (en een globale prijs) van die site, niets op papier maar dat doet geen enkele afbreuk aan mijn rechten.
Krijg je dan het formele antwoord, dan vind je het een open deur. Waar ben je precies naar op zoek?
  • ervaringen van mensen die denken dat ze in hetzelfde schuitje gezeten hebben (maar dit gezien de gebrekkige informatie niet zeker weten
  • advies op basis van aannames omdat de afspraken onduidelijk zijn.
  • degelijk advies (maar dan zul je toch echt wat meer informatie moeten geven.
Ik ben inderdaad op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en alle informatie die ik heb gegeven lijkt me meer dan genoeg om iets te kunnen zeggen. Meer informatie kan ik echt niet geven (of het is totaal irrelevant; zie mijn eerste opmerking).

Ik heb vandaag contact gezocht met de inbreukmakende partij. Tot mijn verbazing werd ik doorverwezen naar 'de organisator', één van de aandeelhouders van mijn klant. De fusie die ik verwachtte, is dus in praktische zin al bijna voor elkaar: ze organiseren dit evenement gezamenlijk.

Ik heb hem een aanbod gedaan om de auteursrechten over te nemen voor een bedrag van €1500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 23:16
Uiteindelijk zul je toch best advies moeten gaan inwinnen bij een advocaat (eerste gesprek moet niet zoveel kosten)

Maar dat lijkt me beter dan zomaar wat advies te gaan opvolgen van op een forum ... hoe goed dat advies ook mag lijken te zijn.
Zeg 1 keer iets dat anders geïnterpreteerd kan worden en de tegenpartij kan het al uitbuiten.

Nu, best kan je eerst even de reactie van de andere partij afwachten, niet te lang natuurlijk.
Je kan zelf nog eens aandringen met een aangetekend schrijven.
Maar daarna best eerst even juridisch advies inwinnen over welke volgende stappen (en hoe) je deze kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 18:20
Maar ik begrijp dat er dus helemaal niets op papier staat en dat de hele klus mondeling overeen is gekomen?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan4kant schreef op zondag 20 februari 2011 @ 00:44:
Onlangs heb ik voor een klant een website gebouwd voor een evenement (programma, inschrijfformulier, routebeschrijving, that's all). Het is grafisch een mooi plaatje (al zeg ik het zelf) geworden en ik had al aangegeven dat het me een leuk uitgangspunt leek om hun eigen 'corporate' site ook te restylen. Na wat loze beloftes van de klant blijkt nu dat het voor mij einde oefening is: het lijkt er niet op dat ze me nog gaan vragen voor vervolgopdrachten. Jammer maar helaas, maar echt rouwig ben ik er niet om: ik zal de klant niet echt missen.

Nu blijkt dat een 'conculega*' een vrijwel identiek evenement gaat organiseren en heeft de door mij ontwikkelde site gekopieerd. Omdat er gebruik wordt gemaakt van een CMS is er in de code niets meer te zien van gelijkenissen, maar de grafische kant is overduidelijk een exacte kopie. De gebruikte (weliswaar vrij te gebruiken) afbeeldingen, teksten (door mij geschreven omdat de klant geen kant en klare teksten aanleverde, maar ik wel de benodigde informatie had) inclusief spelfouten (!), alles. Ik heb inmiddels screenshots gemaakt en daarbij tot in elk detail aangegeven welke gelijkenissen er zijn en waarom dit geen 'toeval' is. Volgens mij is er echt sprake van 'slaafse nabootsing'.
* lastig verhaal: ik vermoed dat ze gaan fuseren/elkaar overnemen en de domeinnamen die ik namens die klant geregistreerd had, zijn verhuisd naar de webdesigner van die conculega (die dus ook die evenement-site maakt); kortom ze hebben vooruitlopend op die fusie/overname al gezamenlijke bepaald wie de leveranciers zullen zijn van die nieuwe (fusie)firma).

Ik ga er van uit dat ik in mijn recht sta, maar je recht krijgen is natuurlijk iets anders. Omdat de klant toch al als verloren is beschouwd, staat er wat mij betreft niets meer in de weg om dat recht ook af te dwingen. Ik heb een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel en vind dat het recht hier moet zegevieren. Ook heb ik de website voor een relatief laag bedrag gemaakt en zou het niet meer dan redelijk vinden als ik daar financieel voor gecompenseerd wordt als mijn ontwerpen ook voor andere bedrijven worden gebruikt.

Ik heb de site voor ongeveer 1000 euro gemaakt en het gaat dus niet om een groot bedrag (ik heb dus ook niets vermeld over overdracht van auteursrechten o.i.d.). Naar de rechter gaan, of aangifte doen van schending van auteursrechten zijn niet echt reële opties. De vraag is dus hoe ik het beste kan handelen.

Moet ik nu gaan bellen/mailen met mijn klant, die conculega en/of de webdesigner, of heeft iemand een beter idee? Welke informatie moet ik z.s.m. delen, welke juist niet en welke informatie moet ik uit tactisch oogpunt niet gelijk verklappen? Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort zaken en me kan helpen!

(ik maak liever niet openbaar welke twee websites zo op elkaar lijken, maar wil ze op verzoek best via DM delen)
lullig maar je hebt al de goede dingen gedaan.

Met conculega bedoel je neem ik aan je collega wat vervolgens een concurrent is geworden.

Ik zou zeggen ga zelf gewoon verder en start nu alvast een rechtzaak. Hopelijk heeft hij succes, zodat jij vervolgens mooi kunt aantonen dat hij plagiaat heeft gepleegd. :o

Spelfouten en schrijfwijze is 100% unieke en te koppelen aan jou dus de rechtzaak ga je winnen, Hoe meer succes hoe meer je zult ontvangen, iedergeval succes :)

en ondertussen het onrecht wat je is aangedaan ga je mooi focussen op je idee.

Hij is niet creatief jij hebt het idee gemaakt dus het draait om de persoon achter het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:53:
[...]Met conculega bedoel je neem ik aan je collega wat vervolgens een concurrent is geworden.
Nee, het is een klant en één van hun concurrenten. Zij gaan binnenkort fuseren en door de regionale spreiding van beide bedrijven zitten ze ook niet echt in hun vaarwater.
Ik zou zeggen ga zelf gewoon verder en start nu alvast een rechtzaak. Hopelijk heeft hij succes, zodat jij vervolgens mooi kunt aantonen dat hij plagiaat heeft gepleegd. :o
Plagiaat is weer iets anders dan auteursrechtenschending en in verband met de lage bedragen, lijkt me een rechtszaak niet reëel.
GreatDictator schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:36:
Maar ik begrijp dat er dus helemaal niets op papier staat en dat de hele klus mondeling overeen is gekomen?
Uiteindelijk is er wel veel heen-en-weer gemaild over de website, maar er is inderdaad geen contract getekend. En nogmaals: dat is in casu helemaal niet van belang. Bovendien moet je auteursrechten expliciet overdragen, dus in dit geval heeft de wederpartij er meer belang bij dat iets op papier zou staan dan ik.

[ Voor 39% gewijzigd door StephanVierkant op 23-02-2011 13:15 . Reden: reactie op Grave toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 09:00
*moet even in zijn geheugen graven...

Tijdens mijn minor Informatie en mediarecht hebben wij het hier uitgebreid over gehad. Je hebt gelijk dat zolang erin het contract niet expliciet vermeld staat dat ZIJ de rechten krijgen dat jij de auteursrechten behoudt. Dat de conculega nu jou layout heeft gebruikt zal ik laten varen. Dit is zo moeilijk te bewijzen en het kost een hoop tijd. De teksten is een heel ander verhaal, zeker wanneer spel en stijlfouten exact hetzelfde zijn kan je dit makkelijk bewijzen.

Ik zou het bedrijf een formele brief/e-mail sturen met daarin je verhaal. Bewijzen meesturen en hou het zakelijk! "Het recht zal zegen vieren" onzin bewaar je maar voor een roman. Schikking treffen en het auteursrecht laten afkopen. Gaan ze niet akkoord dan zal je toch echt een rechtszaak moeten beginnen. Er btw genoeg literatuur over dit onderwerp. Even naar de bieb en klaar :)
Succes!

//edit Ik lees net dat je al contact hebt gehad. Hoe reageerden ze?

Zelf heb ik vaak genoeg met dit bijltje gehakt. Men wilde nog wel eens mijn reviews kopiëren zonder enige vorm van bronverwijzing. Een e-mailtje met het dreigement dat ik na 48 uur naar de hoster stap was meestal genoeg:+

[ Voor 14% gewijzigd door Loev op 23-02-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Loev schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:17:
*moet even in zijn geheugen graven...

Tijdens mijn minor Informatie en mediarecht hebben wij het hier uitgebreid over gehad. Je hebt gelijk dat zolang erin het contract niet expliciet vermeld staat dat ZIJ de rechten krijgen dat jij de auteursrechten behoudt. Dat de conculega nu jou layout heeft gebruikt zal ik laten varen. Dit is zo moeilijk te bewijzen en het kost een hoop tijd. De teksten is een heel ander verhaal, zeker wanneer spel en stijlfouten exact hetzelfde zijn kan je dit makkelijk bewijzen.

Ik zou het bedrijf een formele brief/e-mail sturen met daarin je verhaal. Bewijzen meesturen en hou het zakelijk! "Het recht zal zegen vieren" onzin bewaar je maar voor een roman. Schikking treffen en het auteursrecht laten afkopen. Gaan ze niet akkoord dan zal je toch echt een rechtszaak moeten beginnen. Er btw genoeg literatuur over dit onderwerp. Even naar de bieb en klaar :)
Succes!

//edit Ik lees net dat je al contact hebt gehad. Hoe reageerden ze?

Zelf heb ik vaak genoeg met dit bijltje gehakt. Men wilde nog wel eens mijn reviews kopiëren zonder enige vorm van bronverwijzing. Een e-mailtje met het dreigement dat ik na 48 uur naar de hoster stap was meestal genoeg:+
Dank voor je advies! Ik heb inderdaad al contact gehad met de inbreukmakende partij. Hij 'had er geen zin in', maar zag wel in dat we hier netjes en snel moeten uitkomen. Ik denk (en hoop) dat hij maar al te krijg dit gezeik wil afkopen en een bedrag van €1500,- lijkt voor hem niet veel en voor mij genoeg om de auteursrechten kwijt te raken.
Pagina: 1