Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:25
Koken met tweakers deel 206! aangezien er op Marktpaats genoeg van deze laptops te koop zijn en ze eenvoudig te repareren zijn hier mijn guide!

Situatie: Buurvrouw (B) komt met haar "spiksplinternieuwe" laptop, kapot, niks aan te doen, GPU is stuk, heeft dit type allemaal. Fujitsu Siemens Amilio 1526: 2,2 Ghz AMD cpu en Nvidea 7600 GO
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HinB7.jpg
Ik benoem dat de laptop nieuw is omdat er werkelijk geen vuiltje aan de binnenkant te bekennen was! de eerste latop waar ik dit mee meemaak terwijl de laptop 4 jaar oud is!
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/xB6no.jpg
Via een filmpje zag ik hoe iemand het mobo 6 min op 200 graden in een oven had en dat de machine het erna weer deed
De laptop allereerst gedemonteerd en alle onderdelen bovenop de kast gelegd ivm kleine kinderen.

De volgende ochtend eerst maar eens de oven aangezet ivm het ontbijt met croissants. Ik wilde dat doen voor miijn stunt met de laptop zodat de broodjes niet zouden stinken. Toen de oven voorverwarmd was en de broodjes er in konden bleek dat ik de mobo op een goede plek verstopt had voor de kinderhandjes: in de oven!!!Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/GIKfx.jpg
Hij bleek al goed heet maar heb het na een uur nog eens overgedaan!
De stank was er na de eerste keer helemaal af en na de 2e keer heb ik em een uur laten afkoelen!
Het is belangrijk dat je zo min mogelijk in de oven hebt dus cpu eraf en ook zo veel mogelijk stickertjes!

De laptop inelkaar zetten bleek niet eenvoudig! de koeler op de GPU en NB bleek totaal niet te kloppen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VdWjl.jpg daardoor kreeg je ook hitteproblemen. ik ben ook niet echt een fan van die plakkertjes.
Dus maar alles met AS5 gedaan en alternatieve bevestigingsmethodes.

Toen alles weer in elkaar zat (na 5 uur demonteren en monteren) startte de machine goed op en na een tijdje CS bleef de GPU op 90 graden.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/PYlta.jpg
succes met uitproberen!

[ Voor 10% gewijzigd door technopeuter op 11-12-2010 22:34 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 19:23
Toch mooi dat dit weer gelukt is, Ik heb het laatst eens geprobeerd met een kapot moederbord maar dat was geen succes. Een elco was gebarsten en het huis heeft 2 dagen naar moederbord gestonken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pawek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 00:36
Heb een Dell D620 met een kapotte GPU die ik eigenlijk al afgeschreven had, maar nu ik dit zo lees.. Binnenkort toch maar eens proberen, kapotter kan hij er vast niet van worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
N.m.

[ Voor 98% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-12-2010 22:26 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:25:
Leuk dat het gelukt is enzo, maar waarom ging buurvrouw met een spiksplinternieuwe laptop niet gewoon terug naar de winkel?
technopeuter schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:16:
Ik benoem dat de laptop nieuw is omdat er werkelijk geen vuiltje aan de binnenkant te bekennen was! de eerste latop waar ik dit mee meemaak terwijl de laptop 4 jaar oud is!
Needless to say: hij is al 4 jaar oud...

Heel toevallig heb ik ook nog een kapotte Fujitsu Siemens liggen met vergelijkende kuren, dus ik ga het ook eens een keer in de oven proberen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RomeoJ op 11-12-2010 22:32 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je het echt wil gebruiken om iets te repareren, raad ik je niet dat zo in de oven aan.
Normaal gesproken wordt een printplaat langzaam voorverwarmd en dan kort op 250 graden verwarmd om de solderingen goed te laten smelten. Het hele proces duurt ongeveer 5 minuten waarvan het tin maar 10 seconden aan het smelten is
En daarna natuurlijk rustig af laten koelen.

Elke keer dat de elektronica verwarmt wordt, gaat de levensduur achteruit. Soms gaat het in een oven goed, maar het zal vaak voor komen dat je eerder iets sloopt dan dat je iets ermee werkend krijgt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Volgende keer eens proberen in de magnetron >:)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 19:23
Onbekend schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:45:
Elke keer dat de elektronica verwarmt wordt, gaat de levensduur achteruit. Soms gaat het in een oven goed, maar het zal vaak voor komen dat je eerder iets sloopt dan dat je iets ermee werkend krijgt.
Maar als het anders toch al niet meer werkt, en je krijgt het zo wel weer werkend, dat is mooi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Freeaqingme schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:47:
Volgende keer eens proberen in de magnetron >:)
Ja, idd, gaat veel sneller zo :+

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
In ieder geval gegarandeerd grafisch spektakel :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eventjes 'gekoppeld' met een ander topic :P 0xDEADBEEF in "Toshiba A200-1OS start niet meer op"

offtopic:
1000e post, jej :+

[ Voor 10% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 11-12-2010 22:56 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

boers706 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:48:
Maar als het anders toch al niet meer werkt, en je krijgt het zo wel weer werkend, dat is mooi toch?
Prima dat het werkt. Maar deze methode zal vaker niet werken dan wel, ook al is de oorzaak van het probleem het zelfde.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

Maar op laptops moederbords zitten vaak plastic onderdelen die niet zijn te verwijderen omdat ze zitten vast gesoldeerd op het moederbord, gaan die dan niet smelten in de oven? Heb hier namelijk ook een kapot laptop moederbord liggen maar heb het nog niet aan gedurfd door de plastic onderdelen die erop zitten.

offtopic:
0xDEADBEEF ik jat de signature ff als je het niet erg vind, vind hem mooi.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 42323 op 11-12-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 42323 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:32:
Maar op laptops moederbords zitten vaak plastic onderdelen die niet zijn te verwijderen omdat ze zitten vast gesoldeerd op het moederbord, gaan die dan niet smelten in de oven? Heb hier namelijk ook een kapot laptop moederbord liggen maar heb het nog niet aan gedurfd door de plastic onderdelen die erop zitten.
Het lijkt me wijs dat als je dit probeert al het/zoveel mogelijk plastic, stickertjes e.d. verwijdert *VERGEET OOK DE BATTERIJ NIET*; je wilt geen PCB-tosti B)
offtopic:
0xDEADBEEF ik jat de signature ff als je het niet erg vind, vind hem mooi.
offtopic:
Zo ben ik er ook aan gekomen ;)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:45:
[...]
Het lijkt me wijs dat als je dit probeert al het/zoveel mogelijk plastic, stickertjes e.d. verwijdert *VERGEET OOK DE BATTERIJ NIET*; je wilt geen PCB-tosti B)

[...]

offtopic:
Zo ben ik er ook aan gekomen ;)
ja inderdaad ik heb wel eens een paar stikertjes vergeten en die zaten aan de pcb gebaken XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:25
Onbekend schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:45:
Als je het echt wil gebruiken om iets te repareren, raad ik je niet dat zo in de oven aan.
Normaal gesproken wordt een printplaat langzaam voorverwarmd en dan kort op 250 graden verwarmd om de solderingen goed te laten smelten. Het hele proces duurt ongeveer 5 minuten waarvan het tin maar 10 seconden aan het smelten is
En daarna natuurlijk rustig af laten koelen.

Het leek me al vrij duidelijk dat hierbij de laptop afgeschreven was en er verder geen hoop is. Als je een betere manier weet dan houd ik me aanbevolen. verfbrander?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

boers706 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:19:
Toch mooi dat dit weer gelukt is, Ik heb het laatst eens geprobeerd met een kapot moederbord maar dat was geen succes. Een elco was gebarsten en het huis heeft 2 dagen naar moederbord gestonken. :)
heb een keertje gelezen dat iemand z'n PS3 reflowde op eenzelfde manier als hier
hij gebruikte "blue tack" oid om de elcos te beschermen, met wat alu folie (blinky side out) erbij
kan je ook gebruiken voor de plastic onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

0xDEADBEEF schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:45:
[...]
Ja uiteraard maar sommige dingen zitten gewoon vast gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley.K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 17:28
vriend van me heeft z'n ps3 weer werkende gekregen door inderdaad de verbrander op de cpu te houden. Ding startte daarna foutloos op en doet het nog steeds. dus het is wel degelijk een optie. Je hoeft bij deze methode ook niet het hele moederbord te roosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

technopeuter schreef op zondag 12 december 2010 @ 05:02:
[...]

Het leek me al vrij duidelijk dat hierbij de laptop afgeschreven was en er verder geen hoop is. Als je een betere manier weet dan houd ik me aanbevolen. verfbrander?
heatsink op de GPU plakken met AS5 en verfbrander erop ;)
Pagina: 1