gambieter schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 22:38:
Zijn gevangenen bij jou compleet rechtenloos? De maatschappij veroordeelt ze tot opsluiting in een plek waar ze geen keuze en geen vrijheid hebben, maar dat moeten ze nog zelf betalen ook? Moeten ter dood veroordeelden zelf de kosten van de lethale injectie betalen? Ook al hun bezittingen verbeurd verklaren en ze eerst hun huis laten opeten?
Nee, niet rechtenloos, maar je hebt er zelf voor gezorgd dat je in de bak bent gekomen. De kosten van de opsluiting moeten toch ergens door betaald worden. Mij lijkt het meest logisch dat de dader die betaalt. Bezittingen hoeven wat mij betreft ook niet verbeurd te worden verklaard. Als iemand genoeg geld heeft hoeft die persoon w.b.t. niet te werken, want maandelijks geld overmaken is ook prima.
Iets zegt me dat je het waandenkbeeld hebt dat vrijheidsberoving geen straf is. Ik zit nog te wachten op de "gevangenis is als een hotel, luxe etc" drogredenering.
Vrijheidsberoving is natuurlijk al een straf. Maar heeft zo'n straf nog zin als je er niks meer van
kan leren?
Misschien moet je eens naar zo'n programma kijken. Er is helemaal geen luxe aan daar!
Witte schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:07:
We kunnen levenslang opegesloten mensen ook nuttig gaan gebruiken:
- hele vieze, zware arbeid laten verzetten, die niemand anders wil doen
- verplicht als orgaandonoren laten fungeren
- verplicht bloeddonor laten zijn
- sexslaven voor geestelijken laten zijn
wat ik hiermee wil aangeven, is dat "nut" geen maatstaf kan zijn.
Het is niet de bedoeling om die gevangenen vuil werk te laten doen. Mij gaat het erom dat ze kosten ook zelf moeten gaan betalen.
furby-killer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:59:
Mensen die een uitkering krijgen moeten steeds vaker ook verplicht werken (gelukkig), dus waarom gevangenen niet? Lijkt mij trouwens ook nog eens heel positief voor je kans om ooit weer op het rechte pad te komen voor degene die wel weer ooit vrij komen: Het lijkt mij als je 5 jaar ofzo in de gevangenis gewoon flink wat werkt (dus niet 3 uur per week), je daarna eerder ook als je een baan kan krijgen dat vol houdt, tov als je 5 jaar lang in de gevangenis alleen op je reet hebt gelegen.
Daar ben ik het geheel mee eens.

Over het originele onderwerp van het topic:
Als iemand 700 jaar gevangenisstraf heeft gekregen is dat de straf die de rechter hem voor zijn misdaad heeft gegeven. Daarmee is dat voorbij, dus als je hem daarna een spuitje geeft is dat gewoon moord.
Ik ga er wel vanuit dat niemand 700 jaar oud kan worden. Als dat wel kon had ik dit topic niet gestart.
Daar ben ik het ook mee eens. I.p.v. een gevangenisstraf is eigenlijk een heropvoeding beter. Mensen die in de gevangenis zitten zijn, als ze vrij worden gelaten, niet ineens veranderd. Daarom vind ik het nutteloos dat mensen 700 jaar in de gevangenis moeten zitten zonder kans op vervroegde vrijlating.
Als je bekent, dan gaat dat mondeling. Maar je laat geen tatoeage zetten e.d..
Het is geen uitvoeren, want er is geen veroordeling voor de doodstraf. Dus het is eerst invoeren voordat je zelfs maar je idee kan overwegen.
Het gaat dus over de Staten in Amerika waar de doodstraf nog bestaat.
Met wat je zegt bepaal je wel de waarde van een mensenleven. Je zegt dat de ene mensenleven waardevol is en de andere niet.
Maar wat is dan volgens jou de waarde van iemand ie vermoord, verkracht of van iemand steelt. Hebben deze drie voorbeelden dezelfde waarde of is hier ook een hierarchie in? Hoe zit het met iemand die fraude pleegt? Hoeveel mogen deze wetsovertreders kosten voordat ze een spuitje krijgen? Is dat 10.000 euro, het dubbele, tien keer zoveel? Mogen ze allemaal hetzelfde kosten of mag er een categorie meer kosten dan een andere categorie?
Zoals ik al eerder schreef kan je er geen geldbedrag aan hangen. Daarom is elke strafeis ook anders.
Maar dit staat los van mijn punt van de 700 jaar gevangenisstraf.
Hoe zit het trouwens met iemand die naast de kosten voor gevangenis ook nog eens medische klachten heeft. Moeten die kosten opgeteld worden bij de gevangeniskosten of juist niet?
Dat moet gewoon het zelfde gaan als voor andere mensen. Het heeft totaal niets met de staf zelf te maken.
Het puntje van jou over de strafmaten in Amerika wilde ik eigenlijk niet aanhalen, maar ze zijn inderdaad vaak aan de hoge kant. Maar dat zou meer een discussie worden over het rechtssysteem van Amerika.
Guru Evi schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:57:
Mensen hebben het recht op hun eigen leven. Willen ze dat in een gevangenis doorbrengen dan kunnen ze dat gerust doen. Vele criminelen doen het enorm goed financieel gezien met een grote kans dat ze gepakt worden.
Prima, als ze hun verblijf ook gaan betalen hebben we hier geen discussie meer, en mogen ze wat mij betreft de 700 jaar volmaken.
Wat als je zelf in de gevangenis belandt? Wil jij dat er door een (opzettelijk) foutje in de papieren je nummertje opkomt om omgelegd te worden?
Die kans bestaat altijd. De kans dat je in het ziekenhuis een totaal andere operatie ondergaat met fatale gevolgen bestaat ook.
Als iemand zelf toegeeft dat ze een misdaad gepleegd hebben en weten dat ze in hun huidige levensspan niet zullen vrijkomen - hoeveel van die mensen zouden toestemmen om een injectie te krijgen? Hoe ironisch zou het zijn dat 2 minuten na de injectie, je vrijgesproken wordt?
Ze hebben die celstraf verdient. Dus als ze dan per ongeluk vrij gesproken worden, zouden ze veel geluk hebben gehad. Daarnaast wordt je niet om zeep geholpen als er nog een onderzoek naar jou aan de gang is.
Hoe ironisch zou het zijn dat enkele jaren later iemand een manier vindt om 1000 jaren te leven en dat je dus slechts 70% van je leven in de gevangenis moet doorbrengen?
Hoe kan zo'n persoon na 700 jaar terugkeren in de maatschappij?
Als zulke mensen zelf geen uitzicht hebben op een toekomst, waarom hangen ze zichzelf niet en-masse op? Waarvoor leven ze momenteel?
Lid worden van bendes, en geld verdienen aan smokkel van drugs en sigaretten.
Ben jij geschikt om te zeggen dat ze niet meer moeten leven, dat ze afval zijn en zo behandeld moeten worden? Zoniet, wie is er wel geschikt om dit te oordelen?
Het is nog steeds geen afval, maar een eis van 700 jaar waar de gevangene niet van kan leren is totaal nutteloos. En de rechter bepaald het aantal jaar, en daarmee de mogelijkheid tot een spuitje.
Ik raad jullie echt allemaal aan om dat programma eens te bekijken op National Geographic Channel. Zaterdag avond om 0.00 uur. (Neem het op, en bekijk het zondag middag eens.)