Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hoi iedereen,

Ik heb het al een tijdje niet meer gedaan, maar aangezien ik even een (WoW) servertje wil testen van buitenaf, moet ik een paar poorten openzetten. Dat heb ik al vele malen eerder gedaan, maar nog nooit met de router die ik nu heb, de Linksys WRT610N. Het zou me zo moeten lukken, maar dat is niet het geval.

Ik heb poort 3724 en 8085 open geprobeerd te zetten en de instellingen opgeslagen. Daarna check ik altijd of de poorten ook daadwerkelijk openstaan op de poortchecker van utorrent en de PortChecker van PortForward.com. Beide geven aan dat de poorten niet openstaan. Zie onderstaande plaatjes voor mijn adressen en instellingen.

Toen dacht ik dat ik gewoon iets fout had gedaan, de kennis met deze router is er tenslotte niet volledig. Ik heb poort 21 opengezet, een standaard poortje wat niet veel kennis vereist. Ook dat lukte niet, hij bleef volgens de checkers potdicht. Dus de guide van PortForward.com er maar even bijgepakt en het blijkt dat ik alles goed heb gedaan. Een aantal threads op internet geven aan dat mijn router problemen kent met poorten openen, dus ik heb de nieuwste firmware eropgezet. Ook dat bood geen uitkomsten.

Ik heb nog een Zyxel modem, de P-2602H-D1A, maar daar lijkt alles goed te gaan. Alle firewalls, dus die van het modem, de router en mijn pc (Windows + AVG) staan uit. Ik gebruik statische IP's en zelfs met het simpele "Simple Port Forwarding" programmaatje wat ik kreeg aangeraden krijg ik bij de testen failures, wat betekent dat de poorten niet open zijn gezet.

Wie kan me verderhelpen?

Afbeeldingslocatie: http://i175.photobucket.com/albums/w157/eutomos/LinksysPortForward.png

Afbeeldingslocatie: http://i175.photobucket.com/albums/w157/eutomos/ipconfig.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:12
Je zyxel is behalve modem ook een router. Je hebt nu dus in principe 2 routesr achter elkaar.
Je zal dus op de zyxwl de juiste poorten door moeten mappen naar je linksys, en op je linksys de boel door moeten mappen naar je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Heb ik ook al gedaan, was 't vergeten te melden. Hieronder zie je mijn instellingen op de Zyxel. 192.168.0.1 is de Linksys.

Afbeeldingslocatie: http://i175.photobucket.com/albums/w157/eutomos/ZyxelInstellingen.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 19:47
Als je zowel je zyxel als je linksys in op routing hebt staan maak je daar even een denk fout.
je moet dan in je zyxel niet de poorten doorsturen naar het lan adress van je Linksys (192.168.0.1) maar naar het adres wat je op de WAN poort van je linksys hebt zitten.

Verder is het over het algemeen gewoon handiger je 2e router als "switch in te stellen, NAT achter NAT geeft vaker problemen dan dat het voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik kan de Zyxel instellen op "routing" en "bridging". Echter, de Zyxel moet voor het modem doorgaan en de Linksys voor de router. Is dat een incorrecte opstelling? 't adres op de WAN poort is mijn externe IP adres, neem ik aan?

Excuses voor de onervarenheid, meer dan een paar poortjes openzetten heb ik nooit gedaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Je zyxel is zowel een modem als een router, dus wat je nu eigenlijk hebt is eerst een modem/router, en daarna nog een keer een router.

Als je de huidige opstellig wil houden zal je in je Linksys moeten kijken wat die aangeeft als "Internet adress" (volgens de handleiding van je zyxel begint deze adressen uit te delen bij 192.168.1.33 dus grote kans dat dat hem is)
En in je zyxel de poorten doorsturen naar dat IP adres, en niet naar je pc.
Vervolgens moet je in je linksys nog een keer de zelfde poorten doorsturen naar je computer

Afbeeldingslocatie: http://excyle.nl/Tweakers/NAT.png

Mocht je het in 1 keer goed willen doen moet je op je linksys de DHCP server uitzetten, en als LAN ip adress iets in de 192.168.1.x reeks instellen (192.168.1.253 bijvoorbeeld) vervolgens sluit je de kabel die van je Zyxel naar de linksys niet op de WAN poort van de linksys maar op 1 van de LAN poorten van de linksys aan.

Op dat moment is je linksys geen router meer maar gewoon een switch en access point. en hoef je dus alleen nog maar in je zyxel poorten open te zetten rechtstreeks naar je PC (je PC zal dan ook een 192.168.1.x adress in plaats van een 192.168.0.x IP krijgen.

Pas wel even op, want als je dit verkeerd doet kan je niet meer bij je linksys komen en zal je die naar de fabrieks instellingen terug moeten zetten om er weer bij te kunnen.

[ Voor 51% gewijzigd door eXcyle op 11-04-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dat laatste lijkt me inderdaad het meest ideaal. Als ik je goed begrijp, blijft het dan dus ook nog een access point? Dat is zeker nodig, aangezien we hier in huis ook nog met een stuk of wat notebooks rondlopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Een makkelijkere oplossing is je zyxel op bridging zetten. (doe dat wel even als je je rechstreeks een pc aan je zyxel hebt hangen).
Al je bridging doet dan zal je zywel het internet ip adres door aan je linksys, het router gedeelte staat dan uit, en dan kan je dus je linksys probleemloos laten routeren en de poorten openzetten.

Nadelen echter:
je kan niet meer gebruik maken van de telefoonpoorten.
Je kan alleen je router aan je linksys modem hangen, geen andere aparaten op de lanpoorten die over zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 28-02-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Het enige wat je dan uitzet is de "2e router", je linksys blijft dan nog wel een switch en accesspoint ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:31:
Nadelen echter:
Je kan alleen je router aan je linksys modem hangen, geen andere aparaten op de lanpoorten die over zijn.
Effectief dus meer nadelen dan op de Linksys routing uitzetten, gezien je daarmee alleen 1 lan poort op de linksys kwijt bent en het verder geen nadelen heeft.

Wel net iets minder werk, maar dat is ook verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Nog twee vraagjes voordat ik aan het "in 1 keer goed" proces van eXcyle ga beginnen:
- Moet ik mijn huidige statische IP's (192.168.0.100 + ".102) weer op dynamisch zetten, aangezien dat IP straks niet meer mogelijk is?
- Moet ik nog DNSsen instellen als ik de DHCP om ga gooien naar statisch?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
192.168.0.x is de reeks van je linksys, de Zyxel heeft voor zo ver ik heb kunnen vinden een ipreeks in de 192.168.1.x dus je moet inderdaad in elk geval even tijdelijk je IP op automatisch zetten.

Je zal nadat je de linksys goed hebt ingesteld, en de kabel in de linksys van WAN naar LAN hebt gedaan gewoon van de zyxel een IP adress en bijbehorende DNS/Gateway toegewezen krijgen, welke je na die tijd als je wil wel weer statisch in mag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 12:47

IEF

Why so serious?

job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:31:
Een makkelijkere oplossing is je zyxel op bridging zetten. (doe dat wel even als je je rechstreeks een pc aan je zyxel hebt hangen).
Al je bridging doet dan zal je zywel het internet ip adres door aan je linksys, het router gedeelte staat dan uit, en dan kan je dus je linksys probleemloos laten routeren en de poorten openzetten.

Nadelen echter:
Je kunt op een ZyXEL 2602H-D1A wel degelijk gebruik maken van SIP/Telefonie in bridging modus.

Dat doe je door de volgende instelling:

Afbeeldingslocatie: http://shadowchild.nl/wanbackup.png

Hiermee heeft de ZyXEL toegang tot het internet via je 2e router, en behoudt daarmee zijn telefonie functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
IEF schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:33:
[...]

Je kunt op een ZyXEL 2602H-D1A wel degelijk gebruik maken van SIP/Telefonie in bridging modus.

Dat doe je door de volgende instelling:

[afbeelding]

Hiermee heeft de ZyXEL toegang tot het internet via je 2e router, en behoudt daarmee zijn telefonie functionaliteit.
Geniaal :)
Nooit geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Zo, ik had vanmiddag pas tijd om het even in te stellen en 't ging heel soepel. Alles werkt nu naar behoren, draadloos werkt ook prima. Ipconfig /release deed z'n werk en ja, 't IP van mijn vaste pc is nu inderdaad 1.33. :) Heel erg bedankt iedereen voor de snelle en perfecte reacties, in het bijzonder eXcyle!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Whoa, als je dacht dat je klaar was... Ik wilde even kijken of m'n poorten nog openstonden en dat blijkt niet het geval te zijn. Ik heb de instellingen nog hetzelfde staan als in deze post, met het verschil dat ze nu naar 192.168.1.33 verwijzen. Eerst had ik de firewall van de Zyxel uitgezet en toen ik willekeurige poorten testte, stonden die ook open. Nu, met de firewall op WAN => LAN verkeer dicht met de genoemde poorten open, staan dus de genoemde poorten NIET open.

Wat te doen?

Nja, even wat instellingen aangepast en nu lijkt het goed te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Krylinck op 01-03-2010 20:57 ]

Strava

Pagina: 1