Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerGhtn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 11:18
Hallo,

Ik zou een onderzoeksproject moeten maken over AI waarvan ik in het volgend semester een applicatie van zou ontwerpen in java of c#. Ik heb al enkele idëen, maar ik zou graag eens weten of jullie nog andere/betere onderwerpen weten. Projecten die zich nu ontwikkelen of die in de nabije toekomst gebruikt zullen worden.
Ik zou me op een onderdeel van AI moeten focussen (bijvoorbeeld spraakherkenning of motion planning)

Ikzelf dacht aan neurale netwerken. Misschien weet iemand nog iets anders?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 14:42
Welkom op GoT.

We weten allemaal nog een hele hoop andere dingen :P. Maar als je een lijst zoekt van verschillende AI algoritmes of oplos richtingen dan kan google jou dat nog veel beter vertellen dan wij.

Als je feedback wilt hebben zul je verder moeten specificeren wat voor ideeën je hebt en welk probleem je precies wilt gaan oplossen en hoe je dat dacht te gaan doen.

Wij kunnen hier niet voor jou je opdracht gaan zitten verzinnen dat zul je toch echt zelf moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerGhtn
Neenee, dat verwacht ik ook niet. Ik dacht gewoon dat er hier wel mensen moeten zijn die hier ervaring mee hebben en me wat konden sturen in men keuze voor het onderwerp.

Ik denk dat ik het bij neurale netwerken zal houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 12:43

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

AI is een nogal breed gebied, dus je zal wat specifieker moeten zijn.
Doe je dit voor een opleiding? (Ik ben zelf 3ejaars KI aan de RuG ;) )

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ja ok, maar wat is het onderwerp? Is dat het AI probleem an sich, of is dat de tool waarmee je je probleem wilt oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BerGhtn schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:23:
Ik denk dat ik het bij neurale netwerken zal houden :)
Neurale netwerken is ook heel erg breed. Er zijn vele dikke boeken over volgeschreven. Ook heeft het onderwerp (imho) veel minder met C# of Java en veel meer met wiskunde te maken. Wat wil je precies gaan doen dan? 'Spraakherkenning versus neurale netwerken' is een beetje als (ik roep maar wat) 'neus versus oranje'.

Je kunt bijvoorbeeld spraakherkenning proberen te doen m.b.v. neurale netwerken. Maar zorg dan wel dat je eerst de wiskunde erachter goed kent. "Gewoon wat programmeren" is redelijk kansloos (als in: geen kans van slagen), imho.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Echt ingewikkeld is die wiskunde natuurlijk niet. Nu weet ik wel dat er in veel boeken vaak zo ingewikkeld mogelijk gedaan moet worden, zodat normale stervelingen afgeschrikt worden, maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk.

Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.ai-junkie.com/ga/intro/gat1.html en vervolgens: http://www.ai-junkie.com/ann/evolved/nnt1.html Hierna zou je eens hier kunnen kijken: http://www.doc.ic.ac.uk/~...nal/vol4/cs11/report.html met in de appendix een wat meer wiskundige beschouwing, maar nog steeds goed te begrijpen (en tevens een aantal referenties). Mocht je niet weten waar die rare E voor staat: http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=41399&j=2005

Dit zou je een redelijk idee van de basis moeten geven, zonder dat je veel met wiskunde geconfronteerd wordt.
Uiteraard is het een beknopt relaas, maar het volstaat voor een algemeen beeld van de materie.
Mocht je hierdoor geprikkeld worden kun je altijd nog de meer gevestigde literatuur in duiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 15-02-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerGhtn
Er is mij verteld dat we een onderzoek moeten doen naar een onderwerp dat niet voorkomt in onze opleiding, AI is het onderwerp dat mij het meeste aansprak.(hoewel ik er amper iets over weet) Het is de bedoeling dat er dus binnen AI een onderwerp gezocht wordt dat bestudeerd kan worden. Over het maken van de applicatie die hierover gaat weet ik nagenoeg nog niets.

@ctor: bedankt, Ik ga dit vanavond zeker bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Op die AI-Junkies website is in het verleden een contest gehouden, het was de bedoeling dat de bezoekers een 'emergent intelligence' implementeerden. Denk hierbij aan het simuleren van vlucht-, voortplantings- of voedergedrag van dieren. Als je het vervolgens nog een beetje kan visualiseren kun je daar denk ik wel puntjes mee scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Begin eens met omschrijven wat jijzelf nu eigenlijk onder AI verstaat. Ik denk dat we dan een stuk meer richting aan dit topic kunnen geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1