[XP] Boot Configuratie kaput. What to do?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
Hey tweakers,

Ik heb een gigantisch probleem mijn pc. De boot is helemaal eraan. Dit ten gevolge van enkele acties die ik nader zal beschrijven. Allereerst mijn configuratie:

AMD Athlon 64 X2 3800+
OCZ EL Platinum 1GB (2×512MB) DDR400
MDT 1GB (2×512MB) DDR400
Asus A8R32-MVP Deluxe Xpress3200
XFX Radeon HD4870 512MB DDR5
Samsung 250GB S-ATA
Hitachi 320GB P-ATA (niet aangesloten vanwege gebrek aan Molex-kabels)
WD 500GB S-ATA
Samsung F1 1TB S-ATA
Hitachi 2TB S-ATA
NEC DVD drive

Mijn bootsequence van de harde schijven zag er zo uit:
  • Samsung 250GB
  • WD500GB
  • Samsung 1TB
  • Hitachi 2TB
En in mijn boot had ik 3 windows installs:

-Windows XP Home (2007-2009 gebruikt, op de Samsung 250GB)
-Windows XP Pro SP2 (involledige installatie uit 2008, op de Samsung 250GB)
-Windows XP Pro SP3 (mijn huidige OS, op de Samsung 1TB)

Het probleem onstond denk ik toen ik mijn 250GB Samsung had geformatteerd. Daardoor geloof ik dat de bootorder corrupt is geworden. Maar dat is nu slechts een speculatie. Ik had gisteren mijn computer eens gereboot, omdat ik geen sound had in youtube filmpjes en andere online streamende filmpjes en dan helpt een boot nog wel eens. Toen ik mijn pc bootte kreeg ik de melding NTLDR is missing. Logischerwijs pakte ik de WinXP CD erbij en in de recovery kopieerde ik de NTLDR van de CD op de schijf waar windows op staat. Toen kreeg ik bij de boot weer de melding NTLDR is missing en opnieuw in de recovery menu kopieerde ik de NTLDR naar alle 4 de schijven. Daarna kreeg ik de melding dat de pc geen boot device kon vinden. Toen heb ik de bootsequence veranderd naar:
  • Samsung 1TB
  • Samsung 250GB
  • WD500GB
  • Hitachi 2TB
In de recovery menu heb ik toen FIXBOOT gedaan voor C: waarna ik weer dezelfde errors kreeg. Toen heb ik met BOOTCFG /SCAN gedaan en daar zag ik dat er slechts 1 windows installatie terug werd gevonden:

[1] Samsung [NTFS] Windows XP

Daar heb ik toen de primary boot van gemaakt met boot repair en toen kreeg ik in de nieuwe boot sequence helemaal geen bericht meer. De computer bleef achter elkaar rebooten. Toen heb ik de bootsequence terug veranderd naar de oude (250GB, 500GB, 1TB, 2TB). Toen kreeg ik de melding dat er geen boot devices terug konden werden gevonden. Toen heb ik in de recovery BOOTCFG /REDIRECT USEBIOSSETTINGS gedaan en BOOTCFG /DEFAULT Voor de Windows XP installatie en nog eens een FIXBOOT voor C: Toen bleven ik dezelfde melding krijgen. Windows opnieuw installeren is een optie, maar komt heel erg onpraktisch uit voor mij op dit moment. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen, of dat ik wat over het hoofd zie ;)

Bvd, Chrono Trigger

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-07 16:39
Gebruik de installatie dvd/cd om "bootsect /nt52 SYS" (staat in de boot map op de dvd) te starten. Dit programma herstelt je boot sectors op al je schijven.

Als dit niet werkt, zou je met etfsboot.exe je bootsequence handmatig kunnen aanpassen...
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Windows XP gebruikt het bestand Boot.ini oals een soort boot manager.
De melding NTLDR is missing krijg je ook als het Boot.ini bestan corupt is of niet naar de juiste schijf of
partitie verwijst.

Een boot.ini bestand voor Windows XP op de de eerste partitie van de eerste schijf ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Controleer je Boot.ini bestand en maak cq wijzig deze indien nodig.

Je kan ook in herstel/repartie mode via de Windows xp cd/dvd de volgend commandos ingeven:
fixboot (voor hertsellen van de bootrecord)
en
fixmbr ( voor herstellen van de masterboot record)
volgens mij wordt dan een nieuwe Boot.ini aangemaakt.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

TheVMaster

Moderator WOS
Titel is even gefixt, want het OS 'Help' ken ik niet....

[ Voor 81% gewijzigd door TheVMaster op 09-01-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Ik heb bovenstaande advies opgevolgd en ik krijg zelfs na een FIXMBR nog "NTLDR missing" meldingen. Ik ben ten einde raad. Is er naast een WinXP reinstall geen andere optie?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Alle schijven disconnecten behalve degene waarvan je echt wilt booten (die dus ook in BIOS als eerste zetten). Dan recovery console en zowel fixboot als fixmbr. Zou moeten werken, daarna alle schijven weer connecten.

[ Voor 10% gewijzigd door DigiK-oz op 09-01-2010 22:05 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
DigiK-oz schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:05:
Alle schijven disconnecten behalve degene waarvan je echt wilt booten (die dus ook in BIOS als eerste zetten). Dan recovery console en zowel fixboot als fixmbr. Zou moeten werken, daarna alle schijven weer connecten.
Thanks! Ben er mee bezig as we speak.

Edit:

Ik heb alleen de schijf waar de windows installatie opstond aangesloten, de rest ontkoppeld en in de Recovery nog eens fixboot C: en fixmbr gedaan. Toen geboot en nu zegt hij dan ik geen proper boot device heb. Zover ik weer betekent dat dus dat mijn windows installatie er niet meer is? Vrij vreemd, want de windows installatie staat er nog wel op de disk in volle glorie. En hij heeft een goeie nieuwe boot.ini op die schijf aangemaakt, maar wellicht linkt hij die niet meer met windows? Ik ga nog eens in de recovery een bootcfg scan doen en wellicht even kijken of ik die windows boot op die manier in de MBR kan schrijven.

Edit 2:

Bootcfg /scan geeft aan dat hij de disk niet goed kan scannen wellicht door een corrupt file system. Ik werd aanbevolen chkdsk te doen, maar die zegt dat de schijf in goede staat. Ik doe nog voor de zekerheid een chkdsk /p.

Edit 3:

met chkdsk /p geeft hij aan dat de volume 1 of meer errors bevat. Hij achterhaald niet wat dat precies is. Nog enige aanbevelingen? Ik zit hier nu met de pc naast me in de recovery. Die harde schijf is niet echt oud dus ik kan me bijna niet voorstellen dat de bootsectoren stuk zijn. Ik heb een nieuwe boot.ini gemaakt en toch blijft de filesystem corrupt. Ik weet naar chkdsk /p niet meer met welke andere commands ik er iets aan kan doen in de recovery. Zijn er niet ergens complete windows repair CD's ergens te vinden of wellicht tools om zulke fouten op te sporen en te verhelpen? Desnoods hang ik die schijf aan deze computer om de nodige bestanden te vervangen.

[ Voor 77% gewijzigd door Chrono Trigger op 09-01-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Sorry voor de kick. Dit probleem heeft best wel haast. Niet dat ik arrogant wil overkomen, maar het zou heel fijn zijn als iemand wat alternatieven heeft of andere manieren om XP te herstellen met de hierboven genoemde factoren.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Chrono Trigger schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:06:
Sorry voor de kick. Dit probleem heeft best wel haast. Niet dat ik arrogant wil overkomen, maar het zou heel fijn zijn als iemand wat alternatieven heeft of andere manieren om XP te herstellen met de hierboven genoemde factoren.

Bij voorbaat dank!
Ik zou inderdaad eerst even een back-up maken van je bestanden voordat je nog verder gaat.

Een tip voor in de toekomst; maak backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Hmm, ja ik heb er nu niks meer aan. Maargoed. Ik heb net Windows 7 geinstalleerd op de 500GB WD (de 1TB samsung ga ik eerste back-uppen) en alleen maar die schijf aangesloten. De rest heb ik dus ontkoppeld en nu elke keer als ik hij windows heeft geladen crasht hij na 2 minuten. Vaak als ik Internet Explorer open of naar het Netwerkmenu toega. Ik heb de 32-bit versie geinstalleerd dus dan zou er niks aan de hand moeten zijn :S. Ik kan me niet voorstellen dat het de ouderdom van de hardware is (kleine 4 jaar), want hij heeft het altijd prima gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Chrono Trigger op 10-01-2010 22:50 ]

Pagina: 1