[Trein] Controle NS Businesscard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-07 20:23
Ik heb van mijn werk een NS Businesscard. Daarmee kun je via internet of telefoon vooraf je reizen inboeken. Tijdens de treinreizen pakt de conducteur een pda en tikt meestal twee keer iets aan, terwijl hij mijn NS Businesscard achter tegen de pda aanhoudt. Mijn kaart heeft geen zichtbare chip (zoals chipknip) maar enkel een magneetstrip zoals een bankpasje.

Mij is verteld dat conducteurs enkel registreren dat ik met mijn NS Businesscard op het betreffende traject rijd. Dat word naast de inboekingen gelegd en eventuele niet ingeboekte reizen worden beboet naar mijn werkgever.

Ik heb het vermoeden dat er niet op kaartniveau wordt geregisteerd omdat er geen nummer wordt ingetoetst en de magneetstrip niet wordt uitgelezen.

Ik heb het een aantal keer gevraagd en krijg onduidelijke antwoorden, er zou een chip in de kaart zitten die via een lezer aan de achterkant van de pda automatisch wordt uitgelezen (?)

Wie kan me hier meer uitsluitsel over geven, puur voor mijn nieuwsgierigheid. Mijn baas betaalt alle ritten dus het gaat met niet om mogelijkheden om illegaal te reizen :N

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RFID? Of hoe werken die toegangspasjes voor gebouwen waarbij je ze voor een scanner moet houden? Dat is iets anders dan RFID meende ik.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Ik vermoed dat er een RFID-achtige chip in de kaart zit, net als in kortingskaarten en OV-chipkaarten. Die chips zijn op (geringe) afstand uit te lezen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik kan het bijna niet geloven dat er een RFID in zit; het is een normaal formaat en dikte en materiaal pasje met een magneetstrip. Ik heb het ding net nog eens erg goed bekeken maar ik zie echt nergens in het plastic een uitstulpinp of iets dat wijst op een chip achtig iets in het plastic.

Mijn vermoeden is: de pas is uit te lezen met de magneetstrip. De handhelds zijn daar echter (nog) niet geschikt voor, en dus moeten de conducteurs handmatig het 10-cijferige kaartnummer intypen. Dit kost teveel tijd en daarom registreren ze enkel dat er een NS businesscard als vervoersbewijs is gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door vandermark op 11-11-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal formaat is prima mogelijk met RFID. Ze zitten tegenwoordig ook in paspoorten en daar zie je ze ook niet zomaar zitten (tenzij je weet waar hij zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een rfid chip hoeft ook niet dik te zijn. Je pasje hoeft daar echt niet dikker voor te zijn dan de standaard bankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:49:
Ik kan het bijna niet geloven dat er een RFID in zit; het is een normaal formaat en dikte en materiaal pasje met een magneetstrip. Ik heb het ding net nog eens erg goed bekeken maar ik zie echt nergens in het plastic een uitstulpinp of iets dat wijst op een chip achtig iets in het plastic.
Geloof het maar. Die chip zit er wel degelijk in. Een kennis van mij is conducteur en heeft me toevallig gisteren laten zien welke informatie er allemaal op die chip staat. Het gaat bij mij overigens om zo'n voordeelpas.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je ziet in geld toch ook niet de RFID chip zitten?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
En toch is het zo... ;) Een NS Businesscard is ook een OV-chipkaart, kijk maar naar het logo.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BtM909 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:52:
Je ziet in geld toch ook niet de RFID chip zitten?
In geld zit ook geen RFID chip.

Dat zou ook niet praktisch zijn. Zakkenrollers kunnen dan van afstand zien wie er veel geld op zak heeft en wie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ok, helder dus toch met een RFID :) (ik ben overtuigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:54:
[...]

In papiergeld worden gewoon RFIDs gebruikt hoor: nieuws: Bankbiljetten voorzien van RFID-chips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:54:
[...]

Dat zou ook niet praktisch zijn. Zakkenrollers kunnen dan van afstand zien wie er veel geld op zak heeft en wie niet.
Die afstand is ook maar een paar centimeter hoor. Dan is het voor zo'n zakkeroller eenvoudiger om meteen je portemonaille te pakken.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07 21:17
Hou hem is tegen heel fel licht, dan zie je chip en de antenne zitten!.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-07 03:55
Hier laten ze zien hoe zoiets erin verwerkt kan zitten:
http://www.metacafe.com/w...or_your_viewing_pleasure/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De NS-Business Card wordt uiteraard ook voorzien
van een OV-chip.
http://www.ns.nl/cs/Satel...08879186351&ssbinary=true

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 18:16

Luke!

#Treinbaas
vandermark schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:42:
Ik heb het een aantal keer gevraagd en krijg onduidelijke antwoorden, er zou een chip in de kaart zitten die via een lezer aan de achterkant van de pda automatisch wordt uitgelezen (?)
Klopt. Zo worden tegenwoordig alle NS-gerelateerde passen uitgelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 11-11-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bericht was een hoax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:43
RFID inderdaad. Bij mij werd die kaart altijd wel uitgelezen/gescand. Ze kunnen zien wat voor ticket je hebt geboekt.
Ik heb er ook geld op gezet zodat ik in Rotterdam met het OV kon reizen. Toch wel handig aangezien ik die in mijn eigen stad niet nodig heb en dus ook niet had. Gelukkig zit deze dus wel in de NS businesscard.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een conducteur dezelfde vraag gesteld omdat ik het me ook afvroeg. Zijn antwoord was dat hij met het kaartnummer kan controleren óf er een reis op de kaart geboekt is voor die dag, maar dat hij niet eenvoudig kan controleren wáár die reis heengaat. M.a.w., je kunt de kortst mogelijke afstand boeken en op elk willekeurig traject reizen. Tenzij de conducteur je kaartnummer gaat invoeren in een ander systeem, dan kan hij het traject achterhalen maar dat duurt lang en is veel moeite.

Er zit overigens wel een chip in, je kunt met een NS businesscard namelijk ook OV-fietsen huren en dan wordt je kaart alleen langs een scanner gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het is trouwens helemaal leuk als je een kaart hebt zonder chip, zoals ik. Dan moeten ze het nummer overtypen en daar zijn veel conducteurs niet heel erg blij mee. Altijd leuk als je er weer eentje hebt die er heilig van overtuigd is dat mijn kaart uit te lezen zou moeten zijn ;)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oviparous schreef op woensdag 11 november 2009 @ 12:54:
Ik heb onlangs een conducteur dezelfde vraag gesteld omdat ik het me ook afvroeg. Zijn antwoord was dat hij met het kaartnummer kan controleren óf er een reis op de kaart geboekt is voor die dag, maar dat hij niet eenvoudig kan controleren wáár die reis heengaat. M.a.w., je kunt de kortst mogelijke afstand boeken en op elk willekeurig traject reizen. Tenzij de conducteur je kaartnummer gaat invoeren in een ander systeem, dan kan hij het traject achterhalen maar dat duurt lang en is veel moeite.

Er zit overigens wel een chip in, je kunt met een NS businesscard namelijk ook OV-fietsen huren en dan wordt je kaart alleen langs een scanner gehaald.
De conducteur kan inderdaad in de trein niet makkelijk zien voor welk traject je een kaartje hebt geboekt, maar er wordt achteraf wel gecontroleerd of je een kaartje had voor het traject waar je gecontroleerd bent. Blijkt dan dat je geen kaartje had voor dat traject dan wordt er een dagkaart + een boete van 35 euro in rekening gebracht. Ik heb deze vraag namelijk ook al eens gesteld.

Laatst moest ik omreizen ivm met een aanrijding met een persoon en werd ik ook gecontroleerd, toen heb ik maar eens gevraagd of dat wel goed zou gaan (omdat ik namelijk geen kaartje had voor het omreistraject), de conducteur gaf toen aan dat deze dingen er automatisch uitgehaald zouden worden en dat ik dus geen boete zou krijgen.
leejoow schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:07:
Het is trouwens helemaal leuk als je een kaart hebt zonder chip, zoals ik. Dan moeten ze het nummer overtypen en daar zijn veel conducteurs niet heel erg blij mee. Altijd leuk als je er weer eentje hebt die er heilig van overtuigd is dat mijn kaart uit te lezen zou moeten zijn ;)
Er zijn ook genoeg conducteurs die het nummer nog overtypen omdat de lezer veel stroom schijnt te verbruiken, waardoor de railpocket niet de hele dag meegaat. Vorige week had ik een conducteur die geen businesscards controleerde omdat zijn railpocket leeg was. Daarnaast zijn er ook genoeg conducteurs die blijkbaar geen zin hebben om businesscards te controleren, die vinden het al prima als ze de kaart gezien hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Jarod op 11-11-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Really? Waar zijn je bronnen dan?

Kijk eens hier:
http://nl.wikipedia.org/w...entification#Toepassingen

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En Wikipedia is een betrouwbare bron |:(

[ Voor 5% gewijzigd door kunnen op 11-11-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:12

Steffie

Opaque

SG >> VV

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bankbiljetten wil nog niet zeggen dat het in eurobiljetten zit.

Op diezelfde pagina staat trouwens ook:
Bankbiljetten voorzien van RFID tags op Tweakers.net (dit bericht is mogelijk een zogenaamde hoax)

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 11-11-2009 17:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Marzman schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:23:
[...]

Bankbiljetten wil nog niet zeggen dat het in eurobiljetten zit.
Heb ik euro specifiek genoemd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:22

Fiber

Beaches are for storming.

vandermark schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:42
..........
Mijn kaart heeft geen zichtbare chip (zoals chipknip) maar enkel een magneetstrip zoals een bankpasje.
..........
Mijn al redelijk oude OV-chipkaart van het GVB Amsterdam heeft ook geen zichtbare chip, is net een gewoon stukje plastic. Toch zit er wel degelijk een chip in. :)

Houdt hem anders eens bij zo'n reader, bijvoorbeeld in de kaartjes automaat op het station, dan kun je zo zien wat er allemaal aan info op staat. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BtM909 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:51:
[...]

Heb ik euro specifiek genoemd dan?
Jij niet, maar het stukje op de Frontpage heeft het wel over een eurobiljet met RFID.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu het zelfde artikel leest in het Engels dan staat daar niks vernoemt over RFID in geld (terwijl je het daar dan zeker zou verwachten). Maar mijn bron is een college aan de Universiteit over dit onderwerp. Er hoort ook een paper bij meende ik maar deze moet ik dan even opzoeken (en als ik die zomaar mag posten).

Tot die tijd iig dit (wat ik trouwens niet als doorslag gevend bewijs zou nemen): [url=]http://www.rfid-weblog.com/50226711/money_to_burn_debunking_another_rfid_myth.php[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 16:25
en bestel meteen even een gratis umts dongle
http://www.ns.nl/cs/Satel...ijk/wat-houdt-de-actie-in

dan kun je ook tijdens je reis dit topic in de gaten houden ;)
Pagina: 1