Picasa draait foto's alleen voor zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:22

Tripl3 D

Brother in Arms

Topicstarter
Picasa gebruik ik inmiddels al weer een jaartje of zo. En dat bevalt me op zich prima, maar aan één ding stoor ik me toch wel:

Als je je camera kantelt en foto's neemt (portrait) en je zet deze via Picasa op je computer dan draait hij ze keurig mee (zo lijkt het). Bekijk je de foto's in wat voor ander programma dan ook, dan geeft hij ze weer als landscape. Als ik ze dan draai in dat programma of gewoon in explorer en de foto vervolgens weer bekijk in Picasa, dan is de foto inmiddels dezelfde kant opgedraaid maar dan van portrait naar landscape.

En dat vind ik eerlijk gezegd enorm storend! Ik wil ze gewoon in beide programma's goed kunnen bekijken, maar de enige oplossing lijkt de foto's met een ander programma dan Picasa op de computer zetten. Maar dat vind ik toch wel een rare oplossing. Het zou toch ook anders moeten kunnen?

Heb al uitgebreid geGoogled, maar buiten onbeantwoorde vragen van anderen kan ik hier geen oplossing voor vinden.

Iemand hier misschien een suggestie?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Na het importeren kun je het album opslaan, de wijzigingen die Picasa gedaan heeft worden dan doorgevoerd naar schijf.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Je camera slaat in de header van je foto bestand de orientatie op. Picasa honoreert dit netjes en draait je foto in de goede stand.

Andere porgramma's bekijken de orientatie niet en draaien de data in de jpeg zelf. Dit lijkt ook prima, maar dit geeft altijd kwaliteitsverlies. Wat is het andere programma dat je gebruikt?

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 28-10-2009 12:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:22

Tripl3 D

Brother in Arms

Topicstarter
@jelmervos:Ik begrijp je niet helemaal. Ik koppel de camera aan de computer. Windows vraagt welke actie ik wil doen: Picasa voor het uploaden op de computer. Dan krijg je een preview van alle foto's en terwijl hij ze in een tijdelijke map zet, zie je dat alle foto's juist gedraaid worden. Als ik dan opgeef alles te willen importeren en vervolgens de bestandslocatie opgeef plaatst hij ze daar als hij klaar is. Dan verwerkt Picasa alles in zijn overzicht en staan ze in de door mij opgegeven map. Dat lijkt mij toch al opgeslagen? Toch speelt dit dan noch.
Toen ik nog Kodak Easyshare software gebruikte voor het downloaden van de camera (wat wel een enorm bulky programma is), draaide die de foto's en dat gold dan gelijk voor alle programma's.

@BCC: Dat andere programma is vaak Irfanview. Maar als ik je goed begrijp zou er dus verschil moeten zijn als ik dezelfde foto met Picasa en bijvoorbeeld Kodak Easy share download? Is me nooit opgevallen!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dit bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/dwap3p.jpg

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Maar als ik je goed begrijp zou er dus verschil moeten zijn als ik dezelfde foto met Picasa en bijvoorbeeld Kodak Easy share download? Is me nooit opgevallen!
Nee, wat ik probeer te zeggen is dat sommige viewers de EXIF rotation flag niet gebruiken om te roteren.
Irfanview kan dit prima als je het instelt bij de configuratie:
In IrfanView, auto-rotation is not enabled by default. To ensure that images are auto-rotated, you will find the option located under Options->Properties in the JPG/PCD/GIF tab.
Default staat het namelijk uit.

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 28-10-2009 15:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1