energiemeten: ervaringen met PlugWise

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:38
Al enige tijd overwoog ik de aanschaf van het PlugWise energie meetsysteem. (www.plugwise.com).
Op dit forum is een aantal artikelen geschreven wat voor mij reden was om het systeem nog niet aan te schaffen.
Hoofdreden is het feit dat PlugWise (zogenaamd geanonimiseerde) data van de gebruiker wil ontvangen. Het is zelfs zo erg dat als je aanvinkt dat je niet wil dat die data wordt verstuurd dat er dan een melding komt dat je tegen de licentieovereenkomst handelt! Echt ongehoord vind ik. Als een leverancier zou vragen of ze de informatie mogen downloaden ter lering ende vermaeck, dan zou ik geen probleem hebben. Nu staan al m'n haren recht overeind. Uit de reacties op -onder meer dit forum- zou de firma kunnen concluderen dat hun omzet aanzienlijk zou groeien als ze hun beleid duidelijk wijzigen en toegeven dat ze niet slim bezig waren. Maar goed dat is aan hen.

Omdat ik inmiddels zonnepanelen heb geïnstalleerd wilde ik echt kunnen meten. De fabrikant van omvormers voor de panelen levert wel wat leuke spullen, maar dat was nog duurder dan Plugwise.
Afgelopen zondag de boel besteld. Vandaag is het binnengekomen.
Het bestelproces liep wat vreemd. Je verwacht dat de spullen een dag na de bestelling worden verstuurd. De status van de bestelling bleef op 'confirmed' staan. Dinsdag een mail gestuurd naar de helpdesk. Prompte reactie: "we sturen de boel vandaag op. Waarschijnlijk heeft u al een track id ontvangen." Dat id heb ik nooit ontvangen, maar vandaag werd de boel keurig berzorgd.
Alle pluggen aangesloten en de software geïnstalleerd. Alles ging van een leien dakje. Enige punt van kritiek is dat het wel 20 minuten duurde voordat alle modules waren gevonden. Op zich natuurlijk helemaal geen probleem, maar de userinterface zegt "een paar minuten". Als ze er bij zeggen dat je misschien wel een half uurtje geduld moet hebben, dan zit je niet te wachten met het idee dat er iets misschien niet goed gaat.
***edit- ik zie inmiddels dat dat wel in de handleiding staat. ***
Gelukkig ging het wel goed. De userinterface is duidelijk. Zonepanelen worden niet als teruglevering gemeld (althans ik zie niet hoe je dat moet doen), maar dat vind ik geen enkel probleem. Gewoon de panelen in een aparte groep plaatsen. Ik begrijp ook wel dat het vermogen dat gelogd is geld opbrengt ;)

Mijn voorlopige conclusie
- mooi systeem
- kost aardig wat geld maar voor 9 energiemeters is het eigenlijk niet heel erg duur.
- belachelijke licentievoorwaarden (imho bereiken ze daar helemaal niets mee)
- bestelprocedure kan wat beter
- helpdesk reageert snel

Gegevens kan ik uiteraard pas na een paar dagen goed analyseren. Wellicht schrijf ik daar nog eens over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:38
Inmiddels draait het systeem een aantal dagen. Het doet gewoon wat het moet doen. Ik kan best een aantal zaken bedenken die beter kunnen:
-als de computer uit standby komt, dan werkt hij de gegevens niet bij. PlugWise stoppen en starten is de oplossing.
-Het zou handig zijn als het programma onthoudt in welk overzicht je het programma afsluit. Daar wil je immers vaak weer naar terug. (vooral het opnieuw moeten invullen van de startdatum voor de overzichten vind ik suf)
-In het overzicht zou een geëxtrapoleerd jaarverbruik handig zijn.
-Een kleiner interval (bv per kwartier) zou handig zijn. (Dan kan ik goed het resultaat zien van de opbrengst van mijn zonnepanelen als ik takken weghaal)

Wat echt heel handig is het hernoemen van de units, groepen en verplaatsen van units van het ene vertrek naar het andere. Verwacht niet dat je achter je computer gaat zitten en dat alles dan is bijgewerkt. Gewoon programma starten en kwartiertje later terugkomen. Het niet zo snelle protocol neem ik graag voor lief omdat het weinig energie kost.
De units zijn mooi klein. Je kan er twee in een dubbel stopcontact plaatsen. Echt handig. Volgens mij moet je er wel voorzichtig mee omgaan, maar ze zijn toch niet bedoeld om dagelijks stekkers in te plaatsen.
Helaas kan je niet met een knopje de schakelschema's overrulen.
Ik kan nog een hoop dingen bedenken die in de overzichten getoond zouden kunnen worden. Gelukkig is er een goede export functie dus je kan op allerlei manieren je gegevens bekijken.
Tot zover ben ik dus een tevreden gebruiker.

Advies voor plugwise:
-Maak een gebruikersforum waar mensen wensen kunnen droppen voor volgende versies van software/hardware.
-Maak het mogelijk dat mensen hun (excel/OpenOffice) sjablonen kunnen delen.
-Bekijk je bussiness model. Ik heb het gevoel dat ze echt aan de software willen verdienen (rare licentievoorwaardes). Volgens mij is dat niet handig. Goede software helpt alleen de verkoop van de hardware (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pssttt....

Nogmaals

En nog een

[ Voor 50% gewijzigd door AlterEgo op 09-08-2009 10:59 ]