Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295362

Topicstarter
Ik moet hier een keuze maken tussen ADSL2 of VDSL2? Persoonlijk geraak ik er niet goed uit wat het beste is.Nu heb ik ADSL2 (12mbit) maar haal maar 8mbit. Mijn provider (Dommel) biedt nu VDSL2 aan met 18mbit. Ik woon op 1,2 km van de centrale. Gaat men snelheid nu meer of minder zijn als ik VDSL2 neem? Ik las hier op Wikipedia dat de snelheid al met VDSL2 zeer snel afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
nieuws: Belgische isp Dommel introduceert vdsl2-abonnementen
De Belgische isp Dommel biedt twee nieuwe internetabonnementen aan waarbij de vdsl2-techniek wordt gebruikt. Om gebruik te mogen maken van de snellere dsl-variant stelt de provider een Sagem vdsl2-modem echter verplicht.

Dommel maakt bij zijn nieuwe abonnementsvormen, die worden aangeboden als Speedconnect en Speedconnect plus, gebruik van het vdsl2-netwerk van Belgacom. Volgens de isp is deze dsl-versie beschikbaar voor 65 procent van het Belgische telefonienetwerk, en biedt deze ook bij een grotere afstand tot de centrale aanzienlijk hogere datasnelheden dan adsl2+. De provider kondigde afgelopen zomer al aan via vdsl2 abonnementen te willen gaan aanbieden.

Het 40 euro per maand kostende Speedconnect-abonnement biedt een download- en uploadsnelheid van respectievelijk 12 en 1Mbps. Daarbij hanteert de isp een datalimiet van 500GB per maand. Als de gebruiker over de limiet gaat, wordt zijn snelheid teruggebracht tot 1024/448kbps. Downloadverkeer in de daluren - tussen 1 uur 's nachts en 1 uur 's middags - zou echter slechts voor de helft meetellen. Ook krijgt de abonnee een .be-domein voor zijn website, vijf mailboxen en toegang tot nieuwsgroepen. Wel rekent de isp 99 euro activatiekosten. Het Speedconnect plus-abonnement kost 50 euro per maand en biedt een downloadsnelheid van 18Mbps en een uploadsnelheid van 1,2Mbps. De activatiekosten zijn echter gelijk, dus 99 euro. Bij dit abonnement zou de isp geen maandelijkse datalimiet hanteren.

Wie van een van beide abonnementen gebruik wil maken, moet van Dommel wel een Sagem 3464 wlan vdsl2-router aanschaffen. Deze kost 139 euro. Daarnaast moet de abonnee uiteraard over een telefoonaansluiting op het Belgacom-netwerk beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar kan het zijn dat de eerste kilometer de VDSL veel sneller afneemd van snelheid en daarna (voor mensen die op 4 kilometer woont een betere ontvangst? Zodat mijn snelheid niet echt naar om hoog gaat. Of met andere woorden welk snelheids verlies heb ik op 1,2km van de centrale met vdsl2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Misschien handig om gewoon je provider op te bellen over een mogelijke overstap en de snelheden die hierbij horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-07 07:52

Ravefiend

Carpe diem!

Belgacom staat niet te springen om glasvezel tot in onze huiskamer te brengen dus heeft men ervoor gekozen om vanuit de centrale fiber te leggen naar woonwijken om het van daaruit weer op koper te zetten. Afstand tot 'de centrale' is verschillend als je ADSL2+ met VDSL2 gaat vergelijken. Bij de eerste ga je daarwerkelijk naar de centrale van bv. je gemeente terwijl het verdeeldpunt voor VDSL2 in je woonwijk vaak dichterbij ligt.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.csmg-global.com/Portals/0/WP%20and%20Viewpoint%20Graphics/vdsl2-fig1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Ravefiend op 20-05-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ravefiend schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:47:
[...]

Belgacom staat niet te springen om glasvezel tot in onze huiskamer te brengen dus heeft men ervoor gekozen om vanuit de centrale fiber te leggen naar woonwijken om het van daaruit weer op koper te zetten. Afstand tot 'de centrale' is verschillend als je ADSL2+ met VDSL2 gaat vergelijken. Bij de eerste ga je daarwerkelijk naar de centrale van bv. je gemeente terwijl het verdeeldpunt voor VDSL2 in je woonwijk vaak dichterbij ligt.
Die beide technieken hebben een verschillende centrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Anoniem: 295362 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:32:
Ja maar kan het zijn dat de eerste kilometer de VDSL veel sneller afneemd van snelheid en daarna (voor mensen die op 4 kilometer woont een betere ontvangst? Zodat mijn snelheid niet echt naar om hoog gaat. Of met andere woorden welk snelheids verlies heb ik op 1,2km van de centrale met vdsl2?
Kijk eens naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1b/ADSL_Line_Rate_Reach.gif
Bron: Wikipedia: ITU G.992.1

Je haalt vermoedelijk wel iets meer snelheid, maar het meeste voordeel zit in de eerste KM.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Robinski schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:51:
[...]

Kijk eens naar dit plaatje:
[afbeelding]
Bron: Wikipedia: ITU G.992.1

Je haalt vermoedelijk wel iets meer snelheid, maar het meeste voordeel zit in de eerste KM.
KM? Forgive me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Kilometer, maar kijk nog even naar mijn vorige post. De vraag is waar Belgacom je op een DSLAM gaat aansluiten. Kies je voor ADSL dan zal dit sowieso in een 'grote' centrale zijn dus op 1,2 km van je locatie maar opteer je voor VDSL2 dan kan men besluiten om dit bijna letterlijk bij jou om de hoek te doen, mocht daar een remote DSLAM staan (link)

[ Voor 17% gewijzigd door Ravefiend op 20-05-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ravefiend schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:34:
[...]

Kilometer, maar kijk nog even naar mijn vorige post. De vraag is waar Belgacom je op een DSLAM gaat aansluiten. Kies je voor ADSL dan zal dit sowieso in een 'grote' centrale zijn dus op 1,2 km van je locatie maar opteer je voor VDSL2 dan kan men besluiten om dit bijna letterlijk bij jou om de hoek te doen, mocht daar een remote DSLAM staan.
Ik probeer hier al al half uur mijn provider te bereiken. Dit is een hele goeie vraag. Dacht dat het dezelfde centrales waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Anoniem: 295362 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:42:
[...]
Dacht dat het dezelfde centrales waren.
Hopelijk is dan bij deze dit mysterie ook weeral opgelost. Dommel maakt gebruikt van Belgacom's infrastructuur op kabel niveau dus wel ja bv. van ADSL naar ADSL2+ dan gaat dan is het een Belgacom technieker die dit uitvoert. Uiteindelijk ben je bij Dommel zeker niet slechter af naar mijn mening, al is dat een beetje subjectief aangezien Dommel ook mijn ISP is .... :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ben bij mijn provider binnen geraakt. Zij zeggen het volgende, zij verzenden de snelheid aan 100mbit waardoor de snelheid sneller uitdeind maar de snelheid is hogen. Waarom ik maar 18mbit krijg was voor hen een raadsel. Het zouden uit de zelfde centrales zijn.

Persoonlijk had ik de indruk dat die persoon er niet veel van wist.

Aja we zitten op 1,7km van de centrale voor ADSL2.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Hun ongelimiteerd is zonder fup voor de geintreseerden.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 295362 op 20-05-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 15:17
als huidige klant bij dommel heb ik ook net ontdekt dat ik kan overschakelen van netconnect (4mbit adsl) naar speedconnect (12mbit vdsl)

het prijsverschil per maand valt nog goed mee (36 euro vs 39 euro)

maar de aansluitingskost van 100 euro opnieuw betalen vind ik al een pak minder
daarbij moet ik ook verplicht zo'n sagem ding kopen van 140 euro (heeft nog niet eens gbit ethernet!!)

maw 240 euro om gewoon nog maar over te schakelen :(

heb al lopen klagen, maar dat lijkt niet echt veel te helpen

wat ik vooral klote vind is dat die vdsl trager is dan adsl2 (cityconnect), die nl 24mbit is voor maar 35 euro
maar cityconnect kan ik momenteel hier nog niet krijgen

als ik dan ook nu overschakel naar vdsl2 en een paar maand later naar cityconnect (wat dus cheaper en sneller is) dan smijt ik zomaar even 240 euro weg :(

ik wou trouwens net nog even kijken wat een vdsl2 router in een webshop kost (want 140 euro vind ik overdreven veel voor een onbekend merk als Sagem) en ik vind voorlopig nergens iets tussen de specs over vdsl?? kijk ik verkeerd ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Mastakilla op 23-06-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 15:17
intussen is me dus bevestigd dat de 140 euro dure Sagem vdsl2 modem/router niet werkt op het adsl2 netwerk.

dus als ik nu switch naar vdsl2 voor 240 euro en ik wil een tijd later switchen naar adsl2, moet ik weeral aansluitingskosten betalen en een nieuwe modem kopen.

maw: ik denk dat hun speedconnect, jammergenoeg, momenteel nog niet zo aantrekkelijk is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 20:11
Mastakilla schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:10:
als huidige klant bij dommel heb ik ook net ontdekt dat ik kan overschakelen van netconnect (4mbit adsl) naar speedconnect (12mbit vdsl)

het prijsverschil per maand valt nog goed mee (36 euro vs 39 euro)

maar de aansluitingskost van 100 euro opnieuw betalen vind ik al een pak minder
daarbij moet ik ook verplicht zo'n sagem ding kopen van 140 euro (heeft nog niet eens gbit ethernet!!)

maw 240 euro om gewoon nog maar over te schakelen :(

heb al lopen klagen, maar dat lijkt niet echt veel te helpen

wat ik vooral klote vind is dat die vdsl trager is dan adsl2 (cityconnect), die nl 24mbit is voor maar 35 euro
maar cityconnect kan ik momenteel hier nog niet krijgen

als ik dan ook nu overschakel naar vdsl2 en een paar maand later naar cityconnect (wat dus cheaper en sneller is) dan smijt ik zomaar even 240 euro weg :(

ik wou trouwens net nog even kijken wat een vdsl2 router in een webshop kost (want 140 euro vind ik overdreven veel voor een onbekend merk als Sagem) en ik vind voorlopig nergens iets tussen de specs over vdsl?? kijk ik verkeerd ofzo?
Wil je die 24MBit bij cityconnect halen moet de dslam al in je tuin staan bij wijze van spreken... VDSL2 is op dat vlak beter en ook toekomst gericht aangezien 24MBit het max. is van ADSL2+
Pagina: 1