bi-polaire condensator maken van 2 non-polaire condensatoren

Pagina: 1
Acties:

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 14:23
Ik heb in mijn filter in mijn boxen een bi-polaire condensator.
De box is heel oud en ik wil de condensator vervangen voor een nieuwe audiofiele condensator.

Nu heb ik van de betreffende winkel twee non-polaire condensatoren gekregen die ik volgens hun met de plus kanten aan elkaar moet maken, en met de min-kanten aan de print.

Ik zie echter dat de bi-polaire condensator op mijn print aan beide kanten inkepingen (plus?) heeft.

Gaat dit nu wel goed of moet ik de min kanten aan elkaar maken en de plussen aan de print?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 22:39

Part

Helemaal niets.....

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is inderdaad het juiste schema om verkeerde polariteit van spanningen op elco's te voorkomen.

... en dan nu de vraag wat de eindcapaciteit is van deze serieschakeling met diodes. Is het (als C1 = C2) Cv = 1/2 C1? Of is het gewoon Cv = C1 = C2?

* joopv raakt altijd in verwarring bij schakelingen met diodes en condensatoren.

Verder vraag ik me af of je een niet-linear element als een diode in je luidspreker filter zou willen hebben... ik niet in ieder geval.

Ga gewoon voor een nieuwe bipolaire elco, en geen 2 gewone elco's in serie. Of liever nog - neem een normale condensator. Die heb je ook in capaciteiten tot vele uF's.

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 14:23
ok, dank!
(heb nu wel 1 box vervangen, en moet zeggen dat ik het geluid iets minder helder vindt..
kan dat? of moeten condensatoren "inspelen" ?

[ Voor 93% gewijzigd door NitSuA op 11-05-2009 21:32 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-11 21:19

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die diodes zijn niet lineair, dus je krijgt vervorming. Dat uit zich dus in ander geluid, dus het kan best dat je het minder helder vindt klinken. Wat joopv al zei, ga voor een nieuwe bipolaire elco, de bouwers van je boxen hebben die niet voor niets gekozen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén aanmerking, TS vermeld non-polaire condensatoren. Zoals het er staat dus condensatoren zonder polariteit. Toch wordt gesproken over een plus en min. Blijkbaar zijn het dus elco's. Beetje verwarrend, moet die lettergreep "non-" dus niet even worden verwijderd zodat er "polaire condensatoren" staat?
Overigens een correcte oplossing met die twee diodes.

Edit:
... en dan nu de vraag wat de eindcapaciteit is van deze serieschakeling met diodes. Is het (als C1 = C2) Cv = 1/2 C1? Of is het gewoon Cv = C1 = C2?
De C's staan in feite niet in serie, dan zou Cv = 1/2 C1 zijn, maar zijn bij wisselstroom ieder gedurende een halve periode kortgesloten. Blijft om en om voor elke halve periode maar één C over. Dus ... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Techneut op 11-05-2009 23:57 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er zijn ook elco's voor in filters, die zijn wel bipolair maar toch electroliet gebaseerd.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• joopv
  • Niet online
Gewone elco's hebben meestal een tolerantie in de orde van -20% / +50%. Niet echt geschikt voor luidspreker filters, dus. Je kantelfrekwentie kan zomaar helemaal ergens anders terecht komen.

Epcos heeft hele mooie MKP's (gemetaliseerde film) condensatoren met capaciteiten tot zo'n 100 uF en toleranties van 5%. Dat zijn dus geen elco's maar gewone condensatoren.

Maar zie er maar eens aan te komen in enkelstuks...

http://www.epcos.com/inf/20/20/ds/b32774_8.pdf

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-11 09:06
NitSuA schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:41:
Ik heb in mijn filter in mijn boxen een bi-polaire condensator.
De box is heel oud en ik wil de condensator vervangen voor een nieuwe audiofiele condensator.

Nu heb ik van de betreffende winkel twee non-polaire condensatoren gekregen die ik volgens hun met de plus kanten aan elkaar moet maken, en met de min-kanten aan de print.

Ik zie echter dat de bi-polaire condensator op mijn print aan beide kanten inkepingen (plus?) heeft.

Gaat dit nu wel goed of moet ik de min kanten aan elkaar maken en de plussen aan de print?
Als je het echt over audiofiele condensatoren hebt, heb je het sowieso niet over elco's of bipolaire elco's.
Kijk hier maar eens: http://www.capsandcoils.com/shop/condensatoren-c-1.html
Dit zijn condensatoren speciaal geleverd voor wisselwilters in speakers.

• joopv
  • Niet online
Twynn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:29:
[...]Als je het echt over audiofiele condensatoren hebt, heb je het sowieso niet over elco's of bipolaire elco's.
Kijk hier maar eens: http://www.capsandcoils.com/shop/condensatoren-c-1.html
Dit zijn condensatoren speciaal geleverd voor wisselwilters in speakers.
pff wat een prijzen... Dat zijn gewone industrie-standaard componenten, met een ander label, wat wollige taal er omheen en een prijs die een factor 5 of 10 hoger ligt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja audiofiel en goed voor audio zijn 2 heel verschillende dingen.

Die prijzen zijn vrij stevig ja.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Twynn
joopv schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:24:
[...]

pff wat een prijzen... Dat zijn gewone industrie-standaard componenten, met een ander label, wat wollige taal er omheen en een prijs die een factor 5 of 10 hoger ligt.
Als je bij de APW range en PX range kijkt vind ik de prijzen wel meevallen. Dit soort condensatoren worden ook gewoon gebruikt in industrie-speakers.
Het is trouwens ook een beetje afhankelijk van of de condensator in het signaalpad zit of niet. Voor impedantiecorrecties kun je prima gewoon een bipolaire elco gebruiken, eventueel met een kleine MKP er parallel overheen.

Overigens zijn genoemde componenten nog niet eens het echte high-end spul. Dan moet je hier even kijken :)

• Part

Part

Helemaal niets.....

NitSuA schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:30:
ok, dank!
(heb nu wel 1 box vervangen, en moet zeggen dat ik het geluid iets minder helder vindt..
kan dat? of moeten condensatoren "inspelen" ?
Heb je wel de dubbele capaciteit genomen?

Ik denk dat je beter 2 nieuwe bi-polaire condensatoren kan kopen (1 per luidspreker). Die dingen kosten vaak maar een paar dubbeltjes tot een paar euro.

Je kan ook betere MKP condensatoren nemen maar hou er rekening mee dat een betere condensatoren niet altijd een beter geluid betekend. In het filter is nu rekening gehouden met de wat minder goede eigenschappen van de bi-polaire elco.

Als je wat wil experimenteren kun je bi-polaire gladde folie elco's proberen of MKT/MKP.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Twynn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:46:
[...]

Het is trouwens ook een beetje afhankelijk van of de condensator in het signaalpad zit of niet. Voor impedantiecorrecties kun je prima gewoon een bipolaire elco gebruiken, eventueel met een kleine MKP er parallel overheen.
Een impedantiecorrectie zit ook gewoon in je signaalweg, als dat niet zo is kun je hem net zo goed weglaten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 23:20
bobo1on1 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:02:
[...]

Een impedantiecorrectie zit ook gewoon in je signaalweg, als dat niet zo is kun je hem net zo goed weglaten.
Dat klopt dan weer net niet. De impedantiecorrectie gebruik je juist om de impedantie van je speakers zo ohms mogelijk te maken, om daarmee de belasting op je filter constant te krijgen.

Het lijkt mij wel handig dat de TS eerst eens een indicatie geeft hoe zijn filter opgebouwd is (fototje?) en we hem dan de beste condensator voor die locatie aanbevelen. Zomaar een elco vervangen door een "dure" MKP lijkt me niet echt nodig. Ook hebben we geen idee in welke klasse we zijn speakers moeten plaatsen.
De zelfbouwspeakerzaken (Speaker & Co, Speakerland, etc.) verkopen een ruime range van componenten van bipolair tot zilverfolie. Daar moet zeker iets tussen zitten wat voor je bruikbaar is en niet duurder is dan nodig.

Het linkje van Twynn lijkt me wel een eigen topic waard "zilveren condensatoren, gerold door elfen bij maanlicht" :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
jeronimo schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:15:
[...]

Dat klopt dan weer net niet. De impedantiecorrectie gebruik je juist om de impedantie van je speakers zo ohms mogelijk te maken, om daarmee de belasting op je filter constant te krijgen.
Juist, en dan zit het dus ook in je signaalweg, de impedantiecorrectie beïnvloedt het filter, als je daar een non-lineair component in zet zal je dus ook vervorming krijgen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Part

Part

Helemaal niets.....

bobo1on1 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:31:
[...]

Juist, en dan zit het dus ook in je signaalweg, de impedantiecorrectie beïnvloedt het filter, als je daar een non-lineair component in zet zal je dus ook vervorming krijgen.
Een impedantiecorrectie kan in een luidspreker zitten om de impedantie bij een bepaalde frequentie van bv 30 ohm naar 10 ohm te verlagen. Dit word gedaan om de versterker een constante belasting aan te bieden. De impedantiecorrectie heeft dan niets met het filter te maken. Het zijn alleen de zelfde componenten als het filter en hij zit vaak op de zelfde printplaat. Indien de versteker geen last zou hebben van een hoge impedantie dan kun je de impedantiecorrectie er net zo goed uitlaten.

Voor het verschil tussen condensatoren heb ik nog een mooie tabel:
http://i40.tinypic.com/j8gr6g.jpg

• Twynn
bobo1on1 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:31:
Met in de signaalweg bedoel ik dat het gewoon het het signaal door het component ook door de luidspreker gaat.
Een impedantiecorrectie (maar ook de condensator in het 2e orde laagdoorlaatfilter) zitten niet in de signaalweg maar gaan gewoon direct of via een weerstand van + naar massa.
Pagina: 1