Geassembleerde systemen en de wet koop op afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 11:27
Als ik een zelf gemaakte computer bestel die door azerty in elkaar is gezet is er dan nog een mogelijkheid hem retour te zenden./

Ik heb hun regels gelezen maar ik kom er niet precies uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:33
Is het niet makkelijker om ze daar een mail over te sturen? Of ze te bellen?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je nou vijf minuten eerder was geweest dan had je ze kunnen bellen.

Maar volgens de wet koop op afstand kan je het gewoon retourneren. Assemblage kosten ben je vhlgens mij gewoon kwijt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
Oke

Jah ik was net te laat sorry ik bel ze morgen anders wel even op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Volgens mij mag je opmaat gemaakte producten (zoals jouw PC dus) volgens de wet koop op afstand niet terugsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien is het handig om dan even samen te vatten wat hun regels hieromtrent zijn en wat je daar precies niet aan begrijpt? Want op deze manier is het natuurlijk lastig om je hier mee te helpen.

Opzich lijkt het me, zo op het eerste gezicht, mogelijk een interessante discussie of een geassembleed systeem te beschouwen is als een op maat gemaakt product, waardoor het buiten de wet koop op afstand zou vallen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Als ik het goed heb kan het in zo'n geval juist niet, omdat er sprake is van een op maat gemaakt product. Hier staat geen zichttermijn op, omdat ze het speciaal voor jou maken. Maar Azerty hierover bellen lijkt me inderdaad de beste optie:)

edit: Orion84 was sneller :P Maar ik ben het met je eens dat het een punt van discussie kan zijn of dit eronder valt of niet. Mij lijkt van wel, maar kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het daar niet mee eens zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 191050 op 31-03-2009 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
silmaril8 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:06:
Volgens mij mag je opmaat gemaakte producten (zoals jouw PC dus) volgens de wet koop op afstand niet terugsturen...
Sovereign in "Onenigheid bij koop op afstand" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Op maat gemaakt product kun je meestal niet terugsturen, je zit in ieder geval met assembvlage en na terugsturen met desemblage kosten, dus wat voor pc het ook is, probeer hem te slijten bij je vrienden.

Waarom bestel je een pc die je niet wilt? wat is er mis mee, misschien dat een kleine upgrade voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ja ok dat zeg jij, maar waar heb jij dat vandaan? Staat dat ergens zwart op wit? Anders heeft TS er namelijk niks aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:28
Anoniem: 191050 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:06:
Als ik het goed heb kan het in zo'n geval juist niet, omdat er sprake is van een op maat gemaakt product. Hier staat geen zichttermijn op, omdat ze het speciaal voor jou maken. Maar Azerty hierover bellen lijkt me inderdaad de beste optie:)

edit: Orion84 was sneller :P Maar ik ben het met je eens dat het een punt van discussie kan zijn of dit eronder valt of niet. Mij lijkt van wel, maar kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het daar niet mee eens zijn.
Het gaat erom wat Azerty vind, en als ze iets vinden wat volgens jou niet zo is moet naar een rechter wat je waarschijnlijk meer kost dan zo'n pc.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 16:16
Anoniem: 78792 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:11:
Op maat gemaakt product kun je meestal niet terugsturen, je zit in ieder geval met assembvlage en na terugsturen met desemblage kosten, dus wat voor pc het ook is, probeer hem te slijten bij je vrienden.

Waarom bestel je een pc die je niet wilt? wat is er mis mee, misschien dat een kleine upgrade voldoende is?
Op maat gemaakt is in dit geval NIET van toepassing!

Wat is er op maat gemaakt dan??? De CPU, het moederbord? Allemaal standaard onderdelen die gewoon terug in de verpakking kunnen worden gestopt.

Wat is opmaat gemaakt --> een maatpak, gordijnen, vloerbedekking etc.

Dat de onderdelen zijn samengevoegd tot een computer wil het nog geen maatwerk maken. Je hebt dus gewoon recht op ontbinding mits je géén schade hebt toegebracht. De enige kosten die je moet betalen zijn voor het terugsturen van de PC (doe dit aangetekend, met verzekerd vervoer en handtekening retour!). Jij draagt namelijk het risico van terugzenden.

Beoordelen van de PC (dus opstarten etc.) maakt ook niet uit, zie o.a. deze uitspraak:

Edit: Mocht Azerty de PC binnen de zichttermijn niet willen terugnemen dien dan een klacht in bij de geschillencommisie. www.sgc.nl.

[ Voor 4% gewijzigd door tm030614 op 31-03-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ook StevenK heeft (enigszins nav mijn vraagje) een duit in het zakje gedaan,

Mijn conclusie is (en ik heb he ook altijd(N=2, niet bij azerty) zo meegemaakt: het is geen maatwerk en koop op afstand zou gewoon op moeten gaan: retourkosten kunnen voor jou rekening zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Afgezien van of het wettelijk mag of niet mag, vind ik het behoorlijk aso om een PC te laten maken, om die vervolgens weer terug te sturen. Als je een PC laat maken, wil je die dus kopen. Dan moet je niet 2 dagen later je bedenken en het ding terug sturen.

Maar goed dat is mijn mening.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 31-03-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Ik vind het ook aso dat webwinkels zich niet aan de wet houden, moeilijk doen bij garantie, algemene voorwaarden hanteren die in strijd zijn met de wet, klanten laten betalen voor het terugsturen van een product binnen de garantie etc.

No offence naar Azerty toe (heb er nog nooit besteld) maar ik vind dit gewoon ondernemers risico. Dat is het nadeel als je online zaken doet. Consumenten kunnen gemakkelijk iets bestellen en gemakkelijk retourneren.
Buiten dat zie ik het probleem niet, Azerty haalt de PC uit elkaar en verkoopt de onderdelen weer. Dit soort zaken moet je gewoon incalculeren in je prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 11:18
@TS: Waarom wil je hem eigenlijk terugsturen? Lijkt me nogal een verschil of het gaat om niet functioneren of wat anders...

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind het ook aso dat webwinkels zich niet aan de wet houden, moeilijk doen bij garantie, algemene voorwaarden hanteren die in strijd zijn met de wet, klanten laten betalen voor het terugsturen van een product binnen de garantie etc.
Dat is ook aso. Maar dat betekend toch niet dat een PC bestellen en die terug sturen niet aso is ? Als ik iets koop dan wil ik het ook hebben. Ik ga geen Plasma TV bestellen om even te kijken of het iets is, en het vervolgens weer terug sturen.

Dat er webwinkels zijn die aso dingen doen betekend hopelijk toch niet dat we met z'n allen maar lekker aso moeten gaan doen ? Als we dat met z'n allen gaan doen wordt het hier helemaal leuk.
No offence naar Azerty toe (heb er nog nooit besteld) maar ik vind dit gewoon ondernemers risico. Dat is het nadeel als je online zaken doet. Consumenten kunnen gemakkelijk iets bestellen en gemakkelijk retourneren.
Buiten dat zie ik het probleem niet, Azerty haalt de PC uit elkaar en verkoopt de onderdelen weer. Dit soort zaken moet je gewoon incalculeren in je prijzen.
Azerty bouwt een PC voor de TS, dat kost tijd en geld. En vervolgens stuurt de TS de PC net zo hard weer terug. Hij had van de voren ook wel kunnen bedenken dat hij de PC misschien toch wel niet echt wou kopen.

Tuurlijk is het een stukje ondernemers risico, maar kom op zeg, een PC bestellen en net zo hard weer terug sturen. Naar mijn mening is dat niet normaal.

Als jij een PC winkel had en dit gebeurde bij jou, zou je er dan nog steeds zo over denken ?

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 31-03-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
tm030614, ik vindt je post behoorlijk fel.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met de wet koop op afstand. Maar af en toe vind ik dat er ook een beetje aan de ondernemer gedacht mag worden. Natuurlijk is het ondernemersrisico en vanzelfsprekend moet iemand een gekocht onderdeel weer kunnen terugsturen.

Maar we hebben het hier over een geassembleerde pc. Wat je dan dus vraagt van Azerty is de pc (waar werk aan verricht is) terug te nemen zonder enige kosten in rekening te brengen. De onderdelen mogen zij dan weer deassembleren en ze maar zien te verkopen. Als d'r nog doosjes bij zijn is dat wellicht nog te doen, maar de pc is al geassembleerd...

Bovendien zou zelfs een bedrijf als Azerty vrij snel over de kop zijn als ze de prijzen met een paar procent zouden moeten verhogen terwijl hun collega's dat niet doen. De webwinkels zijn vaak 'aso', maar worden daar door elkaar toe gedwongen. Als Azerty nu alles eerlijk gaat spelen en de kosten daarvoor doorberekend wordt hun concurentiepositie een heel eind slechter en zullen ze hun orderaantallen flink zien dalen. Gevolg hiervan is weer dat ze een deel van het schaalvoordeel kwijt raken en dus nog hogere prijzen moeten gaan vragen. Enz enz.

Zowiezo vraag ik mij af of het juridische standpunt dat een geassembleerde pc volledig onder de wet koop op afstand teruggenomen moet worden zonder kosten wel correct is. De vraag is natuurlijk wat je afneemt. De complete pc als 1 product, of de onderdelen als diverse producten en een dienst (de assemblage). In het laatste geval valt de assemblage natuurlijk onder de uitzonderingen in de wet koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Dat is ook aso. Maar dat betekend toch niet dat een PC bestellen en die terug sturen niet aso is ? Als ik iets koop dan wil ik het ook hebben. Ik ga geen Plasma TV bestellen om even te kijken of het iets is, en het vervolgens weer terug sturen.

Dat er webwinkels zijn die aso dingen doen betekend hopelijk toch niet dat we met z'n allen maar lekker aso moeten gaan doen ? Als we dat met z'n allen gaan doen wordt het hier helemaal leuk.
Als ik een plasma bestel via het internet, ding wordt geleverd en de beeldkwaliteit bevalt me niet, dan gaat hij gewoon retour.

Het zou pas aso zijn wanneer ik in de winkel ga kijken of de plasma mij bevalt en deze daarna via het internet (goedkoper) ga bestellen.

Dit soort zaken zijn gewoon onlosmakelijk verbonden met het kopen op afstand. Niets meer niets minder en heeft m.i. niks te maken met aso.
Azerty bouwt een PC voor de TS, dat kost tijd en geld. En vervolgens stuurt de TS de PC net zo hard weer terug. Hij had van de voren ook wel kunnen bedenken dat hij de PC misschien toch wel niet echt wou kopen.

Tuurlijk is het een stukje ondernemers risico, maar kom op zeg, een PC bestellen en net zo hard weer terug sturen. Naar mijn mening is dat niet normaal.

Als jij een PC winkel had en dit gebeurde bij jou, zou je er dan nog steeds zo over denken ?
Tja, dat het vervelend is, zondermeer. Maar dit recht heeft de consument nu eenmaal en daar mag hij gebruik van maken. Hij mag het producht, in dit geval de pc, beoordelen. Voldoet het ding aan de verwachtingen of toch niet?

In dit geval kan Azerty bijvoorbeeld besluiten om de TS niks meer te verkopen en gewoon te weigeren als klant.

Overigens neemt het niet weg dat ook ik graag zou weten waarom de TS de pc retour wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Nijn schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:41:
tm030614, ik vindt je post behoorlijk fel.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met de wet koop op afstand. Maar af en toe vind ik dat er ook een beetje aan de ondernemer gedacht mag worden. Natuurlijk is het ondernemersrisico en vanzelfsprekend moet iemand een gekocht onderdeel weer kunnen terugsturen.

Maar we hebben het hier over een geassembleerde pc. Wat je dan dus vraagt van Azerty is de pc (waar werk aan verricht is) terug te nemen zonder enige kosten in rekening te brengen. De onderdelen mogen zij dan weer deassembleren en ze maar zien te verkopen. Als d'r nog doosjes bij zijn is dat wellicht nog te doen, maar de pc is al geassembleerd...

Bovendien zou zelfs een bedrijf als Azerty vrij snel over de kop zijn als ze de prijzen met een paar procent zouden moeten verhogen terwijl hun collega's dat niet doen. De webwinkels zijn vaak 'aso', maar worden daar door elkaar toe gedwongen. Als Azerty nu alles eerlijk gaat spelen en de kosten daarvoor doorberekend wordt hun concurentiepositie een heel eind slechter en zullen ze hun orderaantallen flink zien dalen. Gevolg hiervan is weer dat ze een deel van het schaalvoordeel kwijt raken en dus nog hogere prijzen moeten gaan vragen. Enz enz.

Zowiezo vraag ik mij af of het juridische standpunt dat een geassembleerde pc volledig onder de wet koop op afstand teruggenomen moet worden zonder kosten wel correct is. De vraag is natuurlijk wat je afneemt. De complete pc als 1 product, of de onderdelen als diverse producten en een dienst (de assemblage). In het laatste geval valt de assemblage natuurlijk onder de uitzonderingen in de wet koop op afstand.
Als Azerty het risico niet wil lopen moeten ze geen zaken doen. Zonder meer is mijn reactie 'fel' maar er is geen rede om te weigeren.

Je haalt een mooi punt aan "de webwinkels zijn vaak 'aso, maar worden daar door elkaar toe gedwongen". Daarom vind ik het ook zo jammer dat de toezichthouder zo weinig met webwinkels doet. Pak de 10 grootste shops welke op tweakers.net vermeld staan en ze hebben allemaal algemen voorwaarden welke in strijd zijn met de wet.
Daarbij vind ik het jammer dat dit soort vraagstukken niet behandeld worden op de site van de consumentenautoriteit.

Als je twijfelt of het juridische standpunt juist is zou ik zeggen 'procederen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mocht die PC niet onder maatwerk vallen, dan nog is de vraag of je het volledige bedrag terugkrijgt. Webshops rekenen assemblagekosten voor een PC, meestal staat dit ook los op de factuur. De assemblage is een dienst en kan je niet terugsturen.
Beste is om dit gewoon in overleg met Azerty te doen als je wel besluit het systeem terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
Er is ook een verschil tussen recht hebben en recht gebruiken.

Als ik morgen het recht zou krijgen om ongestoord om me heen te schieten, zou dat niet betekenen dat het inwonersaantal door mijn toedoen gaat dalen. Tuurlijk heb ik dan het recht. Nog sterker, mensen die over straat lopen hadden dat wellicht nog kunnen weten ook. Maar het recht hebben betekend nog niet dat ik het ook zal gebruiken om m'n niet zo lieve buurtjes af te schieten.

Two wrongs make a right... Dat een winkel aso is betekend nog niet dat jij aso terug hoeft te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 01-04-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
De PC als zodanig kwalificeert niet als maatwerk, hij is niet specifiek naar de wensen van TS gemaakt. Hij is alleen samengesteld uit standaardonderdelen. Ik ben dus ook van mening dat die PC gewoon onder het ontbindingsrecht valt en teruggestuurd kan worden.

Een ander punt zijn de kosten van assemblage. Daar zit ik toch wel met wat bedenkingen. Op zich is de wet gewoon heel duidelijk: de verkoper mag bij ontbinding géén kosten in rekening brengen, dus hij moet alles wat jij hem hebt betaald teruggeven. Alleen de kosten van terugzending van de zaak zijn voor je eigen rekening. Anderzijds komt het op mij niet heel redelijk over dat de kosten van specifieke assemblage ook voor rekening van de verkoper blijven. Die assemblage is specifiek op kosten van TS verricht. Bovendien kan de assemblage moeilijk ongedaan gemaakt worden (dat brengt alleen maar meer kosten met zich mee).

Er is dus geen wettelijke of jurisprudentiële basis voor, maar ik ben toch wel van mening dat je over de assemblagekosten nog wel kunt twisten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54
Maar een maatpak is toch ook uit standaard stoffen gemaakt? En als er een maatpak voor mij word gemaakt, betekend dat deze niet te verkopen zou zijn aan 1 van de andere 16.499.999 nederlanders die hier rondlopen? Denk dat er toch een significant aantal dezelfde afmetingen als mij zouden hebben.... :P

[ Voor 2% gewijzigd door stylezzz op 01-04-2009 10:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tm030614 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:53:
... Pak de 10 grootste shops welke op tweakers.net vermeld staan en ze hebben allemaal algemen voorwaarden welke in strijd zijn met de wet. ...
Het is jammer dat shops elkaar niet aanpakken. In Duitsland zie je dat veel meer, tenminste die indruk heb ik als ik naar de berichten en algemene voorwaarden daar kijk. Het systeem van Abmahnungen heeft wel ook een grote schaduwkant) natuurlijk, ik weet niet of dat in NL makkelijk is om elkaars 'oneerlijke handelspraktijken' aan te pakken.
nare man schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:50:
...
Er is dus geen wettelijke of jurisprudentiële basis voor, maar ik ben toch wel van mening dat je over de assemblagekosten nog wel kunt twisten.
Dat is best interessant inderdaad.
dominator schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:29:
Maar een maatpak is toch ook uit standaard stoffen gemaakt? En als er een maatpak voor mij word gemaakt, betekend dat deze niet te verkopen zou zijn aan 1 van de andere 16.499.999 nederlanders die hier rondlopen? Denk dat er toch een significant aantal dezelfde afmetingen als mij zouden hebben.... :P
Ik heb dat voor mezelf in het al eerder gelinkte topic zo uitgelegd:
Hmm, eigenlijk klopt wat je schrijft wel, als je het product ziet als maatpak, het wordt een ander product door het te retourneren: een confectiepak (of afhankelijk van de gekozen stof en/of de maat waarop het is gemaakt een poetsdoek)
en
Bij een modulair standaard-systeem zoals een (BTO) laptop kun je met een keine inspanning de boel weer terugvormen tot de oorspronkelijke standaard-producten. En anders is de mate waarin je kunt customizen zo klein dat alle mogelijke combinaties massaproducten blijven natuurlijk.

Dat zou natuurlijk wat anders worden als je er bijvoorbeeld een CPU die in plaats van x86-compatible alt-92 compatible is laat zetten op je custom-mobo met tokenringnetwerkaansluiting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
:
Bij een modulair standaard-systeem zoals een (BTO) laptop kun je met een keine inspanning de boel weer terugvormen tot de oorspronkelijke standaard-producten. En anders is de mate waarin je kunt customizen zo klein dat alle mogelijke combinaties massaproducten blijven natuurlijk.

Dat zou natuurlijk wat anders worden als je er bijvoorbeeld een CPU die in plaats van x86-compatible alt-92 compatible is laat zetten op je custom-mobo met tokenringnetwerkaansluiting....
Maar wat als het niet een standaard barebonetje betreft, maar een of ander exotisch gaming systeem met een vette kast en dito videokaarten enz enz. enz.... Ik denk dat het hier weer zo'n geweldig grijs gebied betreft waar niemand een goede uitspraak over kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk niet dat dat zo onduidelijk is, een massaproductiekast uit de fabriek is nooit maatwerk. Als je zelf een bedrijf opdracht hebt gegeven voor het maken van een kast naar jou specificaties of als je Nvidia naar jou specificaties een videokaart laat maken is dat een andere zaak lijkt me. Maar vermoedelijk zijn er mensen die veel duidelijker kunnen toelichten wat precies maatwerk is - en het blijft altijd enigszins grijs, te duidelijk geformuleerde regels zijn blijkbaar slecht ;) Er zijn dan ook mensen wiens beroep het is daar uitspraken over te doen.

Zie ook de uitleg die ik voor mezelf heb gemaakt trouwens, als de aard van het product veranderd alleen al door het retourneren, levert dat problemen op.

[ Voor 57% gewijzigd door begintmeta op 01-04-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
nare man schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:50:

Ik zou het niet redelijk vinden als ze de assemblagekosten niet in rekening mogen brengen, eerlijk gezegd. Ze zijn al geld kwijt voor het verpakken en verzenden, waar ze al geen kosten voor in rekening mogen brengen en dan zou dit er ook nog eens overheen komen. Arbeidsloon is ook niet goedkoop en het kost toch al snel een halfuurtje om alles netjes in elkaar te schroeven.

Verder, je hebt de wet aan de kant, maar ga er maar vanuit dat Azerty moeilijk gaat doen. Ze hebben wat dat betreft een reputatie (zie ook andere topics in SF over Azerty en de Wet koop op afstand). :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
begintmeta schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:40:
Ik denk niet dat dat zo onduidelijk is, een massaproductiekast uit de fabriek is nooit maatwerk.
Die rol stof van dat maatpak word komt ook per container vanuit shenzen deze kant op. En zoals ik al zei, ik durf te wedden dat er 1000én zoniet 10.000én nederlanders rondlopen welke perfect qua maatvoering met mij overeen komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het blik voor een computerbehuizing komt ook uit de staalfabriek, het goud en de steen voor het op jou specificaties gemaakte sieraad met volgens jou schema geslepen diamant komen ook uit de mijnen, dat is niet relevant. Het gaat erom wat ermee wordt gedaan.

Als wij dezelfde maat hebben en ik koop jouw maatpak van je dan is het niet mijn maatpak.

De uitleg die ik toen in dat topic had gemaakt mo het voor mezelf 'goed te praten' heb je toen ongetwijfeld ook gelezen, evenals de uitleg van StevenK.

Iemands 'maatpak' wordt iemands 'confectiepak', niet hetzelfde product.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 01-04-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
Ik heb nog niks besteld maar vroeg me alleen af als de prestaties tegenvallen
Maar dan kom ik denk ik wel op tweakers terug voor tips ^^ Maja
Ik ben nog steeds aan twijfelen namelijk

Het punt waar ik vastloop is dit:
-EDit: Ik zie het eventjes niet meer maar ze zeggen dit op de website 5) Retourneren op basis van Wet op Koop Afstand

Ik bel ze zometeen op en dat weet ik meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
begintmeta schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:05:
Als wij dezelfde maat hebben en ik koop jouw maatpak van je dan is het niet mijn maatpak.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:10
dominator schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:51:
[...]

Die rol stof van dat maatpak word komt ook per container vanuit shenzen deze kant op. En zoals ik al zei, ik durf te wedden dat er 1000én zoniet 10.000én nederlanders rondlopen welke perfect qua maatvoering met mij overeen komen. :)
Als jij een gat in de behuizing laat zagen voor een extra fan is er sprake van maatwerk. Als je na demontage van gewoon de oorspronkelijke componenten overhoud is er geen sprake van maatwerk. Het pak waar het hier om gaat is opgebouwd uit een rol stof. Wanneer je na het de-assembleren van het pak weer dezelfde rol stof hebt kun je inderdaad stellen dat er geen sprake van maatwerk is.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Jaap-Jan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:47:
[...]

Ik zou het niet redelijk vinden als ze de assemblagekosten niet in rekening mogen brengen, eerlijk gezegd. Ze zijn al geld kwijt voor het verpakken en verzenden, waar ze al geen kosten voor in rekening mogen brengen en dan zou dit er ook nog eens overheen komen. Arbeidsloon is ook niet goedkoop en het kost toch al snel een halfuurtje om alles netjes in elkaar te schroeven.
De samengestelde PC is weer zo'n situatie waar de (uit oude en grijze, niet IT-minded mannetjes bestaande) wetgever evident niet aan heeft gedacht. De PC als zodanig is wel degelijk een 'product' maar kan worden gede-assembleerd om weer andere zelfstandige producten te krijgen. Juridisch bezien is er bij het bouwen van een PC naar mijn idee geen sprake van zaaksvorming. De wetgever heeft echt gedacht aan producten waarvan de vorming niet (althans niet zonder aanzienlijke schade) ongedaan kan worden gemaakt, zoals bijv. bij een maatpak, of een dure pen met naam en geboortedatum erin gegraveerd.

Ik zou dit gewoon heel praktisch willen benaderen, als volgt.

Het uitgangspunt bij ontbinding van een koopovereenkomst is ondaanmaking van de al verrichte prestaties. Bij een geleverde zaak betekent dat dus: terugsturen door de consument, en terugbetaling van de koopprijs door de verkoper.

Bij het assembleren van een systeem koop je in feite een dienst. Diensten kunnen eigenlijk niet ongedaan worden gemaakt. Daarom bepaalt de wet dat als de aard van de prestatie uitsluit dat zij ongedaan wordt gemaakt, er een geldsom voor in de plaats komt. Je kunt de assemblage niet 'teruggeven', dus zul je de daarvoor in de plaats komende waarde moeten voldoen. Dat betekent dus gewoon dat je het aankoopbedrag minus de assemblagekosten terugkrijgt.

Die oplossing lijkt mij de meest redelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:10
-spuit 11-

[ Voor 95% gewijzigd door coyote1980 op 01-04-2009 13:55 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
Net even gebeld en ze zeggen dat ze de wet koop op afstand handhouden
Ook voor assemblage

Dus volgens mij heb ik gewoon 8 werkdagen om als ik niet blij ben met mijn product het gewoon terug kan sturen en dan gaan hun kijken wat ze kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Dat is in ieder geval netjes van ze. Wat is trouwens de reden waarom je de computer niet meer wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik pas in elk geval even de titel aan, aangezien het uiteindelijk nauwelijks betrekking heeft op Azerty en de titel weer spiegelt zo de de inhoud wat beter :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
Hij is toch niet op jou afgemeten, dus dat je toevallig dezelfde maat hebt maakt het nog geen maatpak.

Bij een maatpak koop je ook een stuk exclusiviteit. Een maatpak waarbij jouw niet de maat is genomen, heet geen maatpak meer. Ga jij even veel betalen voor een maatpak als voor een confectiepak? Juist door die kostenderving kun je geen op maat gemaakte goederen retourneren. Zaken die speciaal voor jou gemaakt zijn.

Tussen assembleren en fabriceren zit een groot verschil. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
sumpie schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:05:
Net even gebeld en ze zeggen dat ze de wet koop op afstand handhouden
Ook voor assemblage

Dus volgens mij heb ik gewoon 8 werkdagen om als ik niet blij ben met mijn product het gewoon terug kan sturen en dan gaan hun kijken wat ze kunnen doen
Kijken wat ze kunnen doen wil nog niet zeggen dat ze je de volle mep terug gaan betalen. Waarschijnlijk krijg je dan de optie om (deels) je geld terug te krijgen, of het systeem aan te passen zodat het wel aan je verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 09-05 21:44
sumpie schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:49:
Ik heb nog niks besteld maar vroeg me alleen af als de prestaties tegenvallen
Maar dan kom ik denk ik wel op tweakers terug voor tips ^^ Maja
Ik ben nog steeds aan twijfelen namelijk

Het punt waar ik vastloop is dit:
-EDit: Ik zie het eventjes niet meer maar ze zeggen dit op de website 5) Retourneren op basis van Wet op Koop Afstand

Ik bel ze zometeen op en dat weet ik meer
Als jij je goed voorbereid, informatie zoekt, tests doorspit en tweakers rondneust. Is er geen reden om dit terug te sturen. Dan kunnen de prestaties nooit tegen vallen, want je weet wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, ik zou er gewoon niet op gokken, zeker niet bij zo'n bedrijf als Azerty. Ik heb geen idee wat je budget is, zowel voor dit systeem, als in 't algemeen, maar 't lijkt me toch dat je geen maanden en maanden over een flink bedrag wil gaan bakkeleien met Azerty...

Recht hebben en recht krijgen zijn nog steeds behoorlijk verschillende zaken en ik denk dat je op de hoogte moet zijn van de risico's die je neemt en die moet kunnen dragen...

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Jaap-Jan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:52:
[...]

Hij is toch niet op jou afgemeten, dus dat je toevallig dezelfde maat hebt maakt het nog geen maatpak.
Zo lust ik er nog wel een paar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dominator schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:20:
[...]

Zo lust ik er nog wel een paar :D
Het pak is niet volgens mijn specificatie gemaakt, maar volgens jouw specificatie. Ander voorbeeld: toevallig passen bepaalde Canali-hemden mij alsof ze voor mij gemaakt zijn, maar het zijn geen maathemden (al kosten ze wel evenveel als bepaalde maathemden, maar goed, voor mensen die ze minder goed passen kosten ze evenveel).

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 01-04-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ardana schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:09:
(...)

Recht hebben en recht krijgen zijn nog steeds behoorlijk verschillende zaken en ik denk dat je op de hoogte moet zijn van de risico's die je neemt en die moet kunnen dragen...
Ja, wat dat betreft zegt de opmerking van een shop 'dat ze de wet koop op afstand naleven' natuurlijk ook helemaal niets. De uitleg van de bepalingen in die wet geeft op zijn zachtst gezegd aanleiding tot nogal wat discussies. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ardana schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:09:
Tsja, ik zou er gewoon niet op gokken, zeker niet bij zo'n bedrijf als Azerty. Ik heb geen idee wat je budget is, zowel voor dit systeem, als in 't algemeen, maar 't lijkt me toch dat je geen maanden en maanden over een flink bedrag wil gaan bakkeleien met Azerty...

Zoiets moet je ook via email afhandelen. Stuur een mail naar Azerty waarin je duidelijk vraagt of je bij het retourneren van een door hun geassembleerde pc binnen de door de wet gestelde termijn het volledige bedrag terug krijgt of enkel het bedrag dat de onderdelen gekost hebben. Als ze dan een duidelijke mail terug sturen dan heb je gewoon bewijs en dan is het zeer makkelijk er een zaak van te maken, ze hebben immers aangegeven dat het dan geen probleem is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 17:07

Skef

Ik scheer.me

Wat mij opvalt is dat er een boel mensen volgens mij zwaar bevooroordeeld t.o.v. alle webshops staan, en (misschien) zonder er ooit iets besteld te hebben alleen maar negatief over webshops praten. Het lijkt wel alsof webshops helemaal niks goed kunnen doen, en er alleen maar op uit zijn om klanten zo slecht mogelijk te behandelen?

Ik heb zelf een reguliere pc-zaak, maar ik zou er niet blij van worden als een klant een volledig geassembleerd systeem terug kwam brengen.

Stel je eens voor dat je in de toekomst auto's via internet kunt samenstellen er verkopen. Zou hiervoor dan hetzelfde gelden? Dus er is een mooie BMW 1-serie voor jou besteld, met de door jou gewenste opties, alleen na 2 dagen bedenk je je dat je 'm toch niet zo mooi vind. Kan ie dan ook terug? Die BMW is daarna nog best verkoopbaar. Alleen is er 2 dagen in gereden, en kan ie dus niet meer als nieuw verkocht worden. Kan een autodealer wel gelijk 3-4k afschrijven omdat het dan opeens een demo betreft...

Verder sluit ik me aan bij Nijn, dat er ook wel wat meer aan de verkopers gedacht mag worden.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat de verkoper die in het door jou beschreven geval auto's zo wil verkopen wel na mag denken over de voor hem geldende regels voordat hij zijn zaak begint. Als zijn ondernemingsplan niet goed is (en daarin hou je normaal gesproken rekening met geldende regels) gaat hij een probleem krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-04-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
heb je nog iets bij Azerty gekocht sumpie? Of toch maar ergens anders (of niet)?
Pagina: 1