[Airport Extreme N] Langzaam streamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik heb nu al een aantal maandjes een AE in mijn bezit. Het gaat dus om de 'oude' versie (zonder dual band functie) en ik ben echt niet te spreken over dit ding. Ik heb meerdere producten van Apple en ik vind dat ze het vaak erg goed voor elkaar hebben maar die Airport Extreme is echt een van de mindere producten.

Toen ik het apparaat kocht legde ik 180 euro neer, dan verwacht je ook wel wat. Hij mag er dan wel mooi uitzien, hij moet ook presteren! Ik was vooral geinteresseerd in de n-mogelijkheden (sneller netwerk!) en het feit dat hij kon fungeren als storage en printerserver. Afijn, alles netjes geinstalleerd inclusief 2 printers en een HDD van 500 GB (Extended Journaled geformatteerd).

Vanaf het begin heb ik eigenlijk al problemen met het ding. Ik zit er 3 meter vandaan met een gipswand ertussen, hij staat op 5 gHz N-only en de doorvoersnelheden zijn ongeveer 4 MB/sec. Nou ga ik niet zeuren over die 4 MB/sec (alhoewel het redelijk laag is) maar de stabiliteit is gewoon om te huilen.

Video streamen vanaf de HDD kun je vergeten, 1080p, 720p en zelfs gewoon DVD trekt hij niet. Om de haverklap framedrops en stotteren. De pure data van bijvoorbeeld een 720p film is maar zo'n 1 MB/sec, ruim binnen de capaciteiten van doorvoersnelheden zou je dus denken, toch ondervind ik problemen. Dit ligt niet aan de player. Ik gebruik VLC, ik heb meerdere pogingen gedaan om deze correct in te stellen (cache op 1500 ms) maar het lijkt erop dat het probleem niet bij VLC ligt.

Goed, daar blijft het niet bij. Als we het over iets heel simpels hebben lukt 't ook niet: muziek afspelen. Mijn muziekcollectie staat op die HDD, want die deel ik ook met de rest van 't huis. Maar zelfs tijdens het afspelen in iTunes gaat het helemaal de mist in af en toe. Dan stottert een nummer elke 2 seconden en soms houdt hij er zelfs helemaal mee op en krijg ik de welbekende Apple 'beachbal'.

Op internet is dit probleem meer dan bekend. Op meerdere fora heb ik hierover gelezen zonder een duidelijk oplossing te zien. Hoe is jullie ervaring met het streamen van video/muziek? Je zou toch verwachten dat een apparaat van deze prijsklasse en dit niveau best een 1080p mkv'tje kan vreten.

Share over internet van de HDD is me trouwens ook nog nooit gelukt, ondanks alle port forwards en DNS instellingen. Apple is meestal heel goed in het 'makkelijk maken' van instellingen maar in dit geval ben ik de weg kwijt.

Hier even een aantal voorbeelden. Zodra de grafiek de 0 raakt stopt de film/muziek. Na enkele seconden zie je dan een enorme piek in transfer (vooral bij 1080p te zien) en daarna gaat 't weer verder.
Afbeeldingslocatie: http://www.josvanderplas.nl/got/720p.png Afbeeldingslocatie: http://www.josvanderplas.nl/got/1080p.png Afbeeldingslocatie: http://www.josvanderplas.nl/got/muziek.png
720p - 1080p - muziek

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 26-03-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

YellowCube

Wait...what?

heb je interference robustness aan staan?
(op zowel je AEX als je clients).

bood bij mij behoorlijk wat soelaas voor wat betreft de continuiteit van de zaken.

wat mij vooral erg tegenvalt is het bereik van het ding.
M'n AEX staat op de bovenverdieping. Beneden heb ik een Airport Express waar ik muziek heen stream. Ik heb de AE uiteindelijk zodanig moeten plaatsen dat hij ongeveer recht onder de AEX zit anders is het zwaar pet.
(nu zijn de betonnen vloeren van m'n huis wel bovengemiddeld dik)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Als ik het zo hoor, moet je gewoon terug naar de winkel en garantie claimen. Ik zit hier tussen betonnen muren/verdiepingen en heb nooit last van de issues die jij beschrijft. Ik stream regelmatig een 720p .mkv naar mijn Macbook, en ik zit op 802.11g omdat ik niet de dual-band versie heb. Ondanks het laatste heb ik nooit last van hick-ups.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 26-03-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:21:
heb je interference robustness aan staan?
(op zowel je AEX als je clients).

bood bij mij behoorlijk wat soelaas voor wat betreft de continuiteit van de zaken.
Die functie is op zowel mijn Macbook Pro (10.5.6) als mijn AEX (7.4.1) spoorloos.
Anoniem: 111703 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:39:
Als ik het zo hoor, moet je gewoon terug naar de winkel en garantie claimen. Ik zit hier tussen betonnen muren/verdiepingen en heb nooit last van de issues die jij beschrijft. Ik stream regelmatig een 720p .mkv naar mijn Macbook, en ik zit op 802.11g omdat ik niet de dual-band versie heb. Ondanks het laatste heb ik nooit last van hick-ups.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook wilde gaan doen. Ik heb al meerdere malen vloekend uit mijn bureaustoel gesprongen gewoonweg omdat de muziek zo constant haperde. Dat is natuurlijk erg kut (en ook best beschamend) als je keihard aan het meezingen bent.

Afijn, misschien ligt het ook wel aan mijn MBP hoor, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb helaas geen andere mac voorhanden hier.

Helaas heb ik het de laatste tijd loeiend druk dus naar de Apple store wordt hem niet, maar ik hoop dat ik daar niet afgewimpeld wordt met "Tsja, hij is niet echt stuk."

Welk programma gebruik je overigens om die MKV's af te spelen? Hoewel het daar niet aan kan liggen (want iTunes gaat ook over de kop met een simpel MP3tje) vind ik het wel interessant om te weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Josh op 26-03-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Kick! Ik heb het apparaat teruggebracht naar de winkel met het hele verhaal. Na 2 dagen al (!) kreeg ik een telefoontje dat ze dezelfde problemen vonden als ik beschreven had en dat er een nieuwe voor me klaar lag.

Vandaag opgehaald, geinstalleerd en het lijkt inderdaad beter (vingers gekruisd, hij draait pas 10 minuten). Een 1080p streamde perfect met één stotter in de 5 minuten dat ik keek, maar dat kan ook aan m'n Mac liggen.

Voorlopig draait de muziek lekker en hopelijk blijft dat ook zo. Topservice van de Mac Store in Rotterdam! En ook bedankt voor de hulp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Helaas moet ik dit topic (Weer) kicken, de nieuwe Airport Extreme doet het namelijk even slecht als de vorige. Ik begin te vermoeden dat het ligt aan iets anders dan de AE, maar ik zou niet weten wat. Ook deze streamt slecht, zelfs een .avi filmpje kijken vanaf de harde schijf gaat stotterend en windowsgebruikers hebben last van een continu wegvallende verbinding.

Echter kan het niet zomaar iets anders zijn dan de AE, de Mac Store Rotterdam ondervond namelijk precies dezelfde problemen met mijn oude AE. Moet ik ook de nieuwe gaan omruilen voor een ander, of is hier meer aan de hand? Op internet lees ik over soortgelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191622

Balen, zelf heb ik de eerste generatie AE en heb er een usb hub met 4 HD's en heb wel een buffer moeten instellen in vlc en plex maar sinds dien totaal geen problemen met met haperingen.

Let er wel op dat de usb bus van de AE maar zoals jij zei 4 MB kan doorgeven. Probeer nog even je omgeving te scannen op welke kanalen er nog vrij zijn want standaard staat die geloof ik op 11. Dit kan misschien ook gelijk helpen met je windows clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 11:14
Let er wel op dat de usb bus van de AE maar zoals jij zei 4 MB kan doorgeven
Als dat waar is zou het probleem wel eens kunnen liggen aan de hoeveelheid data die je USB poort kan doorvoeren. Eigenlijk zou je moeten proberen of je vanaf een ander Mac (of PC) dezelfde bestanden wel goed kan streamen. Op die manier kan je de HDD en USB bus kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
awenger schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:51:
[...]

Als dat waar is zou het probleem wel eens kunnen liggen aan de hoeveelheid data die je USB poort kan doorvoeren. Eigenlijk zou je moeten proberen of je vanaf een ander Mac (of PC) dezelfde bestanden wel goed kan streamen. Op die manier kan je de HDD en USB bus kunnen uitsluiten.
4 MB per seconde is ruim voldoende voor 1080p. Het stotteren gebeurt bovendien ook met het afspelen van MP3, ik weet zeker dat het de AE is en niet de USB doorvoer. Ik ga eens wat kanalen scannen en kijken of ik met het wisselen van kanalen iets kan verhelpen.
Pagina: 1