• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een laptop met daarin een nVidia Geforce 9200M GS videokaart. De laptop heeft zowel een HDMI uitgang als een D-Sub uitgang.

Als tv heb ik een Samsung Syncmaster 932MW met een resolutie van 1440x900. Deze heeft als input DVI-D, D-Sub en HDMI.

Nu heb ik mijn laptop via D-Sub aangesloten op de tv, en de resolutie ingesteld op 1440x900. Dit geeft een perfect beeld wat netjes schermvullend is. Daarna heb ik het geprobeerd via HDMI omdat ik ook graag audio richting mijn tv zou willen zenden.

Ook via HDMI heb ik een resolutie van 1440x900 ingesteld. Hierbij valt er echter een gedeelte van het beeld weg. Dat wil zeggen het beeld is groter dan het scherm weergeeft, ook diverse andere resoluties heb ik geprobeerd. Ook lijkt het beeld onscherper dan via de D-Sub aansluiting.

Wat doe ik fout? Want het lijkt me dat het via beide kabels gewoon prima zou moeten werken met dezelfde instellingen :/

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Het probleem dat jij hebt heet overscan, en dat is te verhelpen door in de opties van je tv overscan uit te zetten of just scan/alleen scannen aan te zetten.

De reden dat dit niet bij je D-Sub aansluiting gebeurt is omdat er dan rekening daarmee wordt gehouden.

• Spixo
TrekDude101 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 20:46:
Het probleem dat jij hebt heet overscan, en dat is te verhelpen door in de opties van je tv overscan uit te zetten of just scan/alleen scannen aan te zetten.

De reden dat dit niet bij je D-Sub aansluiting gebeurt is omdat er dan rekening daarmee wordt gehouden.
Hm die beide opties zie ik niet echt bij de instellingen staan :/

Is dit ook aan de notebook zijde uit te schakelen / of een workaround hiervoor?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Handleiding van de TV al bekeken? Daar staat het soms ook in :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Spixo
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 20:59:
Handleiding van de TV al bekeken? Daar staat het soms ook in :)
Handleiding net doorgespit, staat niets over in. Enige wat wordt vermeldt dat ik op de pc de resolutie op 1440x900 moet instellen :/

Edit: zelfde handleiding staat ook op de Samsung website als je zoekt op 932MW.

[ Voor 11% gewijzigd door Spixo op 11-03-2009 21:15 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

AAAhhhh

Flapk*t
5. Aansluiten op HDMI
U kunt geen pc aansluiten op een HDMI IN-ingang.
pagina 22 :P

Dat heeft dus te maken met beeldverbeteraars die werken bij films e.d. Maar niet als je hem als monitor wil gebruiken.

Ik had hem zelf al opgezocht ;)

Maar om je probleem op te lossen, wat dacht je van een 3,5 mm jack kabeltje van je laptop naar je tv? Die werd bij mijn tv gewoon meegeleverd.

[ Voor 29% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 21:21 ]

• Spixo
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:17:
AAAhhhh

Flapk*t

[...]

pagina 22 :P

Dat heeft dus te maken met beeldverbeteraars die werken bij films e.d. Maar niet als je hem als monitor wil gebruiken.

Ik had hem zelf al opgezocht ;)

Maar om je probleem op te lossen, wat dacht je van een 3,5 mm jack kabeltje van je laptop naar je tv?
Argh waarom kom ik daar nu pas achter 8)7

Denk dat ik morgen eerst maar eens naar de winkel ga. Volgens de verkoper werkte de tv prima op HDMI :/

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bijna geen enkele monitorTV kan dit hoor, tenminste, mijn LG (die er heel erg op lijkt) iig niet.

Waarom wil je perse HDMI als je ook DVI hebt? Is praktisch hetzelfde hoor.

• Spixo
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:23:
Bijna geen enkele monitorTV kan dit hoor, tenminste, mijn LG (die er heel erg op lijkt) iig niet.

Waarom wil je perse HDMI als je ook DVI hebt? Is praktisch hetzelfde hoor.
Omdat de laptop geen DVI output heeft. Of is het probleem opgelost met een HDMI -> DVI kabel?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ja :)

Volgens je handleiding wel toch? HDMI en DVI is hetzelfde digitale signaal.

Je kan ook gewoon zo'n blokje kopen, scheelt je weer een kabel.

[ Voor 116% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 21:34 ]

• Spixo
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:31:
Ja :)

Volgens je handleiding wel toch? HDMI en DVI is hetzelfde digitale signaal.
Ik zal morgen de verkoper eens vragen, maar zoals je zegt zijn er weinig schermen die dit doen wat ik wil via HDMI.

Dan is een HDMI -> DVI kabel denk ik een prima alternatief, zelfde kwaliteit en de audio moet dan maar via een apart kabeltje. Stomme vraag misschien maar zit er een verschil tussen een HDMI -> DVI en een DVI -> HDMI kabel 8)7 (verschil met een mannetje / vrouwtje). Of is deze kabel gewoon precies hetzelfde? :$ Edit: blokje klinkt handiger.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afbeeldingslocatie: http://www.sanace.com/IT/images/dvi-hdmi.jpg

Zo'n ding dus

[ Voor 38% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 21:38 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42
Ik heb hetzelfde probleem met mijn tv. Ook mijn tv heeft geen mogelijkheid om de overscan uit te schakelen. Maar in het NVIDIA control panel heb ik wel de optie 'resize HDTV desktop' en daarmee kan ik wel hetzelfde resultaat bereiken.
Bij mij is HDMI-output scherper dan VGA-output,
Pagina: 1