Eerst even een situatie schets wat ik probeer te bereiken (CSO = switch):

dan even de instellingen van de switch (3COM 5500):
Als ik bond0 opbreng gaat alles prima, ik zie netjes de verschillende vlan's voorbij komen en als ik de vlan's opbreng en/of de bridges eronder zie ik netjes alleen dat verkeer, dit werkt prima.
Het probleem is als ik br-lan opbreng (deze zit direct op de bond0 aangezien ons lan vlan 1 is en dus geen tag meekrijgt van de switch). Na 1 minuut (of iets meer) dan komt er ineens geen verkeer meer over de interface, het enige dat er nog door komt zijn LACPv1 en (R)STP pakketten.
Er zijn geen kernel messages en ook de switch meld niet dat die iets aanpast aan de interfaces.
tcpdump bij geen verkeer:
brctl bij geen verkeer:
Als ik vervolgens bond0 weer uit de bridge haal komt het verkeer (na enige vertraging) weer op gang.
Ik heb STP op deze bridge uit staan aangezien die alleen interne interfaces bridged. Ik heb het (nog) niet geprobeerd om aan te zetten aangezien dit een operationele switch is en de vorige keer dat zoiets gebeurde lag al het verkeer er voor 1 minuut uit.
Op een andere machine heb ik wel een br-lan direct op bond0 staan, alleen is deze niet ingesteld als trunk met meerdere vlan's maar gewoon een access-port op vlan1.

dan even de instellingen van de switch (3COM 5500):
# link-aggregation group 25 mode static # interface GigabitEthernet1/0/17 undo shutdown # interface GigabitEthernet1/0/25 description xen1 VLANS interface port link-aggregation group 25 port link-type trunk undo port trunk permit vlan 1 port trunk permit vlan 1 4 9 undo shutdown # interface GigabitEthernet1/0/26 description xen1 VLANS interface port link-aggregation group 25 port link-type trunk undo port trunk permit vlan 1 port trunk permit vlan 1 4 9 undo shutdown # interface GigabitEthernet1/0/27 description xen1 VLANS interface port link-aggregation group 25 port link-type trunk undo port trunk permit vlan 1 port trunk permit vlan 1 4 9 undo shutdown #
Als ik bond0 opbreng gaat alles prima, ik zie netjes de verschillende vlan's voorbij komen en als ik de vlan's opbreng en/of de bridges eronder zie ik netjes alleen dat verkeer, dit werkt prima.
Het probleem is als ik br-lan opbreng (deze zit direct op de bond0 aangezien ons lan vlan 1 is en dus geen tag meekrijgt van de switch). Na 1 minuut (of iets meer) dan komt er ineens geen verkeer meer over de interface, het enige dat er nog door komt zijn LACPv1 en (R)STP pakketten.
Er zijn geen kernel messages en ook de switch meld niet dat die iets aanpast aan de interfaces.
tcpdump bij geen verkeer:
10:21:26.221495 STP 802.1s, Rapid STP, CIST Flags [Forward, Agreement] 10:21:28.241146 LACPv1, length: 110
brctl bij geen verkeer:
root@xen1:~# brctl show bridge name bridge id STP enabled interfaces br-lan 8000.001e4f1915e5 no bond0 root@xen1:~# brctl showstp br-lan br-lan bridge id 8000.001e4f1915e5 designated root 8000.001e4f1915e5 root port 0 path cost 0 max age 20.00 bridge max age 20.00 hello time 2.00 bridge hello time 2.00 forward delay 0.00 bridge forward delay 0.00 ageing time 300.01 hello timer 0.07 tcn timer 0.00 topology change timer 0.00 gc timer 0.07 flags bond0 (1) port id 8001 state forwarding designated root 8000.001e4f1915e5 path cost 100 designated bridge 8000.001e4f1915e5 message age timer 0.00 designated port 8001 forward delay timer 0.00 designated cost 0 hold timer 0.00 flags
Als ik vervolgens bond0 weer uit de bridge haal komt het verkeer (na enige vertraging) weer op gang.
Ik heb STP op deze bridge uit staan aangezien die alleen interne interfaces bridged. Ik heb het (nog) niet geprobeerd om aan te zetten aangezien dit een operationele switch is en de vorige keer dat zoiets gebeurde lag al het verkeer er voor 1 minuut uit.
Op een andere machine heb ik wel een br-lan direct op bond0 staan, alleen is deze niet ingesteld als trunk met meerdere vlan's maar gewoon een access-port op vlan1.
Mistakes are proof that you are trying...