Geheugenfrequentie moet omlaag na geheugenuitbreiding?

Pagina: 1
Acties:

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Sinds een paar maanden het volgende systeempje in elkaar gezet. De onderdelen die er voor dit probleem toe doen:
Asus M3N78-EM
AMD Phenom X3 8450 (10,5x200)
OCZ DDR2 PC2-8500 SLI-Ready Edition Dual Channel

Nu heeft het een aantal maanden prima gedraaid met 2 GB geheugen, vanuit het bios ingesteld op 533 Mhz.
Recent heb ik dit uitgebreid met nog eens 2 GB van exact hetzelfde type.
Direct na de uitbreiding kreeg ik al vastlopers bij het opstarten, dus ben ik gaan memtesten.
Verschillende malen kwamen er errors. Echter was dit telkens op andere plaatsen in het geheugen, en leken ook de 'oude' repen opeens errors te bevatten.
Dat leek me sterk, dus ging ik de twee nieuwe repen op zichzelf eens testen op 533 Mhz.Geen probleem.
Ook nog eens de 'oude' repen op zichzelf getest, geen probleem.
De vier repen gecombineerd op 533 Mhz, wel problemen. Maar schroef ik dan de snelheid terug naar 400 Mhz, dan is alles weer in orde.
Het bios is geupdate naar de laatst beschikbare versie en het systeem is niet oc'ed.

Nu de vraag...
Het zou volgens alle specs van de hardware toch mogelijk moeten zijn om het geheugen op 533 Mhz te kunnen draaien, of zie ik iets over het hoofd?
Het liefst zou ik het zo hebben toch, anders mis ik ongeveer 1000 Mb/s aan geheugenbandbreedte.
Alle tips zijn welkom!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:08
Voltage van je geheugen al eens op 2,3V gezet?
Voltage van je NB iets omhoog kan ook helpen.
Ik vermoed dat je moederbord gewoon geen hoge snelheid aan kan over 4 sloten. Als het voltage omhoog doen niet veel helpt dan vrees ik dat er niet veel aan te doen is...
Uberhaupt al eens gekeken of je systeem ook daadwerkelijk baat heeft bij die extra bandbreedte? (iets met bottlenecks enzo :))

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is vaak genoeg voorgekomen dat de snelheid met 2 slots gevult hoger kan zijn dan met 4 slots gevult. Ook bepaalde bordjes kunnen 2 reepjes van een bepaald merk slikken, maar geen 4 (zelf meegemaakt, best irritant).

C:\>_

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 09:58
Heb je de andere waarden van het geheugen in het BIOS al bekeken?

Met de moederborden met socket 939 van ASUS heb ik een vergelijkbaar probleem; bij 4 geheugenbankjes wordt de snelheid verlaagd, maar de andere waarden (heten dit timings?) worden dan verbeterd (met lagere waarden). De oplossing is dan alle waarden opschrijven van 1 geheugenbankje en deze invullen nadat ik de andere bankjes heb toegevoegd.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:08
SiuYi schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:41:
Met de moederborden met socket 939 van ASUS heb ik een vergelijkbaar probleem; bij 4 geheugenbankjes wordt de snelheid verlaagd, maar de andere waarden (heten dit timings?) worden dan verbeterd (met lagere waarden).
Klopt. Verschillende namen ervoor zijn timings, memory latencies of (minder gebruikt) toegangstijden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Bedankt voor alle tips. Ik heb geprobeerd: Geheugenvoltage maxed-out naar 2.23nogwat, hielp niet...0.150v toegevoegd aan de NB, hielp niet...de timings versoepelen,hielp niet.

Ik kwam nog op het idee om de repen fysiek van plaats te veranderen om te kijken wat dat deed. Na wat verschillende setups werkte bank 4 op geen enkele mogelijkheid meer, 1 gig werd dus niet meer herkend.
Na een WTF moment besloot ik een bios-reset te doen en de nieuwe repen op bank 1 en 2 te steken en de 'oude' op bank 3 en 4.
Tot mijn grote verbazing werkte het hierna prima! Geen memtestfouten meer,geen vastlopers. Alles in orde!

Conclusie, het bordje is gewoon een beetje vaag?
Iig bedankt voor het meedenken.

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 15:46
dit was ook al op de socket a via chipsets

2 bankjes ddr400 --> zag al het geheugen
3 bankjes ddr400 --> zag alleen de eerste 2 bankjes
3 bankjes ddr333 --> zag al het geheugen
Pagina: 1