• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
goedemiddag medetweakers,

ik zit met een probleem,

mijn systeem met de volgende specs:

asus p5q-e
core 2 quad q9450
4x 1GB corsair dominator 1066 cas5
2x ati radeon 4850
soundblaster x-fi extreme music
2x seagate barracuda 7200.10 160 GB (raid 0)
2x seagate barracuda 7200.10 320 GB (raid 0)
corsair TX650W voeding

winxp sp3

dit systeem draait al een half jaar perfect met een milde overklok naar 3,2 GHz 10 uur + primestabiel enzovoort. kortom, nooit problemen gehad, rock stable.

een paar dagen geleden zit ik een beetje te internetten en ineens freezed mijn pc. ietwat verbaasd reset ik hem en hij start opnieuw op. +/- 20 minuten later hangt hij dus weer. nu begin ik me toch wat zorgen te maken en duik eens mijn bios in. Vanwege de overklok dacht ik. ik iets meer Vcore op mijn cpu gezet en windows in om mijn systeem een nacht te laten primen.

na een half uur hangt het systeem weer.. ik nog een beetje Vcore erop en weer het zelfde verhaal. ( mijn overklok is stabiel op 1.175 in de bios. deze heb ik uiteindelijk bij de 2e poging verhoogd naar 1,25 wwelke de vid is van mijn cpu)

Ik ben toen overdag naar mijn werk gegaan en de pc heeft uit gestaan, die avond en na wat denken heb ik mijn geheugen eens getest, memtest 86+ laten draaien en na 4 passes zonder error durfde ik het geheugen wel uit te sluiten. vervolgens (met dezelfde instellingen als het halve jaar hoe het al draait) prime95 weer opgestart en succesvol 12,5 uur staan primen. daarna heeft het systeem 3 dagen perfect gedraaid tot vanmorgen.

Ik start op, ben net in Windows en hij hangt weer. ik reset, na bios geeft hij aan: schrijfleesfout, druk op een toets om verder te gaan, ik reset weer, het scherm van mijn raid geeft aan dat 1 schijf van mijn 2x160 GB (systeempartitie) failed. Ik mijn kast open gemaakt kabels van die schijf los gehaald en weer vast gemaakt en opnieuw opstarten. windows start normaal op. de pc staat de hele dag aan, mijn vriendin meldde me dat vandaag een aantal maal het internet weg viel. verder geen vastlopers.

ik kom net uit mijn werk en wil de kast dichtschroeven pats: blauw scherm atidmag loopt vast. Ik mijn pc resetten, bios loopt helemaal in de soep, ik alles op auto gezet, maar ondanks alles vergeet hij meerdere malen de instellingen of zegt hij: overclocking failed press f1 to enter etup or f2 to load defaults.

nu heb ik hem inmiddels draaiend en ben ik dus aan het backuppen aangezien ik een beetje bang ben dat mijn mobo het aan het begeven is, maar ik snap dus echt niet wat het nu precies is.

iemand die voor mij een lichtje op deze zaak kan schijnen, ik snap namelijk niet waar ik het probleem moet zoeken

edit: beide raid sets zijn gechecked met hdtune, deze zijn error vrij. voeding op ander systeem gechecked, deze draait ook goed onder volle belasting

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42
Er zijn issues met HD4850 Crossfire setups met de huidige 8.12 drivers. Er is een hotfix voor. Je kunt er ook voor kiezen om 8.10 te installeren.

Tot slot kun je de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Moederbord defect, eventueel voeding. Dat laatste heeft vaker dit soort fouten. Ik had dat met mijn raidset ook.

• nedernakker
kalizec schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:07:
Er zijn issues met HD4850 Crossfire setups met de huidige 8.12 drivers. Er is een hotfix voor. Je kunt er ook voor kiezen om 8.10 te installeren.

Tot slot kun je de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.
ik ga tot een bepaalde hoogte met je mee, maar waarom valt dan in mijn bios mijn raidset uit, heeft totaal niks met gpu drivers te maken
Bakkertjuhh schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:07:
Moederbord defect, eventueel voeding. Dat laatste heeft vaker dit soort fouten. Ik had dat met mijn raidset ook.
ik heb de voeding op mijn andere pc getest, deze draait daar zonder problemen.
Wiethoofd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:09:
Check je harde schijven eens op bad sectors, een memtest, boot eens met 1 reepje en iets lossere timings en neem zoals kalizec al zegt de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij en ga testen, dus eventueel buiten je kast alles aansluiten om kortsluiting uit te sluiten, monitor je temperaturen eens en laat de resultaten weten van de tests die ik hierboven voorstel.
ik ben vergeten in mijn openinspost te zetten dat ik met hdtune allebij mijn schijven heb getest, deze komen zonder fouten door de test. kortsluiting geloof ik niet, heb een net kabelmanagement wat ik al gecontroleerd heb en dit zit goed, temps van cpu komen met small fft's net op 60 graden, dit is de heetste core, heb 2 scythe musashi koelers op mijn gpu's deze worden niet warmer dan 65 graden op full load, moederbord sensor in everest zegt mij dat het moederbord +/- 35 graden is.

mijn geheugen draait op standaard snelheid, en na die memtest kan ik toch wel er van uitgaan dat het niet daar aan ligt?

[ Voor 59% gewijzigd door nedernakker op 08-01-2009 16:16 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Check je harde schijven eens op bad sectors, een memtest, boot eens met 1 reepje en iets lossere timings en neem zoals kalizec al zegt de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij en ga testen, dus eventueel buiten je kast alles aansluiten om kortsluiting uit te sluiten, monitor je temperaturen eens en laat de resultaten weten van de tests die ik hierboven voorstel.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42
nedernakker schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:09:
[...]

ik ga tot een bepaalde hoogte met je mee, maar waarom valt dan in mijn bios mijn raidset uit, heeft totaal niks met gpu drivers te maken
Hmmm, kennelijk had ik niet goed genoeg gelezen. Ik dacht dat je schijven binnen Windows uitvielen. Al zou ik het wel erg vreemd vinden dat een probleem met de IDE-controller zich openbaart via de driver voor de grafische kaarten.

Anyway, inderdaad eerst belangrijkste data backuppen, dan pas verder troubleshooten. RAM heb je denk ik inderdaad wel uitgesloten. Dan zijn hardware problemen of de chipset drivers denk ik de volgende plaats waar je naar kunt kijken.

(Chipset-drivers kunnen de status van je RAID beïnvloeden. Als je PC warm opstart dan kan een schijf of controller zich nog in een probleem-staat bevinden.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• nedernakker
het is echt bijzonder vaag, mijn bios staat nu alles op auto, en nu sta ik wel volop te schrijven tussen mijn raidsets, dit omdat eerst de grootste set leeg moet zodat ik die set kan afbreken en dan de data over de 2 schijven verdelen, als ik zo mijn eigen verhaal nog eens doorlees neig ik toch naar een stuk moederbord, maar hoe kan ik dat nu bevestigen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter alles uitsluiten, dus voeding, geheugen, processor, harde schijven etc. en als het daar allemaal niet aan ligt, of juist wel moet je de boel uitwisselen met een andere computer, kijken of het daar wel in werkt zonder problemen en dan je moederbord de schuld geven.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• nedernakker
Wiethoofd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:39:
[...]

Met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter alles uitsluiten, dus voeding, geheugen, processor, harde schijven etc. en als het daar allemaal niet aan ligt, of juist wel moet je de boel uitwisselen met een andere computer, kijken of het daar wel in werkt zonder problemen en dan je moederbord de schuld geven.
momenteel is hij even druk met data kopieeren, zodra hij daar mee klaar is zal ik de boel gaan strippen en alles testen en kom ik met de resultaten. bedankt voor jullie inbreng tot nu toe

• nedernakker
even een hele harde schop met een status update!

na langdurig testen en steeds meer richting mijn moederbord te kijken als boosdoener een RMA voor hem aangevraagd bij de webwinkel, ook deze constateerde dat het moederbord stuk was en hebben mij netjes (binnen 3 dagen!) een nieuw moederbord opgestuurd.

alles draait weer als een trein en dus geen last meer van de instabiliteit

bedankt voor jullie inbreng!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Top dat je even vermeldt hoe het is afgelopen!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Misschien een USB die massa/kortsluiting maakt? Toen ik dat had had ik soortgelijke onverklaarbare problemen als ik mijn PC bijvoorbeeld had verhuisd.

edit Ik heb mijn dag niet. Mooi dat het is opgelost! /edit

[ Voor 17% gewijzigd door Joor op 13-02-2009 11:24 ]

Pagina: 1