Digitaal orgel via MIDI op laptop, slecht geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik gebruik het programma My Organ (http://www.softart.nl/hauptwerk/hauptwerk.html) en een simpele USB midi interface (E Mu Xmidi 1x1) op een digitaal orgel (Domus 932)
Ik gebruik een laptop, Latitude D520, 1.6 GHZ, 1.5GB RAM.

Het laden van een virtueel orgel gaat supersnel, lijkt dus dat er genoeg geheugen is, alleen het afspelen gaat heel stotterend, het afspelen gaat via de interne speakers van de laptop.
De vraag is wat ik moet upgraden, de Midi interface, de geluidskaart (nu standaard onboard) of de CPU speed of wat kan ik doen om het geluid beter te laten klinken?

Helaas heb ik niet zo makkelijk een andere pc of laptop bij dit orgel om te testen of een snellere laptop beter gaat of dat ik toch een andere MIDI interface moet hebben.

Bij voorbaat hartelijke dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:17

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Je kan de buffer groter maken. Nadeel is dat je dan last gaat krijgen van vertragingen. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je op zoek naar een geluidskaart met ASIO2 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Mr.Qips schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:50:
Je kan de buffer groter maken. Nadeel is dat je dan last gaat krijgen van vertragingen. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je op zoek naar een geluidskaart met ASIO2 ondersteuning.
Dank voor je reactie.

In deze laptop zit een standaard SIGMATEL STAC 92XX C-Major HD Audio onboard kaart.
Op de download site van Dell is er geen programmatje te downloaden de de besturing van de kaart regeld, het is gewoon een losse driver, ik kan volgens mij dan ook niet de buffer instellen (ik kan het iig nog niet vinden)

Zaak is dus een goede geluidskaart te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft dit met je geluidskaart en/of drivers te maken. Deze kan het geluid niet snel genoeg verwerken, waardoor je stotteringen krijgt. Zoals Mr.Qips zegt, kan je de buffer groter maken, maar dan krijg je dus latency (vertraging) in het geluid. Iets wat je al helemaal niet wil hebben.

Een oplossing is een geluidskaart met ASIO ondersteuning, maar jouw onboard heeft dat niet.

Daarom zou je eens ASIO4all moeten proberen. Installeer dit programma en je geluidskaart heeft ASIO ondersteuning. En nu kan je (als het goed is) ASIO output kiezen in My Organ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Slogra schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:23:
Waarschijnlijk heeft dit met je geluidskaart en/of drivers te maken. Deze kan het geluid niet snel genoeg verwerken, waardoor je stotteringen krijgt. Zoals Mr.Qips zegt, kan je de buffer groter maken, maar dan krijg je dus latency (vertraging) in het geluid. Iets wat je al helemaal niet wil hebben.

Een oplossing is een geluidskaart met ASIO ondersteuning, maar jouw onboard heeft dat niet.

Daarom zou je eens ASIO4all moeten proberen. Installeer dit programma en je geluidskaart heeft ASIO ondersteuning. En nu kan je (als het goed is) ASIO output kiezen in My Organ.
Tnx, dit geinstalleerd en kan ASIO idd selecteren, ik ga het vanavond gelijk proberen om te kijken of het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Slogra schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:23:

Hartelijk dank voor je goede tip, met ASIO4all kun je inderdaad buffer instellen en is het geluid wel goed.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
EJVL schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:03:
[...]

Hartelijk dank voor je goede tip, met ASIO4all kun je inderdaad buffer instellen en is het geluid wel goed.
_/-\o_
Mooi zo. Wat voor latency heb je nu?

P.S. Ben je tevreden over je USB/MIDI interface? Ik ben namelijk op zoek naar zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19

mace

Sapere Aude

Die USB-MIDI interfaces komen niet zo nauw, ik heb een strontgoedkope van ebay, en ik heb een M-audio, en er is gewoon totaal geen verschil in latency ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Slogra schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:49:
[...]

P.S. Ben je tevreden over je USB/MIDI interface? Ik ben namelijk op zoek naar zo'n ding.
Ik ben er nog mee aan het spelen, de latency staat voor in en out op 32 samples, de Buffersize op 1024, nu zit er iets vertraging in maar dat is niet erg, dit ben ik nog proberen te verbeteren, het geluid klinkt aardig goed, ik wil nog een versterker aan de geluidskaart van de laptop koppelen om het geluid beter te maken en te spelen met de Latency.

De Midi interface ben ik best tevreden over, werkt goed, geen drivers nodig, ik heb hem gehaald bij feedback voor 30 euro, nog niet uitgebreid getest maar tot nu toe tevreden.
Invisible_man schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:59:
[...]

Ik heb deze van Emu (oftewel gewoon Creative) om mijn digitale piano op mijn pc aan te sluiten.
http://feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167

Hiermee heb ik een latency die te vergelijken is met de betere geluidskaarten.
Die heb ik dus ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Ora et Labora op 08-01-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:08
Slogra schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:49:
[...]

Ik heb deze van Emu (oftewel gewoon Creative) om mijn digitale piano op mijn pc aan te sluiten.
http://feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167

Hiermee heb ik een latency die te vergelijken is met de betere geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
mace schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:51:
Die USB-MIDI interfaces komen niet zo nauw, ik heb een strontgoedkope van ebay, en ik heb een M-audio, en er is gewoon totaal geen verschil in latency ofzo.
Hoe heet die strontgoedkope interface van jou? Dan ga ik die ook eens opzoeken op ebay :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
volgens mij weet ik welke mace bedoelt, die is merkloos. ik heb er hier nog eentje werkeloos (want met een andere USB midi device maakt het geen verschil, maar met een interne of firewire midi interface is het verschil wel groot...) en da' echt zo'n typisch chinees merkloos dingetje :P

heeft me een euro of 10 gekost, shipped :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19

mace

Sapere Aude

Slogra schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:01:
[...]

Hoe heet die strontgoedkope interface van jou? Dan ga ik die ook eens opzoeken op ebay :9
Gewoon zoeken op USB MIDI. :)

Zoiets als dit: http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&Item=280293674313

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 08-01-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben ook in het bezit van zo'n goedkope midi->usb kabel, maar hij geeft bij mij het sustain signaal van het pedaal van mijn keyboard niet altijd goed door ofzo. Af en toe is het dan in plaats van sustain heel hard de middelste noot e van het keyboard. Met een echte midi-kabel had ik daar nooit last van. Zou daar nog iets aan te doen zijn?

Hebben jullie trouwens deze, of ziet hij er anders uit, zoals deze. Die laatste is degene die bij mij problemen geeft.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Winnetou schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:18:
[...]

Ik ben ook in het bezit van zo'n goedkope midi->usb kabel, maar hij geeft bij mij het sustain signaal van het pedaal van mijn keyboard niet altijd goed door ofzo. Af en toe is het dan in plaats van sustain heel hard de middelste noot e van het keyboard. Met een echte midi-kabel had ik daar nooit last van. Zou daar nog iets aan te doen zijn?

Hebben jullie trouwens deze, of ziet hij er anders uit, zoals deze. Die laatste is degene die bij mij problemen geeft.
Ik heb hier ook problemen mee gehad om via MyOrgan 2 klavieren en een pedaal te onderscheiden, op een of andere manier kon ik midi kanalen instellen en zodra ik op een van de klavieren of het pedaal indrukte stelde hij deze is als het juiste midi kanaal zodat ik 3 kanalen had.
Het heeft volgens mij te maken met Midi kanalen.

Pagina: 1