Toon posts:

[horeca] Herinrichting complete audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond mede-tweakers,

Ik ben sinds een poos verantwoordelijk voor de gehele audio in een alternatief/rock georienteerde kroeg in het zuiden des lands.
Momenteel draaien we nog cd's op een (goedkope) Numark cd-speler, hebben we 2 SL1200MK2's, en gaat dat hele geluid over 2 2-kanaals Master versterkers naar ons Turbosound Live! PA-setje.

Nu zijn we dus bezig om deze hele bende te upgraden naar een wat moderner niveau, wat natuurlijk veel vragen oproept. Ik zal mijn topicstart dus in tweëen delen, beginnend met het eerste probleem:

De overstap naar een MP3-speler
Wij spelen graag legale muziek. Als professional in een tent waar muziek een belangrijke rol speelt, waar we als klein podium artiesten graag op een juiste manier presenteren, vind ik het ontoelaatbaar om illegale cd's of mp3s te gebruiken.

Alleen, wat is het alternatief?
Veelgebruikt is natuurlijk Xenox. Een ongelofelijk duur systeem, maar het werkt voortreffelijk. Valt helaas wel buiten ons budget.
Encore Media, voor mijn gevoel het beste alternatief, lijkt wel van de aardbodem verdwenen.

Daarnaast heb je nog Alcas, echter lijkt het alsof die niet in ons genre handelen.
Verdere alternatieven op dergelijke services (systeem, abonnement op muziek, software) heb ik niet kunnen vinden.

Dus rees bij mij de vraag: wat nou als ik DJ-software draai en iTunes gebruik om muziek aan te schaffen? Relatief goedkoop (huidige budget is 150 euro per maand voor cd's!), en als grootste voordeel: de muziek blijft van het bedrijf. Xenox etc. geeft je alleen het recht om de muziek te gebruiken zolang je ze blijft betalen! Tevens heeft iTunes een behoorlijk divers aanbod, wat bij Xenox/Alcas/cs maar te bezien valt.
iTunes zou echter alleen het programma zijn om de muziek mee aan te schaffen, er zou alsnog een programma als Xenox Music Manager moeten zijn om de muziek af te spelen:
- Touchscreen
- Twee outputs om in elk geval een beetje normaal te kunnen mixen
- Zéér gemakkelijke interface
Kan dit met muziek gekocht via de iTunes Music Store? Ik ga er van uit dat het legaal is, onze huidige cd's kopen we ook gewoon bij Free Record Shop en we betalen netjes aan de Buma en Sena voor de overige benodigde rechten.

Deel 2 van het probleem is het volgende:
Het PA-systeem
Het huidige systeem heeft wat problemen, wat volgens mij voornamelijk in de Master-amps hangt. Mijn beoogde oplossing is een wat meer kroeg-like oplossing met meerdere speakers zodat het geluid beter verdeeld is.
Nu heeft Bose hier natuurlijk een aantal oplossingen in, maar ook voor de rest kan ik hier heel weinig informatie vinden. Heeft iemand hier toevallig ervaring met dergelijke audio-oplossingen die mij een tip in de goede richting kan geven?

Het budget voor deze hele herstructurering is verre van onbeperkt, maar ik begrijp ook wel dat we het hier niet over spullen van "een paar honderd" euro hebben. Ik ben echter wel op zoek naar goedkope oplossingen, ook op de langere termijn.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
ik ken niet alle wetten maar met betrekking tot Itunes zou ik toch liever kiezen voor een open mp3 of flac formaat mocht je in de toekomst nog eens willen overstappen op een ander systeem. Er zijn al een aantal online plekken waar je mp3s kunt aanschaffen zonder DRM en het rippen van een cd duurt ook niet zo lang meer met een snelle pc. Zo kun je zelf een mp3 collectie samen stellen en bovendien de cd's die jullie tot nu toe hebben aangeschaft blijven gebruiken.

Freelance Drupal Developer

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29
Ik heb er niet veel verstand van, maar mogelijk mag je wat je bij iTunes download niet commercieel gebruiken. Daar zou je hun EULA even voor moeten checken.

Verder zijn meerdere kleine speakers fijner omdat het geluid dan 'vers' uit de speakers komt en je niet een paar plaatsen hebt waar het geluid heel hard is.

Vergeet niet om er een equalizer met genoeg banden aan toe te voegen. Kan je in ieder geval de banden van spraak een beetje wegfilteren, maar ook het geluid finetunen aan de ruimte. Dan kunnen de mensen elkaar nog verstaan, ook als de muziek wat harder staat.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:23
Mag je zomaar je eigen muziek afspelen voor een 'publiek' ?

Mij staat namelijk ergens bij dat je daarvoor ook nog extra mag aftikken... zolang dat apart gezien wordt, kan je inderdaad mp3's ('legaal' gedownload bv) afspelen.. maar betaal je alsnog voor de rechten om het publiekelijk af te spelen.

(Bij bovenstaande: in een cafetaria mocht de radio bijvoorbeeld wel voor persooneel hoorbaar zijn, maar niet voor klanten.)

• Reloader
  • Laatst online: 30-10 11:46
budget merk wat toch nog redelijk lekker is voor in de kroeg is RAMSA niet je van het maar het speelt best okee naar mijn mening.

je kunt Touchtone gebruiken is een soort plugin van Winamp wat dus een touchscreen interface maakt wekrt wel leuk mischien de proefversie is proberen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij itunes schijnt de drm er ook af te gaan volgend jaar (als ik die roddel tenminste goed opgevangen heb, heb het niet nagezocht)
Def1ant schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:11:
Mag je zomaar je eigen muziek afspelen voor een 'publiek' ?

Mij staat namelijk ergens bij dat je daarvoor ook nog extra mag aftikken... zolang dat apart gezien wordt, kan je inderdaad mp3's ('legaal' gedownload bv) afspelen.. maar betaal je alsnog voor de rechten om het publiekelijk af te spelen.

(Bij bovenstaande: in een cafetaria mocht de radio bijvoorbeeld wel voor persooneel hoorbaar zijn, maar niet voor klanten.)
Hij geeft toch aan dat hij daar voor betaald. In die cafetaria mag er overigens ook geen muziek voor het personeel worden afgespeeld als de cafetaria groot genoeg is (in de meeste cafetaria's dus niet zo'n probleem daar werkt hooguit twee man tegelijk).

[ Voor 75% gewijzigd door Marzman op 15-12-2008 22:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
Ik zou de voorwaarden van Apple iTunes er nog eens op na slaan, wat het lijkt me dat die het vast niet toestaan dat je gekochte MP3's voor een breed publiek laat horen.

Verwijderd

Topicstarter
Even ter toevoeging, het systeem zou in principe geïntroduceerd worden NAAST de huidige cd- en platenspelers, omdat een collectie van +/- 2500 cd's en 400 platen niet zo 1-2-3 digitaal voor handen is.

Het fijne qua wetgeving weet ik er niet van, maar de cd's die we nu kopen zijn ook gewoon "standaard" cd's en daar bovenop betalen we jaarlijks premie aan BUMA/SENA, en met mijn boerenlogica zou op deze manier ook de via iTunes aangeschafte muziek ook legaal zijn?

Qua techniek: Het huidige systeem is dus een mixer, met daarna een 32-bands digitale EQ, Master processor, 2 Master versterkers (1 voor de laagkasten, 1 voor de tops) en daarna de Turbosound PA. Deze set staat er in principe omdat we regelmatig bands hebben, en dan is zo'n kroeg-opstelling weer niks. Ik wil dat inderdaad veranderen om het geluid beter verdeeld te hebben over de ruimte, en de geluidskwaliteit dmv EQ-ing e.d. krijg ik wel voor elkaar (ben zelf geluidstechnicus).

offtopic:
Ik blijf me verbazen over de snelheid waarmee op GoT gereageerd wordt. Bedankt voor de input so far!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 22:24 ]

• Robbie T
  • Laatst online: 01-11 13:32
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:01:

De overstap naar een MP3-speler
Wij spelen graag legale muziek. Als professional in een tent waar muziek een belangrijke rol speelt, waar we als klein podium artiesten graag op een juiste manier presenteren, vind ik het ontoelaatbaar om illegale cd's of mp3s te gebruiken.

Alleen, wat is het alternatief?
Veelgebruikt is natuurlijk Xenox. Een ongelofelijk duur systeem, maar het werkt voortreffelijk. Valt helaas wel buiten ons budget.
Encore Media, voor mijn gevoel het beste alternatief, lijkt wel van de aardbodem verdwenen.

Daarnaast heb je nog Alcas, echter lijkt het alsof die niet in ons genre handelen.
Verdere alternatieven op dergelijke services (systeem, abonnement op muziek, software) heb ik niet kunnen vinden.

Dus rees bij mij de vraag: wat nou als ik DJ-software draai en iTunes gebruik om muziek aan te schaffen? Relatief goedkoop (huidige budget is 150 euro per maand voor cd's!), en als grootste voordeel: de muziek blijft van het bedrijf. Xenox etc. geeft je alleen het recht om de muziek te gebruiken zolang je ze blijft betalen! Tevens heeft iTunes een behoorlijk divers aanbod, wat bij Xenox/Alcas/cs maar te bezien valt.
iTunes zou echter alleen het programma zijn om de muziek mee aan te schaffen, er zou alsnog een programma als Xenox Music Manager moeten zijn om de muziek af te spelen:
- Touchscreen
- Twee outputs om in elk geval een beetje normaal te kunnen mixen
- Zéér gemakkelijke interface
Kan dit met muziek gekocht via de iTunes Music Store? Ik ga er van uit dat het legaal is, onze huidige cd's kopen we ook gewoon bij Free Record Shop en we betalen netjes aan de Buma en Sena voor de overige benodigde rechten.
Mijn ouders hebben een camping. Toen we de camping overnamen hebben we een abonnement afgesloten bij Encore Media
(http://www.detelefoongids...dia+Systems+BV/vermelding)

Hebben dit een jaar of 2 gehad, en toen kwam Grolsch met de Music Master system (o.i.d) zag er allemaal erg leuk uit, grolsch deed ook wat water bij de wijn, en na wat praten e.d dit systeem aangeschaft. (Met natuurlijk maandelijks abbo). Dit systeem was van Alcas.
Had de mogelijkheid om nummers te downloaden, videoclips te projecteren, karaoke, nieuwsticker mee laten lopen.
In het begin zag het er allemaal leuk uit. Maar toch kinderziektes.
Het was erg lastig om je eigen playlist te maken, nummers die meerdere keren dubbel voorkwamen, enzovoort, enzovoort.

Alcas heeft het niet geleverd zoals ze zouden, en hier op aangesproken. Afgesproken dat het hele zwikje terug kon, en abonnement zou worden stop gezet. Ik weet niet precies hoe het er nu mee staat, maar hebben er daarna nog een hoop gedonder mee gehad.

Inmiddels weer (gelukkig) over gestapt op Encore.
Ideaal! Kan niet anders zeggen.
Makkelijk systeem, makkelijke interface. Ook de mogelijkheid nummers te downloaden van hun database. Krijg keurig cd's opgestuurd met daarop updates. Mogelijkheid om videoclips af te spelen, en om karaoke te doen.

Aangezien ik zie dat je nu ong. 150 euro per maand kwijt bent aan cd's..Neem eens contact op met Encore. Aanrader.

Daarnaast, de situatie zoals wij het hebben
- Mengpaneel.
- 4 luidsprekers van Bose (zoiets: Afbeeldingslocatie: http://www.dimotech.nl/Bose/pi_panaray_802.jpg)
- Versterker

Op het mengpaneel aangesloten:
- Muziekcomputer
- Cd-speler
- videorecorder(voor beamer)
- radio
- microfoons

Misschien dat je daar nog iets aan hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, staan wel wat nuttige dingen in. Professioneel ook al wel vaker gewerkt met Encore, ideaal systeem inderdaad maar kon er niet al te veel meer van vinden op internet.

Kun je mij vertellen hoe uitgebreid de database is van Encore, met name in de richting "gitaar-muziek"? :P

Dit zegt BUMA zelf trouwens:
Ik wil muziek draaien in het openbaar. Kan dat zomaar?
Als u muziek wilt draaien in bijvoorbeeld uw winkel, horecazaak of op kantoor, dan heeft u toestemming nodig van de maker van die muziek. Hetzelfde geldt als u muziek wilt gebruiken voor een radio- of tv-programma of tijdens een concert of theatervoorstelling. Buma verleent die toestemming voor alle muziekauteurs en -uitgevers die lid zijn. Nadat u een vergoeding aan ons hebt betaald, kunt u de muziek gebruiken. Kijk voor meer informatie op het onderdeel Muziek gebruiken.
BUMA FAQ
Die vergoeding betalen we dus, er staat voor de rest niet bij wat de bron van de muziek is.

• Robbie T
  • Laatst online: 01-11 13:32
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:37:
Thanks, staan wel wat nuttige dingen in. Professioneel ook al wel vaker gewerkt met Encore, ideaal systeem inderdaad maar kon er niet al te veel meer van vinden op internet.

Kun je mij vertellen hoe uitgebreid de database is van Encore, met name in de richting "gitaar-muziek"? :P

Dit zegt BUMA zelf trouwens:

[...]

BUMA FAQ
Die vergoeding betalen we dus, er staat voor de rest niet bij wat de bron van de muziek is.
Gitaar-muziek is natuurlijk erg ruim ;).
Er zijn echter wel categorieën zoals Rock e.d

(Als je een specifiek iets hebt, kan ik natuurlijk altijd even voor je kijken)

Verwijderd

Modbreak:Dit is dus zeker niet de bedoeling! Lees aub: Forum FAQ #verbodenspam !

[ Voor 92% gewijzigd door voodooless op 06-01-2009 14:52 ]

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Je hebt turbosound en je wil naar bose? De wereld op z'n kop!

Wat zijn dan wel de problemen die je met de turbosound set hebt?

</onzin>

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:40

M14

nuclear waste schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:39:
Je hebt turbosound en je wil naar bose? De wereld op z'n kop!

Wat zijn dan wel de problemen die je met de turbosound set hebt?
Dat vroeg ik me ook al af. In de licht/geluid -wereld is Turbosound een van de betere merken. Bose kom je nergens tegen (ik wil het thuis nog niet eens hebben).

Kun je precies posten wat voor set je hebt (type bassen / toppen / versterkers / processors + het aantal/opstelling) en wat voor ruimte / zaal het is?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dit weekend de exacte specs proberen te noteren.

Een aantal problemen kan ik hier in ieder geval wel vast plaatsen:

1) De opstelling is minder geschikt voor de manier waarop hij nu gebruikt wordt. Is niet gemaakt om een ruimte gelijkmatig te voorzien van geluid, maar daar zijn ze ook niet voor ontworpen dus dat kun je Turbosound niet kwalijk nemen.
2) Links/rechts verschil is ENORM. Dermate heftig dat dit met geen enkele EQ fatsoenlijk recht te trekken is. Dit euvel heb ik al met meerdere low(er) budget Turbosound-sets gehoord, helaas.
3) Zit een enorme brom in (ligt niet aan stroomvoorziening), maar dat kan ook in versterker / processor zitten.
4) Geluid van deze set is standaard enorm wollig en druk. Nu valt dat gelukkig wél op te vangen met een degelijke EQ.

Bose heb ik niet zozeer genoemd als "favoriet merk", maar ik weet toevallig dat Bose speakers maakt (de Panarays die hierboven genoemd worden bijv) die wél bij het doel van dit systeem passen. Ik weet ook dat Electrovoice dergelijke systemen maakt, maar voor de rest weet ik hier helaas weinig van.

Verder wil ik gewoon van alle bovenstaande problemen af, en als we gaan investeren doe ik dat liever meteen in een set die beter past bij het doel: een kroeg op alle plekken voorzien van goed klinkende muziek.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik ken het café veel kans totaal niet, dus als jullie het anders doen: no offence, maar...

Een hoop cafés lijkt er alles aan gelegen om op het randje van de door de gemeente toegestane aantal dB's te gaan zitten, dan de knop nog een halve slag verder open en vervolgens EQ of net wat zo te zetten dat de muziek verandert in herrie.

Goed, het is PA en niet SQ, en een ruimte vol pratende mensen is niet de plaats om van de muziek te genieten, maar ik vraag me altijd verwonderd af wat de doelgroep moet zijn die ze aan willen spreken met de veel te luide eentonige ruisbas met een hoop schel lawaai er doorheen.

Dus: als je dat kunt vermijden ben je al een heel eind in mijn ogen :P Als het daadwerkelijk een wetenschappelijk (of marketingtechnisch) doel heeft heb ik niks gezegd, maar ik erger me er iedere keer opnieuw aan :+
De reden dat ik het er bij zet ondanks dat je zelf ook zegt voor 'goed knlinkende muziek' te gaan is dat ik me niet voor kan stellen dat al die andere kroegen het hele argument 'goed klinkend' van tafel hebben geveegd ten behoeve van de decibels, die zullen dus ook in meer of mindere mate voor 'goed klinkend' zijn gegaan.

Verder was ik een tijdje terug ergens waar ze ook MP3 gebruikten. Geen idee waar ze die vandaan hadden, maar letterlijk per liedje was het volume anders, waarna er weer aan de master volumeknop geprutst werd.
(Een vriendelijk doch redelijk collectief verzoek (was een gehuurd zaaltje) om het volume wat lager te zetten hielp dus ook maar een paar liedjes lang.)

Je kunt het beste dus wel je muziek uit 1 bron betrekken, of anders iig bewerken zodat je niet ad-hoc van alles moet aanpassen om de consistentie te bewaren :)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 07-01-2009 00:38 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-10 20:51
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:37:
Ik zal dit weekend de exacte specs proberen te noteren.

Een aantal problemen kan ik hier in ieder geval wel vast plaatsen:

1) De opstelling is minder geschikt voor de manier waarop hij nu gebruikt wordt. Is niet gemaakt om een ruimte gelijkmatig te voorzien van geluid, maar daar zijn ze ook niet voor ontworpen dus dat kun je Turbosound niet kwalijk nemen.
2) Links/rechts verschil is ENORM. Dermate heftig dat dit met geen enkele EQ fatsoenlijk recht te trekken is. Dit euvel heb ik al met meerdere low(er) budget Turbosound-sets gehoord, helaas.
3) Zit een enorme brom in (ligt niet aan stroomvoorziening), maar dat kan ook in versterker / processor zitten.
4) Geluid van deze set is standaard enorm wollig en druk. Nu valt dat gelukkig wél op te vangen met een degelijke EQ.

Bose heb ik niet zozeer genoemd als "favoriet merk", maar ik weet toevallig dat Bose speakers maakt (de Panarays die hierboven genoemd worden bijv) die wél bij het doel van dit systeem passen. Ik weet ook dat Electrovoice dergelijke systemen maakt, maar voor de rest weet ik hier helaas weinig van.

Verder wil ik gewoon van alle bovenstaande problemen af, en als we gaan investeren doe ik dat liever meteen in een set die beter past bij het doel: een kroeg op alle plekken voorzien van goed klinkende muziek.
Die Bose kasten kan je echt niet nemen. Zonde van de centen en je krijgt ook nog eens kappotte oren. Er zijn geschiktere alternatieven. Ik zou eens kijken in hoevere de drivers van je turbo kit intact zijn. Check ook in hoeverre je crossovers, passief, dan wel actief juist werken en correct staan ingesteld.
Dat gedoe over EQ's, een goede set heeft nagenoeg geen EQ setting nodig. Alles begint met plaatsing, juist gainen van de drivers en daarna eventueel enige aanpassing dmv EQ ter compensatie van de akoestiek op locatie. Bij de sets die ik engineer zijn dat hooguit 3 PEQ's in de trend van -0.7 - 2,7 dB met Q waardes uitlopend van 2 - 4,7. EQ's zorgen vaak voor meer problemen dan dat ze iets oplossen.Tenzij het gewoon echt rukkasten zijn. Dan moet je grof shelven en hakken in de respons om het systeem rustig te krijgen. Overigens is de kwaliteit van processing en versterking, zeker bij de betere kasten, van grote invloed op de output van een systeem.
Waar is die desbetrefende hut? Wil best een keertje langs komen om te kijken in hoeverre er nog iets te redden valt. Zeker als je overweegt Bose aan te schaffen :) .

Verwijderd

Modbreak:en nog een keer spam.... lees je mail

[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 07-01-2009 16:00 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-10 15:30
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:46:
Gekochte itunes muziek draaien mag officieel niet in openbare gelegenheden; dit staat in de voorwaarden van itunes,
Je eigen CD's draaien in openbaar mag ook niet, maar deze regels vervallen volgens mij als je toch al Buma rechten betaald.

Anyway, hier interessante informatie voor je (ook in de comments enz.):
Buma wil illegale muziek de kroeg uit hebben

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33

Tank80

Cyanide&&Happiness

Je kan natuurlijk ook zelf een muziek pctje in mekaar zetten en daar BPM-studio op gooien. Is een dj programmaatje met een erg simpele interface (als een vroege denon dubbele cd-speler) en erg makkelijk playlists maken ed, dus je hoeft niet te studeren om het te bedienen. Tevens kan je hem met een externe controller aansturen. Dit en wat je hebt knal je op een mooi mengpaneel (Dateq LPM 7.3 ofzo...perfect kroegmengpaneel...)
Voor wat betreft de rest van je PA-set; in Harlingen zit een zaak die perfect advies kan geven (nee, heb geen aandelen en ja, het lijkt ver weg, maar die moeite zijn ze waard). moet je maar even googlen op "nieuwe lijn" op z'n engels ;). Ze hebben ook een forum waar zeer capabele mensen je ook wel verder kunnen helpen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Tank80 op 07-01-2009 16:15 . Reden: typo's ]

Je imiteert me mateloos.

Verwijderd

Ik begrijp dat er bands spelen. Vraag je geluidstechnicus om advies als het over speakers, versterkers en randapparatuur gaat. De eisen voor een PA dat live muziek weergeeft liggen wat complexer dan iets wat je alleen voor playback gebruikt, dus neem de live muziek als uitgangspunt. Ik weet niet hoe je lokatie eruit ziet, dus ik kan weinig zinvols zeggen over een geschikt geluidssysteem.

Verwijderd

Modbreak:Blijkbaar snappen mensen het nog steeds niet... Lees aub: Forum FAQ #verbodenspam

[ Voor 86% gewijzigd door voodooless op 12-01-2009 15:10 ]

Pagina: 1