[Ubuntu 8.04] Howto KPN UMTS Dongle ZTE MF628

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
Deze week kocht ik DONGLE van de KPN, je weet wel zo'n ding voor onderkwek en op flapkantie 8)

Ik wil deze dongle gaan gebruiken om onderweg mijn e-mail te kunnen lezen en wat te chatten met vrienden.
Het apparaat is vrij makkelijk te installeren onder Ubuntu en andere linux varianten... en werkt perfect, daarom hier een kleine howto voor al die gene die ook een dongle willen aanschaffen.

Ik heb het werkend gekregen met de volgende hard/software:

- Ubuntu 8.04.1 met kernel versie 2.6.24 (alle updates).
- Acer Aspire 5100 2GB DDR-2 AMD Turion dualcore
- ZTE MF628 UMTS Modem (Standaard KPN Dongle).

Stap 1:
De dongle mount zich initieel als een CD-ROM met een autorun erop... pas als het gezien heeft onder windows dat de software geinstalleerd is zal het zich in de modem modus schakelen.
Dit heb ik onder linux kunnen simuleren door het onderstaande modprobe commando to gebruiken

code:
1
sudo modprobe usbserial vendor=0x19d2 product=0x0015

LET OP de dongle moet aangesloten zijn voor je de computer aanzet, anders wordt hij niet herkent. !! dit is een bug in de kernel waar nog aangewerkt wordt.

Nu zou de dongle in de modem stand moeten staan, dit moet je iedere keer als je de computer herstart weer doen dus kun je het beter toevoegen aan "/etc/rc.local" zodat het standaard wordt meegenomen tijdens het booten.

Stap 2:
Als je een kernel gebruik die lager in versie is dan 2.27 dan moet je een programma installeren genaamd umtsmon vanaf deze wepagina
Met umtsmon kun je dan de verbinding maken en dat werkt perfect.

Als je een kernel heb die hoger is dan 2.27 dan zit de driver in de kernel voor dit modem en kun je na het modprobe commando de gnome network manager (ubuntu 8.10) gebruiken en hem in te stellen als mobile broadband verbinding zonder extra software nodig te zijn.

ik hoop dat iemand hier wat aan heeft en dat we snel meer umts masten gaan krijgen wan't bij mij thuis in twenthe is er geen verbinding en gebruikt hij gprs inplaats van umts.

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-06 17:58

jvdb1975

tsja.........

Heb je ook al eens geprobeert om in umtsmon je verbinding vast te zetten op UMTS? Dat hielp bij mij nl. prima.. (tenzij je natuurlijk echt geen umts hebt daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
Grapje zeker.... verbinding vast zetten..... ik zie die optie nergens :X

Kan je me vertellen hoe ik dit moet doen ? een kleine add-on bij deze howto ?

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB