Hoofdcategorieën
Topicacties

[PHP] Integers en Nullen

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
R.I.P Mama

Ik zit met een probleem.

Ik heb een url met een id erin die elke 24 uur maar 1x aangeklikt mag worden, dit werkt prima.
Maar als men deze url kopieert en voor het cijfer een 0 plaatsen word dit ook goed gerekend en krijgt deze user er credits over, wat dus niet de bedoeling is.

Voorbeeld:
http://www.bla.com/laatzien.php?id=5 <-- deze word dan op de site doorgestreept als een timer is afgelopen.

Daarna pakken kwaadwilligen die link weer en maken er dit van:
http://www.bla.com/laatzien.php?id=05
http://www.bla.com/laatzien.php?id=005
Dit word dan gewoon goed gerekend, wat dus niet mag.

Ik zie dit na de hand prima in de database terug komen, maar brengt zoveel werk met zich mee en ik zoek er dus ene oplossing voor.

Dat id komt uit een database en word opgeslagen als integer en is ingesteld als auto_increment. Aangezien er meerdere van dit soort links zijn en ook bij komen.

Ik zat te denken aan een functie is als (voorbeeld is wat slordig etc, maar gaat om het idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if ?id=0x (dus als er eerst een 0 voor een cijfer staat)
{
  then: geef error
}
else
{
  laat: zien
}

Alleen ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken aangezien dit in de url balk gebeurd.

Of ik pak het aan bij het in de database stoppen, want daarin zie ik de variable voorbij komen, alleen hoe pak ik dit precies aan want hij zet dan alleen: 05/005/0005 etc in de database.

Iemand die mij hiermee kan helpen?

R.I.P Mama :: 05-06-2008 :(

1.618

Er zijn diverse manieren.

Ik gebruik intval() om van een string een getal (integer) te maken. Daar staan dan geen nullen meer voor. De uitkomst van intval() kun je dus gebruiken om te checken of een waarde al gebruikt is in de afgelopen 24u

TheDane wijzigde dit bericht 27-08-2008 20:25 (11%)
Reden: linkje toegevoegd

Reg. datum: 20 maart 2001

id=id * 1

Of gewoon handmatig casten naar een int.

Nu heb je gewoon geen controle op je input. Verwacht je alleen ints maak er dan ook ints van, een int heeft geen voorloopnullen. En doe dit aub niet met stringfuncties...

quote:
Gomez12 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:26:
id=id * 1

Of gewoon handmatig casten naar een int.

Nu heb je gewoon geen controle op je input. Verwacht je alleen ints maak er dan ook ints van, een int heeft geen voorloopnullen. En doe dit aub niet met stringfuncties...
"handmatig" casten 8)7

Cast gewoon naar een integer zoals het hoort:
PHP:

1
<?php
$int = (int$string;
?>

Let wel op dat je met je id's niet boven de 2147483647 komt, ivm overflow ;)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

R.I.P Mama

quote:
TheDane schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:25:
Er zijn diverse manieren.

Ik gebruik intval() om van een string een getal (integer) te maken. Daar staan dan geen nullen meer voor. De uitkomst van intval() kun je dus gebruiken om te checken of een waarde al gebruikt is in de afgelopen 24u
Er word al gecontroleerd of die al gebruik is de afgelopen 24u dus daar hoef ik niks mee te doen.

Ik moet er puur voor zorgen dat als er mensen in de url na ?id= en voor het cijfer, een 0 of meerdere nullen staan dat er dan nadat de timer is afgelopen.
Of niks gebeurt dus het inserten in de database, en dus worden de gegevens van die gebruiker niet bij gewerkt.
Of dat ze al bij het bijwerken van de url dus een 0 of meerdere voor het cijfer, en als ze dan op enter drukken dat die pagina laat dat er een error te voorschijn komt.

Ook zeg je dat je dat wat je aangeeft de intval functie gebruikt om van een string een integer te maken, maar tenminste zo denk ik dat het cijfer wat daar staat al een integer is. Want die hele url code ervoor word namelijk niks mee gedaan in de database, het gaat puur om het nummer wat bij een id hoort.
En dit id nummer komt ook uit een database en dat veld is al een integer.

Dutch3men wijzigde dit bericht 27-08-2008 22:27 (15%)

http parameters zijn altijd strings bij het importeren, ongeacht waar het vandaan komt.
05 is geen int, 5 wel. Bij ints ( in het decimale stelsel ) kan je geen voorloopnullen hebben omdat ze niet relevant zijn.
Bij strings kan je zo ongeveer alles hebben omdat het om de letterlijke interpretatie gaat.

Een cijfer an sich zegt niets over het type, een 0 of een 1 kan een boolean zijn, een string, een int, een float, een double etc.etc. Zonder een type-aanduiding zegt het niets. GET-parameters kennen geen type-aanduidingen dus wordt het meest algemene standaard gepakt ( string ) en moet je het zelf casten naar het type wat je verwacht.

Vb. de tekst : 1 peer. is een string, is het 1e karakter hiervan ( de 1 ) nu opeens een int? nee, het is nog steeds een steeds een string alleen valt hij te casten naar een int. Voor het casten is het een string, na het casten is het een int.

No time for love, doctor Jones
Reg. datum: 20 september 2001

Ik snap er niks van. Post eens wat code, en leer normaal schrijven. :P

Bullshit -->
Reg. datum: 07 oktober 2005

quote:
Zoijar schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:58:
Ik snap er niks van. Post eens wat code, en leer normaal schrijven. :P
Wat vriendelijker zou wel mogen?
PHP:

1
2
3
4
5
6
7
<?php
// ?a=1 peer
echo $_GET['a']; // "1 peer", string
echo (int)$_GET['a']; // "1", int

// ?a=0005
echo $_GET['a']; // "0005", string
echo (int)$_GET['a']; // "5", int
?>

Easy toch?

[ Canon 450D + EFS 18-55 IS ]

Reg. datum: 05 oktober 2002

quote:
Gomez12 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:54:
05 is geen int, 5 wel. Bij ints ( in het decimale stelsel ) kan je geen voorloopnullen hebben omdat ze niet relevant zijn.
Ongeacht welk stelsel mogen voorloopnullen altijd, juist omdat ze niet relevant zijn. ;)

quote:
AlainS schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 23:31:
[...]

Ongeacht welk stelsel mogen voorloopnullen altijd, juist omdat ze niet relevant zijn. ;)
You say potato, i say potato, oftewel definitiefout van mij :)

Maar er staat me iets van bij dat voorloopnullen in php-variabelen zo af en toe wel eens behandeld werden als cijfers in het 8-tallige stelsel ( uit mijn hoofd vanwege het automatische casten )?
Iemand die kan vertellen of ik hier helemaal compleet verkeerd mee zit?

programulator
Reg. datum: 26 september 2000

Octale notatie geldt alleen voor literals in code. Niet bij het casten van een string naar een int. Net als bij de 0x prefix voor hexadecimaal :). Eh nee, bij een 0x in een string interpreteert ie dat weer wél als hexadecimaal 8)7

.oisyn wijzigde dit bericht 28-08-2008 00:13 (24%)

Reacties die "fanboy" bevatten neem ik bij voorbaat al niet serieus.
[T.net karma monitor] - [Tomb Raider: Underworld] - [Deus Ex 3]

Reg. datum: 24 maart 2004

quote:
Gomez12 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 23:57:
[...]
Maar er staat me iets van bij dat voorloopnullen in php-variabelen zo af en toe wel eens behandeld werden als cijfers in het 8-tallige stelsel ( uit mijn hoofd vanwege het automatische casten )?
Iemand die kan vertellen of ik hier helemaal compleet verkeerd mee zit?
Van PHP: Integers:
PHP:

1
2
3
4
<?php
$a = 1234// decimal number
$a = -123// a negative number
$a = 0123// octal number (equivalent to 83 decimal)
$a = 0x1A// hexadecimal number (equivalent to 26 decimal)
?>

Volgens mij is dit iets wat de parser/tokenizer herkent en omzet. Het werkt dus enkel als je het letterlijk zo in de code hebt staan, intval('05'); zal dus gewoon 5 opleveren :)
Me OS X

Klopt, 0777 is iets anders dan 777 in PHP. :) 0777 wordt automatisch als octaal getaal gezien. Dus let op:

"0777" == 777 => true
0777 == 777 => false

De wondere wereld van PHP :P

* Iemand nog suggesties?

BOFH @ #Netwerken

quote:
--MeAngry-- schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:06:
Klopt, 0777 is iets anders dan 777 in PHP. :) 0777 wordt automatisch als octaal getaal gezien. Dus let op:

"0777" == 777 => true
0777 == 777 => false

De wondere wereld van PHP :P
Dat is (zoals het hoort) in beide gevallen gewoon false ;)

25-12 (6566): Aerschtuner FTW!!
01-01 Erkens: 2009 FTW!! ;)
06-01 (0503): IT'S GOOFY TIME! - NO DAD, NOO!

SMS "SIG bericht" naar 0622643117

Je doet (waarschijnlijk) geen inputvalidatie. Je wil een int zien in je db, maar er komt een string in je sql statement terecht. Nooit, maar dan ook nooit, mag je invoer van een gebruiker vertrouwen, vooral niet op het web.
Maak gebruik van prepared statements, bijvoorbeeld via PDO. Dit zit tegenwoordig in PHP ingebakken en is db-onafhankelijk te gebruiken. Leer hoe het werkt en doe er je voordeel mee. Overigens staat dit los van de inputvalidatie, die moet je ook doen. Bij een prepared statement doe je bijvoorbeeld:

UPDATE table WHERE id = :id AND datum != vandaag

PDO vervangt dan de :id voor je id. Zie ook http://nl.php.net/manual/en/pdo.prepared-statements.php

remmelt wijzigde dit bericht 28-08-2008 00:12 (6%)

programulator

De wondere wereld van PHP? Dat is in vrij veel talen zo, hoor...
quote:
Erkens schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:09:
[...]

Dat is (zoals het hoort) in beide gevallen gewoon false ;)
Niet in mijn PHP (4.nogwat). Voor hex gaat het idd op. Voor octaal niet.

.oisyn wijzigde dit bericht 28-08-2008 00:12 (69%)

Ik denk dat het probleem zoals omschreven "een url met een id erin die elke 24 uur maar 1x aangeklikt mag worden" op een heel andere manier zou moeten worden opgelost. Tuurlijk moet je de input valideren, zorgen dat het ook een INT is etc.
Maar je kan toch prima in de database opslaan/checken of er al een call is geweest naar dit id, en als er dan nog een komt, deze negeren?

@mocean : Dat probeert hij ook, maar doordat hij zijn input niet valideert, ziet hij 2 verschillende calls verschijnen ( 5 en 05 ). Waarschijnlijk zit zijn controle dan ook niet in de db maar in de php-laag.

R.I.P Mama

quote:
Gdo0 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 23:29:
[...]

PHP:

1
2
3
4
5
6
7
<?php
// ?a=1 peer
echo $_GET['a']; // "1 peer", string
echo (int)$_GET['a']; // "1", int

// ?a=0005
echo $_GET['a']; // "0005", string
echo (int)$_GET['a']; // "5", int
?>

Easy toch?
Jou voorbeeld gaat nu uit van dat als er iemand 0005 in de url gezet heeft dat die er 5 van maakt.
Maar moet het niet zijn van:
PHP:

1
2
3
<?php
// ?a=0005
$_GET['a'];
echo "dit mag niet";
?>

Want alleen getallen zoals ?a=5 of ?a=6 mogen doorgaan, zolang er een 0 voor staat is het fout.

Ik laat hier maar even de code zien van hoe het precies in zijn werkt gaat, misschien verduidelijk dit het wat meer.

Zo komen eerst op deze pagina aan, nadat men zich heeft ingelogd:
Stap 1
In deze pagina word dit stuk code geladen:
Stap 2

Daarna klikken ze op een link en word dit op een nieuwe pagina geopend:
Stap 3
Zijn de 30 seconden om, zal dit uitgevoerd worden.
Stap 4

Ga je dan weer terug naar Stap 1 zal door je net bekeken link een streep staan.

Nu is dus het zo dat als je bij Stap 3 bijvoorbeeld een link hebt die je bekijkt met id=5 dat je na 30 seconden deze niet meer aan kan klikken.
Maar nou zit er een bug in het script dat als je van id=5 nou id=05 maakt dat dan diezelfde link word geopend en je dus na 30 seconden daar dus credits van krijgt die je dus niet hoort te krijgen enz.
Zo krijgen dus members die dit weten credits die ze niet verdienen.

En hoe kan ik dit dan dus tegen gaan, ik hoop dat het nu met de code er bij duidelijker is.

programulator

quote:
Dutch3men schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 01:38:
[...]

Jou voorbeeld gaat nu uit van dat als er iemand 0005 in de url gezet heeft dat die er 5 van maakt.
Nee, wat iedereen in deze topic jou wijs probeert te maken is dat jij de input naar een int moet casten zodat het niet uitmaakt of het 0005 of 5 is. De hele issue is nou juist dat je strings loopt te vergelijken, terwijl je eigenlijk nummers wilt vergelijken.

.oisyn wijzigde dit bericht 28-08-2008 01:52 (13%)

Bullshit -->
Reg. datum: 07 oktober 2005

* mooi gesproken .oisyn
quote:

PHP:

1
2
<?php
$lolz=$_COOKIE["usNick"];
$sqlr = "SELECT * FROM tb_users WHERE username='$lolz'";
?>

Lichtjes offtopique, maar zeker een aandachtspunt!

usNick veranderen naar iets als... ' OR id = '1, dan krijg je de volgende query:
SQL:
1
SELECT * FROM tb_users WHERE username='' OR id = '1'

Is maar voorbeeldje, kan heel veel (evil) dingen mee. }:O

Zie dit:
Wikipedia: SQL-injectie

s6 ermee! :D

[ Canon 450D + EFS 18-55 IS ]

BOFH @ #Netwerken

quote:
.oisyn schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:11:
Niet in mijn PHP (4.nogwat). Voor hex gaat het idd op. Voor octaal niet.
Ten eerste is PHP 4 gebruiken natuurlijk niet slim, want ten eerste is dat gewoon antiek en ten tweede niet meer ondersteund.
Verder had --MeAngry-- eerst die quotes daar niet staan, die heeft hij erbij geedit op het moment dat ik het even ging testen ;)

programulator

Ik "gebruik" sowieso geen PHP, dus your point is moot :Y)

BOFH @ #Netwerken

quote:
.oisyn schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:01:
Ik "gebruik" sowieso geen PHP, dus your point is moot :Y)
offtopic:
Maar je hebt het wel voor een testje gebruikt om tot jouw conclusie te komen ;)

No time for love, doctor Jones
Reg. datum: 20 september 2001

quote:
Gdo0 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 23:29:
Ik reageerde op de TS, niet op jouw post.

"Ja, ik heb een id en die stop ik een keer in de 24 uur in de database, maar dan als het id 05 is doet hij het niet." "Oh ja, aha. Nou, dan zou ik het in de code aanpassen met een functie, zodat hij het wel doet..."

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: