Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 15:21
Hoi,

Via Tom Tom Home heb ik net mijn Tom Tom XL Europe (de PDF manual die er bij aansluit is een Tom Tom series 30 XL) upgedate. Op een gegeven moment tijdens de update komt er een venster die zegt dat de Tom Tom moet worden gedisconnect. Ik nam aan dat de software zo slim was om dan zelf al voor de veilige afmelding voor de Tom Tom te zorgen, dus ik trek gewoon de USB stekker eruit. Toen er een melding van mijn OS kwam (OS X) dat het apparaat niet veilig verwijdert was voelde ik al nattigheid.

Dat vermoeden werd helaas realiteit, want de Tom Tom toont nu bij het opstarten slechts het gevreesde rode kruis. Ik heb een reset geprobeerd (aan knop enkele seconden ingedrukt houden), maar dat helpt niet.

Tom Tom Home herkent mijn TT nog wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik neem aan dat ik op een of andere manier de software moet kunnen herstellen, maar hoe doe ik dit? Na wat zoeken op internet kom ik niet veel verder dan verhalen van mensen die de software gecopieerd hebben van een andere nog werkende Tom Tom.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je vooraf een backup gemaakt?

[ Voor 11% gewijzigd door pven op 14-07-2008 07:52 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
pven schreef op maandag 14 juli 2008 @ 07:52:
Heb je vooraf een backup gemaakt?
Nee, helaas niet :| Ik had die home net geïnstalleerd en had nog niet eens gezien dat je een backup kon maken en al helemaal niet dat dat bijna noodzakelijk is voor je een update doet. :(

Na flink wat googlen wordt het wel duidelijk dat het een veel voorkomend probleem is, maar nergens kan ik een oplossing vinden. Verreweg de meeste lijken hem weer aan de gang te krijgen door de SD kaart direct van een werkende TT te kopiëren. Nu heeft mijn TT geen SD kaart, alleen intern geheugen, maar ik neem aan dat het daar ook voor geldt. Helaas ken ik niemand met een werkende TT en de winkel waar ik hem kocht (Dixons) lijkt me niet het soort winkel dat een andere TT pakt en dat via een computer daar gaat kopiëren naar de mijne.

Omdat dit een wat meer technisch forum is hoop ik dat iemand hier misschien wel wat meer weet? Is er niet een manier om home een re-install van de systeem software te laten forceren? Nu zegt ie alleen dat de software up to date is.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Misschien zijn de "maps" nog intact en alleen je NAVCORE verprutst? Dacht dat je NAVCORE ergens vanaf de Tom Tom site kon downloaden?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ck2000nl schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:20:
Misschien zijn de "maps" nog intact en alleen je NAVCORE verprutst? Dacht dat je NAVCORE ergens vanaf de Tom Tom site kon downloaden?
Hmmm, ik heb nog wel het bestand dat home downloade voor de update: navcore_7.522.9270.xl2008.cab. Ik kan deze uitpakken met winrar, maar er zit geen expliciete installer bij. Ik zou kunnen proberen om deze bestanden direct naar de TT te copieren via windows of os x, of wordt dit afgeraden?

Ik zal eerst eens kijken of ik ook een 'volledige' versie kan vinden, als er al zo'n verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Op de tom tom site zelf was niks te vinden en een google query voor "navcore download" levert alleen 10-tallen torrent sites op. 8)7
Ik zou kunnen proberen om deze bestanden direct naar de TT te copieren via windows of os x, of wordt dit afgeraden?
Ik heb dit dus maar geprobeerd en... het werkte! :*)

Toch vind ik dat Tom Tom hier toch wel een steekje laat vallen. Als het met een melding komt dat je je TT moet disconnecten dan ga ik er toch echt van uit dat de software de software matige disconnect al heeft gedaan. Nu moet ik dus met de hand naar een menu item gaan om iets te selecteren, wat de software zelf ook makkelijk had kunnen (en mijn inziens had moeten) doen.

Ook zou de home software voor dergelijke gevallen gewoon een clean install moeten aanbieden. Als ik mijn windows, max of linux box sloop kan ik ook gewoon clean installen in het uiterste geval. Van de sotte dat de TT het niet aanbied.

Maar goed, het werk weer dus ik ben blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Hmm, ik zou zweren dat het onder Windows (in elk geval sinds XP) anders werkt. HOME is natuurlijk geen driver; het OS schrijft zelf de files weg. En het is inderdaad niet handig als het OS dan aan write-behind caching doet. Maar HOME moet natuurlijk dan wel het OS vertellen wanneer de laatste file geschreven is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
MSalters schreef op maandag 14 juli 2008 @ 23:31:
Hmm, ik zou zweren dat het onder Windows (in elk geval sinds XP) anders werkt. HOME is natuurlijk geen driver; het OS schrijft zelf de files weg. En het is inderdaad niet handig als het OS dan aan write-behind caching doet. Maar HOME moet natuurlijk dan wel het OS vertellen wanneer de laatste file geschreven is.
Inderdaad, het punt is echter dat Home me na het updaten vraagt of ik de Tom TOM wil disconnecten. Klaarblijkelijk is het daarbij de bedoeling dat ik zelf naar het menu toe ga en daar de disconnect device (oid) optie selecteer. Dat vind ik redelijk suf. Als ik die optie binnen Tom Tom kan selecteren, dan kan de update functie dat zelf ook doen. Deze disconnect functie is in staat op de TT bij het OS als USB device bij het OS af te melden, waarbij het OS dan zegt wanneer het veilig is, en TT deze melding weer kan terug geven via zijn eigen interface.

De fs caching is trouwens ook wel een verhaal apart. Ik was toevallig even weg terwijl de update draaide, dus de TT heeft zeker een 10 minuten als het niet meer is idle gestaan nadat de updater de laatste file er heen schreef. Dat er na 10 minuten nog steeds dirty buffers zijn vind ik toch ook wel opmerkelijk, hoewel dat natuurlijk een OS kwestie is (OS X 10.4 in mijn geval).

Blijft het feit dat TT gewoon een clean install moet aanbieden. Hoe moeilijk kan dat zijn? Als ik bij Tom Tom zou werken dan vermoed ik dat ik dit binnen enkele dagen geprogrammeerd zou hebben. Als bekend is dat de update functie zo kwetsbaar is dan zou -tenminste- de software moeten verplichten een backup te maken voordat er upgedate kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Mijn tomtom home (voor windows) zegt bij een update van Navcore wel dat het zeer aangeraden is om een backup te maken en komt volgens mij zelfs eerst met het scherm om een backup te maken (laatste weet ik niet zeker). Dus denk dat het een gevalletje snel snel was?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
flowerp schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:44:
[...]
Blijft het feit dat TT gewoon een clean install moet aanbieden. Hoe moeilijk kan dat zijn? Als ik bij Tom Tom zou werken dan vermoed ik dat ik dit binnen enkele dagen geprogrammeerd zou hebben. Als bekend is dat de update functie zo kwetsbaar is dan zou -tenminste- de software moeten verplichten een backup te maken voordat er upgedate kan worden.
Moet je dan niet eens bij TomTom solliciteren?

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
MSalters schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:53:
[...]
Moet je dan niet eens bij TomTom solliciteren?
Ik heb al een baan als (lead) software developer :P Ik bedoelde met die opmerkingen meer dat ik weet hoe software ontwikkeling in elkaar zit (jij ook trouwens) en dat ik dus denk ik wel redelijk kan inschatten dat zo'n clean install optie bijna niet moeilijk kan zijn, zeker gegeven het feit dat je al de updater functie hebt.
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:49:
Mijn tomtom home (voor windows) zegt bij een update van Navcore wel dat het zeer aangeraden is om een backup te maken en komt volgens mij zelfs eerst met het scherm om een backup te maken (laatste weet ik niet zeker).
Iniedergeval de OS X versie geeft zeker niet de optie om een backup te maken als je wilt upgraden. Ik weet vrij zeker dat ik niet zoiets gecancelled hebt namelijk. Ook heb ik geen melding gezien in de trend van:

WARNING!
There is a known problem with updating your TOM TOM. An update may totally destroy your device. In case that happens, a backup will be your only option to restore normal operation. Please make a backup NOW.

-als- er al een melding is geweest, dan gaf deze waarschijnlijk meer de suggestie dat een backup handig is voor persoonlijk instellingen etc. Een backup die bijna verplicht is om de integriteit van je systeem te waarborgen zou ik waarschijnlijk niet genegeerd hebben...

[ Voor 51% gewijzigd door flowerp op 18-07-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268489

flowerp schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:43:
[...]

Hmmm, ik heb nog wel het bestand dat home downloade voor de update: navcore_7.522.9270.xl2008.cab. Ik kan deze uitpakken met winrar, maar er zit geen expliciete installer bij. Ik zou kunnen proberen om deze bestanden direct naar de TT te copieren via windows of os x, of wordt dit afgeraden?

Ik zal eerst eens kijken of ik ook een 'volledige' versie kan vinden, als er al zo'n verschil is.
Ok, mijn vader is ook met de tom tom aan de slag gegaan en hij heeft precies dezelfde fout gemaakt. En nu probeer ik het op jouw manier op te lossen, maar dat lukt niet..
Ik kan dat navcore-bestand wel vinden op mijn mac, maar ik kan er niets mee. Ik kan het niet uitpakken en als ik het kopieer naar de TT gebeurt er ook niets.

Ik heb zelf rar expander (winrar werkt om een of andere reden niet), misschien ligt het daar aan.. Dan is mijn vraag hoe kom ik aan een werkende winrar?

Mijn andere vraag is: Hoe heb jij het naar de TT gekopieerd? Want het kan ook zijn dat ik daar iets fout doe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268503

Zelf heb ik sinds kort een TomTom One, en inderdaad na de eerste poging om updates te installeren kreeg ik ook een rood knipperend kruis :( ondanks dat ik het apparaat eerst netjes via Finder had losgekoppeld (ja ik gebruik ook een Mac O-) ). De oplossing voor het probleem is echter veel gemakkelijk dan hier omschreven wordt.
Wat je namelijk moet doen is via de TomTom Home software de bestaande versie van de applicatie op je TomTom verwijderen, en vervolgens vragen om een update, en alles werkt weer als vanouds. :*)
Het loskoppelen van de TomTom gaat vervolgens vlekkenloos via het menu 'Apparaat' in de bovenbalk en dan loskoppelen. Het had allemaal wat duidelijker gekund, maar zo werkt het prima. Hopelijk nemen ze dit bij TomTom mee in een update van het programma. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91491

Heeft iemand hier al een oplossing voor? Ik heb geen backup gemaakt alvorens en zit met hetzelfde achterlijke probleem. *knip* ook op de software zit copyright, die mag niet vrijelijk worden verspreid

[ Voor 30% gewijzigd door pven op 16-11-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Niet dat 't heel veel uitmaakt, overigens. HOME geeft je de goede versie, gratis en legaal. En zoals flowerp al ontdekt had kun je daarmee 't probleem vaak oplossen. Wil je niet met de hand de CAB uitpakken, gebruik dan gewoon HOME (Add to my XL, items on my computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343008

[b][message=30451456,noline]De oplossing voor het probleem is echter veel gemakkelijk dan hier omschreven wordt.
Wat je namelijk moet doen is via de TomTom Home software de bestaande versie van de applicatie op je TomTom verwijderen, en vervolgens vragen om een update, en alles werkt weer als vanouds. :*)
Hoi,

Nadat ik via de nieuwste TomTom Home mijn TomTomXL (midden 2008) had geupdate, ging hij automatisch restarten en meteen daarna kreeg ik het klaarblijkelijk bekende rode kruis. Op dat moment had ik nog absoluut niets losgekoppeld ofzo.

Ik heb dus gedaan wat je zei, de applicatie via TomTom Home van mijn TomTom device verwijderen, daarna om een update gevraagt en inderdaad, dan download en installed ie de applicatie weer overniew. Helaas, echter nog steeds het rode kruis :(

Ik heb wel van te voren een backup gemaakt via TomTom Home, maar opeens zegt TomTom Home dat mijn device de restores/backup functie niet ondersteund!? Ik kan de backup die ik heb gemaakt dus niet via TomTom Home restoren. Ik heb de backup files wel gevonden in de Documents folder in mijn home directory (ik gebruik trouwens Mac OS X 10.4).

Kan ik deze files gewoon via de Finder naar mijn device copieeren of is er een andere mogelijkheid om restore via TomTom Home aan de gang te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ondertussen van alles geprobeerd. Ten eerste de instructies tot op de letter opgevolgd die hier staan:

http://nl.support.tomtom....2U9MQ**&p_li=&p_topview=1

Aan stap 5.3 (Klik op Apparaat > Koppel navigatiesysteem los) kom ik niet eens toe, want dat is de TomTom al automatisch gereset, en koppelt ie ook zichzelf los. Het bekende rode kruis is dan ook te zien op de TomTom.

Ik heb daarna toch maar de volgende stap gevolgt en de applicatie clear flash gedownload en uitgevoerd, maar ook dat helpt niet. Gekkigheid is daar trouwens dan ook na het installeren hij maar "ga door" blijft geven in een oneindige loop.

Daarna geprobeerd de bestanden vanaf de backup directory terug te copieren (TomTom Home blijft maar denken dat mijn device opeens geen backup en restore meer aan kan), maar ook dat hielp niet. Daarna heb ik nog die .cab (navcore_7.522.9270.xl2008.cab) geprobeerd uit te pakken (met een programma voor mijn Mac die The UNarchiver heet) en die bestanden daarin zowel met de Finder als de command line naar de TomTOM gecopieerd, maar niets nada, noppes. Het rode kruis blijft...

Iemand nog andere ideeen?

Het kan toch niet zijn dat een bekend product zo'n complete *bagger* updater heeft? Ik heb helemaal niets geks gedaan! Gewoon TomTom Home installed, device aangesloten, backup gemaakt, op updaten geclicked, en nu is een duur apparaat helemaal naar gort! :( :( :(

Op Internet blijk ik ook zeker niet de enige te zijn, getuige alleen al dit topic en tientallen andere die een simpele Google search laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als je nu eerst eens een 1 op 1 kopie maakt van je TomTom naar je harde schijf. Vervolgens formateer je de TomTom. Daarna aan Home koppelen. Nieuwe navcore wordt aangeboden, volg de procedure. Vervolgens de map met de kaart bestanden (bv /west_europe/) uit je eerder gemaakte backup, kopieëren naar de root van je TomTom. Dit kan allemaal even tijd in beslag nemen, maar wel het probleem oplossen.
BELANGRIJK: MAAK EERST EEN COMPLETE BACKUP VAN DE TOMTOM. En niet met TThome, maar dmv het 1 op 1 kopieëren voordat je aan bovenstaande actie begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HerZon schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:58:
Als je nu eerst eens een 1 op 1 kopie maakt van je TomTom naar je harde schijf.
Ok, dat heb ik gedaan, maar dat was natuurlijk een copy van een 'corrupte' instal.
Vervolgens formateer je de TomTom. Daarna aan Home koppelen. Nieuwe navcore wordt aangeboden, volg de procedure. Vervolgens de map met de kaart bestanden (bv /west_europe/) uit je eerder gemaakte backup, kopieëren naar de root van je TomTom. Dit kan allemaal even tijd in beslag nemen, maar wel het probleem oplossen.
Okay, wat ik nu echter net heb gedaan is het advies opvolgend wat hier stond: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=302337

In de root van het TomTom filesystem alle losse bestanden deleten (dus alles behalve), en dan weer TomTom laten updaten. Nieuwe navcore werd aangeboden, en zowaar... hij starte volledig op weer!
BELANGRIJK: MAAK EERST EEN COMPLETE BACKUP VAN DE TOMTOM. En niet met TThome, maar dmv het 1 op 1 kopieëren voordat je aan bovenstaande actie begint.
Die backup die TomTom Home maakt is dus niet te vertrouwen neem ik aan? Ik zag al eerder dat het niet een 1:1 backup was.

Ik heb dus nu weer een (voorlopig?) werkende TomTom, maar ik ben wel extreem huiverig om nog een actie uit te voeren eigenlijk. Ik wilde map share gaan proberen, maar eigenlijk durf ik dat nu niet meer.

Is deze angst ongegrond, of is er toch een kans dat elke volgende schrijf actie van dat klaarblijkelijk ubergare TomTom Home mijn device weer kapot maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De reden waarom ik graag wilde dat je een complete backup maakte, dat was dat dan zeker de landenmap werd veiliggesteld.

Nee, de TThome backup slaat wat bestanden over. Als je zelf een backup hebt, dan is dat gewoon alles wat er op je TomTom staat.
Het eerste wat je nu gaat doen, is een complete backup maken. Dit kan wel even duren. Mocht het dan in de toekomst ooit weer fout gaan, dan kun je de TomTom leeg halen. En vervolgens deze backup terug zetten. De TomTom zal dan weer net werken zoals hij dat nu doet.

Deze angst is ongegrond. Je kunt de TomTom weer gewoon volledig gebruiken. De kans dat het weer mis gaat, is heel erg klein. Dat wil weleens gebeuren als de usb wordt losgekoppeld, terwijl er nog een rood kruis op de TomTom staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
D'r is een goede reden dat de backup van HOME sommige bestanden overslaat. Voor QuickGPSFix wil je de huidige positie van de satellieten hebben, niet die van een jaar geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Toch blijft die TT update procedure duidelijk erg foutgevoelig. Ik heb het in mijn kennisenkring nog meerdere malen gehoord, opvallend vaak ook een Mac trouwens. Hoewel dat laatste niet geheel representatief is, want veel van mijn kenissen hebben een Mac, dus dat wil niet meteen zeggen dat Macs automatisch meer problemen hebben met de TT.

Bovenstaand verhaal is wel typisch. Ik was dan nog zo 'dom' op het stekkertje er te vroeg uit te trekken, maar bovenstaande verhaal lijkt me toch een gevalletje van compleet spontane corruptie. Ook erg leuk dat je een backup maakt en op het moment dat deze nodig is, laat TTHome het doodleuk afweten. Niet iedereen weet hoe direct met files om te gaan.

Eigenlijk zou TTHome alleen een image moeten downloaden naar de TT, waarbij de rom-based firmware deze dan checked, mount, installed, nog maals checked, en alleen als alles klopt 1 referentie/symlink omzet. De huidige manier van werken is echt absurd foutgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Het klopt dat de Mac sneller tot corruptie leidt dan de PC. Dat komt omdat HOME met files werkt, en de TomTom een FAT device is. Dat wil zeggen dat de FAT driver van het OS gebruikt wordt. En het is die (Microsoft of Apple) driver die het filesystem zelf update.

En om dezelfde reden kun je geen symlink trucs uithalen: FAT ondersteunt dat niet.

Is dit handig? Nee. Is er een beter, portable alternatief voor FAT? Ja. Ga ik er hier mee schermen? Niet tot ik er een patent op heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
MSalters schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:42:
Het klopt dat de Mac sneller tot corruptie leidt dan de PC. Dat komt omdat HOME met files werkt, en de TomTom een FAT device is. Dat wil zeggen dat de FAT driver van het OS gebruikt wordt. En het is die (Microsoft of Apple) driver die het filesystem zelf update.

En om dezelfde reden kun je geen symlink trucs uithalen: FAT ondersteunt dat niet.
Dat is inderdaad allemaal (helaas) waar, maar toch. Zelfs met FAT kun je een dropbox hebben waar het OS een image in gooit die de TT dan bij opstarten scanned en na een aantal uitvoerige checks installeert. Als je dan in een extra stukje flash 1 referentie hebt staan naar de opstart folder, dan kun je de install naar de 2de folder doen en als alles is gelukt dan die referentie updaten. Dan heb je geen symlink support nodig op je FS. Je laat dan tevens altijd de factory folder met de app staan, en nieuwe versies zet je in opeenvolgend genummerde folders (bv. app1, app2, etc), eventueel tot een bepaald maximum.

Met opslag in de GB range en een app (navcore) die nog niet eens 20MB is, kun je wel wat leiden hier. Geef TTHome dan nog eens in een advanced panel de optie om dit stukje flash wat de referentie naar de huidige opstart folder bevat te resetten, en je bent een heel eind.

Ook handig is als TT gewoon een DVD meelevert met een volledige install van TT zoals die af fabriek was. Als alles fout gaat laat TTHome dan maar gewoon vanaf die DVD een clean install doen. Een rommetje met dezelfde data in de TT kan natuurlijk ook.

Erg aan te raden voor TT is ook om de restore functie niet te disablen als mensen deze nodig hebben. Ik snap deze 'feature' niet (of is het een bug?). Waarom zou je zodra de TT niet meer wil opstarten vanuit TTHome de restore functie disablen? Dat is toch juist het moment dat mensen hun backup willen terug zetten?

Omdat ik zelf een TT heb EN de 'computer expert' in de familie ben, wordt ik nogal eens geraadpleegt over vastgelopen TT's. Op de een of andere reden is de TT gewoon enorm gevoelig/fragiel bij updates in vergelijking met het arsenaal aan andere apparaten wat mensen hebben en die ook allemaal continu geupdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Je eerste idee van een dropbox is niet helemaal raar - dat is hoet de Carminat TomTom werkt (in Renaults). Maar dat zijn sowieso rare dingen, die hebben een Ext3 partitie.

Je idee met een extra stukje flash is complex. Is dat ook FAT? Zo ja, dan introduceert dan een extra corruptierisico. Zo nee, dan kan de PC er niet direct bij. Dat laatste is dus hoe het nu werkt. De eigenlijke bootloader zit in onzichtbaar flash, en die start \system of \ttsystem

Vroeger werden er wel restore DVDs meegeleverd, maar dat was in de tijd dat een TomTom nog 999 euro kostte. Maar wat is de winst, nu iedereen via Internet de meest up-to-date software kan downloaden? De meeste mensen gooien het ding waarschijnlijk ongezien in de vuilnisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
MSalters schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:58:
Je eerste idee van een dropbox is niet helemaal raar - dat is hoet de Carminat TomTom werkt (in Renaults). Maar dat zijn sowieso rare dingen, die hebben een Ext3 partitie.
Interesant.
Je idee met een extra stukje flash is complex. Is dat ook FAT? Zo ja, dan introduceert dan een extra corruptierisico. Zo nee, dan kan de PC er niet direct bij.
De PC zou er ook niet direct bij hoeven. Het zou niet meer dan een soort pointer zijn in iets dat feitelijk niets meer is dan een soort register. De PC zou er dan eventueel wel bij kunnen via TTHome, maar alleen als advanced option. De bedoeling hiervan is dat je in 1 atomaire actie de 'pointer' omzet van de oude naar de nieuwe waarde, een beetje in de sfeer van hoe je een XA resource implementeert in transactionele systemen.

Zelfs het feitelijke schrijven van de nieuwe folder name doe je dan niet pas tijdens de commit. Je implementeert dit register dan b.v. intern als 2 registers. In de ene schrijf je al de nieuwe waarde. Mocht dit fout gaan, dan is er nog niets aan de hand en abort je de gehele 'transactie' en begin je later overnieuw. Gaat het goed, dan staat de nieuwe waarde hier al en na controlle kan de interne firmware deze in een bijna onmogelijk te falen atomaire actie omswitchen.
Vroeger werden er wel restore DVDs meegeleverd, maar dat was in de tijd dat een TomTom nog 999 euro kostte. Maar wat is de winst, nu iedereen via Internet de meest up-to-date software kan downloaden? De meeste mensen gooien het ding waarschijnlijk ongezien in de vuilnisbak.
Dat zou heel goed kunnen ja. Maar de up-to-date software kan niet je Tom Tom helemaal clean installen als het fout gaat.

De truuk met het weghalen van de applicatie via TTHome is natuurlijk niets meer dan een truuk, die op zich wel okay zou zijn als ie maar altijd zou werken. Naar wat ik van bovenstaande posts heb begrepen stuurt Tom Tom dus emails naar gebruikers met het advies om alles wat niet een folder is te verwijderen en dan pas die update aan te vragen. Dat is ook weer zo'n truuk, die je A) maar moet zien te vinden (op de site van TT staat ie niet) en B) maar moet kunnen uitvoeren. Wij tweakers hier doen dat lachend, maar ik zie het mijn tante niet doen.

Waarom dan niet gewoon vanuit TTHome de optie aanbieden van een clean install?

Dan hoeft de gebruiker niet te prutsen met of de applicatie weghalen of alle niet folders weghalen. Ik weet eigenlijk ook niet of TTHome de originele kaart van de gebruiker overnieuw kan installen, mocht de gebruiker deze per ongeluk slopen, of mocht TTHome (of indirect een dependency daarvan) dat doen.

Met een clean install wipe je gewoon het complete FS, en installed van scratch overnieuw. Waar de data voor die install vandaan komt maakt mij niet zoveel uit. Van een DVD, van een ingebouwde ROM of via een download. Als het maar kan, en als het maar volledig kan.

Pagina: 1