Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Hey,

Ik zit sinds deze namiddag met een lastig netwerkprobleem. De situatie: ik connecteer mijn XP laptop steeds direct via utp met mijn desktop die als server fungeert. Server heeft een M2A-VM moederbord met Realtek gigabit ethernet.

Ergens in de loop van vandaag kreeg ik echter zeer lage snelheden: 1MB/s max. Beide pc's gaven aan dat de connectie 1Gb was. Uiteindelijk ben ik na troubleshooten bij mijn server terecht gekomen. Ondanks verschillende software en instellingen bleef de snelheid hardnekkig tegen de 1MB/s hangen. Intussen is het probleem erger geworden. Ik kan wel nog pingen naar de NIC van de server, maar dingen zoals VNC en FTP weigeren te connecteren. Na een bios update (naar 1705) krijg ik opeens op de server een melding dat de verbinding 10Mbps is, op mijn XPS echter nog steeds 1Gbps.

Beide pc's draaien op dit moment XP pro, XPS laptop met SP3, de server met SP2.

Wat ik al gedaan heb:
- andere pc rechtstreeks verbonden: geen oplossing
- andere kabel: geen oplossing
- beide NIX's op 100Mbps zetten: geen oplossing
- andere FTPserver software: geen oplossing
- BIOS update: geen oplossing
- driver update: geen oplossing

Is mijn NIC gewoon gestorven of heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Even een andere NIC proberen? PCI insteekkaartje of USB.
Wat ook kan zijn is dat een pair van aders niet meer goed contact maakt (bijv in de connector onboard), waardoor alleen nog 10Tbase mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 21-06-2008 00:36 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je rechtstreeks verbonden met een cross cable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst hetzelfde, probeer even je BIOS te updaten, soms raakt die NIC BIOS corrupt waardoor ie niet meer goed werkt.

M2A-VM is overigens een bekend probleembord, ik zou het nooit als serverbord gebruiken. Ik heb er zelf ook al een hoop ellende mee gehad (gelukkig voor mij alleen in een PC die ik niet vaak gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Ik heb zowel met een gewone cat5 als met een cat6 STP geprobeerd. In totaal zo'n 3tal kabels. allemaal ook eens extra getest met een lantester en er zitten geen fouten in. Crossed of niet maakt tegenwoordig niet meer uit dacht ik gezien de MIC's zelf crossen indien nodig.

Ik heb spijtig genoeg geen extra NIC liggen, maar als ik via wireless probeer krijg ik normale snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Jormungandr schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:45:
Crossed of niet maakt tegenwoordig niet meer uit dacht ik gezien de MIC's zelf crossen indien nodig.
'Zelf crossen' doen switches. Auto MDI/MDIX heet die feature btw. Je NIC is altijd MDIX en hubs MDI.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 21-06-2008 00:51 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:50:
'Zelf crossen' doen switches. Auto MDI/MDIX heet die feature btw. Je NIC is altijd MDIX en hubs MDI.
Intel NICs hebben i.i.g. wel auto MDI/MDIX. Maar van die Realtek betwijfel ik het. Maar we weten natuurlijk nog niet wat voor NIC er in de laptop zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Het heeft steeds goed gewerkt met de gebruikte kabel, en de tester geeft geen fouten aan. Ik ga nu gauw even ubuntu erop gooien (heb hier toevallig cdtje liggen) om het operating system ook uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jormungandr schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:03:
Het heeft steeds goed gewerkt met de gebruikte kabel, en de tester geeft geen fouten aan. Ik ga nu gauw even ubuntu erop gooien (heb hier toevallig cdtje liggen) om het operating system ook uit te sluiten.
Probeer de BIOS update even zoals ik zei, dat is heel simpel met een Asus moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft ie toch al gedaan; zie SP.

Edit: of bedoel je de het BIOS / de firmware van de NIC?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:07:
Heeft ie toch al gedaan; zie SP.
Ja ok, maar dat was bij mij wel de fix dus kan geen kwaad dat nog eens te proberen met verschillende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik ga nu gauw even ubuntu erop gooien (heb hier toevallig cdtje liggen) om het operating system ook uit te sluiten.
code:
1
sudo ethtool eth#
Vervang # door het betreffende device (0 als je er maar 1 hebt).

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:03:
Intel NICs hebben i.i.g. wel auto MDI/MDIX.
[/quote]
Wat gebeurt er dan wanneer je die aansluit op een auto MDI/MDIX switch? Ruzie maken om wie het snelst wisselt van modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Bedankt voor de tip gertvdijk :). In de liveCD geeft hij mooi 1Gbps aan. Meteen even SP3 als test gedownload en jawel, rond de 20MB/s. Ik denk dat de oorzaak nu wel duidelijk is :p. Ik weet alleszins wat mij morgen te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Jormungandr schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:26:
Ik weet alleszins wat mij morgen te doen staat.
offtopic:
Ik hoop dat je bedoelt Windows eraf en een Linux distro erop.
Ai met mijn sig eronder lijk ik wel erg gefrustreerd t.a.v. Windows.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 21-06-2008 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:13:
Wat gebeurt er dan wanneer je die aansluit op een auto MDI/MDIX switch? Ruzie maken om wie het snelst wisselt van modus?
Daar zal wel onderdeel zijn van het protocol toch? Net zoals bij alle andere technologie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Let er wel op dat je dan Ubuntu 8.04 gebruikt, eerdere versies hebben nl. geen support voor de NIC. Ik heb zelf een Asus M2A-VM HDMI waarbij ik regelmatig problemen met de NIC mee had na een koude start. Een aantal keer rebooten hielp dan. Nu draaid er Ubuntu Server 8.04 op zonder problemen met de NIC tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Bedankt :D. Ik was namelijk vandaag al aant het zoeken naar een geschikte distro. Maar de server staat nooit constant aan (ouders + energiebesparing) dus daar moet ik me eens over buigen. Anyway, dat is een ander geval en ot.
Pagina: 1