• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10 21:50
Hallo,

Ik ben al enkele maanden aan het kijken naar een beamer. Ik heb een klein rot tv-tje en een nieuwe tv kopen zie ik niet zitten omdat je met een beamer (voorzover ik weet) meer kan als het gaat om beeld weer te geven van je computer, dvd's, tv aansluiting.. Tenminste dat denk ik.

Ik zou graag willen weten waar ik op moet letten bij het kopen van een beamer. En zit er verschil in beamers?

Ik heb al wat topics voorbij zien komen hier op GOT (&used search) maar ben er nog niet wijzer uit geworden.

Iemand die mij opweg wil helpen?

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-12 11:49
en wat voor prijzensegment zit je te denken? wat voor formaat wil je projecteren? Hoe groot is je kamer? Wat is je kamerindeling? Is de ruimte goed/makkelijk te verduisteren?

Verwijderd

Ten eerste: welkom op GoT.

Ten tweede: wat heb je zelf al allemaal uitgezocht? Wat weet je? Heb je specifieke vragen? Je zegt namelijk dat je er niet wijzer op bent geworden, wat is dan het probleem waar je mee zit? Met zo'n enorme basic topicstart als de huidige kunnen we niet helpen. Probeer eens zo duidelijk mogelijk de situatie uit te leggen. We verwachten hier op GoT namelijk wel een beetje inzet van jou kant ;).

• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10 21:50
Me kamer is 20 m2 en ik heb een mooie grote witte muur. Ik wil max 800 euro uitgeven. Ik (denk te) weet dat hoe sterker de lamp hoe beter de kwaliteit. En ik weet dat er beamers zijn met ingebouwde tv tuners. En maakt de grote van de projectie iets uit? Ik heb geen idee welk merk beter is, waar ik precies op moet letten. Ik vind het niet erg om wat uit te geven als ik er maar lang mee doe.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij kom je op http://www.projectorcentral.com/ een hoop te weten. Staan ook een hoop reviews op. De site is op de USA gericht, maar de meeste beamers zijn ook in Europa verkrijgbaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08
iSneaker schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 15:16:
Me kamer is 20 m2 en ik heb een mooie grote witte muur. Ik wil max 800 euro uitgeven. Ik (denk te) weet dat hoe sterker de lamp hoe beter de kwaliteit. En ik weet dat er beamers zijn met ingebouwde tv tuners. En maakt de grote van de projectie iets uit? Ik heb geen idee welk merk beter is, waar ik precies op moet letten. Ik vind het niet erg om wat uit te geven als ik er maar lang mee doe.
Bedenk eerst eens of je 4:3 of 16:9 wil gaan projecteren. Daarnaast zou ik zeker wat geld reserveren voor een scherm, op een muur projecteren is echt zonde imho. Voor een euro of 100 heb je trouwens een prima zelf-span-schermpje.

Verder is het nuttig om te bedenken of je je kamer goed verduisterd krijgt, als je dat niet voor elkaar krijgt moet je een projector met meer lichtopbrengst kopen of alleen 's avonds tv kijken (net als ik doe :P). Des te groter je projecteert des te minder lichtopbrengst je overigens overhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 14-06-2008 15:22 ]

Verwijderd

Probeer een dlp met 1 kleurenwiel te vermijden, mijn ervaring is dat als je je hoofd draait je vaak is soort rood groen blauwe 'regenboog' ziet.
Dit probleem heb ik niet met lcd.......
En zoals boven al vermeld wordt,kijk voor een goed scherm dat is het meer dan waard....

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 15:25:
Probeer een dlp met 1 kleurenwiel te vermijden, mijn ervaring is dat als je je hoofd draait je vaak is soort rood groen blauwe 'regenboog' ziet.
Dit probleem heb ik niet met lcd.......
En zoals boven al vermeld wordt,kijk voor een goed scherm dat is het meer dan waard....
dlp met 1 kleurenwiel is inderdaad verschrikkelijk, daarboven zie ik het zelf niet meer. Hoewel ik het beeld van een DLP mooier vind heb ik zo'n ding extra niet genomen, gezien het erg lullig is als je samen met iemand anders een film kijkt en diegene knettergek wordt van de regenbogen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 14-06-2008 15:32 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor een kamer van 20m2 zou ik eerst eens even gaan kijken of je wel een leuk formaat(aan te projecteren beeld) over houdt.
En of je dus met dat budget niet beter voor een mooie lcd/plasma kan gaan. Vooral wanneer je je kamer niet donker kan maken, rekening houdend met de warmte die een beamer afgeeft(en geluid van de daarbij behorende koeling).

Beamers met ingebouwde tuner ben ik er nog niet zo veel van tegen gekomen(kan aan mij liggen natuurlijk) maar daarvoor is een htpc of een dvd recorder of een oude videorecorder ook prima te gebruiken. Of natuurlijk mooier een digitale tv tuner/sat receiver.

[ Voor 4% gewijzigd door Def_P op 14-06-2008 15:41 ]

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Def_P schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 15:39:
Voor een kamer van 20m2 zou ik eerst eens even gaan kijken of je wel een leuk formaat(aan te projecteren beeld) over houdt.
Ik zit op 12M^2 en heb 88" beeld. Kwestie van op de juiste manier inrichten (en fatsoenlijke zoom en lensshift)

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Er is mij dit geadviseerd op een soortgelijke, maar iets specifieker uitgezette, vraag.
TomWinkelmolen schreef op maandag 09 juni 2008 @ 23:38:
Hoe snel zal deze op slot gaan?

Goed advies is altijd: ga zelf eens rondkijken en laat je niet zomaar vanalles aansmeren door verkopers.

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14
Om je even op weg te helpen, kijk hier eens. Dit zijn allen HD ready projectors, zeer geschikt voor HT gebruik dus. Bij LCD zou ik kijken naar Epson, en bij DLP zou ik kijken naar Optoma. PS. ga zelf ook eens kijken ;) .

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-12 23:24
Hou er ook rekening mee dat een lamp van een beamer maar 3000 tot 4000 uur mee gaan, tv kijken wordt dan wel een dure hobbie er gaan geen gloeilampen in namelijk.

Op een LCD of plasma tv kun je trouwens tegenwoordig even makkelijk een computer aansluiten. Dat maakt echt niks uit.

• desmodus
  • Laatst online: 17-07-2023
iceme schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:25:
Hou er ook rekening mee dat een lamp van een beamer maar 3000 tot 4000 uur mee gaan, tv kijken wordt dan wel een dure hobbie er gaan geen gloeilampen in namelijk.
Rekensommetje. Een mens kijkt gemiddeld TV van ±19:00 tot 23:00 uur = 4 uur. Dit is met een levensduur van 3000 uur dus 750 dagen kijken. Met een levensduur van 4000 uur dus 1000 dagen.
Al met al valt de levensduur dan best wel mee.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk of je een beamer kunt kopen die en goede kwaliteit heeft, en een lamp die redelijk goedkoop is. Sommige beamers hebben namelijk lampen nodig van meer dan €600 :o !

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Sowieso is dit topic gedoemd gesloten te worden. Ik heb ooit een uitgebreider topic aangemaakt en dat werd gesloten. Als jij zoals je zegt al 'enkele maanden' aan het kijken bent dan neem je niet erg veel op.

Natuurlijk is er verschil tussen beamers.

Ik zou eerst het budget vaststellen. Dat heb je zo rond de 800 euro vastgesteld.
Het scherm: Ik ben begonnen met een standaard ikea rolgordijn, 1,60 breed voor 28 euro. Werkt absoluut prima als je eerst wat geld wil besparen.

Meer licht is beter beeld: _absoluut_ niet waar. In een verduisterde kamer kun je het beste zo rond de 800 a 1000 lumen hebben. Dan is het beeld goed. Bij meer licht is het donker namelijk ook lichter waardoor je veel aan contrast verliest. In een lichtere kamer zou ik zo richting de 1500/1600 lumen kijken.

Geluid: Ik heb nu een beamer die 20 dB aan geluid maakt en dat vind ik acceptabel. Harder is voor mij echt not-done.

Lens shift: Het beeld kun je dan links/rechts hoog/laag verschuiven zonder dat het beeld vervormt. Voor mij een absolute must omdat je extreem flexibel raakt met plaatsing van de beamer.

Zoom: Hoe groter de zoom hoe flexibeler.

Grootte: Wil je een portable beamer? Ik heb de mijne via internet besteld en schrok toch wel van de grootte. Het scheelt dat ik hem nergens mee naar toe hoef te nemen, want dat is anders echt niet te doen. Let daar dus goed op.

Beeld: Verhouding 16 bij 9 is zeker aan te raden, vooral als je hem voornamelijk voor TV en films wil gaan kijken. 3 bij 4 is meer voor presentaties maar daar lijkt hij niet voor bedoeld te zijn. Wil je 720p of 1080p? Ik heb voor 720p gekozen en daar heb ik geen spijt van. Het beeld is scherp genoeg en ik had anders toch nieuwe afspeel apparatuur moeten kopen omdat mijn laptop geen 1080p aankon. Plus het feit dat deze beamers toen buiten mijn prijs lagen.

Informatie: www.projectorcentral.com is echt een prima site om informatie op te zoeken!

Ik heb zelf de Sanyo PLV-Z5 die ik besteld had bij www.projectieshop.nl. Daar hadden ze een aanbieding met reservelamp voor 100 euro extra. Die lamp koste normaal rond de 300. Daardoor heb ik een prima dealtje weten te maken. De beamer bevalt mij 100%! Stil, perfect beeld. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel, maar na 'maanden' rondkijken heb je toch wel minimaal opgestoken wat er allemaal een rol speelt in dit wereldje!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nadelen van beamer zijn al beetje genoemd, zoals het feit dat je alleen in een donkere kamer een strak beeld hebt met diepe kleuren.
Maar denk je ook aan de kosten van een reservelamp? Een tv gaat wel een paar jaar mee, maar als je een beamer veelvuldig aan hebt hakken de verbruikskosten er nogal in. Een lamp gaat vaak maar 3000 uur mee, en kost al gauw 300 euro, dus 10 cent per uur dat je kijkt(!), en dan reken ik de extra stroomkosten t.o.v. een tv nog geeneens mee.

Een beamer is leuk voor "extra", om af en toe een film te kijken, te gamen met vrienden, of bijv. het EK te volgen :)

Beamers beginnen ergens bij 500 euro, voor die prijs heb je ook leuke LCD's, 32" Samsung oid :)
Pagina: 1