Sowieso is dit topic gedoemd gesloten te worden. Ik heb ooit een uitgebreider topic aangemaakt en dat werd gesloten. Als jij zoals je zegt al 'enkele maanden' aan het kijken bent dan neem je niet erg veel op.
Natuurlijk is er verschil tussen beamers.
Ik zou eerst het budget vaststellen. Dat heb je zo rond de 800 euro vastgesteld.
Het scherm: Ik ben begonnen met een standaard ikea rolgordijn, 1,60 breed voor 28 euro. Werkt absoluut prima als je eerst wat geld wil besparen.
Meer licht is beter beeld: _absoluut_ niet waar. In een verduisterde kamer kun je het beste zo rond de 800 a 1000 lumen hebben. Dan is het beeld goed. Bij meer licht is het donker namelijk ook lichter waardoor je veel aan contrast verliest. In een lichtere kamer zou ik zo richting de 1500/1600 lumen kijken.
Geluid: Ik heb nu een beamer die 20 dB aan geluid maakt en dat vind ik acceptabel. Harder is voor mij echt not-done.
Lens shift: Het beeld kun je dan links/rechts hoog/laag verschuiven zonder dat het beeld vervormt. Voor mij een absolute must omdat je extreem flexibel raakt met plaatsing van de beamer.
Zoom: Hoe groter de zoom hoe flexibeler.
Grootte: Wil je een portable beamer? Ik heb de mijne via internet besteld en schrok toch wel van de grootte. Het scheelt dat ik hem nergens mee naar toe hoef te nemen, want dat is anders echt niet te doen. Let daar dus goed op.
Beeld: Verhouding 16 bij 9 is zeker aan te raden, vooral als je hem voornamelijk voor TV en films wil gaan kijken. 3 bij 4 is meer voor presentaties maar daar lijkt hij niet voor bedoeld te zijn. Wil je 720p of 1080p? Ik heb voor 720p gekozen en daar heb ik geen spijt van. Het beeld is scherp genoeg en ik had anders toch nieuwe afspeel apparatuur moeten kopen omdat mijn laptop geen 1080p aankon. Plus het feit dat deze beamers toen buiten mijn prijs lagen.
Informatie:
www.projectorcentral.com is echt een prima site om informatie op te zoeken!
Ik heb zelf de Sanyo PLV-Z5 die ik besteld had bij
www.projectieshop.nl. Daar hadden ze een aanbieding met reservelamp voor 100 euro extra. Die lamp koste normaal rond de 300. Daardoor heb ik een prima dealtje weten te maken. De beamer bevalt mij 100%! Stil, perfect beeld. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel, maar na 'maanden' rondkijken heb je toch wel minimaal opgestoken wat er allemaal een rol speelt in dit wereldje!