• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
Hallo tweakers

Sinds een paar dagen geeft mijn pc altijd een bsod als ik boot meestal vlak nadat dat groen balkje van vista verschijnt. soms geraakt die nog eens in windows maar voor dat hij 100% geboot is altijd bsod. Windows heeft geheugen test gedaan en geen fouten. hdd een voor een geprobeerd maar zelfs als ik van windows dvd boot krijg ik bsod. Laatste dat ik gedaan heb is mijn fsb op 100 gezet ipv 200. Nu loopt mij systeem stabiel maar dan maar op 1.5ghz. Heb ook 166fsb geprob maar ook bsod.
Na de troubleshoot gelezen te hebben denk ik aan de voeding maar hij heeft 2 jaar+ op een cheap ass psu van 350w gedraait en nu heb ik een duurdere psu van 700w en is nog maar een half jaar oud ofzo. Heb van een 8800gt gestoken ipv van een 7900gt maar de psu is toch al dubbel zo zwaar dus dit zou geen probleem mogen zijn. Ik dacht eigenlijk eerst aan de cpu maar volgens bios komt die niet boven 60° en op 1.5 werkt die perfect). Heb de cooler volledig uitgeblazen met perslucht. Kan het zijn dat de cpu is versleten ofzo ? hij is al bijna 3 jaar oud. Ik ben ondertss al blij dat de pc werkt maar op halve kracht is toch redelijk irritant. Ik was van plan om eens een nieuwe zuiniger en rappere te gaan halen maar had mij juist voorgenomen om te wachten op nehalem.

systeem

intel D930 (met stock cooler)
4*1gb ddr2 800hmz corsair (heb ook geprobeert cpu op 800fsb en ram op 2*400 en werkt ook niet)
asus 8800gt
asus p5wd2-e premium
1 seagate hdd en 1 wd hdd
2 dvd+-r rom van nec
1 aerocool coolwatch (fans niet aangesloten gebruikt hem alleen als usb en cardreader)
Al de rest onboard
psu ocz technologie (spanningen in bios waren wel redelijk dicht inde buurt van de max in de troubleshooter mss toch maar is voltmeter mee naar huis nemen morgen)

mvg
Dave

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wat is de precieze foutmelding?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Davel
De BSOD verschijntmaar 1 seconde ofzo en dan reboot hij en gebruert juist hetzelfde.
In het begin heef thet enkele keren langer geduurt en toen kwam erop dumping memory to file kan ik die file mss ergens terug vinden ?

Verwijderd

Even bij eigenschappen bij deze computer naar geadvanceerde systeem instellingen gaan dan naar de tab geadvanceerd dan op instellingen naast opstart en herstel klikken en even uitvinken dat hij na systeem fouten herstart ken je de bsod even opschrijven

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:50

Khaine

Python liefhebber

Een sensor geeft ook niet altijd accurate waarden. Probeer je koelblok na of tijdens stress aan te raken. Als hij echt niet langer dan een seconde beet te houden is heb je waarschijnlijk gewoon te maken met overhitting.

Heb je ook al geprobeerd stelselmatig onderdelen te vervangen of uit te schakelen?

Tevens zou ik even proberen memtest te draaien. Kapot geheugen of een gedeeltelijk kapot stripje kan ook veel BSOD's veroorzaken. Heb je toevallig een linux cd? Heel vaak zit daar al een memtest bij.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Davel
Heb mijn cpu vast gehad en afgekuist vlak nadat pc was afgezet dus deze was totaal niet te warm

De BSOD geeft :

a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

A clock interurrupt was not receieved on a secondary processor within the allocated time interval.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed; If this is a newinstallation ask your hardware or software manufasterer for any windows updates u might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press f8 to select advanced start up options, and then select safe mode

*** STOP : 0x00000101 (0x0000000000000060, 0x0000000000000000, 0xFFFFFA60005EC180, 0x00000000000000001
Collecting data for crash dump...
initializing disk for crash dump...
Beginning dump of physikal memory
Dumping physikal memory to disk : 100
physiukal memory dump complete
contact your system admin or technical support group for further assistance

Na reboot krijg ik windows is herstald van een overwachte afsluiting :

Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 2067

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 101
BCP1: 0000000000000060
BCP2: 0000000000000000
BCP3: FFFFFA60005EC180
BCP4: 0000000000000001
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\Mini052208-01.dmp
C:\Users\Dave Lambrechts\AppData\Local\Temp\WER-67734-0.sysdata.xml
C:\Users\Dave Lambrechts\AppData\Local\Temp\WER3AE7.tmp.version.txt

Lees onze privacyverklaring:
http://go.microsoft.com/f...linkid=50163&clcid=0x0413

Die WER3AE7.tmp.version :

Windows NT Version 6.0 Build: 6001 Service Pack 1
Product (0x1): Windows Vista (TM) Ultimate
Edition: Ultimate
BuildString: 6001.18000.amd64fre.longhorn_rtm.080118-1840
Flavor: Multiprocessor Free
Architecture: X64
LCID: 1043

Bij de andere 2 krijg ik toegang geweigerd als ik ze wil open doen

Wel raar dat er AMD64 staat heb een intel maar dit zal over de tech gaan neem ik aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Davel op 22-05-2008 10:44 ]

Verwijderd

Dat AMD64 staat er omdat dit nog uit de tijd stamt dat alleen AMD 64 bits processoren had, als je een 32-bits versie van het besturingssysteem gebruikt zal er staan: X86.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:50

Khaine

Python liefhebber

Al geprobeerd om systematisch uit te sluiten? Reepje ram eruit en kijken of het te reproduceren valt. Wellicht 1 v/d 2 harde schijven even op bad clusters e.d. te scannen met een tool van de fabrikant (99% v/d fabrikanten heeft een tool om schijven op fouten te controleren).

BSOD's komen het meerendeel v/d keren toch door hardware, dus als je stelselmatig kan uitsluiten heb je vrij vlot het probleem gevonden denk ik. Op volgorde zou ik zelf proberen (waar mogelijk):
- Reepje RAM eruit
- Reepje RAM wisselen (als alleen je kapotte erin zit merk je weinig verschil)
- Tijdelijk vervangen processor
- Tijdelijk vervangen moederbord
- Starten van een andere schijf of misschien een Live-CD-tje?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:26:
Even bij eigenschappen bij deze computer naar geadvanceerde systeem instellingen gaan dan naar de tab geadvanceerd dan op instellingen naast opstart en herstel klikken en even uitvinken dat hij na systeem fouten herstart ken je de bsod even opschrijven
Nogal moeilijk als het BSOD tijdens het booten tevoorschijn komt ^_^

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

mbsaerens schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:54:
[...]

Nogal moeilijk als het BSOD tijdens het booten tevoorschijn komt ^_^
Als je goed had gelezen had je gezien :"Laatste dat ik gedaan heb is mijn fsb op 100 gezet ipv 200. Nu loopt mij systeem stabiel maar dan maar op 1.5ghz."

Maar het probleem lijkt mij te zitten in de aansturing van de processor

probeer dit eens te installeren
A microcode reliability update is available that improves the reliability of systems that use Intel processors

Als dit niet helpt zou ik eens een andere processor proberen of kijken of het probleem weg is als je windows xp erop installeerd

Kijk ook even welke stepping cpu je heb en of je de juiste bios gebruikt

Pentium D 930(3.0GHz, 800 FSB, L2 4MB, revB1) sinds bios versie 0206
Pentium D 930(3.0GHz, 800 FSB, L2 4MB, revC1) sinds bios versie 0405

Maar aangezien jou probleem uit het niets komt opduiken lijkt mij defecte hardware het meest logisch. Ik denk zelf dat je moederbord defect is aangezien dat dit het meest voor komt en daar de meeste electronica op zit die naar de knoppen ken gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 19:54 ]

• Davel
Bedankt allemaal voor jullie tips

ik heb gisteren de harde schijf getest met een tooltje van wd en geen bad sectors. Nu heb ik juist tijdens mijn middag pauze 3 ram modules verwijderd en pc terug op 200fsb gezet en hij lijkt te werken. ik laat em nu opstaan en straks als hij nog altijd opstaat steek ik er 1 voor 1 de rest in tot ik weet dewelke defect is. Vind dit zeer raar volgens de mem test was het geheugen verkeerd en op 400mhz met 200 fsb crasht hij en met 400mhz en 100fsb crasht hij niet ??? Vind ik zeer raar maar als het het geheugen is zal ik toch gelukkig zijn vermits dit niet zoveel meer kost en hab juist gezien dat mijn cpu op deze moment 10€ meer kost dan dat ik hem 3 jaar geleden betaalt heb !!!

Dave

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Vind ik zeer raar maar als het het geheugen is zal ik toch gelukkig zijn vermits dit niet zoveel meer kost en hab juist gezien dat mijn cpu op deze moment 10€ meer kost dan dat ik hem 3 jaar geleden betaalt heb !!!
Wat een zin...

Je kunt ook ze één voor één een memtest laten doen in plaats van steeds één er bij voegen.
Dan kun je met de FSB nog kijken of het dus daar aan ligt per module.

kijk eens naar mijn signature dave :)

Hoi!

• wout14
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 14:31

wout14

de EZEL nr.1 [edonkey]

Hallo heb je memtest dos versie gedraaid ,ik had het namelijk bij een kennis en die zei ik heb memtest gedraaid (windows versie) .Tot hij alles vernieuwd had en de fout er nog was (BSOD) zei ik ,de Dos versie gedraaid ?? Hij zei maakt toch niet uit ?? memtest Dos gedraaid en na enkele tellen gaf hij de 2de reep een fout ,nieuw geheugen erin en nu nog draaien.Ook rare fouten met kapotte ide of sata kabels meegemaakt en vaak BSOD met een gare HD ,geen fouten met scandisk maar controller fout denk ik .Heb je het inmiddels al ontdekt ??

waar koop ik die SOYO K7 DRAGON ????????????????????????

• Davel
Nee is zonet nog raarder geworden.
Ik kwam van werk en pc nog altijd aan het draaien op 1 module. Oke goed denk ik ik steek er een 2de in en ga even naar beneden. Ik kom later terug pc nog altijd aan het draaien. Ook goed derde erin werkt 4de erin werkt niet. Dus oke 4de lijkt kapot ? Alles eruit en 4de erin op plaats van derde werkt perfect ?!? Oke mss geheugen bank 4de terug op originele plaats werkt perfect. 1ste en 2de derbij werkt perfect. 3de erbij (dus weeral alle 4 erin) werkt. Ik naar beneden kam ik terug 1 monitor van de 2 is zwart en niets reageert nog. Hard reset en nu lijkt alles nog steeds te werken. Echt raar.

Mem test voor Dos waar kan ik dit vinden en heb ik daar dos voor nodig ? Heb wel geen fdd. En mem test was er een die van vista is denk ik. Kwam erop na enkele bsod's. Zoals start up menu om safe mode te kiezen maar kost niets anders kiezen dan memory test. Hij deed 2 test was redelijk lang en geen problemen gevonden.

Heb harde schijf op bad sectors gescant met WD utility. Ik zal nu eens de windows utility draaien maar ik denk niet dat het aan de hdd ligt dacht eerst cpu of mobo en nu neig ik meer naar ram of mobo.

Edit : Bij broncontrole in vista heb je zo'n monitor voor je geheugen en dit geeft harde fouten/sec weer moet dit nul zijn ? Als ik programma's open enzo gaat dit omhoog soms tot 45 harde fouten/seconde. Maar vermits dit er staat neem ik aan dat dit normaal is. Waarom zou je anders zo'n tool hebben als het op nul moet blijven staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Davel op 23-05-2008 22:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Davel schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:50:
Mem test voor Dos waar kan ik dit vinden en heb ik daar dos voor nodig ? Heb wel geen fdd.
Misschien toch eens de PMG faq nalezen, er zijn bootable CD images met memtest te vinden ( [google=memtest iso image].
Edit : Bij broncontrole in vista heb je zo'n monitor voor je geheugen en dit geeft harde fouten/sec weer moet dit nul zijn ?
harde fouten moet je in dit geval lezen als page faults. Als je dan gaat [google=Windows memory management page faults] kun je vast wel wat meer achtergrond informatie vinden over wat dat precies inhoudt.
(maar nee, die moet niet perse 0 zijn nee).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1