ISRA punt kwijt? Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:05
Ik ben net overgegaan naar Alice. Ondanks de korte afstand tot de centrale, kan ik maar met 10mbit stabiel intrainen. Alice zegt, dat mijn bekabeling in huis misschien slecht is. Dat kan kloppen. Ik kan maar 1 telefoonaansluiting vinden:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/4636/dscf4529ck7.jpg
Hierop heb ik uiteraard mijn modem aangesloten.
Zoals je ziet, gaat de draad van de aansluiting met een lusje door de muur, en komt dan hier uit:
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/8641/dscf4530ff3.jpg
Vervolgens gaat het omhoog langs de deur
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/1423/dscf4531ik6.jpg
Maakt nog een lusje:
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/3772/dscf4532sf7.jpg
en verdwijnt dan in het plafond:
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/2950/dscf4536qk5.jpg

Ik kan nergens een punt vinden waar het weer uit het plafond komt. In de meterkast zit duidelijk geen ISRA punt; het is een oud huis en de telefoon komt daar niet binnen. De vraag is: waar wel? Of denkt iemand dat dit toch mijn echte ISRA punt is?

Vervolgens is de vraag: waar moet ik zijn om er toch achter te komen? Ik zit inmiddels bij Alice en heb dus geen contract meer met KPN. Ik heb gehoord, dat Alice dan ook mijn aanspreekpunt wordt voor het ISRA punt; klopt dat?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het vinden van het juiste punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je geen kruipruimte of iets dergelijks?
verder blijft het ISRA punt van KPN als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

Heb je een kruipruimte onder het huis ?
offtopic:
What goes up must come down...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Heb je die stekkerdoos op foto 1 al een keer opengemaakt? Misschien komt de kabel wel gewoon uit de muur direct in die doos.

In mijn vorige huis kwam de telefoonkabel ook op een volstrekt willekeurige plaats uit de muur. Er zat gelukkig nog wel een ISRA op. Mijn huidige huis heeft alleen geen ISRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het lijkt me erg sterk dat je ISRA-punt op de bovenverdieping zit. Weet je wel zeker dat de kabel die je door je plafond heen gevolgd hebt naar het ISRA-punt gaat? Het zou natuurlijk ook kunnen dat deze naar een tweede telefoonaansluiting boven toegaat / toeging.

In dat geval zou de "hoofdkabel" inderdaad uit de muur moeten komen, achter dat doosje.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-05-2008 12:26 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21:25

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hmm, ik weet niet wat de meerwaarde van een ISRA is, maar volgens wikipedia kan die ook gewoon op een standaard telefoonstopcontact uitkomen. Misschien is dat stopcontact dus wel je ISRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:19:

Ik kan nergens een punt vinden waar het weer uit het plafond komt. In de meterkast zit duidelijk geen ISRA punt; het is een oud huis en de telefoon komt daar niet binnen. De vraag is: waar wel? Of denkt iemand dat dit toch mijn echte ISRA punt is?

Vervolgens is de vraag: waar moet ik zijn om er toch achter te komen? Ik zit inmiddels bij Alice en heb dus geen contract meer met KPN. Ik heb gehoord, dat Alice dan ook mijn aanspreekpunt wordt voor het ISRA punt; klopt dat?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het vinden van het juiste punt...
Zelf woon ik ook in een gedrocht van een oud pand.. |:( Maar volgens mij is de wandcontactdoos zoals te zien op je foto's het isra-punt. Dat heb ik mij in ieder geval wijs laten maken door een monteur van de KPN toen ik ook niet echt tevreden was over mijn snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

210667 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:28:
Zelf woon ik ook in een gedrocht van een oud pand.. |:( Maar volgens mij is de wandcontactdoos zoals te zien op je foto's het isra-punt. Dat heb ik mij in ieder geval wijs laten maken door een monteur van de KPN toen ik ook niet echt tevreden was over mijn snelheid.
Dat kan in ieder geval eenvoudig getest worden door het kapje van de muuraansluiting te verwijderen en het aantal verschillende kabels tellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

lier schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:30:
[...]

Dat kan in ieder geval eenvoudig getest worden door het kapje van de muuraansluiting te verwijderen en het aantal verschillende kabels tellen.
Dat zouden er dan 5 moeten zijn? Als dat zo is dan klopt het wel dat die wandcontactdoos tevens het isra-punt is. Kan mij wel herinneren dat zo n 45 jaar geleden men een leiding trok rechtstreeks van de straat naar, in mijn geval, 4hoog achter. Denk dus dat de topic-starter er mee moet leven dat dat zijn isra-punt is.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:15
Problemen met je ISRA punt :? KPN is verantwoordelijk. Laat maar een monteur komen om het op een deugdelijke manier aan te leggen. Is voor hun kosten.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Terw_Dan schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:23:
Heb je geen kruipruimte of iets dergelijks?
verder blijft het ISRA punt van KPN als ik me niet vergis.
Nee, geen kruipruimte bij mij (begane grond). Ik geloof dat er bij de buren (het trappenhuis) wel een kleine ruimte is bij de voordeur.
mr_obb schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:24:
Heb je die stekkerdoos op foto 1 al een keer opengemaakt? Misschien komt de kabel wel gewoon uit de muur direct in die doos.

In mijn vorige huis kwam de telefoonkabel ook op een volstrekt willekeurige plaats uit de muur. Er zat gelukkig nog wel een ISRA op. Mijn huidige huis heeft alleen geen ISRA.
Ik heb het kapje eraf gehaald, maar er komt geen tweede draad binnen, dus de draad die ik heb gefotografeerd is echt de draad die het signaal doorgeeft.
Xander schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:26:
Het lijkt me erg sterk dat je ISRA-punt op de bovenverdieping zit. Weet je wel zeker dat de kabel die je door je plafond heen gevolgd hebt naar het ISRA-punt gaat? Het zou natuurlijk ook kunnen dat deze naar een tweede telefoonaansluiting boven toegaat / toeging.

In dat geval zou de "hoofdkabel" inderdaad uit de muur moeten komen, achter dat doosje.
Het plafond is er later ingezet (vlak voordat ik er kwam wonen). Het is best mogelijk, dat vroeger de kabel gewoon langs het plafond liep en dan ergens weer naar beneden ging. Ik heb echter geen idee waar dat zou moeten zijn (er is best wat veranderd aan de indeling sinds de vorige bewoner weg is gegaan (die woonde er al 50+ jaar en er was dus een hoop achterstallig onderhoud)
IJnte schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:37:
Problemen met je ISRA punt :? KPN is verantwoordelijk. Laat maar een monteur komen om het op een deugdelijke manier aan te leggen. Is voor hun kosten.
Tja, ik heb al gebeld. Zij zeggen: als je kan bellen, dan is het goed en komen we niet langs. Ik denk dat je ook met een nog veel brakkere kabel wel kan bellen, maar ja...

Ik laat het hier maar bij. Ik kan nog eens bij de buren informeren hoe het bij hun zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 21-06 17:11
Het ISRA punt zelf is zover ik weet al nooit zo'n lange kabel.
Als die kabel al her en der door de muren heen loopt, zit het ISRA punt zeer waarschijnlijk ergens anders.
Zo te zien is het ook een wat ouder huis, meestal komt de hoofdkabel gewoon ergens uit de muur (een dikke groene of blauwe kabel), meestal zit deze in de meter kast. Bij mij thuis komt hij gewoon in de woonkamer naar boven, het laatste gedeelte is een dikke witte kabel, maar in de muur zelf zit een groene kabel.

Ik heb het idee dat het ISRA punt bij jouw dus ergens anders zit. Maar dat ze deze gewoon verlengd hebben, en dan via het plafond oid naar een andere kamer gegaan zijn.

Sowieso hoeft het ISRA punt niet zo'n vierkant kastje te zijn, maar kan ook een zgn lasdop zijn, en je wil niet weten wat ik allemaal al gezien heb... Dus toch nog even goed nakijken.

Ik heb gezien dat ze dat punt uit elkaar gesloopt hebben, vervolgens vanalles aan elkaar geknoopt hebben op het ISRA punt dus, gewoon die lasdop er af gesloopt en knopen maar, ik heb gezien dat er twee ISRA punten zijn (vraag me niet hoe), ik heb gezien dat het ISRA punt ergens in de woonkamer zit, vervolgens hebben ze daar vrolijk een gipsmuur overheen gemaakt, vervolgens dus gewoon verlengd naar een heel ander punt in de kamer, maar dus wel fijn ACHTER de muur gesplitst, dus als je je modem aansluit met een splitter, zit er dus al vóór die splitter een andere lijn...

[ Voor 37% gewijzigd door eX0duS op 06-05-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
eX0duS schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 13:02:
Het ISRA punt zelf is zover ik weet al nooit zo'n lange kabel.
Als die kabel al her en der door de muren heen loopt, zit het ISRA punt zeer waarschijnlijk ergens anders.
Zo te zien is het ook een wat ouder huis, meestal komt de hoofdkabel gewoon ergens uit de muur (een dikke groene of blauwe kabel), meestal zit deze in de meter kast. Bij mij thuis komt hij gewoon in de woonkamer naar boven, het laatste gedeelte is een dikke witte kabel, maar in de muur zelf zit een groene kabel.

Ik heb het idee dat het ISRA punt bij jouw dus ergens anders zit. Maar dat ze deze gewoon verlengd hebben, en dan via het plafond oid naar een andere kamer gegaan zijn.

Sowieso hoeft het ISRA punt niet zo'n vierkant kastje te zijn, maar kan ook een zgn lasdop zijn, en je wil niet weten wat ik allemaal al gezien heb... Dus toch nog even goed nakijken.

Ik heb gezien dat ze dat punt uit elkaar gesloopt hebben, vervolgens vanalles aan elkaar geknoopt hebben op het ISRA punt dus, gewoon die lasdop er af gesloopt en knopen maar, ik heb gezien dat er twee ISRA punten zijn (vraag me niet hoe), ik heb gezien dat het ISRA punt ergens in de woonkamer zit, vervolgens hebben ze daar vrolijk een gipsmuur overheen gemaakt, vervolgens dus gewoon verlengd naar een heel ander punt in de kamer, maar dus wel fijn ACHTER de muur gesplitst, dus als je je modem aansluit met een splitter, zit er dus al vóór die splitter een andere lijn...
Het is natuurlijk goed mogelijk dat het ergens aan elkaar zit geknoopt, hoewel ik het wel vreemd vind dat ik nergens de draad uit het plafond zie komen. Het plafond is dan wel vernieuwd, maar niet overal en juist aan de voorkant van de woning is het oude plafond nog intact. Je zou verwachten dat ik daar ergens de draad zou kunnen vinden, maar dat is dus niet zo.
Misschien dat de draad naar het trappenhuis loopt, om vanaf daar naar het ISRA punt te gaan.

Ik denk niet dat het in de meterkast zit, omdat ik daar alle draden kan thuisbrengen - en er dus geen draad overblijft voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Wellicht een beetje omslachtig, maar je kunt als particulier een Klic melding doen. Dan krijg je van elke instantie e.e.a. aan papierwerk waar alles ingetekend is. Zo heb ik ook mijn kabel gevonden.

Op de tekening zou te zien kunnen zijn waar ongeveer de kabel het pand binnenkomt.

Koop een taart en ga het vieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:56
Bij een oud pand met meerdere woningen boven elkaar, komt het inderdaad vaak voor dat de KPN-kabel, en dus je ISRA punt in het trappenhuis zit. (Ik heb het hier in Amsterdam haast niet anders gezien)
Kijk in het trappenhuis of je een witte pijp¨omhoog ziet gaan waaruit een telefoonkabel zich (meestal op plavondhoogte) afsplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
garage schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:17:
Wellicht een beetje omslachtig, maar je kunt als particulier een Klic melding doen. Dan krijg je van elke instantie e.e.a. aan papierwerk waar alles ingetekend is. Zo heb ik ook mijn kabel gevonden.

Op de tekening zou te zien kunnen zijn waar ongeveer de kabel het pand binnenkomt.
Ik heb ze gemaild, ik ben benieuwd naar hun antwoord.
planB schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:26:
Bij een oud pand met meerdere woningen boven elkaar, komt het inderdaad vaak voor dat de KPN-kabel, en dus je ISRA punt in het trappenhuis zit. (Ik heb het hier in Amsterdam haast niet anders gezien)
Kijk in het trappenhuis of je een witte pijp¨omhoog ziet gaan waaruit een telefoonkabel zich (meestal op plavondhoogte) afsplitst.
Goeie tip! Ik ga eens bij de buren kijken. Echter, als ik dat punt vind: wat moet ik dan? Ik kan moeilijk bij de buren in het trappenhuis mijn modem gaan neerzetten; moet ik dan gewoon op dat punt een aansluiting maken en daar vervolgens weer een korte (4-aderige) telefoonlijn tussen zetten, tot in mijn eigen huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:13:
[...]

Ik heb ze gemaild, ik ben benieuwd naar hun antwoord.

[...]

Goeie tip! Ik ga eens bij de buren kijken. Echter, als ik dat punt vind: wat moet ik dan? Ik kan moeilijk bij de buren in het trappenhuis mijn modem gaan neerzetten; moet ik dan gewoon op dat punt een aansluiting maken en daar vervolgens weer een korte (4-aderige) telefoonlijn tussen zetten, tot in mijn eigen huis?
UTP kabel aanleggen vanaf dat punt. Als de kwaliteit van de kabel en de las maar goed zijn, maakt het niet zoveel uit dat hij met een paar meter wordt verlengt. Ik vanaf mijn ISRA punt ook 10 m UTP kabel aangesloten naar mijn modem zonder kwaliteits verlies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
En kan je dat doen met zoiets, nadat je op de inkomende lijn een aansluitstuk hebt gezet? Ik neem aan dat er geen stekker op zit.

[ Voor 24% gewijzigd door ernstblaauw op 06-05-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:51:
En kan je dat doen met zoiets, nadat je op de inkomende lijn een aansluitstuk hebt gezet? Ik neem aan dat er geen stekker op zit.
Ja dat kan. Je moet dan wel stekkertjes op de kabels knijpen. Zelf heb ik het gesoldeerd. Dan weet ik zeker dat de verbinding goed is. Zorg er wel voor dat de 2 signaal kabels van de telefoon (waarschijnlijk rood en blauw) beide op dezelfde twisted pair van de UTP kabel zitten. Bijvoorbeeld blauw en blauw/wit van de UTP kabel zitten op dezelfde twisted pair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
pacificocean schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:03:
[...]

Ja dat kan. Je moet dan wel stekkertjes op de kabels knijpen. Zelf heb ik het gesoldeerd. Dan weet ik zeker dat de verbinding goed is. Zorg er wel voor dat de 2 signaal kabels van de telefoon (waarschijnlijk rood en blauw) beide op dezelfde twisted pair van de UTP kabel zitten. Bijvoorbeeld blauw en blauw/wit van de UTP kabel zitten op dezelfde twisted pair.
Sorry, ik begrijp dit niet goed. De kabel, die binnen komt, heeft 8 kabels. Ik zet daar een UTP stekker op, en sluit dat dmv een koppelstuk aan op een andere UTP kabel. Deze UTP kabel trek ik door naar mijn modem. Hoe weet ik nu, welke twee kabels voor mijn telefoon zijn? Of doe ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:29:
[...]

Sorry, ik begrijp dit niet goed. De kabel, die binnen komt, heeft 8 kabels. Ik zet daar een UTP stekker op, en sluit dat dmv een koppelstuk aan op een andere UTP kabel. Deze UTP kabel trek ik door naar mijn modem. Hoe weet ik nu, welke twee kabels voor mijn telefoon zijn? Of doe ik nu iets verkeerd?
De telefoon kabel heeft 5 kabels, waarvan er maar 2 gebruikt worden (waarop het signaal staat). Deze 2 sluit je aan op 2 kabels van de UTP kabel. (Ik gebruik UTP, omdat daarvan de kwaliteit beter is dan van telefoonkabel. Er worden dus maar 2 draden van de 8 UTP kabels gebruikt.) Aan het de kant van het modem/splitter moet dan ook weer een RJ11 stekkertje gezet worden om aan het modem/splitter aan te sluiten. Er blijven dus 6 kabels van de UTP kabel ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ik ben bij de buren langsgeweest :-). Ik denk dat ik weet waar de kabel vandaan komt. Er zijn twee opties. De eerste:
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/3020/dscf4541vz4.jpg
Uit dit kastje komt de kabel met de pijl. Deze verdwijnt vervolgens in de muur:
Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/1786/dscf4544pz0.jpg

De andere optie is het denk ik niet. Deze kabel had ik al eerder gezien, en hij is met de bel verbonden, lijkt het. Deze ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/4475/dscf4542ha7.jpg
En verdwijnt in de muur hier:
Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/830/dscf4543bd0.jpg

Zoals ik al zei, denk ik dat het de eerste is. Nu heb ik (weer :)) een paar vragen:
- krijg je het kastje (op de eerste foto, wit geverfd, maar net wat groter dan de buis) makkelijk open zonder schade, en
- krijg je hem ook weer makkelijk dicht?

Als dat inderdaad het punt is, is mijn draad heel makkelijk ter herkennen; immers, daar takt maar één kabel af.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstblaauw op 06-05-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 23:31

Shunt

Boe

Je isra is heel simpel een DIKKE buiten kabel met een rubberen of een soort van PVC mantel met daar in een losse apart geisoleerde dunnere kabel. Verder qua aansprakelijkheid met betrekking tot het isra is het heel simpel de groene kabel plus de twee kabeltjes OP het isra is voor KPN van af de bovenste 2 pinnetjes naar je eigen instalatie is voor eigen verantwoording.

Je isra KWIJT zijn is echter een probleem voor je zelf ben ik bang. De KPN en de woon corporatie kunnen je mogelijk wel helpen door de locatie op te zoeken in de databace (bij de KPN) hier staan meestal het aantal aders in en de soort bekabeling. Echter komt het vaak voor dat de locatie daar maar half bij staat. De woon corperatie waar je huis bij aangesloten is zal een bouwtekening hebben van je huis waar ook een isra punt op getekent moet zijn.

Eventjes een antwoord op mensen met de vraag wat is nu het nut van je modem dicht op een ISRA punt plaatsen ?

Het isra punt is het punt waar de kabel van KPN uit de grond / muur komt en waar je het minste storing hebt voor ADSL. Dus als je snelheid problemen hebt of problemen met het intrainen van de goede snelheid.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Shunt schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:38:
Je isra is heel simpel een DIKKE buiten kabel met een rubberen of een soort van PVC mantel met daar in een losse apart geisoleerde dunnere kabel. Verder qua aansprakelijkheid met betrekking tot het isra is het heel simpel de groene kabel plus de twee kabeltjes OP het isra is voor KPN van af de bovenste 2 pinnetjes naar je eigen instalatie is voor eigen verantwoording.

Je isra KWIJT zijn is echter een probleem voor je zelf ben ik bang. De KPN en de woon corporatie kunnen je mogelijk wel helpen door de locatie op te zoeken in de databace (bij de KPN) hier staan meestal het aantal aders in en de soort bekabeling. Echter komt het vaak voor dat de locatie daar maar half bij staat. De woon corperatie waar je huis bij aangesloten is zal een bouwtekening hebben van je huis waar ook een isra punt op getekent moet zijn.

Eventjes een antwoord op mensen met de vraag wat is nu het nut van je modem dicht op een ISRA punt plaatsen ?

Het isra punt is het punt waar de kabel van KPN uit de grond / muur komt en waar je het minste storing hebt voor ADSL. Dus als je snelheid problemen hebt of problemen met het intrainen van de goede snelheid.
Ok, thanks voor de info. Ik ben echter nu juist op zoek naar het ISRA punt, en wil graag jullie hulp daarbij ;). Denk je, dat ik op de laatste foto's inderdaad weleens het ISRA punt te pakken kan hebben? Of ziet dat er nooit zo uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hou oud is je huis eigenlijk? Aan de hand daarvan kan ik bepalen wat voor ISRA er gebruikt zou kunnen worden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

die eerste foto van je laatste reeks zou een isra kunnen zijn, hoewel zoiets niet echt gebruikelijk is.
maar er wonen meerdere gezinnen in het huis begrijp ik, dus het zou kunnen dat er 1 kabel door het pand loopt waarvan iedere keer een aftakking gemaakt word. :)

dat "doosje" op de dikke kabel zou je eens open moeten maken, dan zal het snel duidelijk worden.
wees maar niet bang, dat deksel zit helemaal dicht geverft en ga je er echt niet netjes afkrijgen ;)
waarschijnlijk zit het geschroeft, dat deden ze vroeger graag, maar een klik-dekseltje zou ook kunnen :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ariën Clay schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:13:
Hou oud is je huis eigenlijk? Aan de hand daarvan kan ik bepalen wat voor ISRA er gebruikt zou kunnen worden.
De huizen zijn gebouwd tussen 1920 en 1940. Het huis bestaat uit 4 etages, waarbij de benedenwoning een aparte ingang heeft. De andere drie etages hebben hun ingang via het trappenhuis. De foto's zijn daar dus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 23:36

Millennium

Bug free !!!

Het witte kastje op de eerste foto, lijkt erg veel ISRA van de KPN bij mijn broer in de flat.
Overigens stond daar netjes PTT (tegenwoordig KPN :+) op. Maar deze kan natuurlijk onder de witte verf zitten. Of dit kastje makkelijk open ging, weet ik niet meer 3 jaar geleden dat ik daar moest wezen. Weet ook niet of je hem wel open mag maken

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

de derde en vierde foto is het zeker niet. dat is je beltrafo :)

die andere zou kunnen. Hebben de buren ook een vaste lijn ? waar zit die dan ? dat zou niet op dezelfde plek moeten zijn dan

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 06-05-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:54
Millennium schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:27:
Het witte kastje op de eerste foto, lijkt erg veel ISRA van de KPN bij mijn broer in de flat.
Overigens stond daar netjes PTT (tegenwoordig KPN :+) op. Maar deze kan natuurlijk de witte verf zitten. Of dit kastje makkelijk open ging, weet ik niet meer 3 jaar geleden dat ik daar moest wezen. Weet ook niet of je hem wel open mag maken
Simpel antwoord: de IS- kant niet, maar de RA- kant wel. ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Tinus schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:22:
die eerste foto van je laatste reeks zou een isra kunnen zijn, hoewel zoiets niet echt gebruikelijk is.
maar er wonen meerdere gezinnen in het huis begrijp ik, dus het zou kunnen dat er 1 kabel door het pand loopt waarvan iedere keer een aftakking gemaakt word. :)

dat "doosje" op de dikke kabel zou je eens open moeten maken, dan zal het snel duidelijk worden.
wees maar niet bang, dat deksel zit helemaal dicht geverft en ga je er echt niet netjes afkrijgen ;)
waarschijnlijk zit het geschroeft, dat deden ze vroeger graag, maar een klik-dekseltje zou ook kunnen :)
Overigens stond daar netjes PTT (tegenwoordig KPN :+) op. Maar deze kan natuurlijk de witte verf zitten. Of dit kastje makkelijk open ging, weet ik niet meer 3 jaar geleden dat ik daar moest wezen. Weet ook niet of je hem wel open mag maken
Ik ga dan toch eens in dat kastje kijken. Kijk, het is helemaal duidelijk dat deze lijn niet deugt en dat er bv bij verhuizingen in het trappenhuis zo een breuk kan ontstaan (en dan kan ik er niet eens bij!). Toch zegt de KPN: "Als je met je lijn kan bellen, dan is het goed, dan gaan we echt niet langskomen." Misschien mag het niet, nee, maar ik heb (m.i.) geen andere keus dan zelf een betere draad aanleggen. Andere optie: de lijn doorknippen en bellen naar Alice en vervolgens KPN dat ik geen signaal heb. Dan komen ze vast langs om het te herstellen, of niet? Dan kan ik het beter eerst zelf proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 17:30
IS/RA staat voor Infrastructuur Randapparatuur en is het punt waar een telefoonlijn een pand binnenkomt. Meestal bestaat dit uit een telefoonstopcontact, maar er zijn door de jaren heen verschillende typen verschenen.

In oudere huizen (gebouwd voor/rond de jaren '70) is het IS/RA punt meestal in de woonkamer te vinden, in de vorm van het grote telefoonstopcontact. Tegenwoordig wordt het IS/RA punt in de meterkast geplaatst. In het geval dat de klant ISDN heeft, is er een NT1 op het IS/RA punt aangesloten, waar de ISDN-apparatuur op kan worden aangesloten.

Heeft de klant ADSL in combinatie met een telefoonverbinding, dan is het de bedoeling dat er eerst een splitter op het IS/RA punt wordt aangesloten waar de klant de ADSL-modem en de telefoon of de NT1 kan aansluiten. Dit zorgt ervoor dat de ADSL-modem en de telefoon elkaar niet storen. Zit er dan nog bijvoorbeeld een telefoon vóór de splitter (wat kan gebeuren als er bedrading direct binnen de muur naar een ander telefoonstopcontact gaat), dan kan bijvoorbeeld de ADSL-verbinding wegvallen zodra er vanaf dat telefoontoestel gebeld wordt.

De telefonie-aanbieder, in Nederland KPN Telecom, is verantwoordelijk voor de bedrading en apparatuur die vóór het IS/RA punt zitten (in het geval van ISDN loopt de verantwoordelijkheid van KPN door tot de NT1). Daarom is het ook voor klanten verboden om zelf werkzaamheden te verrichten aan het IS/RA punt. Bij sommige uitvoeringen breekt er dan een zegel en in het geval van storing kunnen er op de klant kosten verhaald worden.

Er lopen meestal vier draden naar het IS/RA punt: rood (A-draad), blauw (B-draad), oranje en wit. Vroeger was het nodig dat al deze draden gebruikt werden, maar tegenwoordig worden alleen nog de rode en blauwe ader gebruikt. De oranje en witte draad kunnen worden aangesloten indien de klant een tweede telefoonlijn aanvraagt. Als er zich problemen voordoen met de telefoonaders, dan worden er wel eens andere combinaties gebruikt (bijvoorbeeld oranje en wit voor de eerste telefoonaansluiting in plaats van rood en blauw).

Standaard kunnen via de ISDN verbinding vier afzonderlijke telefoonnummers bellen of gebeld worden (over slechts twee aders).

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Mr. Dave schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:32:
De telefonie-aanbieder, in Nederland KPN Telecom, is verantwoordelijk voor de bedrading en apparatuur die vóór het IS/RA punt zitten (in het geval van ISDN loopt de verantwoordelijkheid van KPN door tot de NT1). Daarom is het ook voor klanten verboden om zelf werkzaamheden te verrichten aan het IS/RA punt. Bij sommige uitvoeringen breekt er dan een zegel en in het geval van storing kunnen er op de klant kosten verhaald worden.
Het zal wel dat KPN eigenaar is, maar als zij mijn ISRA punt niet in mijn eigen woning willen plaatsen en deze flutaansluiting goed vinden, wat moet ik dan? M.i. hoort een ISRA punt zich toch minimaal in de woning te bevinden, en horen de kabels een beetje afgeschermd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Dave
Gewoon blijven zeuren en klagen bij KPN tot ze het IS/RA punt netjes komen aanleggen in je eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:56
ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:22:
Ik ben bij de buren langsgeweest :-). Ik denk dat ik weet waar de kabel vandaan komt. Er zijn twee opties. De eerste:
[afbeelding]

...snip...

Zoals ik al zei, denk ik dat het de eerste is. Nu heb ik (weer :)) een paar vragen:
- krijg je het kastje (op de eerste foto, wit geverfd, maar net wat groter dan de buis) makkelijk open zonder schade, en

Als dat inderdaad het punt is, is mijn draad heel makkelijk ter herkennen; immers, daar takt maar één kabel af.
Het is inderdaad deze. Je moet nu alleen een nette aansluiting daar zien te maken (eigenlijk valt dat stuk nog onder KPN) Ik weet niet wat voor buren je hebt, maar zorg er wel voor dat je het zo maakt dat de buren daar geen telefoon kunnen aansluiten. :P

..... pfff, te laat ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Overigens stond daar netjes PTT (tegenwoordig KPN :+) op. Maar deze kan natuurlijk onder de witte verf zitten. Of dit kastje makkelijk open ging, weet ik niet meer 3 jaar geleden dat ik daar moest wezen. Weet ook niet of je hem wel open mag maken
Gewoon openmaken. Mocht er ooit een keer ene monteur van KPN dit opmerken kan je vertellend at de vorige bewoners het overgeschilderd hebben, en dat je niet kon ziet dat het een ISRA is.
Doen ze geloof ik niet zo lastig over.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244160

Mr. Dave schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:46:
Gewoon blijven zeuren en klagen bij KPN tot ze het IS/RA punt netjes komen aanleggen in je eigen woning.
Dat doen ze dus absoluut niet. Ik werk zelf bij een communicatie bedrijf, heb dagelijks te maken met IS/RA punten en dergelijke. Heb eens meegemaakt dat de invoerkabel van KPN gewoon opgerold in de kruipruimte lag.. Zonder IS/RA punt! Na te hebben gebeld met de KPN kreeg ik te horen dat ze niet zouden langskomen.. Uiteindelijk heb ik zelf een nieuw IS/RA punt geplaatst..

Ik denk dat foto 1 inderdaad je IS/RA punt is.. Zit er geen communicatie toko bij je in de buurt? Wellicht kun je een tracer lenen... Hiermee kun je kabels "tracen". Geeft vaak wat meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Of je pakt een handzame ouderwetsche telefoon en plug er een telefoonkabel in die aan 1 kant is afgeknipt. Fröbel er twee pinnen aan (paperclips ofzo) en maak hiermee in de ISRA rechtstreeks contact met de 2 draadjes van KPN. even naar jezelf bellen met gsm en je ziet of je de kabel met het eigen nr te pakken hebt. Wel uitkijken dat je geen kortsluiting maakt (beetje afplakken met plakband oid).

Wat ook nog kan is de ADSL modem daar rechtstreeks aansluiten met wat knutselwerk. Kun je gelijk zien of het de moeite is om een nieuwe kabel te trekken. Moet je wel een laptop hebben om de connectiesnelheid te kunnen meten.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Dave
Ik vind een IS/RA dat vrij toegankelijk is voor de buren waanzin.

Ik zie het al voor me, kom je terug van vakantie en dan heeft iemand je telefoonlijn misbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in een dergelijk pand als aangegeven kan ik het met heel goed voorstellen anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 11:10
ernstblaauw schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:22:
[afbeelding]
[afbeelding]
In deze pijp zit je KPN kabel waarschijnlijk. Dat vlakke stuk kan eraf is een soort dekseltje. Misschien zit er naast deze kabel die eruit komt nog een kabel als aftakking/vertakking aangesloten. Dat zou je ADSL signaal aardig verstoren dan...
De andere optie is het denk ik niet. Deze kabel had ik al eerder gezien, en hij is met de bel verbonden, lijkt het. Deze ziet er zo uit:
[afbeelding]
En verdwijnt in de muur hier:
[afbeelding]
Dat is je deurbel adapter zo te zien :)

:)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123304

Niet elk pand bezit een IS/RA aansluit punt. Sommige panden hebben een directe lijnverbinding van buiten naar binnen!
Ik kan het weten, werk er elke dag ermee met deze onzin bekabelingen.

Het probleem dat je snelheid slecht intraint dan de gebruikelijke snelheid kan zijn door slechte doorvoerkabel.
Het verschilt hoe oud het pand is, sommige panden bezitten inderdaad 1 x 2 aderparen of 2 x 2 aderparen (deze zijn gekruist blauw/wit en rood/wit) soms kunnen er meerdere draden binnenkomen maar dan praten we over Orange, groen, grijs.

De standaard analoge lijn gebruikt puur 2 kabels, rood en blauw. De invoerkabel kan inderdaad van slechte kwaliteit zijn maar dan alsnog kan alleen een monteur met meter op wisselstroom de binnenbekabeling na meten. Wat nog mooier kan zijn is een Harrismeting laten uitvoeren maar dan moet er een POPmonteur langs de wijkcentrale rijden.

Ik kan vanuit mijn werk (waar ik nu ben) Lijnmeting uitvoeren ^^, geef me je postcode + tel + huisnummer + huisnummer toevoeging en kan ik de meting hier wel posten voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
Mr. Dave schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:50:
Ik vind een IS/RA dat vrij toegankelijk is voor de buren waanzin.

Ik zie het al voor me, kom je terug van vakantie en dan heeft iemand je telefoonlijn misbruikt.
Gebeurt regelmatig hoor, in die oude huizen. Ik heb een klein portiekje bij mijn huis (halletje waarop mijn voordeur en die van mijn bovenbuurvrouw uitkomen) en daar zit één IS/RA voor beide huizen.

(en gelukkig wel twee gasmeters)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55170

De witte doos op foto <dscf4541vz4.jpg> krijg je open door de 2 ringen die aan weerzijde zitten naar beneden / naar boven te tikken.
Mijn verhuurder heeft daarin tijdens een renovatie met kroonsteentjes en tape zelf een aftakking naar de woonkamer gemaakt, ipv de gang ( waar vroeger ook veel telefoonstoestellen hingen).
Recent heb ik pal naast de witte lasdoos een 4kante doos gemonteerd die bij mijn adsl pakket zat. En vandaar met meegeleverde snoer (in 3/8" buis) via splitter naar modem in het huis zelf.
Omdat ik daarmee ook alle oude snoeren en koppel constructies overbodig heb gemaakt is mijn S/N verhouding stukken beter geworden.... En dat is wel erg fijn als je het maximale uit je lijntje wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Excuses voor mijn late reactie, maar gisteren lag Alice (alleen het internet) er de hele dag uit. Ik kon wel bellen, dus weer naar KPN gebeld. KPN was heel begripvol, dit moest een verschrikkelijke kabel zijn (itt de vorige keer, toen de helpdeskmedewerker bij hoog en bij laag bleef volhouden dat de lijn goed was als je ermee kon bellen). Echter, sinds februari 2007 ligt de verantwoordelijkheid voor de lijn vanaf het punt dat het het pand binnenkomt, niet meer bij KPN maar bij de verschillende aanbieders.

Ik dus naar Alice gebeld, en na een eerste keer in de wahct te hebben gestaan, vreesde zij voor een slechte verbinding tussen de wijkcentrale en de woning. Nadat ik de situatie nogmaals had uitgelegd, en na een nieuwe wachtperiode ;), vertelde me ze dat ze een monteur gaan langssturen! Dit had ik nooit verwacht, vooral ook omdat ik overal hoor dat de boot vaak wordt afgehouden. Hoewel Alice in een eerder telefoongesprek aangaf niet verantwoordelijk te zijn en mij doorverwees naar KPN, pakken ze het nu goed op. Ik ben benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door ernstblaauw op 08-05-2008 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws, hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114361

Sorry dat ik op dit oude bericht reageer, maar ik heb precies hetzelfde probleem als deze meneer!
Ook ik woon in een oude woning waar 2 woningen 1 voordeur moet delen. Nou had ik voorheen Alice, deze lieten een monteur komen die een nieuwe ISRA punt aanlegde op de voordeur (15 meter van mij vandaan en geen stroom in de buurt). Nu heb ik superbrakke internet en KPN wilt geen nieuwe ISRA punt aanleggen op MIJN voordeur (of ergens anders in mijn huis) omdat de zorg was van Alice. Dus ben ik overgestapt op KPN, maar nu willen ze het alsnog niet doen tenzij ik ongeveer 350 euro betaal, maar als ik dat had geweten was ik natuurlijk voor kabelinternet gegaan!

Zijn er hier mensen die zelf een ISRA punt kunnen verplaatsen of verlengen?

Dank bij voorbaat.
Kaisz

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 114361 op 16-09-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:20
Gewoon verlengen met een fatsoenlijke utp-kabel. Van die kabel een aderpaar gebruiken, dus 2 in elkaar gedraaide draadjes. Dan moet het prima werken. Heb pas bij mensen zo nog bijna 20 mtr verlengd, niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 21-06 17:11
Dat kun je makkelijk zelf, op het mag is een 2e. ;)
Een ISRA punt is echt niet meer dan een normale telefoonkabel. Deze komt weliswaar in een dikke groene of blauwe kabel het huis binnen, maar binnenin zijn het gewoon dezelfde dunne kabeltjes.
Je kan deze dus makkelijk verlengen met bijv. UTP kabel (8 aderig, waar je er dan maar 2 van nodig hebt).
Echter geeft dit hetzelfde effect als wat het nu is waarschijnlijk.
Nu zit er denk ik dan een normale telefoonstekker in het ISRA punt, met een lange kabel er aan richting modem.
Je zou dat ISRA punt open kunnen schroeven (kapje er af), en vervolgens met een kroonsteentje moeilijk gaan doen oid, maar erg netjes is dat niet.
Vanuit de wijkcentrale naar jouw is misschien wel 2 km, die paar extra meters die jij er aan zet zullen echt weinig uit maken qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe bedoel je dat maakt niet heel veel uit?
want mijn opzet is nu zo:

ISRA ==15 meter telefoonkabel==>modem==5 meter CAT5==> pc.
De grote fout zit hem in de 15 meter telefoonkabel die voor veel ruis en verlies zorgt.
Als ik ervoor kan zorgen dat de ISRA maar 1 meter telefoonkabel is dan heb ik toch minder verlies?

Stel ik betaal 350 euro en KPN verlengt mijn ISRA punt van benenden naar boven, dan heb ik alsnog zoveel verlies (ik dacht dat die kabel dikker was dan telefoon kabel en daardoor minder verlies heeft, nu valt inet om de 3 minuten uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:08
De ruis/verlies van de telefoonkabel vallen best mee, zolang je maar twisted pair kabel gebruikt. Als je voor die 15 meter platte (niet getwiste) telefoonkabel gebruikt gaat het wel mis.

Werkt het wel als je de modem dicht bij het isra punt zet? (even testen met een verlengsnoer voor de stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twisted pair cable?
mijn telefooncable is die doodnormale zwarte kabel die je overkan kopen.
mijn kabel is wel een beetje plat, zegt maar 2 draadjes aal elkaar vastgmaakt wardor je een platte kant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

De kabel vanaf je moden naar ISRA-punt, of gewoonweg telefoonaansluiting mag niet langer dan een X aantal meter zijn. Immers moet de bekabeling al een lange weg kruisen om alvorens nog eens een x aantal meter te moeten doen. Dat punt wil je het liefst zo kort mogelijk houden. Het jammere is is dat bij mij thuis ook het ISRA-punt op de eerste verdieping zit. Had liever die kabel zwaar ingekort willen zien en dat het punt beneden zat. Dat had wellicht wel 1 hele megabit gescheeld :P

Met 1200 meter afstand haal ik net 16MBit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jism jij haalt 1600mbit,
ik haal soms 600 kbps, maar internet vliegt wel om de 3 minuten eruit.
hoelang is jou telefoonkabel? en wat voor soort kabel moet ik gebruiken?
want dan fiets ik nu nog direct naar de mediamarkt.

De een zegt dit en de ander dat, ik weet het echt niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kabel komt binnen vanaf de grond naar de eerste etage. Daar ligt het ISRA-punt en die split naar 2 telefoonaansluitingen. Vanzelfsprekend heb ik de korste aansluiting gepakt, maar het liefst sluit ik 'm aan vanaf het isra-punt. Vanaf die aansluiting is immers een bouwmarkt-kabel van 2 meter naar het modem.

Je kan ook de aansluitingen controleren, en wellicht opnieuw solderen / strippen en / of schuren voor beter contact. Meer kan je vrees ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, dus wanneer KPN langskomt en de ISRApunt van beneden verlengt naar boven (mijn eigenvoordeur) heeft dat ook geen nut. Want hoe doen ze dat met torenhoge flats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In een moderne flat is dat punt namelijk ook direct in je woonkamer. Teminste dat had ik voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Anoniem: 114361 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:42:
twisted pair cable?
mijn telefooncable is die doodnormale zwarte kabel die je overkan kopen.
mijn kabel is wel een beetje plat, zegt maar 2 draadjes aal elkaar vastgmaakt wardor je een platte kant hebt.
Juist, en dat type kabel werkt prima voor gewoon telefoon en voor stukjes tot een meter, maar geeft op lange afstanden storingen op je adsl.

Als je naar de mediamarkt gaat haal dan 'ronde' telefoonkabel, die kun je wel gebruiken voor lange afstanden. Daarin zitten de draden getwist (om elkaar heen gedraaid) en dat elimineert storingen.

Zie ook eens http://forum.tiscali.nl/viewtopic.php?t=3900 en dan met name dit stukje:
De router mag eventueel een klein eindje vanaf het israpunt zitten en daarvoor kan een platte telefoonkabel gebruikt worden. (max 10 meter) Monteert men de router echter een heel stuk van het israpunt dan moet men het israpunt verlengen met een daarvoor geschikte kabel, ronde telefoonkabel (patchkabel UTP cat 5, verkrijgbaar bij oa de telefoonwinkel per mtr) OOK als men bijv slechts 3 mtr verlengd vanaf het israpunt is een ronde kabel aan te bevelen. (een platte kabel werkt nl als een soort antenne wat storing kan opleveren én verlies van signaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok bedankt springuin, voordat ik naar de mediamarkt ga nog 2 vraagjes.
er staat in de tekst: De router mag eventueel een klein eindje vanaf het israpunt zitten en daarvoor kan een platte telefoonkabel gebruikt worden. (max 10 meter) Monteert men de router echter een heel stuk van het israpunt dan moet men het israpunt verlengen met een daarvoor geschikte kabel, ronde telefoonkabel.

ik denk dat ze hiermee MODEM bedoelen? Want dat een ronde cat5 kabel 10 meter mag zijn, wist ik zelf al.
En als er 4 draden in zitten in zo een UTP, hoe weet ik nou welke waar hoort? of is het nog steeds rood en zwart en moet ik maar 2 van de 4 gebruiken?

bedankt,
kai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20
CAT 4 en ook CAT 3 is vaak hiervoor gebruikt meen ik. heeft minder aders.

Je kan ook CAT 4 gebruiken en gewoon kleur op kleur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wow nog meer kabels....
wat is de beste lijn ervoor? ik denk dat dit maar paar euro's scheelt, dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Met "router" bedoelen ze hier een modem. Welke kleuren je van die utp kabel gebruik is niet zo belangrijk. De vier draden zijn per twee getwist, je moet één zo'n paar gebruiken.

De ronde kabel die je koopt heeft waarschijnlijk nog geen stekertjes, dus je hebt ook stekertjes (RJ11/12) nodig en een bijpassende tang (liefst van metaal, plastic tangen gaan maar 10 stekertjes mee ofzo). Dan maak je die twee draden vast aan de middelste twee contactjes van het stekertje. In het geval van telefonie/adsl maakt de volgorde niet uit. Het netste is het om aan allebei de kanten dezelfde volgorde te gebruiken.

Mocht de mediamarkt geen cat5 telefoonkabel met 4 draden hebben dan kun je ook cat5 netwerk kabel halen (heeft 8 draden).

Cave_Boy: cat3 of cat4 heeft niets met het aantal aders te maken, maar veel meer met de kwaliteit. Cat3 is bedoeld voor max 10 mbit en cat 4 voor max 16 mbit.

kaizs: gewoon cat5 nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Springuin op 16-09-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok nogmaals bedankt springuin, alleen zit het bij mij momenteel iets anders.

mijn opzet.
ISRApunt (vierkant kastje)
15meter telefoonkabel (de brakke)
Splitter
0.5meter telefoonkabel (gratis bijgekregen bij modem)
Modem/router in 1

volgens jou verhaal moet ik dit doen:

ISRApunt
0.5 meter telefoonkabel (maakt niet uit wat)
Splitter
15 meter GOEDE cat5 telefoonkabel
Modem/router in 1

???

Ik heb hier wel een 15 meter lange cat5 internetkabel liggen. theoretisch kan ik deze verknippen met zo een tang en dan de kleine telefoonkabelkopjes erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Klopt helemaal. Die cat5 internetkabel kun je prima gebruiken hiervoor.

Verder:

0.5 meter telefoonkabel (maakt niet uit wat) -> Splitter -> 15 meter GOEDE cat5 telefoonkabel

of

15meter telefoonkabel (goede cat5) -> Splitter -> 0.5meter telefoonkabel (maakt niet uit welke)

zou niet uit mogen maken. Ik heb zelf thuis het eerste geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Springuin op 16-09-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hardstikke bedankt,
btw
ik kom net achter waarvoor die splitte dient......de telefoon!
en die heb ik geeneens haha,
dus ik koop een 16 meter lange cat5 kabel en koppel deze aan de modem de ene kant en de ISRA aan de andere kant!

maar er zijn zoveel kleuren in die cat5, welke (kleur) moet ik nou vastmaken aan de ISRApunt?

kai

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 114361 op 16-09-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Kies gewoon de mooiste van de 4. Als koningshuissupporter kan ik oranje en oranje-wit aanbevelen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Springuin op 16-09-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 18-06 07:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

IJnte schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:37:
Monteur zal zeker kosten in rekening brengen, omdat dit ooit is aangelegd en aan de foto's te zien is dit niet een monteur geweest. Die sluiten alles zo kort mogelijk op het ISRA punt aan. Aan de foto's te zien lijkt dit wel erg lang geleden te zijn aangelegd en misschien omdat men elders in de woning een telefoonaansluiting wilde hebben. Hoe dan ook. Ergens in de woning begint het isra punt.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:45:
De kabel vanaf je moden naar ISRA-punt, of gewoonweg telefoonaansluiting mag niet langer dan een X aantal meter zijn. Immers moet de bekabeling al een lange weg kruisen om alvorens nog eens een x aantal meter te moeten doen. Dat punt wil je het liefst zo kort mogelijk houden. Het jammere is is dat bij mij thuis ook het ISRA-punt op de eerste verdieping zit. Had liever die kabel zwaar ingekort willen zien en dat het punt beneden zat. Dat had wellicht wel 1 hele megabit gescheeld :P

Met 1200 meter afstand haal ik net 16MBit.
Ik denk dat het beter kan. Ik zit namelijk op 1900 meter van de centrale en ik download met ~1750kB per seconden. Ik heb mijn modem met een cat5 kabel aangesloten op de ISRA waar die kabel max 2 meter is.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Springuin schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 16:59:
Kies gewoon de mooiste van de 4. Als koningshuissupporter kan ik oranje en oranje-wit aanbevelen ;).
Om verwarring te voorkomen, kun je beter rood en blauw nemen. In je isra wordt 9 van de 10 keer ook die kleurencombi gebruikt. Maar het maakt verder geen ene reet uit...

[ Voor 5% gewijzigd door Younes op 16-09-2008 22:33 ]

...en waarom?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 16:36

Martijn02

/* No Comment */

Younes schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 22:32:
[...]

Om verwarring te voorkomen, kun je beter rood en blauw nemen. In je isra wordt 9 van de 10 keer ook die kleurencombi gebruikt. Maar het maakt verder geen ene reet uit...
Lijkt me niet handig: Rood en blauw vormen in een UTP kabel geen aderpaar, en daar is de hele operatie hem juist om te doen.

Dus in ISRA oranje en oranje wit (of bruin en bruinwit, of blauw en blauwwit, of groen en groenwit) op de telefoonaansluiting aansluiten, en aan de andere kant van de kabel een stekkertje knijpen waarbij oranje en oranjewit (of welke kleur je dan ook kiest) op de middelste 2 contactjes zitten.

ok bedankt martijn,

ik ben nu bij de mediamarkt geweest, maar die heeft geen 4 aderige UTP kabel.
kan ik deze bij de Gamma halen? ik woon best ver van de Gamma dus een rit om niets zie ik niet zitten.

Btw wat wordt bedoelt met 4 aderig, 2 paar of 4 paar (dus 8 draadjes)
Pagina: 1